بازاریابی معکوس | یاتاقان!

توسط علیرضا رنجبر در ۱۹ مهر ۱۳۹۳ , ۲۰:۰۰

بدون شک بازاریابی یکی از اصلی‌ترین ارکان هر تجارتی است. اما همان قدر که بازاریابی می‌تواند موجب موفقیت یک محصول شود می‌تواند یک شکست بزرگ را طراحی کند. این مساله بسیار حیاتی‌ست که سازنده به چه صورت دست به انتشار اطلاعات میزند و چگونه اشتیاق را در مصرف‌کننده به‌وجود می آورد، تنها یک حرکت تبلیغاتی اشتباه می تواند به کلی همه چیز خراب کند. در سال جاری شاهد انتشار عناوینی بودیم که پیش از عرضه سروصدای زیادی به پا کردند، عناوینی چون: “تایتانفال”، “واچ داگز” و “سرنوشت”… اما تفاوت چیست؟ پس همراه بازاریابی معکوس باشید.

حرکات تبلیغاتی حساب شده حتی می‌تواند منتقدان حرفه‌ای را نیز به‌طور موثر تحت تاثیر قرار دهد و به همین ترتیب یک حرکت اشتباه نیز می‌تواند بدترین وجهه ممکن را برای یک بازی درست کند. اتفاقی که برای عنوان انحصاری تازه انتشار یافته پلی‌استیشن۴ یعنی “درایوکلاب” رخ داد.

در  سری مقالات “بازاریابی معکوس” به بررسی اشتباهات بازاریابی خواهیم پرداخت، اشتباهاتی که در برهه‌ای از زمان موجب شکست یک بازی از نظر جامعه منتقدان و گیمر ها شده است.

قسمت نخست: یاتاقان!

 

“درایوکلاب” در ابتدا قرار بود به‌عنوان یک بازی “لانچ” همزمان با انتشار کنسول جدید پلی‌استیشن منتشر شود. تریلر های ابتدایی بازی در آن زمان چیزی بیشتر از یک عنوان مسابقه‌ای ساده نشان نمی داد. “درایوکلاب” تاخیر خورد و در اثر این تاخیر، تغییرات بسیار چشمگیری در بازی ایجاد شد و نظرات منفی پیشین درباره این بازی به تعریف و تمجید تبدیل شد.در همین زمان مایکروسافت با یک عنوان مسابقه ای دیگر وارد رقابت می شود که میدان برای “درایوکلاب” خالی نباشد. مایکروسافت به بهترین شکل نبرد تبلیغاتی را پیش می‌برد، در حالی که هر دو بازی از ویژگی آب‌وهوای داینامیک استفاده می‌کنند مایکروسافت این قابلیت را زودتر از سونی برای “فورتزا هورایزن ۲” معرفی می کند و سونی نیز به دنبال این اقدام مایکروسافت به شکلی ناقص از وجود این قابلیت در “درایوکلاب” خبر می‌دهد. نکته اینجاست که سونی اعلام می کند این قابلیت همراه با پچ روز اول به بازی اضافه می شود. این اقدام سونی یک اشتباه تبلیغاتی فاحش محسوب می‌شود چرا که اکنون جامعه‌ی مخاطب می‌توانند برداشتی منفی از این مساله داشته باشند و تصور کنند سازندگان “درایوکلاب” به تقلید از “فورتزا” تلاش می‌کنند این قابلیت را به بازی اضافه کنند. سونی پس از این نبرد تبلیغاتی را رهبری می کند و اطلاعات بازی رو به دفعات منتشر می کند تا بازار تبلیغاتی “درایوکلاب” را گرم تر از “فورتزا” نشان بدهد. واضح است که این اقدام سونی از رقابت تبلیعاتی دو بازی “اینفیمس” و “تایتانفال” نشئت گرفته است. در رقابتی که مایکروسافت با ارایه اطلاعات به دفعات و هایپ های حساب شده “تایتانفال” را به راس توجه‌ها می‌برد، در عین حال “اینفیمس” نیز از تبلیغات خوبی بهره‌مند بود. بدون شک تریلر “از قدرت‌هایتان لذت ببرید” که با نسخه بازخوانی شده یکی از آهنگ‌های گروه نیروانا همراه بود بهترین اقدام تبلیغاتی در مبارزه “تایتانفال” و “اینفیمس بود اما مایکروسافت با کنترل بازار و تزریق حساب شده هیجان به مخاطب موفق می‌شود مقبولیت بیشتری برای “تایتانفال” ایجاد کند.

بازاریابی معکوس

driveclub-announcement

بازاریابی “درایوکلاب” کاملا برروی ویژگی های گرافیکی این بازی متمرکز شده‌بود و با توجه به جزئیات کم‌نظیر درایوکلاب در این زمینه، مخاطبان کم کم به این باور رسیدند که درایوکلاب عملا بهتر از فورتزا است و بدین ترتیب کنترل جو عمومی مردم بطور کامل در اختیار سونی قرار گرفت اما در مقابل مایکروسافت با انتشار یک نسخه دمو به شکلی محافظه کارانه شرایط را متعادل می‌کند و در نهایت با یک اقدام ساده دیگر جو بازار به کلی تغییر می‌دهد، مایکروسافت انتشار فورتزا هورایزن ۲ را یک هفته زودتر از درایو کلاب برنامه ریزی می کند و نمرات بازی که از قضا بسیار عالی هستند طی یک اقدام حساب شده بدون محدودیت زمانی در فاصله چند روز به عرضه بازی منتشر می‌شوند. نمرات بالای فورتزا درایوکلاب را به چالش می کشد و مایکروسافت بدون شروع کردن یک جنگ خود را در موقعیت پیروزی در آن قرار می‌دهد و اشتباه مهلک سونی در بازاریابی درایوکلاب در همین زمان روی می‌دهد.

