توسط طه رسولی در ۳۰ آبان ۱۳۹۳ , ۲۰:۰۰

بازی بایونتا از آن بازی های منحصر به فردی است که توانست سبک Hack n Slash را متحول کند. با نقد بازی بایونتا ۲ همراه دنیای بازی باشید.

 

نقد بازی بایونتا ۲ | فردا از آن من است!

شماره‌ی اول بازی بایونتا تقریبا پنج سال پیش در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. در آن زمان پلاتینیومی‌ها با طراحی مکانیک‌های مبارزه در این بازی سبک Hack n Slash را نه چند قدم به جلو، بلکه به کیلومترها جلوتر پرتاب کردند. به طوری که حالا که شماره‌ی ۲ بازی منتشر شده و «دقیقا» از همان ساختار گیم‌پلی و مبارزات و کومبوها و غیره استفاده کرده تازه توانسته توجه منتقدها و مخاطب‌ها را جلب کند. البته بازی بسیار دیوانه‌وارتر از قبل شده که برای بازی کردن‌اش باید حتما مخاطب این سبک بازی و این نوع قصه باشید. یادم هست وقتی پنج سال پیش کسی ازم می‌پرسید «این بایونتا چه جور بازی‌ای هست اصلا؟!» جواب می‌دادم: «یه بازی اکشنه که مثلا یه جاش یه موشک ماهواره‌بر رو پرتاب می‌کنن به جو زمین بعد یه دختر جذاب سوار موتور می‌شه و در حالی که موشک داره می‌ره بالا اینم روی موشک موتورسواری می‌کنه و هیولا می‌کشه!» اما حالا اگر کسی از من سوال کند «این بایونتا۲ چه جور بازی‌ای هست اصلا؟!» همان توضیح را هم نمی‌توانم بدهم! عوض‌اش یک ویدیو از گیم‌پلی نشان طرف می‌دهم و می‌گویم: «اینه!»

بهترین اکشن‌سازهای دنیای ویدیو گیم به زعم هیدیو کوجیما، در بایونتا۲ سنگ تمام گذاشته‌اند و یک اکشن بی‌نقص دیگر را عرضه کرده‌اند. بازی‌ای که فقط می‌توان آن را با شاهکارهای قبلی خودشان مانند Vanquish و متال گیر رایزینگ مقایسه کرد.

گرافیک بازی هم مانند داستان‌اش است، کسی از بایونتا انتظار گرافیک و داستان ندارد اما به طور خارق‌العاده‌ای هر دو خوب هستند!

گرافیک بازی هم مانند داستان‌اش است، کسی از بایونتا انتظار گرافیک و داستان ندارد اما به طور خارق‌العاده‌ای هر دو خوب هستند!

سوسک‌ها و بچه‌ها گریان
بایونتا۲ به سنت همیشگی بازی‌های پلاتینیوم با یک سکانس افتتاحیه باشکوه و تمام اکشن آغاز می‌شود. در این سکانس که از یک خیابان آغاز شده به مبارزه روی بال‌های یک جت کشیده شده سپس روی قطار رفته و در نهایت به یک مبارزه حماسی بالای یک آسمان‌خراش و بین زمین و آسمان ختم می‌شود، قرار است سه چهار گره داستانی برای‌تان ایجاد کند که تا آخر بازی به دنبال گشودن آن‌ها باشید. گره‌هایی نظیر این که چرا یکی از Summonهای بایونتا با خودش می‌جنگد و یا این که چه بلایی سر ژان می‌آید. مبارزه‌ها و اکشن‌های بازی به اندازه‌ی کافی جذاب و پرکشش هستند که شما را دنبال خود بکشانند و واقعا نیازی به داستان نیست اما به طور غیرمنتظره‌ای بازی قصه‌ی بسیار خوبی هم دارد. البته برای لذت بردن بیش‌تر از قصه‌ی بایونتا۲ باید حتما شماره‌ی اول را بازی کرده باشید یا فضا و شخصیت‌های‌اش را به خوبی بشناسید.

ساحره‌ی یخی
ساختار گیم‌پلی هیچ فرقی با شماره‌ی اول ندارد. سازنده‌ها به هیچ‌چیزی دست نزده‌اند و از نوع شروع بازی گرفته تا منوی انتخاب مراحل و واسط کاربری همه چیز تکراری است. حتا Accessory ها و آیتم‌ها هم دقیقا همان‌هایی هستند که در بایونتا۱ دیده بودید. تنها چیزی که از ساختار بازی حذف شده مراحل امتیازی هستند که در آن‌ها باید به فرشته‌ها شلیک می‌کردید تا هیلو به دست بیاورید.
تکراری بودن بازی، آیتم‌ها و مکانیک‌های‌اش نه تنها نکته‌ی منفی‌ای نیست بلکه مهم‌ترین نقطه‌ی قوت بازی است! وقتی پنج سال پیش یک بازی اکشن کامل و بی‌نقص ساخته‌ای چرا باید بزنی و همه چیزش را تغییر بدهی؟ پلاتینیوم با تکیه برمکانیک‌های قدیمی تمرکزش را روی طراحی مراحل زیبا و باس فایت‌هایی گذاشته که یکی از دیگری جذاب‌تر و دیوانه‌وارتر هستند. اولین رویارویی با مرد نقاب‌دار در یک خیابان خلوت رخ می‌دهد که در یک چشم به هم زدن تبدیل به جهنمی از مواد مذاب می‌شود و سپس با احضار کردن Summonها مبارزه به آسمان‌های شهر کشیده می‌شود. در حالی که شما و حریف‌تان در حال نبردی با سرعت بالا هستید در پس‌زمینه Summonها هم در حال مبارزه با هم هستند و حرکات شما در نحوه‌ی جنگیدن آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد. ریتم مبارزه و اوج گرفتن‌اش آن‌قدر خوب مهندسی شده که در لحظات پایانی، بازی‌کننده و هر کسی که دور و بر او نشسته باشد از دیدن اتفاقاتی که در صفحه می‌افتد میخکوب شده و در اوج مبارزه ناگهان کنترل از بایونتا به «مادام پروانه» که Summon غول‌پیکر بایونتاست تغییر می‌کند و با یک سکانس QTE از نوع دکمه زدن با شدت تمام می‌شود. چنین باس فایتی را در هیچ بازی‌ای تجربه نکرده‌اید.
و البته این فقط یکی از ده دوازده باس فایت بازی است.

