توسط مسعود تیموری در ۶ تیر ۱۳۹۲ , ۲۲:۳۳

نابودی ایده های خام

جدیدترین ها لزوما بهترین ها نیستند

 

«مرا به خاطر پسپار» عنوانی بود که سال گذشته توسط کپکام معرفی شد و توانست طرفداران خاص خودش را تعیین کند و نمایش های اولیه اش برای بسیاری جالب و با نوآوری های زیادی بودند.بازی ساخته شده ی شرکت فرانسوی و تازه تاسیس Dontnod Entertainment است.هر چند که کارمندان این استودیو از اعضای سابق کرایتریون گیمز (سازنده نید فور اسپید و برن آوت) و یوبی سافت هستند.

مغز ما مکانی مقدس به حساب می آید, جایی که خاطراتمان, کارهایی که انجام داده ایم و تمام اطلاعات و حوادث حال خوب باشد و یا بد همگی در آن جا ثبت می شوند.ایده ی مرا به خاطر بسپار دقیقا همین است, اما یک ایده ی شکست خورده و بر باد رفته.

و باز هم این کپکام لعنتی

در مرا به خاطر بسپار بازی در قرن فعلی و سال ۲۰۸۴ می گذرد که روایات شهر نئوپاریس را تعریف می کند.البته از اسم شهر جا نخورید چرا که همان پاریس پیشرفته خودمان است.ماشینی به نام Sensen اختراع شده است که می تواند افکار و ذهنیت افراد مختلف داخل شهر را بخواند.قهرمان داستان که کنترل آن را به دست می گیریم “نیلین” نام دارد که در گروهی به نام Errorist که تازه تشکیل شده است وارد شده است و قصد دارد که از انجام اهداف کمپانی دشمنش یعنی Memorize جلوگیری کند که باعث شده اند موجوداتی با نام Leaper به وجود بیایند که همه این مشکلات به خاطر Sensen است.نیلین قصه ما که در ابتدا او را زندانی شده می بینیم توسط شخصی به نام Edge آزاد می شود و به Errorist می پیوندد.نیلین به خاطر جرمی که مرتکب شده است با مجازات سختی روبرو شده است و بخشی از حافظه مغزش از او گرفته شده است.اما پس از مدتی او به یک شکارچی افکار تبدیل می شود و تمام خاطرات از دست رفته اش را دوباره باز می یابد.در ادامه Edge به نیلین پیشنهاد می دهد تا در عوض کاری که نیلین می کند – که همان شکا کردن افکار و خاطرات است – خاطرات گذشته اش را که دوست ندارد همراه خود داشته باشد را از ذهنش پاک کند.هر چند که داستان بازی و انتهایش را می توانید از همان ابتدا حدس بزنید اما در کل داستان بازی به خوبی پیش می رود.نیلین شخصیت پردازی خوبی دارد ولی برعکس Edge از شخصیت پردازی مناسبی بهره نمی برد و این باعث می شود نتوانید با او ارتباط برقرار کنید.

جزئیات نسبتا خوب هستند اما انتظار بیش از این را داشتیم.در بیشتر محیط های بازی ها مشکل بارگذاری طولانی و باگ هایی که در محیط های کوچک دیده می شوند به بخش مبارزات لطمه زده اند.

