توسط Grey Joker در ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ , ۲۰:۵۲

نقد شبگرد: طلوع تاریکی

انتظار را گاهی اوقات جزیی از فعل کشیدن صرف کردند و در ادامه ی آن هم اغلب توقعاتی وجود داشته که میزان آن در قبل و بعد انتظار کشیدن باید به یک میزان یا اندک اختلاف جزیی ای باشد. ما برای چیز های زیادی انتظار می کشیم، از انتظار برای بازگشت یار و محبوب گرفته تا انتظار برای یک مسابقه ی ورزشی و امثالهم! و برای همه ی انتظار هایی که میکشیم توقع داریم که این انتظار کشیدنمان به بهترین نحو به ثمر برسد و خیلی راحت توقعاتمان باد هوا نشود و ما را مضحکه ی خاص و عام نکند. فرض کنید زیبارویی را در شبکه ای اجتماعی به هزار زور به سمت خود کشیده اید (و یا به قول خودمان مخ کرده اید!) و بعد از چند صباحی که از نامه های عاشقانه تان خسته شدید به سراغ تدارک یک قرار می افتید. ادامه ی فرض را اینطور در نظر بگیرید که فتوشاپ توسط خالقانش به دست این بشر زیباروی اینترنتی و یا نزدیکانش رسیده بود و آن همه حوری بودن فقط چند افکت و صافکاری روی صورت یک عفریته می باشد! اینجاست باد هوا معنا پیدا می کند و یک چیز آنور تر از مضحکه ی خاص و عام شدن برایتان و آن دل شکسته و خوش رنگ و لعابتان پیش می آید. در این زمان ما می گوییم این انتظار بیهوده بوده و نه تنها قابل تحمل بلکه کلی هم اعصاب خردی و ناراحتی برای مدتی انتظار کشیدن برای یک باد خالی پیش می آید. این نمونه ای بود از یک انتظار ولی نا موفق که اغلب اوقات هم چنین ناموافقاتی برای ما پیش می آید.

 اما همه ی این ها را گفتم که به اینجا برسم، یعنی نقطه ی مشترک ما در انتظار کشیدن که چیزی نیست جز عرضه ی یک بازی. بله… ما بازیبازان در انتظار کشیدن برای یک بازی تقریبا با هم نقطه ی اشتراک داریم و بین توده ای از ما همیشه یک انتظار برای یک بازی خاص وجود دارد.

در حال حاضر توده ای که مدنظر است، منتظران یک بازی ایرانی به اسم شبگرد می باشند. این سری از بازیبازها که با دیدن تریلر ها و صحبت ها و اسکرین شات ها به بازی علاقه مند شدند و تا همین چند روز پیش پیگیر بازی بودند و وقتی هم به زمان عرضه رسید برای خرید آن پول خرج کردند، امروز مخاطب اصلی این نقد قرار می گیرند تا ببینند زیبا روی اینترنتیشان چه کرد با دل معصوم و مهربانشان!

bg-cast

تقابل روشنایی و تاریکی؟

اگر منتظر یک مقدمه ی ادبی و محشر در مورد خیزش یک شخصیت جدید در برابر تاریکی هستید، باید بگویم که چنین خبری نیست. بازی شبگرد خاص بود، داستانی داشت پر از نقطه ی ابهام، از لحاظ فنی سورپرایزی برای عناوین داخلی و حتی مستقل بود، شخصیتی جدید و قهرمانی را قرار بود معرفی کند که در دل و جان همگان ثبت شود، یک اکشن ناب را قرار بود نشان دهد و کلی چیز دیگر… البته تمام این ها در فعل گذشته صرف شدند و این یعنی همین ابتدا گربه ی نگون بخت را دم حجله کشتن و گفتن اینکه تقریبا در هیچ یک از موارد شبگرد نتوانست به حرف های قبل از انتشار، وفادار باشد. این را گفتم که نگویید، نگفتی! بنده خنجر را زیر گردن گربه گذاشته و آرام آرام با بررسی کارهای کرده و ناکرده ی این گربه سرش می برم، پس از نقطه ی ابتدایی و مهم در یک بازی مستقل یعنی داستان این عنوان شروع می کنم.

در زمینه ی داستانی ما با یک شهر جدید، شخصیت هایی جدید و سوالهایی جدید طرف هستیم که باعث می شود بازیباز به آن ها دل ببندد. اما داستان یک تکرار است، که هیچ ایده ای در بر ندارد. ما با یک شخصیتی سر و کار داریم که خود را فراموش کرده و از زندگی گذشته ی خود فقط از بین بردن یکی از بزرگ ترین باند های خلاف کار را در خاطر خود دارد. بازی با سوال های زیادی در طول مسیر همراه می شود، که قرار است تا آخر داستان و بازی به آن ها پاسخ داده شود. خیلی خوب است که سازندگان چنین نقاط گنگ و مبهمی را در بازی گنجانده اند، ولی انتظاری که از یک بازی مستقل می رفت، در کنار این پیچش ها، ایده های خلاقانه اش بود که داستان بازی به دور از همه ی این خلاقیت هاست.

3

شبگرد: طلوع تاریکی!

گفتم طرح سوال های مختلف باعث کشش تقریبی داستانی می شود، اما این کشش برای یک داستان تکراری و تکراری چه فایده ای دارد؟ ایده های خلاقانه که قرار است در یک بازی مستقل گنجانده شود تا به خاطر مشکلات فنی بازیباز از آن ها چشم پوشی کند، کجا رفته اند؟ اصلا سازندگان خواستند که چنین چیز هایی را بازی جای دهند یا فقط اصل کارشان نشان یک ظاهر متفاوت بود؟

متاسفانه جواب تمام این سوالات چیزی نیست جز همان تکرار بیهوده ی یک داستان با خلق گذاره های جدید. بازی یک سوپر قهرمان و شاید هم یک قهرمان را معرفی می کند با شخصیت های منفی که هر کدام می توانستند ورای تصورات با ایده ها و خلاقیت های داستانی خود را نشان بدهند، اما چنین چیزی نشد که نشد. شخصیت ها بر خلاف تازگی شان، اصلا فرقی با نمونه های دیگر به وجود آمده ندارند و شاید آن نمادی که قرار بود هرکدامشان برای بازیباز باشند، با این بی توجهی به بخش داستانی که مهمترین بخش در یک اثر مستقل می باشد، تبدیل به باد هوا شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که به وجود همین داستان تکراریِ بازی، هم ضربه میزند مشخص نبودن تکلیف سازندگان با خودشان است. آن ها در بازی یک سوپر قهرمان و مبارز با تاریکی را معرفی کردند. اما این مبارزه با تاریکی اغراق بیش از حدی است که سازندگان از داستان بازی، همانند تک تک دیالوگ ها و جملات فلسفی شخصیت ها، ساخته اند.

برای فهم بهتر این قضیه بهتر است یک تئاتر و نمایش را فرض کنید که توسط گروهی به صورت نصفه و نیمه با داستانی تکراری ساخته و پرداخته شده است. زمان داستانی این تئاتر به سال های اخیر برمی گردد اما برای بالا بردن اوج هنر و زیبایی های لفظی، سازندگان قسمت هایی اغراق آمیز را با جملاتی فلسفی و لحنی اغراق آمیز در آن گنجانده اند که تکرار این داستان پشت، این اغراق، به چشم نیاید.

نقد شبگرد: طلوع تاریکی

18

وقتی تاریکی طلوع کند؟!

