موتور گرافیکی Dunia

تاریخچه موتور گرافیکی Dunia و بررسی عملکرد آن در عنوان فارکرای ۴

توسط رضا چراغی وش در ۲ آذر ۱۳۹۳ , ۱۹:۴۵

موتور گرافیکی بازی

Far Cry 4 توسط موتور گرافیکی Dunia Engine 2 که به صورت انحصاری مخصوص عناوین یوبی سافت است ساخته شده است. این موتور توسط مهندسان نرم افزار استودیو Ubisoft Montreal برای پروژه های داخلی ساخته شده است و اولین بار در عنوان اول شخص شوتر Far Cry 2 به کار گرفته شد. Dunia Engine یک موتور مولتی انجین است و از DirectX 9, DirectX 10, DirectX 10.1 و DirectX 11 پشتیبانی می کند. معنی کلمه dunia در زبان های مختلف یک معنی می دهد؛ به عنوان مثال در عربی، فارسی، هندی، ترکی، مالیایی و همچنین اردو و کردی این کلمه معنی دنیا (زمین) و زندگی و در زبان روسی به معنی صلح است و تقریبا معنی یکسانی را می دهد.

در ماه جولای سال ۲۰۰۷ میلادی یوی سافت به طور رسمی اعلام نمود که عنوان Far Cry 2 بر پایه ی موتور جدید «Dunia Engine» ساخته خواهد شد و سازندگان بازی برای ساخت این عنوان به صورت انحصاری روی PC با این موتور گرافیکی کار می کنند. باتوجه به یک نقد رسمی توسط Louis-Pierre Paran تهیه کننده اجرایی FarCry 2 موتور آن ها یعنی دنیا تنها ۲ یا ۳ درصد از موتور قبلی آن ها (Cry Engine) که توسط استودیوی آلمانی Crytek ساخته شده بود استفاده کرده است.

با این حال پایه هر دو موتور تقریبا یکسان است.

در روز ۴ ژانویه سال ۲۰۰۸ در بیانیه ای رسمی اعلام شد که عنوان Farcry 2 برای کنسول PS3 و همچنین Xbox360 نیز ساخته خواهد شد. در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸ سازندگان کار تولید خود را به پایان رساندند و این عنوان را برای کنسول ها PC اماده انتشار شد. این عنوان در زمان عرضه شاهد چندین بروز رسانی برای بهبود عملکرد موتور بازی بود و آخرین بروز رسانی آن در روز ۱۷ دسامبر ۲۰۰۸ عرضه شد و ورژن آن را به ۱.۰۲ ارتقا می داد.

در ادامه بعد از حدود یک سال در ۱ دسامبر سال ۲۰۰۹ در دنیای گیم عنوانی عرضه شد که از روی یک فیلم محبوب سینمایی ساخته جیمز کامرون شده بود. عنوان Avatar: The Game که اولین عنوانی بود که از stereoscopic display (نیمه سه بعدی) پشتیبانی می کرد.همچنین این دومین عنوانی بود که توسط موتور دنیا ساخته می شد و به محاسبات و پردازش زیادی نیاز داشت و همچنین عملکردی بسیار طبیعی نیز داشت.در کاه جولای سال ۲۰۰۹ نیز مدیر ارشد international games اعلام کرد که عنوان سه بعدی آن ها اگر با کابل HDMI به نمایشگر وصل شود از رفرش ریت ۱۲۰ hz نیز پشتیبانی خواهد کرد.

در هر صورت در یک پرسش و پاسخ رسمی FAQ برای اینکه بتوان از قابلیت stereoscopic mode در این عنوان استفاده کرد باید از صفحه نمایش های گران قیمت و کم یاب استفاده نمود که قابلیت «۳D-enabled» را پشتیبانی کنند پس راه چاره چه بود؟! به همین دلیل آن ها قابلیت NVIDIA 3D Vision را برای نسخه PC این عنوان فعال نمودند و این کار را در موتور نیز قرار دادند تا در بازی های آینده قابلیت دید سه بعدی را در بازی هایی که توسط این موتور گرافیکی یعنی Dunia ساخته می شود داشته باشند. همچنین قبیت های RealD, Sensio, side-by-side, line-interlaced نیز فعال شدند و در حتی کنسول های آن نسل (نسل هفتم) نیز اگر با این موتور گرافیکی ساخته می شدند می توانستند از این قابلیت ها استفاده کنند .