بازاریابی معکوس

Driveclub_Forza_Killer_2

سونی تریلری معنادار از درایوکلاب منتشر می‌کند که در آن از عبارت “PS4’s Forza Killer” استفاده می‌شود. در طی تریلر ما با یک خودرو آبی رنگ روبرو هستیم که یک مک لارن سبز رنگ رو خرد کرده و به سوی صف دیگری از مک لارن های سبز پیش می‌رود. واضح است که خودروی آبی رنگ اشاره مستقیمی به کنسول پلی‌استیشن ۴ و خودروی سبز رنگ نیز به اکس‌باکس وان اشاره دارد و همچنین مک لارن نیز به عنوان نمادی از فورتزا دیده می‌‌شود. سونی در سناریوی این تریلر مستقیما به رقیب حمله می‌کند و درایوکلاب را بهتر از فورتزا معرفی می‌کند. اما در نگاه اول استفاده از “PS4’s Forza Killer” یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود، چرا که این عبارت از وبسایت VG247 نقل قول می شود. وبسایت VG247 با وجود اینکه یک منبع خبری کامل محسوب می،شود و رسانه،های گیم فارسی نیز اغلب از این سایت به عنوان مرجع استفاده می‌کنند، به هیچ وجه یک منبع انتقادی محسوب نمی شود. این وبسایت پرسنل منتقد نداشته و اصلا هیچ نقدی منتشر نمی‌کند!

Driveclub_Forza_Killer_1

پس نقل قول از این وبسایت برای به راه انداختن یک جنگ بزرگ تبلیغاتی کاری بسیار احمقانه محسوب می‌شود مگر آن که درایوکلاب واقعا یک جایگزین برای فورتزا باشد. طرفداران پروپاقرص بازی و حامیان ایده “Forza Killer” انتظار داشتند که سونی با انتشار نمرات درابوکلاب بدون محدودیت زمانی فورتزا و مایکروسافت را مورد تحقیر قرار دهد، اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و در عوض سونی انتشار نقدها را تا یک روز پس از انتشار بازی به تعویق می‌اندازد. سرانجام با انتشار نمرات بسیاری در شگفتی فرو می‌روند، نمرات درایوکلاب به مراتب پایین‌تر از فورتزا بوده و آخرین حرکت تبلیغاتی سونی به کلی زیر سوال می‌رود.

DC_Meta FH2_Meta

برجسته ترین نقد منتشر شده از درایوکلاب، نقد وبسایت گیم اسپات به قلم “کوین ون‌آرد” است که نمره “۵” را برای بازی در نظر گرفته بود. شاید ابتدا نمره “۵” کمی غیرمنصفانه جلوه کند اما با نگاهی متفاوت میتوان این نمره را کاملا منطقی دانست. آقای کوین ون‌آرد شخصا نقد فورتزا هورایزن ۲ را برعهده داشت و به آن نمره ۸ را داد، و پس از آن به سراغی عنوانی می‌رود که ادعا می کند فرنچایز فورزا را نابود خواهدکرد. بدین ترتیب درایوکلاب مورد یک مقایسه دقیق با فورتزا هورایزن ۲ قرار می گیرد و درنتیجه به خاطر یک اشتباه بزرگ تبلیغاتی، نمره‌ای پایین به درایوکلاب تعلق می‌گیرد.

Gamespot_DC_Forza

اما به‌واقع اشتباه درایوکلاب کجا بود؟

درایوکلاب در زمان معرفی عنوانی بسیار معمولی بنظر می‌رسید، به همین دلیل عرضه بازی به‌تعویق می‌افتد. سونی اعلام می‌کند که درایوکلاب برای کاربران پلی‌استیشن پلاس بصورت مجانی دردسترس خواهدبود. پس از این اقدام میزان ناامیدی از درایوکلاب بشدت افزایش یافت. درایوکلاب به یک نقطه اتکا نیاز داشت و گرافیک تبدیل به این نقطه اتکا می‌شود و سازندگان تمرکز اصلی کار خوذ را برروی گرافیک می‌گذارند و بازاریابی سونی نیز با محوریت گرافیک و طراحی‌ بصری شکل می‌گیرد. تمرکز تیم سازنده بازاریابی بیش از اندازه روی گرافیک و طراحی بصری متمرکز می‌شود تا آنجا که سونی در بازاریابی بازی اصلا به ایده پایه بازی ،که باشگاه های مختلف است، بها نمی‌دهد و تیم سازنده با پایان پروسه ساخت با این حقیقت روبرو می‌شود که تنها حق استفاده از حدود ۵۰ خودرو را در درایوکلاب داراست و هیچ مذاکره ای با شرکت‌های خودروسازی ژاپنی انجام نداده است! در همین حین فورتزا با یک بازاریابی موفق منتشر می‌شوذ و تایید کاربران و منتقدان را دریافت می‌کند و سونی برای جلب توجه‌ها تریلر “Forza Killer” را منتشر می کند…

درایوکلاب درنهایت قربانی سریالی از اشتباهات بازاریابی سونی می‌شود، اشتباهاتی که آینده این عنوان را مطمعنا تحت تاثیر قرار می‌دهد…

  • سونی در ابتدا ارزش بازی را با تاخیر زدن و مجانی کردن آن برای کاربران پایین می آورد.
  • بازاریابی درایوکلاب با محوریت گرافیک شکل می گیرد و سازنده نیز حجم بالایی از تمرکز خود را برروی این فاکتور قرار می‌دهد، بدین ترتیب بجای این‌که بازاریابی در خدمت بازی باشد، بازی در خدمت بازاریابی قرار می گیرد.
  • سونی با تبلیغ گسترده گرافیک انتظارات را از بازی به‌شدت بالا می‌برد این درحالی‌ست که فاکتور گرافیک در درابوکلاب فاصله زیادی با دیگر فاکتور ها گرفته است.
  • کمبود های بازی توسط همان بازاریابی برپایه گرافیک پوشانده می شود.
  • با انتشار تریلر “Forza Killer” بازی در موقعیت مقایسه با یک عنوان بسیار قوی قرار می‌گیرد و انتظارات و توجه به درایوکلاب را به حد نهایت می رساند.
  • سونی برای نقدهای بازی محدودیت زمانی درنظر می‌گیرد.