اضافه شدن قابلیت Umbran Climax باعث می‌شود ضربات معمولی تبدیل به Wicked Weave‌بشوند و ضربات نهایی هر کومبو یکی از هیولاهای تحت قرارداد بایونتا را احضار کند. (اگر چیزی از این توضیح نفهمیدید اشکال ندارد عکس را ببینید و لذت ببرید!)

اضافه شدن قابلیت Umbran Climax باعث می‌شود ضربات معمولی تبدیل به Wicked Weave‌بشوند و ضربات نهایی هر کومبو یکی از هیولاهای تحت قرارداد بایونتا را احضار کند. (اگر چیزی از این توضیح نفهمیدید اشکال ندارد عکس را ببینید و لذت ببرید!)

فرشته‌ها و شیاطین می‌گریند
طراحی مراحل و ریتم بازی بسیار بهتر از شماره‌ی قبل است. بایونتا۱ روی درجه‌ی سختی معمولی برای بسیاری از بازی‌کننده‌ها سخت بود. اما حالا به لطف طراحی دشمن‌های جدید این اتفاق نیفتاده و تازه‌واردها می‌توانند بازی را راحت تمام کنند. در عوض حرفه‌ای‌ها با درجه‌ی سختی Infinite Climax حسابی می‌توانند مهارت‌های‌شان را در اکشن به چالش بکشند.
مهم‌ترین ویژگی روند بازی اجرای بی‌نقص و روان چندضرب‌هاست. بایونتا می‌تواند یک جفت سلاح به دست و یه جفت سلاح به پا بگیرد. بعضی از سلاح‌ها را می‌توان هم به دست گرفت و هم به پا. هر ترکیبی از سلاح‌ها را که استفاده کنید یک فهرست بلند بالا کومبو برای‌اش وجود دارد. این کومبوها هر کدام با انیمیشن‌های ظریف و زیبا اجرا می‌شوند. در مجموع نزدیک به هزار و دویست کومبو در بازی هست که برای اجرای‌شان نیازی به حفظ کردن چیزی نیست. همین طور که درگیر بازی بشوید و با مکانیک‌ها خو بگیرید می‌توانید کومبوها را بزنید و از دیدن نتایج‌شان لذت ببرید.
سرعت و ریتم بازی آن‌قدر بالاست که در بسیاری از مبارزه‌ها عملا چیزی دیده نمی‌شود اما شما به عنوان بازی‌کن باید حتما بدانید چه اتفاقی دارد می‌افتد چون دشمن‌های بایونتا کاملا وحشی و بی‌رحم هستند. به خصوص روی سخت‌ترین حالت، بازی هیچ فرجه‌ای به شما نمی‌دهد. هر وقت برق شمشیری را دیدید یعنی یک حمله در راه است و البته از زمان رویت برق شمشیر تا زمان برخورد آن به بایونتا تنها کسری از ثانیه مهلت برای واکنش هست. مطمئن باشید بازی اگر یک فریم زیر ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا بشود نیمی از این افکت‌ها را نمی‌دیدید و بازی را نمی‌شد بازی کرد. حرفه‌ای‌تر که شدید با خریدن Moon of Mahaa Kalaa می‌توانید سرعت واکنش‌تان را بیش‌تر بسنجید. با به دست گرفتن این آیتم هر وقت هر دشمن به شما حمله کرد با نگه داشتن آنالوگ به طرف آن دشمن، حمله‌اش دفع می‌شود. اگر خیلی خیلی بیش‌تر می‌خواهید سرعت واکنش‌تان را بسنجید صبر کنید لحظه‌ای که ضربه‌ی دشمن می‌خواست با بایونتا برخورد کند آنالوگ را حرکت بدهید تا بازی هم به شما دو خانه جادو جایزه بدهد و هم مستقیم ببردتان در حالت اسلوموشن Which-time! تفاوت این‌ها با هم همه در حد چند میلی ثانیه است. شاید بد نباشد این وسط از دوربین بازی هم یاد کنیم که به طور معجزه‌آسایی در این سرعت بالا کارش و بدون ایراد انجام می‌دهد.
سرعت بازی خیلی بالاست و به همین دلیل سازنده‌ها اجازه نداده‌اند حتا در صفحات Loading بازی از ریتم بیفتد!