و در آخر در نوامبر ۲۰۱۲ این استودیو موتور گرافیکی خود را مورد آپدیت قرار دادند تا بتوانند عنوان Far Cry 3 را با بهترین کیفیت و تکنولوژی روز بسازند و نام این موتور از Dunia Engine به Dunia Engine 2 تغیر کرد.قابلیت های دنیا انجین ۲ فوق العاده ای را داشت که شما می توانید آن ها را در زیر مشاهده کنید:

۱_ تکنولوزی جدید برای نمایش آب
۲_سیستم آب و هوایی کاملا واقعی
۳_سیستم AI کاملا منحصر به فرد(AI=هوش مصنوعی)

۴_سیستم انیمشن های مجتمع جدید

۵_چهره هایی بسیار واقعی
۶_قابلیت استفاده از تکنولوژی موشن کپچر
۷_نورپردازی سراسری و شبیه سازی بهتر یک منبع نور
۸_در آخر نیز قابلیت شگفـت آورDirectX 11

البته باید گفت که آخرین ورژن از موتور گرافیکی دنیا (Dunia Engine 2.0) اماکن پشتیبانی از DX11 را داشت که توسط آن ورژن نسخه جدید Far Cry 4 توسط استادیو اکراینی Ubisoft Ukraine این عنوان برای PC پورت شد.

دیدگاه
۲۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

25 Replies to “تاریخچه موتور گرافیکی Dunia و بررسی عملکرد آن در عنوان فارکرای ۴”

  1. این مقاله چرا ۴ صفحه شد؟!!!
    قبلا همش یک جا میومد!

    ۵ ۱
    1. devillate گفت:

      دارن بازدید میگیرن…کلیک روی سایت و صفحات برای رتبه تا حدی مفیده

      ۰ ۰
  2. مطالب مفیدی بود….. :۱۵:
    با تشکر فراوان از رضا(اینجینر کلارک) :۲۴:

    ۲ ۰
  3. Arnold گفت:

    دمت قیییژ خیلی خوب بود . :۱۵:
    عنوان avatar خیلی خوب بود یادش بخیر

    ۰ ۰
  4. link گفت:

    دمت گرم خیلی عالیه خسته نباشی

    ۰ ۰
  5. Ali-killer 22 گفت:

    یدونه ایی رضا جان :۱۵:

    ۰ ۰
  6. Prince گفت:

    بنچ مارک اولی با واقعیت نمی خونه کل بنچمارک شیبش طرف انودیا است

    ۱ ۰
  7. عالی خیلی به دردم خواهد خورد :۱۵:

    ۰ ۰
  8. RYU گفت:

    عالی بود
    ———————-
    حداقل تا ۲۴ فریم برای این سبک بازی مجاز هستش
    یعنی گیمر متوجه لگ و پلک زدن و غیره نمیشود
    ———————
    مقایسه جالبی بود
    البته لازم به ذکر هستش که MSAA بهترین حالت و سنگین ترین AA هستش
    اما با آپدیت جدید انویدیا قابلیت برای سری ۹۰۰ ها فعال شده است که فوق العاده است
    MFAA که سنگینی پردازشی MSAA را ندارد ولی علاوه براین کیفیت را حفظ کرده
    و حتی از MSAA هم با کیفیت تر هستش
    که همین مورد برای سری ۹۰۰ به راحتی نرخ فریم بالاتر به ارمغان میاره
    و مطمئن هستم این تست ها بدون قابلیت MFAA برای سری ۹۰۰ انجام شده است

    ۰ ۰
    1. مرسی عزیز
      کاملا درسته سخنان ایشون فقط ی نکته ای هست اونم اینه که این تست ها با قابلیت MSAA و قابلیت انویدیا اجرا شده تو این تست