نظر شما درباره بازاریابی سونی برای درایوکلاب چیست؟

آیا این بازاریابی دلیل شکست بازی از نظر منتقدان بوده؟

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید؟

دیدگاه
۶۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

68 Replies to “بازاریابی معکوس | یاتاقان!”

  1. Milad RFM گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود و من دلایل رو عمدتا منطقی دیدم.
    حال و حوصله ترول ندارم ولی از سونی بعید بود که بازیی بدین شکل رو در اون حد هایپ کنه که با فورزا شاخ به شاخ بشه.مخصوصا اون تریلر فورزا کیلر و … نمیدونم چرا همون GT رو ادامه ندادن و یه ایپی جدید ساختن.

    ۰ ۰
    1. اصلا ایوولوشن چه ربطی به جی تی داره؟؟؟ این استودیو از قبل هم بیشتر رو آرکید کار میکرده، اما چون جی تی شش تقریبا همزمان شد با ورود پی اس چهار احتمالا وظیفه ساخت به سیمولاتور آرکید رو بهش دادن که با توجه به این وان دوتا ریسینگ خوب داره خیلی عجیب نیست، به امید این که ایوولوشن به موتور استورم برگردم.
      ساخت جی تی سون هم تایید شده تقریباً

      ۰ ۰
  2. Meraj Fathi گفت:

    یعنی چی اقا الان مثلا میخواستید بگید چی؟ بیاین انحصاری ما رو ترول کنید. اگه بچه های انجمن مایکرو گفتن بیاین این پست رو بذاریم باید اعتراف کنم واقعا حرکت “بچه گانه ای” انجام دادید

    ۰ ۱
    1. Milad RFM گفت:

      :11:
      علیرضا رنجبر فک نکنم عضو گروه مایکرو باشه! تو انجمن اصلا همچین چیزی وجود نداره و من این پست رو الان میبینم.

      ۰ ۰
    2. دوست عزیز ما بازاریابی رو مورد انتقاد قرار دادیم

      ۰ ۰
    3. ali گفت:

      آقای محترم این مطالب به هیچ عنوان ربطی به انجمن مایکرو نداره!

      ۰ ۰
    4. The End Of Ps گفت:

      بازاریابی ؟؟

      ۰ ۰
    5. Meraj Fathi گفت:

      آخه تو پستای اخیر مثل نمرات درایوکلاب میکرویی ها ترولش کردن! ضمنا آقای رنجبر اون عکسایی که از متاکرایتیک گذاشتین دخلی به بازاریابی نداره که!

      ۰ ۰
    6. دخلش اینه که بازاریابی هدفش یک موفقیت و در صنعت گیم موفقیت تنها در فروش خلاصه نمیشه…
      عکس های متا و نمرات برای بخش مقایسه که توی تریلر Forza Killer اومده قرار داده شده

      ۰ ۰
    7. The End Of Ps گفت:

      عزیزه من بازاریابی تنها در فروش خلاصه میشه ! بازاریابی = بازار + یابی (از یافتن میاد)
      بحث موفقیتی که شما میگی در صنعت گیم و نمره و متا با بازاریابی کاملا فرق داره نمونه بارزش هم دستینی با متای ۷۶ که پرفروشترین IP جدید تاریخ شد .

      ۰ ۰
    8. خب الان دستنی عنوان موفقی محسوب میشه؟
      با توجه نظرات عامه و کیفیت نهایی بازی در مقایسه با کمپین دیوانه کننده سونی و اکتیویژن؟

      ۰ ۰
    9. The End Of Ps گفت:

      جاده خاکی زدی چرا ؟! مگه نمیگی بازارابی ؟ منم با توجه به بازاریابی به فروش استناد کردم ! تموم شد و رفت
      بحث موفقیت جداس که خودش ۲ بخشه :
      ۱. فروش
      ۲. نمرات و جوایز

      ۰ ۰
    10. آها بحث اینه که باز بازاریابی تنها فروش حساب شده…
      خب با وجود بازاریابی و چیزایی که از دستنی پس از انتشار دیدی آیا مشتاقی نسخه دوم رو بخری؟ درنگاه اول؟

      اینجاست که پارت دوم بازاریابی میاد روکار

      ۰ ۰
    11. The End Of Ps گفت:

      اگه از من میپرسی من دستینی رو اصلا نخریدم و نخواهم خرید و اگه متاش ۹۹ هم میشد باز نمیخریدم ! پس طبیعیه نسخه بعدی هم نمیخرم و اونی هم اولی رو خریده اگه خوشش اومده باشه قطعا نسخه بعدی رو میخره . وقتی بین ماها که اطلاعات راجب نمرات داریم کسایی مثل من هستند که نظره خودشون برا خریدشون مهمه شما اون سیل عظیم رو در نظر بگیر که اصلا نمیدونند متا و نمره چی هست ! تاثیر نمره در فروش ناچیزتر از اونیه که شما فکر میکنی . تبلیغات خیلی مهمه همون کاری که یوبی سافت درش استاده ! ولی موفقیت که میگی بحثش گفتم جداس درایوکلاب بلکه نمیشه بهش گفت موفق چون نمرات و متا در حده عالی نیست و قطعا جایزه ای هم نمیگیره (مگر گرافیک)

      ۰ ۰
  3. masterELYAR گفت:

    قبل اینکه اتهام مایکرو فن بودن به نویسنده بزنین بگم که ایشون فن تعصبی و شدید نینتندو هستن پس سعی نکنین الکی جوسازی کنین

    ۰ ۰
  4. masterELYAR گفت:

    من شخصا با اون قسمت موافقم که سونی به جای اینکه انقدر روی گرافیک مانور بده باید یکم هم روی بخش کلاب ساختن که نوآوری اصلی بازی بود هم تاکید میکرد

    ۰ ۰
  5. The last Son گفت:

    سازنده ی بازی تعادل رو حفظ نکرد در نتیجه ضربه خورد
    اگر به همون اندازه که روی گرافیک کار کرد روی گیمپلی هم کار کرده بود قطعا موفق می شد

    ۰ ۰
  6. The End Of Ps گفت:

    راجب اون عبارت فوتزا کیلر که اینقدر مانور نویسنده روش داده سونی از خودش کشف نکرد وب سایت VG247 طی پیش نمایشش نوشته بود و سونی هم از قول این وب سایت در تریلرش گذاشت که فکر نکنم خیلی عجیب غریب باشه و هیچ ربطی هم به بازاریابی اشتباه نداره !! نویسنده کل مطلب n بار نوشته بازی که قرار بود فورتزا رو نابود کنه من نمیدونم این از کجا اومده کی گفت قرار بود نابود کنه !! ضمن خسته نباشید از نویسنده ولی بازاریابی سونی هیچ ربطی به نمرات درایوکلاب نداره و از بیخ و بن غیر منطقی و اشتباهه ! شاید اگه همون لانچ میومد نمرات بالاتر میشد ولی سونی استدیوها رو مجبور نمیکنه ! مثل این میمونه که یکی بگه چون مایکرو برا رایز خوب بازاریابی نکرد و با GOW مقایسه شد متاش ۶۰ شد در صورتی که خوده بازی واقعا در همون حد بوده ! درایوکلاب در اصل اسیر نیومدن قابلیت چرخه ی شب و روز و داینامیک بودن و تعداد زیادی ماشین و … شد که قراره بعدا بیاد که باز به خوده سازنده برمیگرده نه سونی !! در کل فازه مطلب کلا برا من نامشخص بود .

    ۰ ۰
    1. خب سوال اینجاست که چرا سونی در یک تریلر مفهومی از یک سایت با ارزش انتقادی بسیار پایین نقل قول کرده؟ و به علاوه سناریو معنادار تریلر هم توسط بازاریاب های سونی طراحی شد…
      پس اینکه سونی یک تریلر رو به این عبارت اختصاص داده یک اشتباه بزرگه…

      در پایان ما گفتیم که سونی بازاریابی رو در خدمت بازی قرار نداد و در عوض بازی در خدمت بازاریابی قرار گرفت خب این مساله از کجا میاد…
      سازنده باتجربه ای مثل اولوشن قطعا نمیاد تمرکز اصلی خودش رو تنها روی جزئیات گرافیکی معطوف کنه و به پایه بازی که ایده باشگاه ها بود نپردازه در عین حال تنها موردی که تو بازاریابی سونی دیده میشه گرافیک بازی هست که از قضا بشدت با دیگر فاکتورهای بازی فاصله داره و اینجوری انتظارات میره بالا…

      ۰ ۰
    2. Milad RFM گفت:

      توی تریلر هم به کشتن فورتزا اشاره شده بود. همون رنگهای ابی و سبز ;)

      ۰ ۰
    3. The End Of Ps گفت:

      علیرضا رنجبر@ شما درایوکلابو بازی کردی که با قاطعیت میگی فقط رو گرافیک تمرکز کردند ؟! رو چه حساب میگی بشدت با دیگر فاکتورهای بازی فاصله داره ؟ مثلا IGN که ۷.۹ داد یا گیم تریلرز که ۸.۸ داد من میام بگم همه چیز عالیه ؟! نه چون بازی نکردم ولی مثل شما بدون بازی کردن اینطوری نظره فکت وار نمیدم ! اصل داستان نمرات خیلی از سایت ها همون آپدیت چرخه ی شب و روز و ماشین ها و جاده ها و داینامیک بودن هست که بعدا میاد و گفتم . در ضمن کدوم سناریو اون تریلر تکه های برگزیده ی چندید سایت بود که یکیش هم VG247 بود تازه اون تریلر آخرین روزای لانچ اومد و هیچ تاثیری خاصی نمیتونه بذاره که اینقدر گیر دادی روش !! من جایی ندیدن اینقدر گیر داده شه به این داستان !
      Milad RFM @ عزیزم اون ترکونده شدن ماشین سبز رنگ توسط ماشین آبی رنگ در اصل مربوط به PS4 و XONE هست که تا الان کاملا هم درست بوده و بحثی درش نیست ;)

      ۰ ۰
    4. یعنی سایتا از گیمپلی بازی و روند یکنواخت اون هیچ شکایتی نکردن؟!
      منظورم از سناریو جریان اون خودرو هاست که با توجه به مدل خودروها به فورتزا هم حمله شد…
      مثالی که تو مقاله اومده نقد کوین ون‌آرد هست که دقیقا تبدیل به مقایسه مستقیم شده…

      این عبارت رسما باعث مقایسه شدن این بازی و فورتزا شد.
      میشه اینطور برداشت که درایوکلاب عملا رقیب فورتزا بود و نه هورایزن ولی زمانبندی باعث شده تا درایوکلاب با هورایزن مقایسه شه

      ۰ ۰
    5. The End Of Ps گفت:

      اول اینکه سایتا بله برخی ها هم انتقاداتی از گیم پلی داشتند ولی چه دلیلی داره به یه نقد از یه منتقد حالا مثلا کوین ون‌آرد از گیم اسپات اونم در یه مقاله استناد بشه ؟!! مثل این میمونه که منم بیام از یه منتقد جمله ای مثبت بذارم و با توجه به اونم استناد از نوعه فکت وار اونم در مقاله انجام بدم که کلا غیر قابل قبوله ! متاسفانه اول که تاپیک رو باز کردم فکر کردم بازی توسط نویسنده انجام شده و منتظره خودن نقد و بررسیش بودم که با این مطلب شما برخوردم که اصلا متوجه نشدم چی بود ! نقد بود ؟ تدریس بازاریابی به سونی بود ؟ تبلیغ فورتزا بود ؟ یا مثلا خبر راجب متای ۲ بازی و یکی دو تا سایت !!! شما اول بیا به من بگو اینی که به عنوان مطلب گذاشتی چی بود تا بعدا سرش بحث بشه ! عنوان مثلا بازاریابیه که نه به مطلب شما ربط داشت و نه به متا ! بازاریابی یه کلمه ای هست عزیزه من که مستقیم برمیگرده به فروش نه این چیزایی که شما درآوردی ! شما متایابی شاید مناسب تر میبود برای مطلبتون .
      دوم راجب اینی که میگی درایوکلاب عملا رقیب فورتزا بود و نه هورایزن اصلا اینطور نیست چون باید بدونی که سبک نیمه آرکید درایوکلاب ربطی که فورتزاهای اصلی نداره که بخواد رقیبش باشه و اون بازی رقیبشو قبلا داره و درایوکلاب از اول هم برای رقابت نیومد ولی تاخیرش افتاد حواشی لانچ هوریزون۲ که طبیعیه مقایسه بشه .

      ۰ ۰
    6. masterELYAR گفت:

      این یه مقاله ی تحلیلی هستش و نویسنده هر برداشتی که از اتفاقات داره مینویسه به کسی هم ربط نداره در مورد چی حرف میزنه…شما به دلایلش ایراد بگیر و نظرت رو بگو ولی نمیتونی بگی در مورد چی بنویسه چی ننویسه

      ۰ ۰
    7. The End Of Ps گفت:

      من گفتم چیزی بنویسه یا ننویسه ؟ :۲۳: گفتم به من ربط داره ؟!! چه فرقی برا من داره اصلا ! قبل از اینکه بیفتی وسط بخون چی نوشتم , تیترو بخون مطلب هم بخون کامنت من هم بخون ! یه مطلبی نوشته شده داره راجبش بحث میشه . OK ؟

      ۰ ۰
    8. masterELYAR گفت:

      اتفاقا خوبم خوندم همه رو…برمیداری میگی این الان چیه؟نقده؟درس بازاریابیه؟و… منم منظورم همینجاشه که اصن تو فرض کن نقد هستش یا درس بازاریابی…وسط بحث میری حاشیه ادامه بده بحث رو به نویسنده نگو موضوع چیه وقتی خودت (فقط خودت) نفهمیدی موضوع چیه

      ۰ ۰
    9. The End Of Ps گفت:

      :۲۴: :۲۴:
      باووشه …

      ۰ ۰
    10. masterELYAR گفت:

      آفرین پسر خوب

      ۰ ۰
  7. aliya گفت:

    (( سونی در ابتدا ارزش بازی را با تاخیر زدن و مجانی کردن آن برای کاربران پایین می آورد.))
    :۲۶: :۲۵: :11:

    ۰ ۰
    1. یک AAA لانچ که وضعیت دلچسبی نداره تاخیر میخوره و بعد از اون مجانی میشه…
      چه برداشتی میشه داشت؟

      ۰ ۰
    2. The End Of Ps گفت:

      از اول هم برا پلاس مجانی بود

      ۰ ۰
    3. darkdn49 گفت:

      با این جمله کاملا موافقم
      سونی متاسفانه اول با دید یک عنوان کم ارزش و وقت پر کن این بازیرو اومد نمایش داد و رایگان کردنش هم سندی بر این حرف

      ۰ ۰
    4. aliya گفت:

      خیلی از بازی های بزرگ تاخیر می خورن دلیل نمیشه که ارزشش برا کاربران پایین بیاد… اتفاقا تاخیر خوردن میتونه به این معنی باشه که داره رو رفع اشکالات بازی کار میشه

      ۰ ۰
    5. تاخیر خوردن مساله نیست مساله مجانی شدن همزمان با تاخیر خوردنه …

      ۰ ۰
  8. Ulfric گفت:

    ممنون از مقاله ولی راستش فکر نمیکنم این بازاریابی این قدر رو نمرات تاثیر بذاره!منتقد که نمیاد تریلر رو نقد کنه…
    کم شدن متای بازی به خاطر ضعف بازی و استودیوی سازنده بود نه تبلیغات!بعد هم این تریلر فورزا کیلر روز لانچ بازی منتشر شد…یعنی چند ساعت بعدش نقد ها رفتن تو متاکریتیک!فکر نکنم اینقدر موثر بوده باشه.

    ۰ ۰
    1. والا احساس میکنم تاثیر کمی هم نداره!
      تریلر فورتزا کیلر اگر اشتباه نکنم ۴یا۵ اکتبر تو چنل یوتیوب سونی قرار گرفت و اون زمان هنوز تعداد زیادی از نقد ها به in progress هم نرسیده بودن

      تاثیر مقایسه تو نقد کوین ون‌آرد کاملا احساس میشه و من احساس میکنم اگر Forza Killer نبود احتمالا درایوکلاب از ایشون ۶.۵ الی ۷.۵ میگرفت

      ۰ ۰
    2. Assasins Fall گفت:

      قطعا تاثیرات خودشو داره…
      برای مثال واچ داگز با این که متای خوبی بدست آورد ولی بازهم از روی نمایش ها حتی منتقدان هم انتظار یک چیز فضایی داشتن!یه شاهکار به تمام معنا…
      مسلمن اگه تبلیغات رو بازی کمتر بود نمرات بالاتری میگرفت…