مبارزه با غولآخرها معمولا چند فاز دارد که مثلا از کنار دریا و موج‌سواری روی آب‌های خروشان آغاز شده و تا آسمان‌ها و دروازه‌ی بهشت ادامه پیدا می‌کند.

مبارزه با غولآخرها معمولا چند فاز دارد که مثلا از کنار دریا و موج‌سواری روی آب‌های خروشان آغاز شده و تا آسمان‌ها و دروازه‌ی بهشت ادامه پیدا می‌کند.

خواهران سوپربایونتا
پورتال‌های Alfheim شماره‌ی اول جای خودشان را به پورتال‌های Muspelheim داده‌اند که چالش‌های بسیار ساده‌تری را ارایه می‌کنند. احتمالا به این خاطر که بازی‌کننده‌های بیش‌تری بتوانند این چالش‌ها را پشت سر بگذارند و خط سلامت‌شان را بیش‌تر کنند. در عوض به جای یک Lost Chapter حالا با پنج تا طرف هستید که شماره‌ی پنجم ارضاکننده‌ترین و بهترین بخش بازی است. در این آرنا که به طور خودکار بالاترین درجه‌ی سختی بازی را دارد باید با باس‌های بازی که به صورت دوتا دوتا می‌آیند مبارزه کنید. این مراحل مهارت و سرعت عمل فوق‌العاده بالایی می‌طلبند و از بازی کردن‌شان سیر نمی‌شوید.
یکی از نکات مهم در روند بازی بایونتا این است که در طول بازی فقط شما به عنوان بازی‌کن هستید که «آپگرید» می‌شوید نه بایونتا و سلاح‌های‌اش. برخلاف بازی‌های Hack n Slash‌ دیگر، در بایونتا هیچ سلاحی نه قوی‌تر می‌شود نه آپگریدتر! کومبو و فن ویژه‌ای هم برای سلاح‌های‌تان نمی‌خرید. وقتی از یک درجه‌ی سختی به درجه‌ی سختی دیگر می‌روید که «خودتان» آپگرید شده باشید. این یعنی اوج تکامل در طراحی یک بازی اکشن.
این پدیده در بخش آنلاین کاملا خودنمایی می‌کند. در بخش رقابتی آنلاین هیچ نیازی نیست بازی کسی را با کس دیگر Match کند. چیزی در بازی وجود ندارد که نشان بدهد یک بازی‌کن قوی‌تر از بازی‌کن دیگر است. وارد بخش آنلاین می‌شوید و تا وقتی که بازی برای‌تان یک نفر را پیدا کند می‌توانید با کمک یک هوش مصنوعی آرناها را تمام کنید. بخش آنلاین بایونتا۲ یکی از عجیب‌ترین سناریوهای ممکن را دارد. با یک بازی‌کن دیگر وارد شش آرنا می‌شوید که خودتان انتخاب می‌کنید. درجه سختی دشمن‌های هر آرنا به میزان هیلوهایی ربط دارد که وسط می‌گذارید. وقتی وارد یک آرنا شدید باید با کمک هم دشمن‌ها را از بین ببرید. هر کس که بمیرد بازی برای هر دو نفر تمام می‌شود. یعنی در عین حالی که باید با هم سر گرفتن امتیازهای کومبوی بیش‌تر رقابت کنید باید با هم همکاری هم داشته باشید! در نهایت هر کس امتیاز بیش‌تری گرفت برنده مسابقه است و هیلوها را می‌گیرد.

جادوگر نقاب‌دار دقیقا مثل بایونتاست و از همان قابلیت‌ها و فنون استفاده می‌کند. به همین دلیل مبارزه با او فوق‌العاده هیجان‌انگیز، سخت و راضی کننده‌ است. به خصوص وقتی Summonهای‌تان هم هم‌زمان آن پشت در حال جنگ باشند.

جادوگر نقاب‌دار دقیقا مثل بایونتاست و از همان قابلیت‌ها و فنون استفاده می‌کند. به همین دلیل مبارزه با او فوق‌العاده هیجان‌انگیز، سخت و راضی کننده‌ است. به خصوص وقتی Summonهای‌تان هم هم‌زمان آن پشت در حال جنگ باشند.

به خانه خوش آمدی!
در مورد شاهکاری به نام بایونتا۲ خیلی می‌شود حرف زد. اما تا خودتان بازی نکنید و انبوه آیتم‌ها و راه‌های مخفی هر بخش از مرحله را نبینید نمی‌فهمید طراحی مرحله خوب یعنی چه. نمی‌فهمید لذت بازی کردن دوباره و دوباره و دوباره‌ی مراحل بازی چیست. نمی‌فهمید مبارزه کردن برای اولین بار در تاریخ Hack n Slash با شش درجه آزادی تحرک در فضا چه حسی دارد.
بایونتا۲ بدون شک تا سال‌ها بی‌رقیب خواهد ماند و همان‌طور که منتقدها هم اشاره کرده‌اند بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها بازی اکشنی روی دست آن ساخته بشود. البته بی‌رقیب بودن بایونتا۱ از پنج سال پیش تا حالا هم همین موضوع را ثابت می‌کند. احتمالا اگر قرار باشد اکشن بهتری بازی کنیم این اکشن از محصولات خود پلاتینیوم خواهد بود.
بعد از ۵۰ ساعت اول بایونتا۲ بازی کردنم کاملا متوجه شدم که چقدر کنسول‌های نینتندو مناسب این بازی هستند. با این که دوست دارم بایونتا۲ برای پلتفرم‌های دیگر هم منتشر بشود اما واقعیت این است که بایونتا باید روی پلتفرم‌های نینتندو باشد. جایی که گیم‌پلی حرف اول و آخر را می‌زند. جایی که آدم‌های‌اش انتظار ندارند بازی‌ها جدی باشند. جایی که بازی‌ها تلاش نمی‌کنند جا پای فیلم‌های سینمایی بگذارند. جایی که مخاطبان‌اش دنبال مقایسه کردن کیفیت چمن‌های بازی‌ها نیستند. جای بایونتا درست کنار ماریو و لینک است. نمی‌دانم اگر بایونتا۲ جزو انتخاب‌های بازی سال منتقدها باشد سگا چه واکنشی نشان خواهد و آیا پشیمان می‌شود که چطور چنین ipای را به نینتندو داده یا نه؟