در کنار این اغراق یکی دیگر از موارد و سوالات عمده در طول بازی ” من کیم؟ ” می باشد. اما واقعا شبگرد کیست؟ یا چیست؟ آیا شبگرد واقعا توانسته یک شخصیت جدید باشد یا همچنان یک کپی از نمونه های از پیش ساخته می باشد؟

شبگرد متاسفانه یک شخصیت جدید نیست. سازندگان همانند بازی، شبگرد را در تاریکی پنهان کرده اند که باطن اصلی آن مشخص نشود اما برای بازیبازان این باطن مشخص شده می باشد. اگر شبگرد شوالیه ی تاریکی است، پس بتمن کیست؟ متاسفانه این یک مثال از چند مثالی است که برای رد کردن نو بودن شخصیت شبگرد می تواند اذعان داشت. شبگرد هم همانند داستانش که در ورطه ی تکرار افتاده و چیز جدیدی را نشان نمی دهد بلکه فقط نوع چالش را عوض کرده، تکراری از صدها قهرمان و ضد قهرمان می باشد که فقط ظاهر خود را ایرانیزه تر کرده است. داستان ایرانیزه تر شده، اما از تکرار دور نشده، شخصیت ها ایرانیزه تر شده اند اما از تکرار فاصله نگرفته اند و در کنار همه ی این ها چاشنی اغراق و بزرگ نمایی هم به بخش داستانی اضافه شده است تا پشت چند کلمه ی فلسفی این تکرار پنهان شود، که آن هم نشده است!

شبگرد بعد از بُعد داستانی وارد فضای فنی می شود که از همان ابتدا از یک بازی مستقل آن هم در سطح داخلی انتظار چندانی از آن نمی رفت. با این حال می توان گفت شبگرد یک سروگردن از عناوین داخلی بهتر است و در مقایسه با عناوین مستقل خارجی هم، می توان گفت شبگرد با آنها در یک سطح و گاهی اوقات بهتر هم می باشد.

گرافیک بازی تقریبا از یک بازی مستقل قابل قبول است، سایه زنی، نور پردازی، رنگ بندی تیره ی بازی و حتی اندک تخریب پذیری ای که سازندگان به بازی افزوده اند را می توان قابل قبول و خوب دانست. در بخش طراحی شخصیت ها و محیط ها هم سازندگان خوب عمل کرده و هر شخصیت را چه خوب و چه بد به بهترین نحو طراحی کرده اند.

21

روشنایی هم غروب می کند!!

همانطور که گفتم در بخش فنی نمی توان چندان ایرادی به بازی گرفت، ولی در بعضی موارد بازیباز انتظاراتی از یک عنوان دارد که برای به وجود آمدن آن ها فقط کمی دقت و خلاقیت بیشتر نیاز است که در شبگرد این دقت به صورت خیلی کمرنگ جریان دارد. کمرنگ از این لحاظ که گیم پلی این بازی یعنی سه اسلحه و کاور های فراوان و نابود کردن دشمنان و یک باس فایت هم در انتها. بازی هیچ طراحی مرحله ی خاصی ندارد و محیط ها هم در یک مرحله (بازی از ۵ مرحله یا فصل تشکیل شده) تکراری می باشند و هیچ تنوعی ندارند. نهایت تنوع در محیط ها به عدد دو می رسد که بعد از یک پیچ یا پله و راه پله باز هم به محیطی شبیه به محیط قبلی باز می گردید. برای نمونه می توان به مرحله ی دوم بازی اشاره کرد که وقایع آن در مترو اتفاق می افتد و بازیباز بعد از کشتن یک سری دشمن بعد از گذر از یک محیط ساده همانند راهرو و راه پله دوباره به محیطی مشابه باز می گردد و دوباره کشتن یک سری آدم دیگر!

نداشتن چالش خاصی در هر مرحله هم یکی دیگر از بی توجهی ها به بازی است. بازی کاری ندارد که شما شبگرد هستید یا یک پلیس یا یک فرد عادی، تنها چیزی که مهم است سه اسلحه و رگبار بستن دشمنان است و در مسیر پیمایش مرحله ها و رسیدن به پایان چالش دیگری با بازیباز همراه نمی شود. و تمام این ها یعنی خستگی از یک بازی و سر رفتن حوصله ی بازیباز از بی جهت رگبار بستن دشمنان!

17

غروب روشنایی!

در کنار این خستگی های ناشی از تکراری بودن مراحل، بازی چیزی را به شما هدیه می دهد تا بدتر از قبل حوصله تان از بازی سر برود و آن چیزی نیست جز باگ. البته با باگ هایی مثل در هوا ماندن اسلحه ها کاری ندارم، چون کاری به کسی ندارند بنده های خدا! اما باگ هایی همچون گیر کردن در در و دیوار، کاور گیری اشتباه و … نمی توان به این راحتی ها گذشت چون باعث نابودی قهرمان شب (!) می شود و این هم یعنی شروع از چکپوینت قبلی، یعنی تحمل کل دردسر های گیم پلی بازی و دوربین و هوش مصنوعی و باگ ها و یعنی تحمل کردن یک سری آبجکت تکراری و کار های تکراری تر…

به طور کلی گیم پلی بازی شبگرد کم ایراد نیست. با وجود کم تنوع بودن محیط ها و طراحی ساده ی مراحل، اسلحه ها و دشمنان از تنوع خوبی برخورداند و سیستم صحنه آهسته ی بازی شاید فقط برای خالی نبودن عریضه در بازی کار گذاشته شده است اما وجودش در بعضی از موارد خاص خالی از لطف نیست و همچنین سیستم کاور گیری هم در بازی کارآمد می باشد. در نهایت شبگرد را می توان یک سر و گردن بالاتر از اکثر عناوین داخلی در بخش فنی دانست، و اگر سازندگان کمی هم خلاقیت که هزینه ی خاصی را هم در بر نمی گرفت به خرج می دادند این عنوان به بازی های مستقل غیر ایرانی هم، هم تراز می شد.

رسیدن به این هم ترازی کار سختی هم نیست و این چیزی است که سازندگان در بخش صدا گذاری و موسیقی بازی از خودشان نشان داده اند. موسیقی در بازی با وجود کم تنوع بودن و تکرار آن ها در هر مرحله، از هیجان خوبی برخوردارند و در مبارزات می توانند کمی از خستگی شما بکاهند. در کنار موسیقی، صدا گذاری بازی هم قابل ستایش است. صدای شخصیت ها به خصوص شبگرد قابل درک می باشند و مشکل خاصی ندارند به جز لحن گفتارشان که در بخش های قبلی به آن اشاره کردم.

1

غروب روشنایی | نقد شبگرد: طلوع تاریکی

شبگرد مورد تجربه و نقد قرار گرفت ولی از آن تعریف و تمجید بی دلیل به عمل نیامد. بازی در سطح داخلی عنوانی قابل قبول است و برای کسانی که جز بازی های داخلی چیزی را تجربه نمی کنند عنوانی خوب می باشد اما برای کسانی که حداقل یکی دوتا عنوان مستقل غیر ایرانی را تجربه کرده باشند این عنوان خیلی چیز ها کم دارد. امیدوارم نکات گفته شده به طریقی به گوش سازندگان برسد تا در آثار بعدی قدم در رفع آن ها بگذارند چون نه تنها هزینه ای در بر ندارد بلکه تجربه ای متفاوت تر را برای بازیبازان رقم می زنند. شبگرد همانند اسمش به جای طلوع کردن و نشان روشنایی، با تاریکی طلوع کرد، تاریکی ای که باعث شد این عنوان در پس خرج و زحمت تیم درست به ثمر ننشیند و انتظارات قبل از انتشار را برآورده نکند. خرید شبگرد برای حمایت کاریست بس پسندیده، اما تحمل بعضی از موارد در تجربه ی این عنوان کمی توی ذوق این همه انتظار کشیدن می زند. بازی قابل ستایش است در بین انبوهِ عناوین داخلی، اما برای رسیدن به یک استاندارد حتی در بین بازی های مستقل دیگر فاصله ی شاید کم و شاید هم زیاد دارد.