      ۰ ۰
    3. درمورد واچ داگز به،تفسیر در قسمت سوم این سری مقالات صحبت می کنیم ;-)

      ۰ ۰
    4. Assasins Fall گفت:

      خیلی هم عالی!منتظریم! ;)

      ۰ ۰
    5. Ulfric گفت:

      خوب شد قضیه ی واچ داگر رو وسط کیشدی!
      شما فرض کن یوبی اصلا واچ داگز رو هایپ نکرده بود..حتی یک تریلر هم بیرون نداده بود.یه نظرت متای بازی تغییری میکرد؟! مسلما نه!
      واچ داگز یه بازی ایراد دار بود که کاملا شایسته ی متای هشتاده! درایو کلاب هم دقیقا به همین شکل! اگه تریلر و هایپی صورت نگرفته بود باز متای بازی به خاطر مشکلاتش پایین میومد.

      ۰ ۰
    6. kamyab گفت:

      Ulfric جان :۲۴: باهات موافقم ولی بنظر من هایپ نابجا از لحاظ روانی منتقد رو تحت تاثیر قرار میده. یعنی اگه منتقد ببینه که بازیه نهایی اونجوری که سازنده وعده داده بود و براش تبلیغ کرده بود نیست و این ذهنیت درش ایجاد بشه که به نوعی مخاطبو فریب داده اونوقت تلافی میکنه یعنی یجور حالت مجازات اضافی براش در نظر میگیری و برعکس(اینو کلی عرض کردم و هیچگونه ربطی به این بازی نداره)

      ۰ ۰
    7. Assasins Fall گفت:

      بله به نظر بنده تغییر میکرد!
      شما حساب کن بعد اون تریلر اولیه نه صحبتی از بازی شده بود نه تبلیغی و نه تریلری منتشر شده بود…بعد شما روز انتشار مستقیما پرتاب میشدی داخل یه بازی که هیچی از گیم پلیش نمیدونی جز این که قراره هک کنی…
      نحوه به نمایش در اومدن این مکانیزم در گیم پلی در همون لحظات اول تو رو شگفت زده میکرد(چون با نمایش اول تفاوت داشت)…در واقع مخاطب دچار یه هیجان اولیه میشه که در کنار اپن ورلد بودن و در نتیجه وقت گیر بودن یا به نوعی وسعت بازی چنان در گیر بازی میشه که ضعف هارو فراموش میکنه…
      اما یوبی چیکار کرد؟ با یه سیستم تبلیغاتی مبتدیانه تا کوچکترین المان گیم پلی بازیو فرو کرد تو چش منتقد و مخاطب که در زمان عرضه دیگه چیز تازه ای براش وجود نداشته باشه…به طوری که کسانی که تمام تریلر های بازیو قبل از عرضه دیده بودن احساس میکردن که قبلا بازیش کردن!
      بله واچ داگز ضعف داره ولی مطمعن باش اگر اینقدر انتظارات ازش بالا نبود و انقدر اسپویل نمیشد همین ضعف ها هم کمتر به چشم میومدن…چه برای گیمر و چه منتقد…

      ۰ ۰
    8. Ulfric گفت:

      راستش نمیدونم کامیاب جان شاید همین طور که میگی باشه… ولی در کل به هیچ وجه کم کردن نمره از یه بازی به خاطر هایپ های قبل انتشارش کار درستی نیست!

      ۰ ۰
    9. Ulfric گفت:

      Assasins Fall جان نمیدونم حرفم رو باور میکنی یا نه ولی من کلا یه دونه تریلر بیشتر از واچ داگر ندیدم که اون هم CG بود! با این حال این متا رو از سرشم زیادی میدونم!

      ۰ ۰
    10. Assasins Fall گفت:

      kamyab@
      موافقم!

      ۰ ۰
    11. Assasins Fall گفت:

      Ulfric
      خو اون نظر شماست و محترم!

      ۰ ۰
  9. ali گفت:

    ممنون از مقاله!!! ;)

    ۰ ۰
  10. darkdn49 گفت:

    کلا علیرضا فکر نکنم بازاریابی ربطی به متا داشته باشه :۲۴:
    باید صبر کرد دید بازی چقدر فروش میکنه ببینیم بازاریابی سونی غلط بوده یا نه
    منتقد ها هم از گیم پلی انچنان بد نگفتن ضربه تاصلی بازی از کم بودن پیست و کم بودن ماشین ها و همنیطور نبودن سیستم تغییر اب و هوا در هنگام عرضه به بازی ضربه زده
    کلا میگم گیم پلی بازیرو منتقد ها از قضا تعریف هم کردن
    در کل بازی با مشکلات زیادی ساخته شد و مطمئنن نسخه دوم بازی بهتری از این نسخه خواهد بود

    ۰ ۰
    1. darkdn49 گفت:

      علیرضا دستت هم درد نکنه
      مقاله عالی بود

      ۰ ۰
  11. ArianAwesome گفت:

    Iممنون مقاله ی تحلیلی و خوبب بود.
    علیرضام خیلی خوب تحلیل کرده بود
    یکی لطف می کنه لینک تریلر افیشیال سونی که توش مینویسهوps4’s forza killer رو بده ؟

    ۰ ۰
  12. Assasins Fall گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود…منطقی و بی تعصب دلایل شکست یه بازی بررسی شده بود. :۱۵:
    خواهش میکنم از دوستان که با فن بازی این پست رو هم مثل تمام پست های سونی و مایکرو به فنا ندن…

    ۰ ۰
  13. dante-turbo گفت:

    اول از همه تشکر از علیرضا بابت مقاله خوبش …
    بشخصه از این دیدگاه به قضیه نگاه نکرده بودم ! اوولوشن و سونی بواسطه یک تیتر از سایتی خبری همچون VG247 بازی خود رو رقیب فورزا و حتی فراتر ، برتر دونستند ! اگر سونی به این قضیه اعتقادی نداشت بهیچ وجه این تیتر رو در تریلرش کار نمیکرد … بماند که نکته بینی دقیق شون در رنگ ماشین ها و تصادف و له شدن ماشین سبز و همون لحظه نمایش این تیتر همه چیز رو عیان میکنه ! پس دوستان قبول کنید اگر چه سونی درایوکلاب رو فورزا کیلر ننامید … ولی به تیتر VG247 بهای ویژه ای داد که نشون میده به این امر اعتقاد داشته ! که بالا توضیح دادم !
    همین موضوع باعث شد ناخوداگاه مقایسه پیش بیاد و اشتباه سونی اینجا بود ! منتقدی که پشت بند هورایزن قصد بازی کردن DC و نقد اون رو داره مقایسه خواهد کرد ! همین پیش زمینه های دامن زده شده توسط سونی ( یک IP جدید رو برتر از یک iP قدیمی و درس پس داده دونستن ) باعث شد برخی منتقدین از حیث روانی ارزش بازی رو کمتر از ارزش واقعیش برداشت کنند چون با دید دیگه ای به سمت بازی رفتند ، انتظار یک بازی انقلابی داشتند … متهم اصلی در این موضوع سونی و اشتباهش در تبلیغات و بازار یابی بود …
    DC یک iP جدید هست … نباید بیش از حد بالا برده میشد !
    بماند که تاخیر ۱ ساله بازی از جهتی دیگه باعث شده بود منقدین بازی بی عیب و نقص و کاملی رو توقع داشته باشند ولی عملا ناقص بودن بازی در زمان لانچ ( نبود اب و هوای داینامیک ، نبود فوتو مد ، کمبود ماشین ها و … ) از اونور مشکل ساز شد که این موضوع با توجه به تاخیر بسیار زیاد بازی قابل بخشش نیست !
    DC در رونمایی پلی ۴ معرفی شد ، ایده ساخت بازی ۷ سال در حال پرداخت بوده ، بازی قرار بود عنوان لانچ باشه و تا هفته قبل از لانچ تبلیغ میشد و به ناگاه تاخیر خورد ( یک سال ) … از اونور هورایزن … قبل از E3 2014 رونمایی شد و کمتر از ۶ ماه بعد عرضه شد … اون هم بصورت کامل و بدون نقص خاصی ! بماند که سرور های درایو کلاب که عملا یک بازی انلاینه مدتی است قطع هست ، اون هم بعد از لانچ بازی ! خب منتقد هورایزن رو میبینیه و بعدش به سمت نقد DC میره ، اون هم با نقص ها و کمبودهایی که در حال حاضر داره … و اونی میشه که خودتون میدونید …
    باز هم تشکر بابت مقاله !

    ۰ ۰
  14. avion گفت:

    هنوز میزان فروش بازی معلوم نشده چطور میشه درباره بازاریابی و موفقیت یا شکستش حرف زد :20:

    ۰ ۰
    1. marcus payne گفت:

      دوست عزیز به نظرت اون متا اون نمرات اون حال و احوال یعنی پیروزی؟؟؟

      ۰ ۰
    2. avion گفت:

      چه ربطی به متا داره :۱۲:
      نویسنده داره درباره ی “بازاریابی” حرف میزنه و ظاهرا بنا به ادعای ایشون بازاریابی این بازی “یاتاقان زده”
      اون هم بدون اینکه میزان فروش بازی معلوم شده باشه :11:

      ۰ ۰
    3. بحث بلکل چیز دیگه ای هست موفقیت بخشیش به مقبولیت از طرف گیمر ها برمیگرده یعنی آیا ما میتونیم کد گوست رو به عنوان موفق بنامیم؟!
      یا دستنی رو؟!

      ۰ ۰
    4. avion گفت:

      صد در صد گوست و مخصوصا دستینی و واچ داگز از نمونه های موفق “بازاریابی” هستند
      اینکه بتونی یه جنس بنجل رو به ملت قالب کنی میشه یه بازاریابی موفق
      مگه بازاریابی غیر از اینه ؟
      اینکه درایو کلاب “در یکی از ویدیوهای تبلیغیش” یه نقل قول از یه سایت خبری آورده اصلا ربطی به موفقیت و عدم موفقیتش نداره (چیزی که دو سوم این مطلب رو شامل میشه)
      این مقاله باید بعد از (احتمالا) فروش کم بازی و عدم موفقیت اقتصادی بازی نوشته میشد و اون هم با دلایل منطقی و مربوط
      شما اومدید چند تا فاکتور ناچیز و بی اهمیت رو در نظر گرفتید (چیزی که غیر از عده ای کاربر فروم ها و سایت های بازی کس دیگه اصلا متوجه اش هم نمیشه )و یه نتیجه ی کاملا بی ربط گرفتید
      انگار شما بازاریابی رو با یه چیز دیگه ای اشتباه گرفتی :۱۲:

      ۰ ۰
    5. بحث اینجاست همه دارید بازاریابی رو به چوب فروش میزنید
      بازاریابی در این صنعت تنها به فروش ختم نمیشه از طریق بازاریابی شما باید اعتماد مخاطب رو جلب کنید با توجه به بازاریابی بزرگ و پوچ عنوانی مثل واچ داگز الان تاثیرات رو روی فروش DLC میبینیم در عین حال که مطمئنا کمپین سنگین واچ داگز که پر از اشتباه بود برای بار دوم نمیتونه اینقدر موفقیت آمیز باشه پس بازاریابی واچ داگز که سود آور بوده یک اشتباه بزرگه و قابل انتقاده چون مصرف کننده دفعه دوم فریب نمی خوره

      ۰ ۰
  15. mefistofles گفت:

    خوب بود . بهتر بود که تیترش بجای یاتاق خالی میشد: یاتان چسبنده

    ۰ ۰
  16. blind گفت:

    این فورزا کیلر هم شده جریان همون هیلو کیلر.
    البته که نمشه بهش گفت بازاریابی معکوس. وقتی‌ خود بازی چیزی تو چنته نداشته باشه همین شلوغ کاری‌ها باعث میشه تو چشم بیاد و بیشتر بفروشه. عده‌ای که به خاطر اینکه وعده سونی مبنی بر فورزا کیلر بودن بازی محقق نشده از خرید بازی منصرف شدن خیلی‌ کم‌ترن از اونایی که بدون این تبلیغات اصلا سمت این بازی نمیرفتن.