قربانی سوم

پس از عرضه ی افتضاحاتی هم چون «رزیدنت اویل: عملیات راکون سیتی» و بازی ناموفقی مثل «رزیدنت اویل ۶» امیدوار بودیم کپکام عبرت بگیرد و هوس اضافه کردن یک قربانی دیگر به لیست بازی های بد خود به سرش نزند اما, مرا به خاطر بسپار از نظر گیم پلی رنج می برد.شاید اگر بازی را تجربه نکرده باشید هنوز امیدی به این عنوان داشته باشید ولی مرا به خاطر بسپار یک افتضاح کپکامی از نظر گیم پلی است.ایده کلی گیم پلی را می توان در دو بخش دسته بندی کرد: “مبارزات بازی” و “نفوذ به خاطرات”.در بخش اول گیم پلی شما می توانید کمبو های مختلفی طراحی کنید و با استفاده از آن ها دخل طرف مقابل را بیاورید.هر چند که تعداد کمبوهای اعلام شده توسط کپکام و Dontnod یک بلوف بزرگ است.سبک مبارزات بازی هم چون بازی هایی مثل «بتمن: شهر آرکام» و «شیطان هم می گرید» است هر چند که اصلا با این بازی ها در این زمینه قابل مقایسه نیست.شاید در اولین مبارزات از بازی لذت ببرید اما شاید اگر کمی عرضه بازی را به تاخیر می انداختند و کمی روی بخش مبارزات کار می کردند بهتر بود.مبارزات بازی در ۴ کلاس مختلف طراحی شده اند به طوری که هر کدام یک ویژگی و قابلیت خاص دارند.از مهم ترین مشکلات بخش گیم پلی این است که بازی دیربارگذاری می شود به شکلی که هنگام اجرا کردن کمبوها به شدت اذیتتان می کنند.

در مکان های کوچک باگ های بازی که همه جا هم دیده می شوند روی دوربین بازی تاثیر می گذارند و باگ هایی می بینید که در بدترین عناوین ندیده اید.در بخش مبارزات همان طور که اشاره شد باید کمبو های مختلفی طراحی کنید و این باعث می شود تا با قدرت های مختلف در ضرباتتان روبرو شوید.باید بهترین را انتخاب کنید تا بیشترین ضربه را به رقیب بزنید و در عین حال کمترین ضربه را بخورید.باس فایت ها نسبتا خوب هستند و کمی مبارزات را از حالت کسل کننده در می آورند ولی کافی نیستند و مبارزات بسیار ساده هستند.بخش هایی از بازی نیز نیلین مجبور است به حل معماها می پردازند که در طول بازی قدرت ها و قابلیت هایی که به دست می آورید در حل این معماها نقش به سزایی دارند.

در بخش دوم که مموری ریمیکس (Memory Remix) خوانده می شود, بازی از حالت خشکی تا حدودی در می آید و می توانید یک نوآوری خوب را ببینید چیزی که در بازی های دیگر دیده نشده است.در این بخش می توانید به اصطلاح ذهن اهدافتان را هک کنید و اطلاعات آن ها را کلا بگیرید و یا به آن نفوذ کنید که شما را می تواند به هدفتان نزدیک کند.برای مثال می توانید ذهن شخصی را دستکاری کنید تا اقدام به خودکشی کند! هر چند که در ابتدا تمام قابلیت ها برای نفوذ به افکار را در اختیار ندارید اما در ادامه و با پیشرفت کردن در این زمینه قابلیت هایتان بیشتر می شود.با این که این بخش در ابتدای بازی ساده به نظر می رسد اما با یک اشتباه متوجه می شوید که Dontond تمرکز خود را بر روی این بخش گذاشته است.در اکثر این سکانس های Edge همراه شماست.در کل گیم پلی بازی خطی است, امیدوار بودیم بیشتر از این را ببینیم.در نگاه اول شاید بگویید چقدر محیط های مختلف در بازی حضور دارند اما همگی یک شعار تبلیغاتی برای بازی هستند.گیم پلی خطی است, بی بر و برگرد.

مموری ریمیکس – ایده ی اصلی بازی این بخش واقعا زیبا طراحی شده است و می توانید بسیار از آن لذت ببرید چرا که ایده ی نو و تازه ای است.حداقل این مورد یکی از مزایای «مرا به خاطر بسپار» است.

در ابتدا از طراحی نئو پاریس شگفت زده می شوید اما در ادامه قضیه همان طبل تو خالی اتفاق می افتد.