نمره ی کل: ۶.۵ 

نمره بین بازی های مستقل به بازی داده شده است!

” هادی جوربنیان “

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۶۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

61 Replies to “غروب روشنایی | نقد شبگرد: طلوع تاریکی”

  1. Dark Light گفت:

    از ته صمیم قلبم ممنون :D
    بالاخره یکی پیدا شد از بازی های نسبتا بی کیفیت داخلی الکی تعریف نکنه و واقعا برای این بازی ها نقد بنویسه :۱۸:

    ۱ ۱
  2. Raha Parsi گفت:

    جملاتی که زیر تصاویر نوشته شده غیرکاربردی ترین و بی محتوا ترین و بی ربط ترین بودن !
    کاش از گیم پلی بازی عکس میگرفتی و توضیحات بهتری زیرشون مینوشتی.
    با تشکر

    ۰ ۰
    1. Isaac clarke گفت:

      کاملا با شما موافقم
      غروب روشنایی :۱۲:
      ممنون از نقد ولی کمی متفاوت بود.کلا ی جور دیگه بود نقدت!در کل دست گلت درد نکنه :۱۵:

      ۰ ۰
    2. Grey Joker گفت:

      متن نقد مد نظر نه جملاتی که زیر تصاویر هستن..
      توضیحات تو متن آورده شده..

      ۰ ۰
    3. The BlackOut گفت:

      موافقم اینفوگراف ها خیلی نسبت به تصاویر بی ربط هستن…

      ۲ ۱
  3. شعیب گفت:

    لودینگ طولانی-چک پوینت های بد-سختی غیر منطقی بعضی اوقات

    ۱ ۱
  4. Younes Mirzaie گفت:

    نقد بسیار زیبایی بود، ممنون. :*:
    ______
    “بازی در سطح داخلی عنوانی “قبل” قبول است”
    “امیدوارم نکات گفته شده به “طرقی” به گوش سازندگان برسد”
    • قبل رو به قابل و طرقی رو به طریقی تغییر بدین ;)

    ۰ ۰
  5. Benjamin Barker گفت:

    من ۵ دقیقه هم نتوستم تحمل کنم :۲۳: یک آشغال واقعی بازی اگر ۱۰ سال پیش هم میومد. آشغال بود. مشکلات فنی و کنترل بسیار بد. واقعا چرا همچین بازی ای رو ساختن :۲۳: مثلا با این قراره صنعت گیم ما پیشرفت کنه. :۲۳:

    ۱ ۱
  6. Dead Walker گفت:

    زیادی طولش دادن مجبور شدن چند بار از اول شروع کنن نتیجه اش همینه که میبینین.
    به نظرم پتانسیل کافی رو تو این سبک نداشت گروهشون , برای کار بعدی بهشون توصیه میکنم سبک دیگه ای رو کار کنن شاید بفهمن تو چه ضمینه ای میتونن بهتر کار کنن. چون میدونم تیم خوبی داره ولی نتونسته بازی اکشن سوم شخص خوبی از این بازی در بیاره. امیدوارم تو بازی های بعدا موفق تر ببینمشون
    ____________________
    Shady XV – Black Friday

    ۰ ۱
  7. Nero گفت:

    من همیشه گفتم و میگم بلند پروازی خوبه ولی توی نعت گیم پیش نیازش هزینه بالاست برای بلند پروازی کردن و ساخت یه عنوان خوب! :۲۳: ما اول باید تو سبک هایی که هزینه ساخت بازی توشون کمه شروع کنیم و بعدش بریم تو سبک هایی که هزینه بردارن! :۲۳: این روزا باید خلاقیت داشت برای ساخت یک بازی و موفق شدنش!

    ۲ ۰
    1. Nero گفت:

      *نعت = صنعت

      ۰ ۱
  8. Roach گفت:

    با سلام خدمت به همه.به نظر من در بازی های مستقل اصولا داستان زیاد مهم نیست جه برسه به داشتن خلاقیت درآن.در نتیجه این خیلی نقد قابل قبولی نبود.از طرف دیگه هم این عنوان حتی نباید نام مستقل رو براش در نظر بگیرین.

    ۲ ۰
    1. Grey Joker گفت:

      مطمئنی؟
      در مورد داستان بستگی به فضا و جو و ساختار بازی داره که نیاز باشه یا نه…
      وگرنه بهترین بازی های مستقل داستانی فوق العاده رو به دوش می کشند. (اینقدر دنبال بازی های مستقل بودم که میگم)
      و در مورد خلاقیت.. :۱۲:
      امیدوارم یه روزی به بازی هایی مثل Antichamber، Broforce ، Don’t Starve، Eidolon، لیمبو، PAPO & YO و هزاران نمونه ی دیگه بر بخوری تا درک درستی از بازی مستقل داشته باشی…

      ۰ ۰
    2. ahmadpop4 گفت:

      هادی جان کاملا درست میگه به نظر بنده. در بازی های مستقل داستان به جو بستگی داره. ولی مهمترین عامل در موفقیت یک بازی مستقل دو عامل بیشتر نیست. اولی فان و دومی خلاقیت. هر بازی مستقلی که این دوتا ( dota نه ها. منظور عدد دو ا. قابل توجه دیوانگان حرم dota :24: ) رو داشته باشه موفقه.
      این حرف شما هم که میگی داستان مهم نیست چه برسه به خلاقیت تو کت بنده نرفت متاسفانه( شاید ایراد از کتمه :۲۴: ) این حرف شما یعنی مثلا ریمن که داستان نداره پس چه برسه به خلاقیت. در حالی که ریمن بازی ای بی داستان و آتشفشان خلاقیت بود. ( البته ریمن مستقل نیستا صرفا مثال بود.)

      ۰ ۰
    3. bomberman گفت:

      دوست عزیز سخت در اشتباهی…بازی های مستقلی داریم که بهترین داستان ها رو دارن…نمونش…too the moon…

      ۰ ۰
  9. RYU گفت:

    اگر منظور از نقطه A آبکش کن برو جلو برسی به نقطه B که حوصله سر بر باشه
    گیرز هم همین گونه است
    کاور و ابکش و کاور و ابکش اتمام مرحله
    که اینجا دو دستگی ایجاد میکند
    یک سری حوصله شان سر می رود
    یک سری با این سبک حال میکنند
    ————————————————
    این شبگرد بازی نکردم
    مثل گرشاسب فقط خریدم انداختم یه گوشه ای
    که هزینه خرید یک کمکی برای این صنعت بازی ایران باشه

    ۱ ۰
    1. bomberman گفت:

      دمت گرم سعید…خیلی باهات حال کردم… :۲۴:

      ۰ ۰
    2. daaanteee گفت:

      چند تا بازی خریدی انداختی اون گوشه؟
      چه بازیهائی هستن؟
      اون گوشرو شما نشانم بده . من یدانه کار باهاش دارم
      :۲۶: :۲۶: :۲۶:

      ۲ ۰
  10. Dallas Merchant گفت:

    نقد خوبی بود مخصوصا تیتر که تضاد خوبی داشت.
    اما بازی…
    تا اون جایی که من یادمه هایپ زیادی روش شده بود. ورژن آلفا که توی نمایشگاه پارسال بود تکلیف رو با بازی مشخص می‌کرد. دقیقا مثل خلیج عدن یک بازی جاه طلبانه ولی خب بازم پیشرفت‌ها خودش رو داره.
    داستان اقتباسی از دارکنس، بتمن و مکس پین میشه گفت هست که سازنده‌ها هم قبلا تایید کرده بودند.
    نکته‌ای که خیلی جالب بود و واقعا باعث شد از صنعت گیم توی ایران متنفر بشم این بود که موشن کپچر تمامی شخصیت‌ها رو دو نفر انجام دادن که به خاطر کمبود بودجه هست و نه بیش.
    فعلا بازی‌ها مستقل بهتر عمل می‌کنند و فروش بهتری هم دارند.
    ۳/۱۰ با ارفاق

    ۰ ۰
  11. saket244 گفت:

    زدمش زدمش هنوز تو سرمه اگه این جوری بازی سازا بخوان عمل کنن باید فاتحه رقابت با بازی های خارجی از سر بیرون کنیم
    نمیدونم این وست بیاد ملی بازی های رایانه ای چه کاری انجام میداده :17:

    ۰ ۰
    1. Mr.droid گفت:

      آخر فاتحه رو بخونیم یا خیالش رو از سرمون بیرون کنیم؟ :lol:

      ۰ ۰
  12. mohammad.m گفت:

    به نظر من بازی بدی نبود یه سری مشکلات داشت ولی من ازش رازی بودم بهترین بازی ایرانی تا به این لحضه از نظر سبک اکشن وگرنه این بازی جلوی شبان و سرزمین رویا ۱ یه شوخی محسوب می شه .