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۷۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

78 Replies to “نقد بازی بایونتا ۲ | فردا از آن من است!”

  1. victor گفت:

    مرسی آقای رسولی!!!
    چه عجب یه نقد تاپ مثل قدیما واسمون گذاشتی؟
    فقط بدون فدایی داری :15: :15: :15:

    ۱۳ ۲
  2. victor گفت:

    یکی از بهترین های بهترین سبک بازی ها
    فقط همینو میشه گقت :15: :15: :15:

    ۱۴ ۲
  3. Milad RFM گفت:

    یف که نمیتونیم تجربش کنیم. گوتی همین بازی خواهد بود.

    ۴ ۲
    1. zzzZED گفت:

      پس دراگون ایج پشمه؟؟ :12:

      ۵ ۲۲
    2. zzzZED گفت:

      اقا غلط کردم اصلا نظر ندادم لطفا نریزید سرم :23: :24:

      ۷ ۲۴
  4. وقتی متاش اونقدر میشه دیگه نمره ی ۱۰ رو نمیگرفت باید تعجب میکرد :( صد در صد از انحصار در میاد یه زمان و برای :xbox: هم منتشر میشه : :'(

    ۵ ۱۵
    1. Milad RFM گفت:

      ۱۰۰% ؟ :21:
      من میگم ۱۰% احتمال انتشارش واسه بقیه کنسولها هست!

      ۱۰ ۴
    2. PSYCHO MANTIS گفت:

      نینتندو هنوز اجازه ی مولتی پلتفرم شدن Twin Snakes رو نداده دیگه چبرسه به این! :lol:

      ۱۳ ۲
  5. Prince گفت:

    قیمت wiluبا یه دونه بایونتا چنده

    ۱۳ ۱
    1. اما کمتر از PS4 :D

      ۸ ۹
    2. Ali-killer 22 گفت:

      حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ :24:

      ۴ ۰
  6. Omid Zaraki گفت:

    ممنون طه جان
    مثل همیشه نقدت حرف نداشت

    ۴ ۰
  7. نقد بسیار زیبایی بود آقای رسولی… همون بهتر از چنگ من در اومد :24:

    به عینه داریم تکمیلی ترین و بهترین مکانیک مبارزه H&S رو تو این بازی میبینیم

    ۵ ۴
  8. pezhman گفت:

    خوشحالم که تو هیاهوی رزلوشن و فریم و پیکسل عنواتی بی سر و صدا و بدون هایپهای یوبیسافتی توانست نامزد بهترین بازی سال و یکی از بهترین عناوین سال شده
    .
    .
    باشد که دیگران از نینتندوی کبیر بیاموزن
    .
    .
    راستی نمرات smash bros هم اومد بزارین

    ۱۱ ۱
  9. Arnold گفت:

    وقتی آقای رسولی بخش میگن شاهکار واقعا وأی بر من که نمیتوانم تجربش کنم :11: :11: :11: :11:

    ۱۰ ۰
  10. victor گفت:

    دقیقآ فرق bayoneta با بازیای دیگه اینه که واقعآ بازیه نه چیز دیگه
    نه فیلمه نه کتاب مصوره نه حتی شبیه بازیای دیگه
    فقط یه بازیه توپه که هدفش سرگرم کردن مخاطبه
    برعکس بازی نماهای امروزی

    ۹ ۱۰
    1. PSYCHO MANTIS گفت:

      با یکلمه از حرفاتوم موافقم نیستم.

      ۹ ۹
    2. Victor@
      اصن منطقت نابودم کرد :23:

      ۹ ۱
  11. I AM ALONE گفت:

    جزو برنامه های من برای آینده تهیه کردن یه کنسول نینتنندو هست! فقط و فقط به خاطر همین بازی
    وای که نسخه اول چه قدر حال میداد! موقع بازی اصلا گذر زمان احساس نمیشد
    پلاتینیوم واقعا بی رقیبه! هیچ وقت لذت ونکوئیش بازی کردن روی کنسول دوستم رو فراموش نمی کنم…
    تشکر از شما آقای رسولی…

    ۸ ۱
  12. Ulfric گفت:

    خیلی ممنون.
    چند خط آخر واقعا زیبا بود!