      ۱ ۰
    2. RYU گفت:

      واضح تر بگو
      متوجه نشدم
      ———————–
      مثلا با SSAA یاTXAAیا FXAA باید تست میگرفتند
      تا شرایط برای برند مشابه یکسان تر بشه
      :!:
      اگر اینه که باید بگم
      MSAA در بخش AA بالاترین بود
      برای همین تست باید با بالاترین حدش بگیرند
      فرضا با موارد دیگه تست میگرفتند فریم ریت ها از صفحه نمایش میپاشید بیرون
      —————————————-
      در ضمن قابلیت های انویدیا بسیار بیشتر هستش
      که اگر AMD بخواهد پا به پاش بیاد یاطاقان میزنه و رینگ پیستون میسوزونه
      که دیگه خودت توی تصاویر میبینی
      خیلی از کارت های مطرح AMD حتی از پس تست برنیومدند

      ۱ ۰
  9. victor گفت:

    جالب بود تشکر ;)

    ۲ ۰
  10. Prince گفت:

    بازی Farcry 4 وas unity از رو خیلی از سایت های ایرانی به دلیل هشدار بنیاد برداشته شده
    از سایت دانلود ها به طور کامل برداشته شده (و کار به فحش دادن به بنیاد کشیده )

    ۶ ۰
    1. daaanteee گفت:

      دانلودها که کلن بیانیه داد که بازیهای غیر مجاز از نظر بنیاد , ممنوع
      :11: :11: :11:

      ۰ ۰
  11. omiddmc4 گفت:

    خیلی عالی بود کلی کمک کرد، اگه برای بقیه بازی های جدید دیگه هم بزارید خیلی ممنون می شم.

    ۳ ۰
    1. اقا رضا ! این دوستمون هم درست میگن سعی کنید حداقل هفته ای یکی همچین پستایی بذارید مثلا As:unity :15:

      ۲ ۰
  12. amir گفت:

    ممنون خیلی مفید و جالب بود.متاسفانه نسخه نسل هفتم رو تجربه کردم و گرافیک نسخه هفتم توی ذوق میزنه البته تعجبی هم نداره دیگه به اخرای عمرشون رسیدن :۱۲:

    ۲ ۰
  13. MetallicA گفت:

    مرسی.
    مقالتون رو تو سایتتون مطالعه نمودم ولی چون رمز اکانتمو گم کرده بودم نتونستم نظر بدم.شرمنده. :11:

    ۲ ۰
    1. مرسی از شما!
      دشمنت شرمنده! درخواست بده رمز رو دوباره بفرستم برات

      ۰ ۰
  14. mohammadre گفت:

    من هنوز متوجه نمی شم اگه چشم آدم بالاتر از ۲۶ فریم رو نمی تونه ببینه پس چرا وقتی بازی رو ۳۰ فریم قفل می کنیم بعد می ذاریم رو ۶۰ کاملا تفاوت ها معلومه؟

    ۰ ۰
    1. نه عزیز. دقت کن !
      اگه فریم ۲۶ باشه چشم اون رو به صورت تصاویر پشت سر هم می بینه و شما به قول معروف ریپ یا کندی تصویر رو نمی تونی ببینی !
      اما اگه فریم مثلا ۲۰ باشه شما قشنگ می تونی ببینی که توصیر داره ریپ می زنه !
      نمی دونم تونستم متوجه ات کنم یا نه !سعیم رو کردم! :۱۵:

      ۳ ۰
  15. princenima گفت:

    زرشک!!!! خیر سرمون پارسال رفتیم ۱.۵ دادیم ۷۹۷۰ بستیم که چند سال راحت بکشه بازیا رو روی ماکزیمم… این که تو تست بنچمارک هم نابود شد!!!!!! :11: :11: :11:

    ______________
    Kratos will rise
    :ps: :ps: :ps:

    ۲ ۰
  16. omid omidi گفت:

    دیگه کم کم باید از خیر بازیهای جدید بگذریم بریم همون بازیهای قدیمی رو بازی کنیم :(

    ۰ ۰
  17. devillate گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

    ۰ ۰