    ۱ ۰
  13. pouria7 گفت:

    بازی بدی نبود البته گرافیک یه کم بهتر کار میشد خوب بود البته از لحاظ نور پردازی خوب بود شخصیت پردازی متوسط بود اتفاقاتی که تویه بازی میفته بعضی موقع ها باید پخته تر و با استدلال تر و با دلیل تر بیفته نه یهویی باگ های ریز مخصوصا در مراحل قطار صدای تفنگا مسخرس بعضی موقع ها کاور گیری اعصاب خوردکن میشه دشمنا تنوعشان کمه سیستم نشانه گیری یکم میلنگه باید نرمتر باشه یا برای چی شخصیت اصلی همیشه اهسته را میره باید همیشه شیفت رو بزن عادی راه بره فکر کنم دوندگیشش باشه که بی معنیه افت فریم فراونه الارغم مرحله اول مراحل بعدی هم افت فریم داره ولی در مجموع به نظرم اولین بازی اکشن در ایران هس که تونسته حداقل استاندارهای این سبک رو داشته باشه خسته نباشید به پردیس گیم

    ۰ ۰
  14. chief.arash گفت:

    من موندم شما چی فکر کردید!؟
    بازی ایرانیه،هنوزم مدت زیادی نیست که ایران شروع کرده به بازی زدن.
    انتظار دارید تو همین قدم اول کال او درست کنند
    بازی ایرانیه
    درضمن از استیم چراغ سبز گرفته
    بازی مثل ویچر موتور گرافیکی داره اما ایا این بازی موتور در حد انریل انجین داره؟
    به نظر من این بازی لایق ۱۰از۱۰ شما باید این بازی رو با کال او۴ و… مقایسه کنید

    ۱ ۰
    1. Snake Forever گفت:

      برادر با همین موتور شبگرد یعنی UDK بازیهایی ساخته شدن که گرافیک خیلی خوبی داشتن. اما این واقعاً گرافیک ضعیفی داره، تازه بهینه هم نیست و افت فریم داره.

      ۰ ۰
    2. Grey Joker گفت:

      شمارو ارجاع میدم به متن..
      قیاس در نقد فقط تو شرایط خاص پیش میاد و من هم مقایسه ای با هیچ عنوانی نکردم!! چه برسه به مقایسه ی یک عنوان مستقل سوم شخص اکشن با یک عنوان اول شخص…!
      کاش اسم بازیه دیگه ای جز کال میذاشتین که حداقل آدم شک نکنه…
      برای نمونه می تونین هزاران بازی مستقل تو فضای اینترنتی رو تجربه کنید تا درک درستی از یک بازی مستقل داشته باشین…
      و در ضمن ما صنعت گیم خاصی نداریم که اسم “بازی ایرانی” رو این عنوان گذاشتین.. شبگرد یک بازی مستقله و متناسب با همین مستقل بودنش نقد شده نه بیشتر و نه کمتر…

      ۰ ۰
    3. Mr.droid گفت:

      عزیزم الآن مقایسه نکرد که نقد کرد. نقدش هم منصفانه بود. وقتی یه دشمن مینیگان دار میاد جلوت کل تیراتو خالی میکنی روش نمیمیره بعد ۵ ثانیه بری جلوش میری چکپوینتی که کلی عقبتر هست. من این بازی رو به عنوان یک بازی ایرانی ستایش میکنم ولی دهن صاف کنه. تازه این صطح سادش هست سطح سختش فکر کنم نیاز به معجزه الهی داره :| حقش ۶.۵ الا ۷ هست

      ۰ ۰
    4. Ulfric گفت:

      کد ۴؟ چه ربطی به هم دارن اصلا؟ اگه هم مقایسه می کردیم که شبگرد له میشد برادر من!

      ۱ ۰
    5. ahmadpop4 گفت:

      دوست عزیز این حرف شما رو من چند سال پیش با جون و دل قبول داشتم. نمیدونم قدیم ترا وضع صنعت بازی ایرانو یادته یا نه. نمیدونم یادته چقد داغون بود. این حرف مال اون موقعس. الان ایران بازی مثل شبان رو داره. بازی مثل shadow blade رو داره. بازی مثل عشق و نفرت رو با اون افتخارات داره. و کلی مثال دیگه. الان صنعت گیم ایران تاتی تاتی راه رفتن رو یاد گرفته. انتظار دویدن ندارم ازش ولی سینه خیز رفتن دوبارش هم قابل توجیه نیست.

      ۰ ۰
    6. bomberman گفت:

      دوستان مثله اینکه دچار سوء تفاهم شدن…مستقل یا همون ایندی اصلا ربطی به اینکه بازی چیه یا مثلا تو کدوم ژانره نداره…بازی سازهای ما همشون ایندی حساب میشن…چه اون استودیوی کویر..چه رسانا افزار شریف و چه بازی ساز های دیگه…همه صنعت بازی سازی کشور ما در حال حاضر ایندیه…پس…داشتن یم سری باگ برای یک بازی ایندی قابل بخششه…
      البته بعضی چیز ها هم توجیه ناپذیره….برای مثال مسئله ی چک پوینت ها…این دیگه ربطی به ایندی بودن نداره و این احتمالا از کم کاری تیم سازنده بوده…شاید اگر یک سری تستر توی کار میومودن…اراداتی مثل این بر طرف میشد….

      @ahmadpop4
      دوست عزیز شما درست میگی…اما اگر همیشه بخواهیم بازی مثل شبان (که انصافا عالی بود) بسازیم…همیشه در شبان خواهیم ماند…اگر تیم ها ما به سراغ این بازی ها نرن و ساخت این ها رو تجربه نکنن پس چگوری باید پیشرفت کرد؟ لازمه هر یک پیروزی هزاران شکسته…اگر الان شروع نکنیم…پس کی باید شروع کرد…؟

      ۱ ۰
    7. ahmadpop4 گفت:

      سوالاتی که مطرح کردی منو به فکر عمیقی فرو برد در این :۱۹: حد عمیق!
      مورد اول اینکه از نظر من بازی های کوچکی مثل شبان یه چیز ثابتن که همیشه بودن و تو همه جای دنیا بازی هایی شبیه اونا ساخته میشه. حتی گاها شرکتای بزرگ این کارو میکنن. منظورم اینه که شبان یه پل نیست که ازش رد شیم بلکه یه دنیای جداست نسبت به بازی های بزرگ که باید خودش پیشرفت کنه. مثلا اگه سازنده های شبان پیشرفت کنن تو سبک خودشون پیشرفت میکنن نه اینکه یهویی مثلا اکشن ادونچر سوم شخص بسازن.
      در مورد اون سوالات کذایی( :۲۴: ) هم واقعا جوابی ندارم. حرف شما رو کاملا قبول میکنم و قانع شدم که تیم هایی باید سراغ این سبک برن بالاخره. اما هنوز معتقدم که این روش غلطه. ینی چی؟ ینی با این روش که دلو زد به دریا و به هوای بنیاد بازی بزرگ ساخت غلطه و فقط باعث هدر رفت فکر و انرژی میشه. از نظر بنده راه حل منطقی برای ساخت و شروع و گسترش این سبک تو ایران جذب سرمایس. حالا چه داخلی ( که نایابه) چه خارجی. و برای جذب سرمایه هم در ابتدا نباید AAA ساخت. بلکه باید بازی ای مثل شبان ساخت تا یه تهیه کننده مثل بیگ فیش پیدا کنه بعد شروع کرد به ساخت کارای سنگین تر و گسترش کار و درآخر با تکیه به جیب همون سرمایه گذار یا سرمایه گذار بزرگتری بازی AAA مورد نظر ساخته بشه تا به سود دهی برسه. به نظرم با چوب بنیاد تو چاه رفتن چرخیدن تو دور باطله.