    ۷ ۱
  13. AmirhosseinA گفت:

    همیشه نقدای طه رسولی آدم رو مجاب میکنه تو اولین فرصت بازی رو امتحان کنه! نمیدونم چه سریه… این همه شور و هیجان تو یه نقد!
    مرسی! بعد از مدت‌ها نقد ازتون خوندن خیلی لذت‌بخش بود برام!

    ۹ ۱
  14. خیلی وقته تو فکر خرید WiiU هستم که فقط همین بازی رو تجربه کنم ..بسیار عالی بود خصوصا چند خط آخر که آدمو میبرد تو فکر.ممنون

    ۷ ۲
  15. Meraj Fathi گفت:

    بازیه خوبیه ولی از زمانی که میکرو داشتم دیگه کنسول نینتندو نخریدم! امیدوارم هر چه زودتر برای بقیه ی کنسولا هم بیاد. وقتی رو وی یو اینقدر حال بده اونوقت رو ps4 با کیفیت ۱۰۸۰p چقدر حال میده

    ۰ ۱۲
  16. Venom Snake گفت:

    نقدو که خوندم وسطاش خودم فهمیدم کی نوشته… :11:
    ممنون مستر رسولی! :15:

    ۹ ۱
    1. princemoji گفت:

      خوندیش؟ :lol:

      ۴ ۱
  17. victor گفت:

    فقط نویسنده هایی می تونن این جوری بنویسن که عاشق بازی هستن که نقدش میکنن
    که تعدادشونم انگشت شماره ;)

    ۱۱ ۱
  18. zzzZED گفت:

    ممنون بابت نقد اقای رسولی
    اگه میتونید جواب بدید یه سوال دارم . نشریه کلا پاشید و بچه ها رفتن؟ مثلا متین ایزدی دیگه نمیاد؟ :12:

    ۱ ۱
  19. درود بر شما
    واقعا نقد بسیار خوب و کاملی بود!
    زنده باشی عزیز
    متاسفانه WiiU ندارم… خیلی دوست دارم این نسخه رو تجربه کنم

    ۸ ۱
  20. noble genius گفت:

    سید طه خیلی دلم براتون تنگ شده بود
    خیلی خوشحالم که نقد شما استاد بزرگوار رو می خونم

    ۸ ۱
    1. Venom Snake گفت:

      ما هم دلمون برای شما تنگ شده بود برادر…کم پیدایی؟

      ۱ ۲
    2. noble genius گفت:

      مشغول کنکور ارشدم :-)

      ۱ ۰
  21. aliya گفت:

    ممنون بابت نقد خوبتون طه ی عزیز….
    ولی نمیدونم دوستان توجه کردن یا نه !
    استاد آخر نقدشون یه کنایه هم به بحث های روز گیمرها ( کیفیت چمن ) زدن ، که تا حدود زیادی هم حق با ایشونه…
    طه رسولی از اول به این اعتقاد داشت، بازی اونی نیست که فقط گرافیک به خورد آدم بده :15:

    ۱۱ ۲
  22. daaanteee گفت:

    با سپاس از سید عزیز
    :15: :15: :15:
    نقد مثل همیشه عالی
    این بانو هم بزرگترین دلیل واسه خرید کنسول نینتندوئه
    امیدوارم بازی سال بشه

    ۴ ۲
  23. sanaz گفت:

    دریغ و افسوس که به خاطر انحصاری شدن ، در تنها پلتفرمی که بش دسترسی ندار
    فعلا باید به دیدن تریلرهای بازی دلخوش باشم
    Bayonetta 2 جواب خیلی محکمی بود به تمام کسایی که میگفتن بازی سازی در ژاپن مرده است
    و یه بار دیگه ثابت کرد که این صنعت ، چه بخواهیم و چه نخواهیم در ژاپن ریشه دارد
    و هنوز که هنوزه ژاپنی ها هستند که بیش از همه فوت کوزه گری این صنعت را میشناسند
    افرادی مثل کوجیما ، کامیا ، ایتاکاگی ، میمیاتو و میکامی ، در این صنعت بی تکرار هستند
    و افتی که شرکتهای ژاپنی در نسل قبل داشتند ، در این نسل با شروع طوفانی Ps4
    و البته طوفان Bayonetta 2
    برگشتن Pes به کورس رقابت
    و البته ، چند ماه دیگر با وارد شدن هیولای بزرگ بازیهای ژاپنی metal gear solid phantom pain به تاریخ سپرده خواهد شد
    بنده به عنوان یه هوادار قدیمی بازیهای ژاپنی ، شک ندارم که این نسل متلق به ژاپنی ها خواهد بود
    و نسل هشتم ، زمان برگشت نابغه های شرق به روزهای اوج خواهد بود

    ۲۰ ۲
    1. کی و کجا گفتن که بازی های ژاپنی مرده است؟!! LOL
      درسته که نسل قبل کمی افت توی برخی ناشرها و استودیوها بوده، مخصوصا کپکام اما شاهکار هم کم نداشتن! دارک سولز، فایتینگ های ژاپنی همیشه حرف اول رو میزنن، و …
      به هیچ وجه این حرف رو ندارم که چنین حرفی از دهان کسی حتی بیرون اومده باشه!