طبل تو خالی

مرا به خاطر بسپار از نظر گرافیک در بخش جدایی تقسیم بندی می شود.ساخت بازی هایی هم چون مرا به خاطر بسپار که در ۲۰۸۴ و آینده رخ می دهد به تیم گرافیکی قدرتمندی نیازمند است در صورتی که از همه جای بازی مشخص است که چنین تیمی برای طراحی مراحل و گرافیک وجود نداشته است.شاید در نگاه اول که پاریس را در ۲۰۸۴ می بینید با دیدن چند برج بگید “واو!” ولی این برج ها و ساختمان ها همگی فقط در ابتدا جذاب هستند و در ادامه جذابیت خود را از دست می دهند.توصیه من به شما این است که این عنوان را بر روی رایانه های شخصی تست کنید.نسخه های پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و از باگ های گرافیکی زیادی رنج می کشند.هر چند که موتور پایه بازی هم قوی نیست پس انتظار دیدن تکسچر های بسیار با کیفیت را نداشته باشید, مشکلی که رزیدنت اویل ۶ هم از آن مستثنا نبود.در طراحی ساختمان ها هم متاسفانه به هر سمتی نگاه می کنید اثری از رنگ نارنجی می بینید و این اصلا در طول مدت زیاد مناسب نیست و شما را زده خواهد کرد.همچنین گرافیک و طراحی مراحل اصلا شبیه ۷۰ سال بعد نیستند و اصلا برای واقع گرایی آن ها تلاشی نشده است.کل رنگ هایی که در طراحی دشمن ها و کرکتر ها و ساختمان ها استفاده شده است عبارتند از چهار رنگ: قرمز, نارنجی, سفید و مشکی.اگر مثل بنده باشید همان ابتدای بازی قید بازی را می زنید چرا که در ادامه فقط یک مداد رنگی چهار رنگ را می بینید نه یک بازی که تهیه کننده اش کپکام است.

نمونه ای دیگر از گرافیک بازی و ایفل!

از نظر موسیقی و صداگزاری مرا به خاطر بسپار یک عنوان متوسط رو به بالا است.آهنگ سازی بازی توسط Olivier Deriviere انجام شده است و او انصافا در این زمینه عالی عمل کرده است.تم موسیقی بازی کاملا با سبک و گرافیک و طراحی آن برابری می کند و این یکی از مهم ترین عناصر در موفقیت هر بازی است و شما را در بازی غرق خواهد کرد.

خانم باروز (Kezia Burrows) را احتمالا دوست داران سینما و تئاتر به خوبی می شناسند.وی در مرا به خاطر بسپار صداپیشگی نیلین را بر عهده دارد که در این زمینه به خوبی عمل کرده است.صدای او کلا با صدای نیلین و شخصیتش هماهنگ است ولی بر عکس او Edge کلا چه در زمینه شخصیت پردازی و چه در زمینه صداگزاری متوسط است.

Remember Me بدون شک عنوانی با نوآوری ها و ایده های نابی است اما اگر توقع یک بازی شاهکار را دارید سراغش نروید.این بازی یک بازی متوسط دیگر است که قربانی سیاست های بد کپکام و راهی که در پیش گرفته است شده و امیدواریم دیگر شهده چنین عناوینی نباشیم و یا ایده های استفاده شده کمی پخته تر باشند.مبنی بر حرفی که کپکام چندی قبل در مصاحبه ای اعلام کرد, ممکن است ادامه ای برای این بازی ساخته شود.