      ۰ ۰
    8. bomberman گفت:

      خب حرفت کاملا درسته…من نمیگم که بازی هایی تو سبک شبان نسازیم…من میگم که هم باید تو این سبک کار شه، هم باید تو سبک های دیگه…شاید چیزه خوبی در نیاد اما تجربه ای که برای تیم سازنده به ارمغان میاره واقعا لازمه…
      در ثانی…شما خودت جواب خودت رو دادی…سرمایه گذاری داخلی که در حده صفره…سرمایه گذار خارجی هم در حال حاضر برای تیم های ایرانی نایابه….پس با این اوصاف باید ول کنیم بره…نه…نظر شخصی است…اما به نظر من ساختن بازی بد، بهتر از نساختن بازی است. ببین الان یه جریان بازی سازی تو کشور وجود داره…اگر نابود شه و متوقف شه، و بعدا دوباره بخواد شروع شه می دونی دوباره چند سال می کشه که به نقطه ای که الان هستیم برسیم؟ باید واقع بین بود…سرمایه گذار خارجی حالا حالا سراغ ما نمیاد….(منظورم شرکت های بزرگه) یا بخاطر مسائل سیا.سی یا بخواطر کم بودن کیفیت…سرمایه گذار داخلی هم که اصلا وجود خارجی نداره…پس همون بهتر که بازی ساز های این کشور با همین اوضاع به کارشون ادامه بدن…و این ماییم که باید بهشون تو این راه کمک کنیم…بازم میگم…ساختن بازی بد، بهتر از نساختن بازی است
      با تشکر…

      ۰ ۰
    9. ahmadpop4 گفت:

      بله من هم گفتم که قانع شدم که نباید جریان ساخت بازی هایی مثل شبگرد یا گرشاسب متوقف بشه و اصلا خدا نکنه همین جریان مریض بازی سازی ایران هم متوقف بشه اونجوری که فاجعس ( البته با انهدام بنیاد و تاسیس موسسه ای خصوصی و با مدیریت خود بازی سازان موافقم. که البته مدیریتش کار حضرت فیله). اما خوب کسایی تو ایران بودن که نشون دادن با کمی همت و علم میشه به سمت تهیه کننده خارجی رفت. نمونش همین شبان که تا اونجایی که یادمه BIG FISH GAMES تهیه کنندگی بازی رو بر عهده گرفته بود. این یعنی یه موفقیت بزرگ و یعنی شبان تونسته سرمایه خارجی جذب کنه. نمونه دیگه بازی قهرمان ما هست که اگه یادم باشه ( دقیق یادم نیست) تونسته بود یه شرکت آلمانی رو برای تهیه کنندگی بازی به کار بگیره. تهیه کننده هم گفته بود اول بازی باید تو آلمان بیاد بعد ایران. نمونه دیگه شدو بلید هست که تو چند جای دنیا جزو پر مخاطب ترین بازی های IOS بوده. نتیجه این سه مثال چی میتونه باشه؟ اینکه این شرکتا سرمایه خارجی رو جذب کردن و کم کم بسترش فراهم شده تا بازی هاشونو و استودیوشونو چه از تعداد افراد چه از لحاظ امکانات چه از لحاظ فراغت فکری بهتر کنن و نتیجه این میشه که این شرکتا در آینده میتونن از تهیه کننده درخواست بودجه یه بازی کلان و بزرگ مثل شبگرد رو داشته باشن و قطعا کیفیت بازی شون به مراتب از شبگرد بهتره. از نظر بنده این راه برای رشد و گسترش بازی سازی ایران منطقی تره.
      ممنون از بحث منطقی شما.

      ۰ ۰
  15. Snake Forever گفت:

    من شبگردو به خاطر قرعه کشیش خریدم. :11: اما باید بگم چون من انتظار زیادی ازش نداشتم ازش راضی ام تقریباً. گرافیکش با اینکه ضعیفه اما افت فریم داره بازی. اصلاً بهینه نیست. باگ هم زیاد داره، خلاصه اینکه مشکلات فنی مثل نقل و نبات تو بازی وجود داره. اما داستان بازی سطحش قابل قبوله و آدمو یکم تشویق میکنه که بازیو ادامه بده. اما سختی بازی اصلاً تعادل نداره و منطقی نیست، نمیدونم شاید سازنده ها با سخت کردن غیرمنطقی بازی سعی داشتن کوتاهی بازیو لاپوشونی کنن. رو درجات سختی آخر که بازی پیشروی توش کابوس میشه. چک پوینت ها هم خیلی نامنظم و بدون تعادلن، پدرم در اومد کلی دشمنو از پا درآوردم بعد که مردم از خیلی عقب تر برگشتم به بازی آدم فکر میکنه دارک سولزه! کلاً گیم پلی بازی از اینجا مونده و از اونجا روندس! بازی میخواد مکس پین باشه، اسپک آپس باشه ولی در حد هیچکدوم نیست. نه روونی گیم پلی مکسو داره و نه روایت داستانی دِ لاین رو. اما از نکات منفی که بگذریم موسیقی بازی خوبه و نمره قبولیو میگیره.
    نمره بخوام بده ۶/۱۰ میدم و با نقد جناب موافقم. الکی نباید از بازی تعریف کرد حالا چون یه تیم مستقل کوچیک با اعضای کم اونو ساختن دلیل نمیشه ناکامیها رو در نظر نگیریم. زیادی بازی جاه طلبانه بود.
    تشکر.

    ۰ ۰
  16. Ulfric گفت:

    اگه این همه سر و صدا قبل انتشار نمیشد بهتر بود. با اینکه خودم هنوز بازی نکردم ولی اینطور که معلومه انتطارات رو اصلا براورده نکرده.

    ۰ ۰
    1. alisoltani گفت:

      انتظارات؟؟؟ چه انتظاری از یک بازی ایرانی دارید؟؟؟ انتظار داشتید بهتون tlou یا uncharted تحویل بدن…؟؟؟؟
      همین که بازی ها از گیر و دار جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بیرون اومدن جای شکرش باقیست…. :11:

      ۱ ۰
  17. chief.arash گفت:

    اسنیک عزیز کسایی که بازی هایی که گرافیک خیلی خوبی دارند رو با همین موتور گرافیکی زدند تجربه داشتند
    بابت اشتباهات هم پوزش

    ۰ ۰
  18. link گفت:

    از نقدتان متشکرم اگه میشه نقد بازی پروانه را هم قرار دهید

    ۰ ۰
  19. Roach گفت:

    دوست عزیز )گریجوکر( اولا من هنوزم قبول ندارم که شبگرد بازی مستقله بعد از اون هم بازی هایی که مثال زدی صرفا داستان نویی رو ارائه نمیدن بلکه در فضایی متفاوت و نوع روایت مختلف اونرو تعریف می کنن. ;) مثل دستگاه های موسیقی رو یک ساز.در طرف دیگر هم واقعا این بازی باچی مقایسه بشه ؟ با بازی های مستقل خارجی؟راستی ممنون بابت بازی های پیشنهادی بیشترشو بازی کردم سعی میکنم بقیه رو هم بازی کنم.