      ۰ ۵
    2. sanaz گفت:

      احتمالا شما مقاله جنجالی یکی دو سال پیش IGN راجب بازی های ژاپنی رو نخوندید
      که با سی چهل تا از کارگردانهای گیم هم مصاحبه کرده بود ، از جمله شخص کوجیما ، که حسابی هم به استدیوهای ژاپنی تاخته بود
      گفته بود ، بازی سازهای ژاپنی خلاقیتشون را از دست دادند و فقط بازی هاشون به درد داخل ژاپن میخوره و….
      که باعث رنجش ، خیلی از ژاپنی ها شد .
      یادمه کیم اسپات هم ، بعد از resident evil 6 , یه همچین مقاله ای داشت ، که البته اون بیشتر به capcom پرداخته بود
      ، تو نسل قبل این بحث خیلی داغ بود حداقل ۵ تا مقاله تو سایت های خارجی خوندم
      با مضمون این که چگونه ژاپنی ها از عرش به فرش رسیدند و …..
      حتی یادمه یکی از شماره های مجله بازی نما خودمون هم ( حدود ۳ سال پیش ) به طور مفصل به این قضیه پرداخته بود
      شما یه سرچ تو گوگول بکنی ، حداقل به ۱۰ تا مقاله تو سایت های معتبر ، با عناوینی مثل نکاتی که در بالا گفتم میبینی
      البته به شخصه ، هیچوقت ذره ای علاقه و اعتقادم به ژاپنی ها کم نشد
      به اعتقاد بنده حتی تو نسل هفتم یه metal gear solid guns of patriots کافی بود که مهر ژاپنی ها پایین اعتبار نامه این صنعت باقی باشه

      ۸ ۱
    3. m.a 07 گفت:

      @sanaz
      با اینکه ژاپنی ها حقیقتا بد نشدن،ولی باید قبول کرد که افت کرد(ه بود)ن.از رزیدنت اویل و سایلنت هیل های اول نسل بگیر تا تا برسی به همین متال گیر سالید گروند زیروز :14: (می دونم این یک بازی کامل نیست،اکشن تر شدن و کم شدن تعدد مکانیک ها اقتضای نسل جوان :24: ه و … اما باز هم از سطح دیگر آثار استاد نسبتا پایین تره!!)!!اون متال گیر سالید ۴ هم مهر تایید استاد کوجیما بر صنعت گیم هستش و اصلا نمی شه( و نباید :24: ) به کل ژاپن(مخصوصا در نسل هفت)اختصاص داد!

      ۲ ۱
  24. ali گفت:

    بدون شک با این بازی دیگه به همه ثابت شدش این استدیو بهترین h&S تاریخ بازی های ویدیویی هستش حرفی هم توش نیست. در به در دنبال یک کلوپ هستم wiiu و این بازی رو داشته باشه :D

    ۵ ۱
  25. th3k1ll3rd00d گفت:

    نقد بسیار عالی و بدون خطا بود از آقای رسولی برای این نقد زیبا متشکرم…
    بازی هم که شاهکاره دیگه فقط چه قدر من از وقتایی که کنترل اون بچه هه رو میگیریم بدم میومد… لامصب بچه ه هیچ فنی بلد نبود مثل پشم هم میمرد…. :11: ایتم های شاپ هم خیلی گرونن :24:

    ۶ ۰
  26. The last Son گفت:

    نقد عالی بود
    من wiiu می خوام :'(

    ۷ ۰
  27. ps3 with ps4 گفت:

    خوب من سبک هک اند اسلش رو خیلی دوست دارم و محبوبترین سبکم هم میشه حسابش کرد ولی با این بازی اصلا ارتباط برقرار نکردم و شماره یکش رو هم ۷۰ درصدش رو رفتم ولی نصفه رهاش کردم به هر حال سلیقه ای هست و اصلا از بایونتا خوشم نیومد و با شخصیتش اصلا حال نکردم و یه طورایی خیلی لوسه :۲۴

    در کل ساخت این بازی ها الان دیگه به صرف سازنده ها نیست بازی با متای بالای ۹۰ زیر ۳۵۰ هزار تا نسخه بفروشه داره میگه هر چی قدر هم خوب باشی ولی جاه طلب و سینمایی نباشی تو این صنعت موفق نمیشی
    الان دیگه زمان ps2 نیست الان زمان بازی هایی هست که مرز سینما و بازی رو بشکونن

    ۱۰ ۱۷
    1. Peter Quill گفت:

      فکر نکنم Platinum Games دنبال پول باشه ، کلا سعی کرده بازی های خاص بزنه و هینطور IP های متفاوت بزنه

      ۱۲ ۲
    2. رضا با لپ مطلبت موافقم

      ۲ ۶
    3. PSYCHO MANTIS گفت:

      رضا دادا با بند اولت یعنی گل کاشتی دقیقا همینه!

      ۳ ۱۵
    4. ps3 with ps4 گفت:

      فدای شماها :15: :15:

      ۳ ۱۰
    5. رضا نظر میدهد و مبین از روی کینه ی دیرینه تایید میکند :23:
      کاراکتر لوس بود؟!! ببخشید یک زن به آن خوشتیپی میخواستی ادای کریتوس رو دربیاره؟ LOL
      عزیزان بایونتا تنها اصلش که به بهترین نحو پیاده شده بود شخصیت پردازیش بود، درکل باید یه شخصیت زن همینطور ساخته بشه و دلبری کنه :lol: که توی دل طرفدار جا خوش کنه!
      اگر به خاطر لوس بودن بایونتا بازی رو نصفه ول کردی من دیگه حرفی ندارم :11:

      ۲۰ ۳
    6. ps3 with ps4 گفت:

      مهران کل بازی به دلم نچسبید از داستان و کلش که نصفه رهاش کردم ولی از شخصیت بایونتا اصلا خوشم نیومد االبته این نظر شخصی منه شاید تو از جاستین بیبر خوشت بیاد ولی من حالم بد میشه ازش اینها همه سلیقست و کاریش نمیشه کرد
      نظر کلیم در مورد بایونتا ما خانوم داریم کلیر ردفیلد خانوم داریم ناریکو سبکش هم هک اند اسلش هست برو هونلی اسورد رو بازی کن تا بفهمی یک شخصیت زن تو این بازی ها باید چه جور باشه
      بایونتا یک شخصیتی هست که برای من هیچ حسی پشتش نیست نه حس قدرت دارم وقتی فرمونش رو دارم نه حس ضعف کلا احساس پوچی میده شخصیت بهت کلا حسش همون حسی هست که تو فیلمهای س.و.پ.ر شخصیت زن بهت میده
      فکر کنم مفهومم رو بت رسونده باشم

      ۷ ۸
    7. ناریکو که عزیز دله :15:
      اما بایونتا یه چیز خاص هست، باید درک کنی منظورش از قهوه ای کردن همون یارو که “مثلا” عاشقش بود و میخواست ب-ن-ش :lol: و در حین اینکه همون یارو داشت سوار هلیکوپتر میشد، بایونتا میره و یه آنتاگونیست رو میترکونه و وقتی همون یارو به هلیکوپتر رسیده، بانو بایونتا میاد توی هلیکوپتر :11: یعنی عاشق این حرکاتشم، کاراکتر که همیشه نباید سرسنگین و به قولی خشک رو باشه! :15:
      کاراکتر زن که اینطوری باشه رو بیشتر میپسندم و با اون سلیقه ای که گفتی کاملا موافقم اما شاید از بایونتا خوشت نیاد اما از اینکه بدت میاد اصلا موافق نیستم :24:

      ۷ ۱
    8. ps3 with ps4 گفت:

      مهران من هم شوخ دوست دارم ولی شوخ با جلف فرق میکنه که این بیشتر دومیش هست کلا ادم میخاد از وسط جرش بده این بایونتا رو میزدنش تو بازی من حال میکردم :D

      ۵ ۱۱
    9. خیلی بی احساسی :lol: :lol:

      ۷ ۲
  28. Nero گفت:

    نقدتون خیلی عالی بود آقای رسولی عزیز :*: :15:
    این قسمت نقد که منو داغون کرد:
    “بعد از ۵۰ ساعت اول بایونتا۲ بازی کردنم کاملا متوجه شدم که چقدر کنسول‌های نینتندو مناسب این بازی هستند. با این که دوست دارم بایونتا۲ برای پلتفرم‌های دیگر هم منتشر بشود اما واقعیت این است که بایونتا باید روی پلتفرم‌های نینتندو باشد. جایی که گیم‌پلی حرف اول و آخر را می‌زند. جایی که آدم‌های‌اش انتظار ندارند بازی‌ها جدی باشند. جایی که بازی‌ها تلاش نمی‌کنند جا پای فیلم‌های سینمایی بگذارند. جایی که مخاطبان‌اش دنبال مقایسه کردن کیفیت چمن‌های بازی‌ها نیستند. جای بایونتا درست کنار ماریو و لینک است.”
    واقعاً باید با طلا نوشتش! :*:

    ۱۴ ۱
  29. Peter Quill گفت:

    کارگردان این بازی Atsushi Inaba هست که توی خلق بازی های بزرگی دخیل بوده
    یکی از همون ها Devil May Cry هست که هم سبک این بازی هست ،

    ۶ ۰
  30. shazam گفت:

    بایونتا یعنی سراسر گیم پلی من که بهتر از این هک . اسلش
    سراغ ندارم واقعا از همه سرتره ;)

    ۷ ۱
  31. Gish2012 گفت:

    تشکر فراوان از طه رسولی!

    بازی نکردن بسیاری از عناوین پلتنیوم یکی از حسرت هایی است که هنوز به دلم مانده!

    ۴ ۲
  32. link گفت:

    تشکر نقد عالی ای بود
    امیدوارم دست ما هم به این با نو برسه

    ۴ ۰
  33. BLACK HAWK گفت:

    فقط طه رسولی واقعا منتقد برجسته ای :13: :13:

    ۴ ۰
  34. Shady XV گفت:

    یکی از بازی هایی که موفقیتش از بدو معرفیش تضمین شده بود همین بایونتا۲ بود که مطمءنا عاشقان سبک هک اند اسلش رو تا منتشر شدن یه امولاتور مخصوص وی یو توی خماری خواهد گذاشت.با تشکر بسیااار زیاد از اقای رسولی بابت نقد زیباشون و چشم به راه نقد دراگون ایج به قلم ایشون یا اقایان فرشید پیرپکاجکی یا متین ایزدی هستیم.