۶/۱۰

پلتفرم تست: PC
نویسنده: مسعود تیموری
(Masoud76)

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۱۰۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

102 Replies to “نقد بازی «مرا به خاطر بسپار»؛ نابودی ایده های خام”

  1. MoEiN 7 گفت:

    گرافیکش آنچنان هم چشمگیر نبود
    کلا من ک خوشم نیومد
    (نظر شخصی)
    _____________________
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  2. Mithrandir گفت:

    واقعا برای کپ کام متاسفم! این سیاست هاش و تصمیماتش واقعا ابتدایی و در یک کلام مسخرست! شرکتی مثل اسکور انیکس میآد و یه بازی ای مثل اسلیپینگ داگز رو Revive می کنه بعد این کپ کام چنین بازی ای رو! الان فقط یه مانستر هانتر و استریت فایتر هستند که موفق ظاهر می شن مگر نه سایر IP ها. …
    تو زمانه ای که ناشزان زو سازندگانی سرمایه گذاری می کنن که سابقه ساخت یه بازی با متای بالای ۸۰ دارن کپ کام میآد و در این شزایط حساس روی یه استودیو تازه ساخت و بی سابقه و یه ای پی جدید آخر نسلی سر مایه گذاری می کنه! lol به تفکزات این شزکت!
    فعلا کپ کام جون به استاد اونو فرمان ساخت یه استریت فایتر بده تا بیشتز از این خراب نکردی و دز کنارش نیم نگاهی هم به انیموشا بنداز! پلیز هز چه سریعتر!
    راجب این بازی هم بگم اصلا سراغش نرفتم و نمیرم! تشکز بابت نقد

    ۰ ۰
    1. pooriya7 گفت:

      همین اسکور ئنیکس شما نام بردید بد نیست قبل از انتشار دوئوز ایکس یه نگاه ای بهش بندازید . خب کپ کم هم با نسل نتونست خو بگیر ولی معلوم نسل بعد حرف زیاد برای گفتن داره ولی به هر حال مرا بخاطر بسپار یا همون ری ممبر می بدم ظاهر نشد .

      ۰ ۰
    2. sephiroth گفت:

      همین اسکوئر انیکس اکثر بازی های که تا الان بیرون داده موفق بودن.چه زمانی که اسکوئر سافت بود.چه زمانی که با انیکس ترکیب شد.و چه زمانی که ایدوس رو خریداری کرد

      ۰ ۰
    3. pooriya7 گفت:

      بردار هر کی ندون بنده می دونم چه شرکت بزرگی ولی باید صبر کرد دید کپ کم هم در نسل بعد دوباره رشد خواهد کرد و این نوید بازی های بهتر می ده

      ۰ ۰
    4. sephiroth گفت:

      کپ کام تا زمانی که بازیسازای بزرگش رو از دست داد افول کرد.اشتباهی که اسکوئر هم تا حدودی انجام داد.ولی اسکوئر به شدت کپکام این اشتباه رو نکرد

      ۰ ۰
    5. A.F.A گفت:

      دقیقا سفیروس جان…
      اسکوئر تونست خوب خودشو جمع و جور کنه و از افت نجات پیدا کنه.
      البته در اینکه در یک بازه ی زمانی کمی افت کرد شکی نیست ولی اینکه تونست خودشو برگردونه،خودش خیلی خوبه ;)
      ولی کپکام هنوز نتونسته به اونصورت خودشو نجات بده و هنوز در اشتباهات و افتش به سر میبره.
      هرچند که شاید بعضیا بگن کپکام اونقدرا هم افت نکرده و مرا به خاطر بسپار یه بازیه که ناشرش فقط کپکامه.ولی نکتش اینجاست که کپکامی که ما میشناختیم هیچوقت اینجوری نبود.حتی اگه خودش بازیرو نمیساخت.همیشه بازیاش از متوسط بالاتر بود.
      ولی تازگیا اگر هم خوب دربیا،بازم با کمی شک طرفه.
      هرچند که این افت به نظره من خیلی زیاد نیست،ولی برای کپکام با اون سابقه ی درخشانش،کمم نیست ;)

      ۰ ۰
    6. ARAGORN گفت:

      آخه کمپانی که بخواد یه نسل گند بالا بیاره دیگه چی ازش میمونه؟!دعا کنید کپ کام به عاقبت thq دچار نشه…رشد پیشکش… :|

      ۰ ۰
    7. A.F.A گفت:

      دچار نمیشه…
      فقط یکمی زمان میبره تا دوباره برگرده.
      ولی وقتی برگشت،اونموقس که دیدن داره…
      و امیدوارم که این دیدن خیلی دور نباشه ;)

      ۰ ۰
    8. saeed mirabi گفت:

      خوبه که به یک ! استودیو تازه ساخت و بی سابقه و یه ای پی جدید
      بها میده ! ;)
      حداقل یک عنوان را تبدیل به شیر دوشی نمیکنه ;) مثل ……………

      ۰ ۰
    9. hessam گفت:

      دقیقا
      اون قسمت آخر رو خیلی موافقم

      ۰ ۰
  3. jasper گفت:

    ممنون بابت نقد خوبت مسعود عزیز.
    درمورد این که مرا به خاطر بسپار بازی متوسطی هست باهات موافقم.ولی از اون بازی هایی هست که می تونه حد اقل برای یک بار بازی باز رو با خودش همراه کنه.

    ۰ ۰
  4. orion گفت:

    عالییییییییی بود. مرسی. البته ۶ هم زیادشه.
    طراحی افتضاهح دشمن ها و گیم پلی. بخش سکو بازی فوق قدیمی و مسخره که من چیزی جز توهین به شعور مخاطب نمیدونم. شخصیت پردازی بد و کلی باگ و ایراد ….. تنها بخشی از مشکلات این فاجعه است. که حتی موسیقی بی نظیر و بخش خوب ورود به خاطراتم این لکه ننگ کپکامو حتی کمرنگ هم نمیکنه. به امید بازی های بهتر

    ۰ ۰
  5. ama-pc360 گفت:

    مرسی!

    بازی پر بود از کار های خوب که همگی نابود شدند.

    یکی از آن ها طراحی نئو پاریس بود! بسیار زیبا و با جزییات بود اما در بازی اصلا آن طور که باید از ظرفیت های آن استفاده نمیشود.

    ۰ ۰
  6. silver گفت:

    از وقتی این بازی رو خریدم خیلی میگذره ولی بعد رد کردن غول آخر اول هنوز رغبت نکردم بازی رو ادامه بدم!
    بهترین نمره رو اختصاص دادید!
    واقعا این بازی عجیب دوست نداره خوب باشه…

    ۰ ۰
  7. Amir.M گفت:

    چیزی که منو همون اول از بازی زده کرد کنترل بد دوربین تو مبارزات سکوبازی های تکراری بود

    ۰ ۰
  8. Kestrel Kent گفت:

    مرسی مسعود ;) وقت نکردم بخونمش ولی از نمرت کل قضیه رو فهمیدم :D

    ۰ ۰
  9. Nil Dόvses گفت:

    مرسی مسعود جان بابت نقدت…
    کاربرای عزیز دنیای بازی هم میتونن اگر نقدی چیزی از این بازی(یا بازیای دیگه) دارند، بفرستند تا پس از بررسی رو سایت و در بخش نقد مخاطبین قرار بگیره که میتونه شروع خیلی خوبی براشون باشه. ;;)

    ۰ ۰
    1. orion گفت:

      چه جوری بفرستیم. اصلا کجا هست این نقد مخاطبین؟ ( شرمنده بابات اسپم)

      ۰ ۰
    2. ama-pc360 گفت:

      همین قسمت ارسال مطلب!

      ۰ ۰
    3. Nil Dόvses گفت:

      سمت چپ، اونجا که نوشته خوش آمدید orion زیرش چندتا مورد هست، یکیش ارسال مطلبه.
      فقط یه نکته ای که هست اینه که نقدای مخاطبین با فاصله ی چند روزه از نقد نویسنگان منتشر مین…

      ۰ ۰
    4. orion گفت:

      مرسی جیگر

      ۰ ۰
  10. saeed mirabi گفت:

    بازی را اول از همه کپکام درست نکرده !!!
    پس گناهش گردن کپکام نیست
    ————————————————————————–
    همان اپریشن راکون سیتی که می گویید افتضاح هستش !
    فروش خوبی داشته که کاملا با گفته شما در تضاد هستش
    رزیدنت اویل ۶ نا موفق ! برای طرفدارانش راضی کننده بوده است
    و اصلا هم ناموفق نبوده است و امید است که در نسخه های بعدی
    بسیار بهتر هم ظاهر شود
    ————————————————————————–
    نقد را هم خواندم !
    از قبل هم تقریبا حدس میزدم که بازی متوسطی باشد
    مخصوصا این که مبارزاتش در طول مراحل من را یاد یک بازی
    می انداخت که بشدت آزاردهنده بود
    البته باید منتظر تائید این بازی یا ردش توسط دوستان کپکامی باشم !
    ( ترجیحا که نه ! قطعا ژنرال امین )

    ۰ ۰
    1. orion گفت:

      شبیه کدوم بازی ؟ :-D

      ۰ ۰
    2. saeed mirabi گفت:

      همونی که خودت میدونی ! :/

      ۰ ۰
    3. AxeL گفت:

      احتمالا اون بازی که مبارزاتش برا شما آزار دهنده بوده بتمن:آرکام سیتی میباشد
      درست حدس زدم آقا سعید؟

      ۰ ۰
    4. saeed mirabi گفت:

      آره ! همون بازی
      البته میگم هنوز خودم تجربه نکردم
      شاید بتمنی هم نباشه
      اس اس ینزی باشه
      منتظر هستم تا ژنرال بازی را تجربه کند :D آنوقت تکلیف من هم مشخص میشود

      ۰ ۰
    5. AxeL گفت:

      به نظر من که با بتمن تفاوت هایی داره
      خبری از کانتر اتک(فک کنم شما با کانتر اتک بتمن و اساسین مشکل داری) نیست و وقتی که دشمن بهت حمله میکنه باید جا خالی بدی
      اجرای کمبو ها بیشتر شبیه بازی هایه فایتینگه (البته در سطح خیلی پایین تری) .یعنی با کلیک چپ مشت میزنی و با کلیک راست با پا ضربه میزنی و با ترکیب این دو کلید میتونی کمبو هایه مختلف بزنی(که البته کمبو ها محدوده)که این مورد کاملا با بتمن فرق داره.

      ۰ ۰
    6. saeed mirabi گفت:

      خوب همین که کانتر اتک اون دوتا توش موجود نیستش
      ۵۰ درصد قبولی را از طرف من میگیره
      خوب کامنتت من را تحریک کرد !
      طوری که الان علاقمند شدم برای انجام این بازی

      ۰ ۰
    7. IMmortal گفت:

      سعید برادر اون مود مبارزات اندلس بتمن رو بازی کردی؟؟(اسمش رو یادم نمیاد)
      به هر حال کانتر اتک در مورد همه دشمنا کارایی نداره و ترکیب اون دشمنا با حریفای عادی در تعداد زیاد واقعا مبارزات رو چالش برانگیز میکنه.به هر حال اگر اون مود مذکور رو بازی نکردی پیشنهاد میکنم حتما اینکارو بکنی شاید نظرت در مورد مبارزات بازی عوض شد
      ولی در مورد اساسین! واقعا نمیشه دفاع کرد

      ۰ ۰
    8. AxeL گفت:

      نه آقا صبر کن بذار که تائیدیه رو از ژنرال بگیره بعد
      نری بازی نصب کنی بعد نپسندی بعد بگی این یارو(AxeL) حرف مفت زده :mrgreen:

      ۰ ۰
    9. general amin گفت:

      ممنون برادر اتفاقا همین چند ساعت پیش بود که حدود یک ساعت از بازی رو رفتم . اطلاعات و تریلرها و عکس هایی که قبل از بازی بود کمی نگرانی رو در مورد سالادی شدن مبارزات به سبک اساسین و بتمن ایجاد می کرد . در اون حد اساسین که نبوده تو این یه ساعت ولی متاسفانه بازی ساده ست . بسیار ساده ! ولی خب نامی از کپکام در بازی هست و همین باعث امیدواریه در ادامه ساعتهای بازی …