    ۰ ۰
  17. theBigD گفت:

    اشتباه بازاریابی بود؛ مگه همین امسال مدیر PES راجع به فیفا همچین حرفی رو نزده بود؟ (نظراتی که راجع به این حرفش زدن چی بود؟) مگه BattleField 3 قبلا CoD رو مسخره نکرده بود. نصف دلیل این که Watch Dogs دلنشین نبود مگه غیر اینه که کلی هایپ کرده بود و Two month is enogh for LSرو داده بود؟ _______________________________________________
    مقاله ی خیلی خوبی بود. درست و به جا اشاره کرد. اینجا دفاع کردن که نه حاجی حرفت قبول نیست و اینا؛ چیزی جز هورا کشیدن الکی نیست. لطفا #ترول نکنید

    ۰ ۰
  18. Nate Drake گفت:

    من اصلا کاری به این نوشته ندارم. واسه نویسندش محترمه
    فقط یه جاش بود که دیگه نتوستم واقعا منظور نویسنده از “برجسته” رو درک کنم
    “برجسته ترین” نقد منتشر شده از درایوکلاب، نقد وبسایت گیم اسپات به قلم “کوین ون‌آرد” است که نمره “۵” را برای بازی در نظر گرفته بود :۲۶: مگه نوشته های گم اسقات واس شماها برجسته باشه… وگرنه اینا همون ابلهایین که نون شبشونو مایکی میذاره سر سفرشون!
    ———————————————-
    در ضمن دوست عزیز اینکه الان در مورد بازار یابی این بازی حرف بزنیم یه جوراای نوب بازیه ;) یادتون باشه که متا دستنی هم ۷۶ شده ولی از پرفروش ترین بازی های تا الانه! پس لطفا فکت صادر نکنید

    ۰ ۰
    1. Milad RFM گفت:

      ” وگرنه اینا همون ابلهایین که نون شبشونو مایکی میذاره سر سفرشون!”
      حاجی شما روی بلالی رو سفید کردی! :۲۵:
      باو منتقدا به هر عنوانی هر طور دلشون خواست نمره میدن. گیم اسپات به رایز ۴ داده بود!
      پولیگان که میگین سمت مایکروه به درایو کلاب نمره بیشتری نسبت به فورتزا داد.
      شاید بهتر بود توی مقاله به هایپهای نه چندان حرفه ای اشاره میشد تا بازار یابی.

      ۰ ۰
    2. aliya گفت:

      @ Nate Drake
      به نکته ی جالبی اشاره کردی دوست عزیز

      ۰ ۰
  19. masterELYAR گفت:

    یه اشتباهی هستش که دوستان میکنن…بازاریابی فقط در مورد فروش نیست،اصن بازاریابی از لحظه ای که ایده ی یه بازی شکل میگیره شروع میشه (با تایین اینکه مثلا بازی قرار توی چه سبکی باشه تا پلتفرم های بازی) و شامل تمام مراحل تولید و عرضه و حتی پس از عرضه ی بازی هم میشه…چند نفر از شما نمره ی متا و یا یه سری از سایت ها براتون مهمه؟خیلی هاتون…همین خیلی ها با مثلا نمره ی ۵ گیم اسپات یا متای زرد رنگ از خرید بازی منصرف شدن پس اینکه یه بازی نتونه نظر منتقدان رو جلب کنه پس همین خیلی ها که عقلشون به دهن منتقدا و متا هستش رو نتونسته مجاب به خرید بازی کنه (که تعدادشون به هیچ وجه کم نیست) و این یعنی بازاریابی یجاش میلنگه…حالا اینکه مقاله دلایلش درسته یا نه رو نمیدونم ولی اینکه بگیم بازاریابی فقط یعنی تعداد نسخه هایی که فروخته شده خب این غلطه

    ۰ ۰
  20. MSG گفت:

    خب الان اونی که میگه فروش شرطه بیاد به من بگه که ps4 تو سبک race چه بازی دیگه ای داره که کسایی که ps4 دارن برن اونو بخرن.
    وقتی یه کنسول فقط یه ip تو یه سبک محبوب داره و هیچ ip دومی هم نیست که فروش تقسیم بشه بینشون(یا مقایسه فروشی بشه بینشون) چجوری میخواین بگین فروش خوبی داشته , وقتی کنسول دارا مجبورن برای ریس بازی کردن AAA فقط همینو بخرن….

    ۰ ۰
  21. Nero گفت:

    گرافیک بازی واقعاَ عالیه! کاش رو گیم پلی بیشتر کار میکردن!

    ۰ ۰
  22. ps3 with ps4 گفت:

    با تمام احترام که به دوست خوبم و گلم علیرضا رنجبر دارم

    این روزها همه جک مینویسن شما چطور :۲۶: :۲۶: :۲۶:

    حداقل برید بازی کنید تا بفهمید فورزا در حد درایو نیست بعد بیایید هی گیم اقات گیم اسقات حقوق بگیران جیره خوار رو وسط بکشید

    ۰ ۰