    ۰ ۰
    1. Grey Joker گفت:

      خب شبگرد یه عنوان مستقل.. اگه نیست چیه؟
      در مورد مثال ها همشون برای خلاقیت آورده شدن نه صرفا داستان… بین همین عناوین هم یک داستان تکراری با خلاقیت محض به نوعی جدید نشون داده شده که بازیباز از شنیدن و دیدن اون تا آخرین لحظه لذت میبره… مثل لیمبو یا papo & yo…
      در مورد بازی های مستقل اینایی که گفتم فقط چیزایی بودن که روم تاثیر گذاشتن و اسمشون یادمه وگرنه عناوین خیلی خلاقانه تری هم بودن که یادم نیست…
      در مورد مقایسه… نیازی نیست مقایسه ای صورت بگیره.. شبگرد استاندارد های ساده ی یک بازی مستقل رو هم نداشت… فقط از لحاظ فنی خوب کار شده بود بین عناوین مستقل که در این زمینه منم انتقادی نداشتم!!

      ۰ ۰
    2. PSYCHO MANTIS گفت:

      من شک دارم شما اصلا معنی “مستقل ” رو می دونی یا نه.
      چیزی به اسم داستان جدید وجود نداره.
      مهم خلاقیت در داستان و Story Line مناسب و با کیفیت در روند داستان مربوط به نوع و سبک یک IP هست.
      در ضمن شما تا صد سال هم بشینی منتظر داستان جدید زیر پات علف سبز نمیشه.
      آثار مستقل از بهترین داستان پردازی های جهان رو دارن بعد شما میای یه مشت حرف بی سر و ته رو به عنوان Fact به ملت تحویل میدی!

      ۰ ۰
  20. Roach گفت:

    تعریف من از بازی مستقل ممکنه با تعریف شما فرق داشته باشه.من بازی مستقل این طوری تعریف می کنم :یه چندنفر عاشق بازی دور هم جمع بشن بدون هیچ تهیه کننده و سرمایه گذاری، بدون تبلیغات وسیع، بدون استفاده از ابزار خاص و تنها با استفادهاز دانش و سرمایه ی خودشون بازی بسازن نه مثل شبگرد که در ابتدا حمایت بنیاد رو داشت، و بخش دولتی به عنوان توریع کننده و هم چنین بدست آورنده بخشی از سود وارد عمل بشه.هر چند بعد تغییرات در بنیاد مثل حمایت های نادرست و اختلاف بر حسب سود روابط این دو به هم خورد اما باز هم چه در بخش شروع ساخت چه در بحث انتشار دخالت یک بخش دیگه به غیر از خود سازنده که در کشور ما بخش دولتیه غیر قابل انکاره به این جهت گفتم که بازی مستقل نیست هر چند ممکنه شما تعریف دیگه ای داشته باشی.در بحث خلاقیت، آیا واقعا انتظار نوآوری از یک بازی ایرانی که تمام سعیشو می کنه تا از منجلاب این اقتصاد بیمار، این صنعت درمانده و این خریدار ناامید بیرون بیاد در هر بخشی اعم از داستان و غیره زیاده حواهی نیست؟ ایراد های شبگرد زیاده اما بسیاری از اونا در شرایط حال قابل بخششه.

    ۰ ۰
    1. bomberman گفت:

      آخه شما فکر میکنی بنیاد این وسط چیکار میکنه؟ بنیاد بود و نبودش فرقی نمیکته…اون سری پارسال با یکی از دوستان رفتیم نمایشگاه مانند هر سال….اصولا یک گزارشی هم از هر تیمی تهیه میکنیم…یکی از بازی ساز های خوبمون…که از قبل میشناختیمش ما رو دعوت کرد داخل غرفه…بعد از چند دقیقه صحبت…دیگه بنده خدا خودشو خالی کرد…هر چی فحش خاک بر سری داشت داد به بنیاد! فکر می کنی بنیاد الان چی کار میکنه؟ اگر بنیاد خوب بود که ۳ سال پیش بازی ساز ها جمع نمیشدن تا تو نمایشگاه جایی که غرفه ی خود بنیاد هم چند قدم آن ور تر بود اون قضیه ی انجمن ملی بازی سازان رو راه بندازن و اون جریاتات بعدش به وجود بیاد…زدنه اون انجمن هدفی جز حرکت در مسیر مخالف بنیاد نداشت و در همون شب افتتاحیه با حواشی عجیبی که اینجا جاش نیست کارش خاتمه پیدا کرد….
      در کل می خوام بگم که وضعیت بازیسازان ما خیلی بد تر اون چیزیه که فکر می کنید…و باید بدونید که :
      تعریف شما از بازی مستقل = بازی سازان ایرانی…
      والسلام

      ۰ ۰
    2. alisoltani گفت:

      اشتباه میکنی دوست عزیز….
      بازی مستقل یعنی بازی ای که به موسسه ی خاصی وابسته و زیر مجموعه نباشد نه اینکه حامی نداشته باشد…نه اینکه اسپانسر نداشته باشد….نه اینکه از ابزار خاصی استفاده نکند….نه اینکه تبلیغات نکند…
      تعریف شما تا اونجا درسته که گفتید چند نفر عاشق گیم دور هم جمع بشن….

      ۰ ۰
  21. ahmadpop4 گفت:

    تشکر از نویسنده متن بابت نقد منطقیشون ( چیزی که در مورد بازی های ایرانی کمیابه)
    چند تا مورد. مورد اول اینکه هادی جان جسارت نباشه اما شما کاربرد درست شبکه های اجتماعی رو درک نکردی. بنده به عنوان یک فوق تخصص مطلبو میشکافم برات. اگر شما دنبال ملاقات کیس ایده آلت هستی تو شبکه ها چیزی پیدا نمیکنی باید مردونه وارد میدون شی. و اما کاربرد صحیح و طریقه استفاده از شبکه های اجتماعی : این شبکه ها صرفا محلی برای پیدا کردن افرادی از دیگر اجناس ، سرکار گذاشتنشون و خندیدن به اونهاس :۲۴: این از این
    ____________________________________________________________________________
    مورد بعدی اینکه بریم سراغ نقد شما. بنده خودم به شخصه این کوتاهی در داستان بازی رو محکوم میکنم :۲۱: میدونم که که میشه داستان بهتری گفت. میدونم میشه خلاق بود. ولی به نظرم اگه طه رسولی خدا بیامرز ( دوستان فاتحه ای قرائت کنن) اینجا بود به شما میگفت که برای اینکه خالق خوبی بشی اول باید بتونی تقلید کار خوبی باشی. شما میگی داستان چیز جدیدی نداره ولی از شخصیتی مثل شوالیه تاریکی الگو گرفته. این نکته از نظر بنده نه تنها بد نیست بلکه اگه به درستی اجرا بشه و شبگرد واقعا بتمن ایرانیلیزه شده باشه قابل ستایشه. و سازندگان اگه تونسته باشن بتمن یا مکس پین ایرانی خلق کنن قطعا در آینده شخصیت های جدید و پخته ای خواهند ساخت.
    ____________________________________________________________________________
    مورد سوم( درد دله در مورد نقد نیست) اینکه برای ساخت بازی های ایرانی بازی ساز ها به دو دسته تقسیم میشن. دسته اول دسته عاشفان و دسته دوم محکومان. عاشقان گروهی از افرادند که با گیم زندگی کرده و در دنیای لطیف آن مغروقند. به دلیل عشق فراوان دست به ساخت بازی میزنند تا دین خود را ادا کنند اما به دلیل نبود امکانات کافی نمیتوانند بلند پروازی کنند. از طرفی نمیتوانند افکار خود را در قالبی پر باگ و خراب مجسم کنند در نتیجه دست به ساخت بازی هایی کوچک اما شاهکار میزنند. ( البته اخیرا روش سود دهی این سبک بازی ها هم مشخص شده). نتیجه ی این کارها بازی ای شبیه بازی ایرانی “فرش” از آب در می آید. که جز لذت کار دیگری نمیتوان در مرد آن انجام داد.
    اما رسته محکومان. این گروه افراد علم ساخت بازی را دارند. مانند گروه اول عاشق دنیای پر شور گیمند و همچنین بسیار بلند پرواز. امکانات مالی محدودی دارند و تیمی کوچک که به آنها قوت قلب میبخشد. پروژه ای بزرگ را استارت میزنند. اما باید حواسشان به جیب تهیه کننده هم باشد که مبادا سکه ای کم شود. در نتیجه با اینکه افراد خلاقی هستند اما محکومند به تکرار مکررات. محکومند به محکوم شدن از طرف ما. مشکلاتشان بیشمار است مانند نداشتن اطلاعات کافی از سلیقه همه افراد و ضعف بازاریابی.
    اما خب بودن در رده محکومان شیرینی هایی هم مثل سود دهی بازی “گرشاسب” به همراه دارد.
    در حد پند و توصیه به محکومان نیستم و کوچکتر از این حرفایم اما به شخصه به محکومان توصیه میکنم به جرگه عاشقان بپیوندند تا بدون دغدغه ابراز عشق کنند. پایان انشا :۲۴:

    ۱ ۰
    1. alisoltani گفت:

      داستان نوشتی؟؟؟؟ :۲۴: :۲۴: :۲۴: :۲۴:

      ۰ ۰
    2. ahmadpop4 گفت:

      :۲۵: نه گفتم که انشا نوشتم :۲۴:

      ۰ ۰
  22. Roach گفت:

    راستی دوستان منظور من در نظر اولیه از خلاقیت در داستانه نه خلاقیت در کل بازی. ( هر چند ضمیر اشاره ی آن گویاست تنها برای رفع ابهام بعضی از دوستان)

    ۰ ۰
    1. PSYCHO MANTIS گفت:

      ۱- عناوین Indie از دسته بازی هایی هستن که هدف اولشون Creative Power یا همان قدرت خلاقیت هست.
      یعنی اولین چیزی که شما میبینی خلاقیته…در Story…در Menu Design. ..در Level Design …. در طراحی Character های مختلف.
      در وهله ی بعد نوبت میرسه به دیگر بخش ها نظیر صداگزاری و Graphic.
      ۲- شما اول باید معنی داستان جدید رو بفهمی.
      ما چیزی به اسم داستان جدید نداریم.
      شما اون خلاقیتی که در روند داستان یا خود آن به علاوه ی روایت می بینی رو داستان جدید می دونی که اینطور نیست.
      مبحث داستان و شخصیت پردازی در بحث خلق نوآوری مطرحه.
      به شکلی که یک داستان کلی و تکراری همانند آخرلزمان، گیر افتادن در فضا یا جنگ های قومی و ملیتی در مرکز قرار میگیره…
      ولی اون چیزی که باعث شکل گیری حس نوآوری میشه به چند بخش تقسیم می شود.
      قدرت تخیل برای خلق یک شخصیت اصلی جذاب با گذشته ای پرداخت شده یا مرموز.
      وجود شخصیت های جانبی یا (None Playable Characters (NPC که بسته به روابط به شکل مناسبی پرداخت شده باشند و قابلیت جذب بازی کن را داشته باشند.
      ارایه ی یک Story Line قوی و پیچیده که توانایی کشش و جذابیت را داشته باشد و بیننده را خسته نکند.
      روایتی پویا و کامل…که تا حدی به طراحی مراحل، طراحی محیط های مرکزی و جانبی(Optional) نوع رنگ های به کار رفته در منطقه مورد نظر و…بستگی دارد.( از همان شروع کار این حس کم کم باید در مخاطب جان بگیرد )
      مونولوگ ها و دیالوگ های قوی…که از دلایل اصلی موفقیت یک اثر خوش ساخت و صد البته “ماندگار” می باشد.
      این موارد تا حدی-حال چندتا کمتر یا بیشتر- در عناوین Indie یافت می شوند.
      پس تعریف یا نوع نگاه شما به آثار مستقل غلط است و باید این نگاه رو اصلاح کنید.
      چون این دیگر مبحث سلیقه نیست.این یک مورد Public هستش.
      بحث رو ادامه نمیدم…

      ۰ ۰
    2. Grey Joker گفت:

      جواب کاملی دادن… نیاز به گفتن حرف یا توضیح دیگه ای هم نیست…
      برای فهمیدن بیشتر این چیزا اول در مورد داستان و داستان نویسی و فیلم نامه نویسی و بعد در مورد بازی های مستقل یه تحقیق اینترنتی کوچیک هم انجام بدید به چیزای خوبی میرسین…

      ۰ ۰
  23. H.Sabour گفت:

    یه نکته : اصن داستان بازی یه چیز دیگه ای بوده و خیلی بهتر بوده اما به خاطر این که ارشاد گیر داده کلن زدن ترکوندن داستان بازی رو ….
    نویسندش هم همین دورو وراس یهو مبینی میاد همینجا هم کامنت میده :D :13: :11:

    ۰ ۰
  24. knight artorias گفت:

    یکی از افتضاح ترین عناوینی که تا حالا تو عمرم بازی کردم گیمپلی مضخرف داستان مضخرف و تکراری و باگ های بی شمار و….
    در کل کاملا حالم رو گرفت

    ۰ ۰
  25. alisoltani گفت:

    شبگرد خیزش محسوسی به سمت پیشرفت گیم ایران بود….
    باشد که بیشتر از این عناوین در دست سازندگان ایرانی ببینیم…

    ۰ ۰
  26. Dragonslayer11 گفت:

    سلام.
    تلاش به سمت حرفه ای شدن و رفتار حرفه ای در سایت خوب و قابل قبول و لذت بخشه. اما بعد از این همه سالی که شما فعالیت در زمینه ی گیم داری روند کند و البته بسیاری از موارد نا امید کنندس!
    شما همین نقد رو نگاه کنید. هیچ اشاره ای به استاندارد یا غیر استاندارد بودنش ندارم! که خیلی جای صحبت داره!شما فقط ببین از لغت “تکرار” چند بار استفاده کردی! :۱۲:
    یا متنی که زیر عکس ها نوشتید کاملا بی فایده است. هر چند شاید مفهوم داشته باشه.

    در عین حال صداقت شما در هنگام نوشتن متن به شدت قابل تقدیره و نشان دهنده ی احترامیست که برای مخاطبتون قائل شدید. اما امید میره که انشالله سایت دی بازی هر چه سریع تر یک سایت حرفه ای رسمی با نقد های مفید و قابل اتکا و ارجاع بشه.

    اما نکته ی مهم اینه که به هیچ عنوان نسبت به جناب جوربنیان عزیز که نویسنده ی متن هستند جسارت نمی کنم، زحمت ایشان قابل تقدیره و بنده به نوبه ی خودم از ایشون تشکر می کنم.