      ۰ ۰
    10. saeed mirabi گفت:

      دیگه به سادگی عادت کردیم ژنرال ! :D
      مبارزات هم مثل اینکه متفاوت هستش با اس اس ینز
      حالا باز منتظر می مانم ! تا قشنگ تر بشکافی بازی را
      شاید با گلبول های خونی من همخوانی داشت

      ۰ ۰
    11. Very Big Daddy گفت:

      سعید میرابی عزیز از قضا اصلا مبارزاتش شبیه اون بازیه نیست!
      در کل بازی بسیار کم کار شده و کاملا ابتدایی طراحی شده.تنها بخش لذت بخشش همونطور که گفتن نفوذ در خاطره هاست.
      باز هم یک ایده ی خوب نابود شد.

      ۰ ۰
    12. hessam گفت:

      اپریشن راکون سیتی فقط به خاطر قسمت مولتی جذابش فروش رفت
      وگرنه تو بخش داستانی اصلا خوب عمل نکرده بود

      ۰ ۰
    13. Masoud76 گفت:

      برادر اگه به فروش یک بازی هست که سری منفور AC هم یکی بیشتر از قبلی می فروشند! من نمی دونم شما چی دیدین توی رزیدنت اویل ۶ که انقدر دارید ازش طرفداری می کنید ؟ پایینتر جواب ژنرال رو بخونید اصل حرف منه.

      ۰ ۰
  11. sephiroth گفت:

    lمرسی بابت نقد.چند روز پیش واسه چند لحظه نقد رو گذاشتین ولی فوری برداشتین دوباره

    ۰ ۰
  12. victor hogo گفت:

    مگه عقلم پاره سنگ برداشته وقتی که آخرین ما رو دارم سراغ بازی دیگه برم!
    هنوز نوبت به این بازی نرسیده ولی خب اینطور که از این نقد و سایر نقد ها بر میاد اصلا انتظارات رو بر آورده نکرد!
    از نقد خوب شما هم ممنونم مسعود جان!
    البته کپکام رو باید به خاطر تلاش برای آی پی ها جدید در چند وقت اخیر ستود…یکی این یکی خشم آسورا یکی هم دراگونز دوگما که اتفاقا فروش خوبی هم داشته!….فقط مشکل این هست که کیفیت لازم رو ندارن و یک جای کار داره برا کپکام می لنگه!

    ۰ ۰
    1. IMmortal گفت:

      خشم اسورا کیفیت لازم رو نداشت؟؟ :O
      اش.غال محض بود اون بازی.گاهی وقتا میشینم جلوی شومینه و با حیرت فکر میکنم که من چطوری حاظر شدم تا اخرش برم :|

      ۰ ۰
    2. Marlon Brando گفت:

      ولی آقای رسولی که دوست داشتند
      فکر کنم تو پرونده RE6 نوشته بودند خشم اسورا باید نمره‌ی کامل بگیره :wink:
      ————————————
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    3. A.F.A گفت:

      خشم اسورا اصلا بازیه بدی نبود…
      چرا؟چون این بازی طرفدارایه خاصه خودشو داره.
      طرفدارایه انیمه و تخیل زیاد.طرفدارایی که حاضر میشن از ضعف ها چشم پوشی کنن ولی به جاش ساعت ها صحنه ی سینمایی و انیمه ای و پر از تخیل ببینن.
      یه طرفداری مثله من.ایده هایه بازی هم به نظرم من خیلی خوب بودن.فقط بعضیاشون نتونستن تا اون حده لازم خوب دربیان.
      در کل خشم اسورا یه بازیه Beat em Up خیلی متفاوته که اصلا هم بازیه بدی نیست ;)