    ۴ ۰
  35. ABI RAZOR گفت:

    با تشکر از استاد گرامی بابت نقد
    بایونتا با اقتدار بازی سال میشه
    نظر شخصی نیس :11:
    خواهان نقد wasteland 2 توسط متین عزیز هستیم :15:

    ۵ ۰
    1. KNIGHT ARTORIAS گفت:

      بیشین یره دارک سولز بازی سال میشه :15: :15: :lol:

      ۱ ۲
    2. m.a 07 گفت:

      دقیقا.قبلا هم گفته بودم،الانم خواستم بگم دیگه گفتی! :24:

      ۱ ۲
  36. crash گفت:

    وقتی اسم اقای رسولی رو بالای صفخه دیدم خدا میدونه چقد خوشحال شدم.کاش بار اخرشون نباشه و بیشتر به سایت سر بزنن.
    بایونتا هم که داره سروری میکنه.خدا قسمت کنه یه wii u بگیریم ما هم امتحانش کنیم.اقای رسولی خیلی خوشحالمون کردی :15:

    ۵ ۱
  37. KNIGHT ARTORIAS گفت:

    بسیار تشکر از اقای رسولی عزیز :15:

    ۳ ۱
    1. KNIGHT ARTORIAS گفت:

      ولی همیشه حاااال ام از این بازی به هم میخورد :lol:
      در یک کلام واقعا…. :lol:

      ۱ ۱
  38. مهرداد گفت:

    بهترین منتقد ایران در زمینه بازی خیلی عالی بود ;)

    ۵ ۴
  39. Nate Drake گفت:

    آره در صورتی که فراستی هم بهترین منتقد ایران در زمینه سینما باشه :lol:
    طرف با تنها چیزی که حال میکنه بازی ها هک ان اسلش و jrpg تاریخ گذشته ژاپنیه و هر بازیه غیر از این سبک باشه شدیدا میکوبتش (حتی اگه متاش ۹۵ باشه) بعد ملت بهش میگن بهترین منتقد بازی در ایران :23:
    این از اثرات جوگیریه :11:
    (در جواب مهرداد)

    ۸ ۹
    1. m.a 07 گفت:

      به این شدت هم نیست ولی در کل بله گاهی اوقات ایرادات بنی اسراییلی ای مطرح می کنند(مثل اینکه تو آخرین ما دکمه های مثلث رو هر جایی نمی تونی بزنی :11: (یعنی تو بتمن این طور نبود؟!!) یا داستان “اصلا” مهم نیست و حتی داشتنش ایراد هم محسوب میشه بعد Deadly promonition به خاطر داستانش تمجید میشه و … )ولی اصلا اونجوری که شما میگی منتقد متعصبی نیست،هر بازی ای هم نمی کوبه(و برای کوبیدن یا نکوبیدن به متا توجه نمی کنه که این خیلی خیلی نکته ی مثبتیه و مخصوصا اگه توی بازی های سال نگاه کنی متوجه میشی.۲۰۱۰ همه رد دد! :| یعنی یه نفر نبود استارکرفت،ماریو،سیویلیزیشن یا … خوشش بیاد؟ :| یا مثلا ۲۰۱۱ اکثرا اسکایریم و به ندرت آنچارتد!و …) ولی خوب به هر حال هر کسی نظری داره!درسته نمیشه به طور کلی بگیم بهترین ولی قطعا منتقد خیلی خوبی هستند.(با چاشنی غیرت و تعصب ایرانی!! :24: )

      ۲ ۱
  40. old school گفت:

    یک نقد خوب از یک منتقد بسیار خوب.

    ۰ ۰
  41. omid omidi گفت:

    صد حیف که نمیتونیم این عنوانو بازی کنیم :( با تشکر از نقد بسیار زیبا :15:

    ۱ ۰
  42. prince oF lor گفت:

    منم نمی تونم بازی کنم واقعا بازی خوبی هستش :11: هیف

    ۱ ۱
  43. m.a 07 گفت:

    نقد رو کامل نخوندم چون بازی رو نرفتم ولی از فعالیّت های تحریریه در سایت خوشحالم. :-)
    منتظر کار های آقای ایزدی هم هستیم. :-)
    :15: :*: :15:

    ۱ ۱
  44. شماره ۱ بایونیتا رو بازی کردم واقعا خلاقانه و شاهکار بود خیلی دوست داشتم این نسخه برای ps4 هم بیاد واقعا یه Hack n Slash به تمام معناست

    ۱ ۱
  45. MetallicA گفت:

    عاشق نقد هاتونم استاد. :18:

    ۱ ۱
  46. morteza گفت:

    نقد عالی بود شماره یکش واقا شاهکار بود به نظرم این شماره هم عالیه.

    ۱ ۰
  47. morteza گفت:

    نقد عالی بود شماره یکش واقا شاهکار بود به نظرم این شماره هم عالیه.

    ۱ ۰
  48. victor hugo گفت:

    ممنون استاد :15:
    نقدات رو نمیشه فقط یک بار خوند! باید بار ها خوند.

    ۱ ۰
  49. _ اگر بایونتا۲ جزو انتخاب‌های بازی سال منتقدها باشد سگا چه واکنشی نشان خواهد و آیا پشیمان می‌شود که چطور چنین ipای را به نینتندو داده یا نه؟

    والّا اگه به شگایی که من تو این چند سال میشاسم باشه…اینا از قصد بایونتا رو دادن به نینتندو
    اصّن اگه به من بگن سگا زیر مجموعه ی نیتندوئه بهشون میگم که خبر قدیمی یه!! چند سالی هست که این جوریه…سودهایی که سگا به نینتندو رسونده بسیار بیشتر از سودهاییه که شرکت های ترد پارتی دیگه به نینتندو میرسونن

    ۰ ۰