    ۰ ۰
  27. Roach گفت:

    با سلام خدمت دوستان.
    دوست عزیز سایکو مانتیس اولا بنده گفتم خلاقیت در داستان که در پستی به طور غیر مستقیم گفتم خلاقیت در نوع راویت و غیره است ،شما منظور من رو درست متوجه نشدی !ثانتیا دوست عزیز کی گفته شبگرد بازی مستقله!من به شبگرد اسم شبه مستقل میدم!بازی های مستقل عموما دیجیتالی منتشر می شن و همون تعریفی که گفتم تهیه ی کننده ی بزرگی ندارند.بازی شبگرد شبه مستقله.( نظر شخصی )ثالثا عزیز من این بازی های مستقل خلاقیت در داستان دارن که گفتی خلاقیت در همه چی دارن:
    world of goo , spelunky , super meat boy , tiny thief ,minecraft , fruit ninja , fez , terraria , de blob ,
    من بازی های مستقل رو هرگز به نداشتن خلاقیت در داستان محکوم نکردم اما وقتی بعضی از بزرگان مستقل اینو ندارن آیا واقعا درسته که از یک بازی مستقله معمولی ( به قول شما ) انتظار خلاقیت در داستان داشت؟شما نه تنها منظور من رو به خوبی نفهمیدی بلکه سریع هم قضاوت کردی!فکر کنم این مثال ها منظور من رو این بار رسونده باشه!بنده بار ها گفتم این نظر شخصییمه بعد شما میای میگی من به ملت فکت تحویل دادم؟من فوق العاده خوش حال میشم که بفهمم تعریفم از چیزی غلطه اما در فضایی دوستانه،دوست عزیز قضاوت سریع، و محکوم کردن هرگز دوستانه نیست.اما با همه ی این ها واقعا از همتون مچکرم که مجبورم کردین دوباره بازی های مستقل رو چک کنم!

    ۰ ۰
    1. PSYCHO MANTIS گفت:

      تشکر از شما
      اول نکته در رابطه با خودمو بگم…
      بنده این تابستون بحث های زیاد و یه سری مساعل و شخصی و خانوادگی داشتم که وعضیت روحیمو بشدت خراب کرد.
      متاسفانه آثارش کاملا قابل مشاهدست…اینکه من خیلی زیاد جوش میارم و از بس نوب ها این جا( شما رو نمیگم ) زیاد شدن کلا قاطی کردم( از نطر لحنم میگم )
      دوما منم گفتم شما اولین چیزی که در یک اثر مستقل میبینید خلاقیته.
      نگفتم خلاقیت در داستان!
      درواقع بحث اصلی سر داستان بود که من میخواستم در مورد خلاقیت داستانی شفاف سازی کنم.
      وگرنه از لول دیزاین یا طراحی منو و شخصیت ها که نمیگفتم!

      ۰ ۰
  28. Assasins Fall گفت:

    من که از بازی کردن شبگرد بسیار لذت بردم.
    دوستانی که میگن آشغاله یعنی بازی بدتر از این ندیدید!
    هزار تا دلیل برای لذت بردن از باری های ضعیف خارجی پیدا میکنید فقط ازبازی های ایرانی انتظارات فضایی دارید?
    بازی خوب و استانداردی بود .خسته نباشید میگم به تیم سازنده.

    ۲ ۰
  29. بازی خوبی برای ایرانی ها…. بابت همینم دمشون گرم….
    از هادی جورینیان عزیز هم بابت این مقاله زیباش ممنونم :۱۵:

    ۰ ۰
  30. Taher rafat گفت:

    من بدبختو بگو که رفتم خیر سرم ۵ نسخه از بازی رو گرفتم که هم یه عده رو با بازیهای ایرانی آشنا کنم هم اینکه حمایت فوق العاده کرده باشم از بازی شبگرد … اول اینکه همون اولش بسته بندیه مذخرف بازی خورد تو ذوقم ولی گفتم حالا عیب نداره مهم محتواست !!! تو رو خدا بسته بندیه گرشاسپ رو یادتونه؟ همش ۳۵۰۰ تومن قیمت داشت . شبگرد ۱۰ تومن قیمت خورده روش با اون بسته بندیش این یعنی آخر بی حرمتی هم به خریدار بازی هم به خود بازی
    باورتون نمیشه یکی از دوستام که بردم یکی از نسخه هایی رو که خریدم بهش بدم باورش نمیشد این یه بازیه اورجیناله … بهم میگفت این بازی کپی یه بازیه آشغال خارجیه بهت انداختنش بدبخت (حالا این دوستم مفت هم نمیخواست بازی رو ازم بگیره نصبش کنه هاااا ) :D
    حالا برگردیم سر بحث شیرین بازی مستقل و غیر مستقل:
    به نظر من هم شبگرد یه بازی مستقل نیست چرا ؟؟؟ چون طبق تعریف بنده بازی مستقل هدف تجاری نداره .. هدفش فقط ارائه هست .. حالا ممکنه سود هم بکنه ولی اساس کارش و تیم سازنده ارائه بازی هست از ابتدا
    خیلی هم ساده میشه اینو از مقایسه بین بازی قابل احترام گرشاسپ و بازی دلسرد کننده شبگرد بهش پی برد .، چه جوری ؟؟؟ الان براتون عرض میکنم . گرشاسپ کاملا” از همون اولش هم معلوم بود که سازنده هاش دارن برای ارائه یه کار و تجربه خوب به صنعت گیم ایران تلاش میکنن … اهدافشون آینده نگرانه و منطقی بود . هدف اولیه و اصلیشون تلاش برای تولید یا به هر نحوی سر و کله زدن با برنامه نویسیه موتور بازی سازی بود و خود بازیه گرشاسپ مثل یه کارگاه آموزشی براشون عمل میکرد ، خوب نتیجه هم برای ۵ سال پیش عالی بود . گرشاسپ از همه نظر عالی بود . مخصوصا” اینکه یه دستآورد فنی قابل توجه هم برای صنعت گیم ایران به همراه داشت (موتور رزوان ) و حتی اینو میشه از وسواس فوق العادشون در انتخاب ناشر بازی و بسته بندیه بازی و حتی گلایه و راضی نبودنشون از بسته بندیه نهایی بازی و درگیریشون سر همین مسله با ناشر بازی و …. میشه فهمید
    حالا همه اینارو با اوضاع شبگرد که امید زیادی ایجاد کرده بود مقایسه کنید
    کاملا” معلومه که هدف سازنده از بازی فقط و فقط تجاریه ؟ دستاورد بازی چیه در کل ؟؟ هیچی …. بازی بیرون نیومده و ساختش تمام نشده سر سودش با بنیاد در افتادن یعنی چی ؟؟ اون بسته بندی که توش معلومه ریال و تومن رو حساب کردن که سود بیشتر ببرن یعنی چی ؟ دوست من مفتی هم حاظر نبود بازی رو ازم بگیره نصبش کنه !!!!
    همه دستاورد شبگرد عبارت از باگ باگ باگ و بردن آبروی UDK … به جز صداگذاری هم در تمام زمینه ها از گرشاسپ ۵ سال پیش عقبتره … پس شبگرد بازی مستقل نیست .. شخصیت پردازی ؟؟؟ والله به خدا گرشاسپی که حتی یه کلمه هم تو بازی حرف نمیزد شخصیت پردازیش ۱۰۰۰۰۰ بار قوی تر از شبگرده …. شبگرد به زودی فراموش خواهد شد یعنی همین الانش هم فراموش شده . از اولش هم قرار نبوده در یادها بمونه . شخصیت پردازی حیلی پیچیده تر از باند پیچیه صورت و منولوگ فلسفیه که با شخصیت یه پلیس هم اساسا” سازگاری نداره … هممون گرشاسپ رو یادمونه نگاهش … طرز راه رفتنش و همه چیزش … برامون زنده و قابل لمسه . چون با عشق پدید اومده گرشاسپ
    ولی شبگرد نه …..

    ۰ ۰
  31. Taher rafat گفت:

    نمره بازی هم به نظر من ۴/۱۰ هست با ارفاق (در مقایسه با گرشاسپ امتیاز دادم)

    ۰ ۰
  32. Max tireless گفت:

    خیلی کم نمره داده شد به بازی

    ۰ ۰