      ۰ ۰
    4. به نظر من خشم اسورا خیلی عالی بود از بازی هایی بود که پشت سر هم نشستم تمومش کردم. ۸.۵/۱۰ بهش می دم. :X

      ۰ ۰
  13. Lennox گفت:

    مسعود خان نقد خوبی نوشتید ، خسته نباشید.
    در کل Remember Me عنوان فوق العاده نا امید کننده ای بود. حرکات بد دوربین ، طراحی ضعیف مبارزات ، گرافیک نا مناسب ، سیستم کمبو بچگانه.
    حیف وقتی که برای دانلودش گذاشتم.

    ۰ ۰
  14. bomberman گفت:

    نقده خوبی بود مسعود جان اما به نظرم کمی بی انصافی کردی…
    ببینید این بازی برای یک استودیو نو پا که در زمان ساخت بازی اون همه حواشی به وجود آمده بازی بدی نیست…یدون شک وقت زیادی از تایم ساخت بازی هم صرفه ایده اصلیه بازی شده که باعث شده از سایر بخش ها کمی فاصله بگیرند…
    همینطور به این نکته هم توجه نشد که بازی از گرافیک هنری خوبی بهره میبرد اما به خاطر ضعف انجین در گرافیک فنی با مشکل مواجه شده…
    خلاصه به نظرم حقه این بازی بیشتر از این هاست…

    ۰ ۰
  15. MilAd.gH گفت:

    تشکر از آقا مسعود.
    هنوز به دلیل خرابی دی وی دی رام نتونستم بازیش کنم. :sad:
    اما به زودی تجربش میکنم.

    ۰ ۰
  16. rainboy گفت:

    از یه سازنده کم تجربه که به تعداد انگشت های یک دست بازی نساخته نباید انتظار بیشتری داشت.گاهی بد نیست آدم انتظاراتش رو بیاره پایین،ایده های بازی حرف ندارن و قبول کنید همین ایده هاش به خیلی از بازی های بی محتوا و پوچ و خالی از خلاقیت که نمونه بارزش ( اس اس اینز ) و امثالش هست میارزه.من و شمایی که میایم بازیو مفتکی تجربه میکنیم باید یه کم انصاف داشته باشیم ;)

    ۰ ۰
    1. dead of war123 گفت:

      خداییش با این اس اس اینز خیلی حال میکنم! :D
      قشنگم ریتمش از همون اول اینجوری بوده انگار:ass ass ins!! :D

      ۰ ۰
  17. Gish2012 گفت:

    تشکر مسعود جان.
    این بازی هر چیش بد بوده باشه حداقل یه ایده ناب که داشت. به نظر من به خاطر همین ایده جذابش باید بازیش کرد.

    ۰ ۰
  18. I AM ALONE گفت:

    بزرگترین مشکل بازی آنریل انجین ۳ و انتشارش برای این نسله.
    این که خود بازی کن کومبو چین برای خودش درست کنه و موقع مبارزات بازی متوجه بشه که چه کومبویی در حال اجرا شدنه نیاز به انجین قوی و یک سخت افزاره سریعه.
    متاسفانه بیشتر اوقات بازی چند ثانیه ای طول میده تا کومبو رو تشخیص بده و این باعث میشه اثراتی که قراره نوع کومبو به همراه داشته باشه از بین میره و این برای یه بازیه با ریتم مبارزه ی سریع خیلی بده.
    مطمئنم اگه این بازی با آنریل ۴ و برای نسل بعد ساخته می شد این مشکل رو نداشت.
    از نظر داستانی بازی در حد یک عنوان استاندارد و یه کمی هم بیشتر ظاهر میشه.در مقایسه با خیلی از داستان ها خیلی بهتره.با این حال ایده ی داستانی بازی کمی خام میمونه تا آخر داستان و اگه کمی بیشتر بهش پرداخت می شد خیلی بهتر مخاطبین رو جذب می کرد.
    موسیقی و صداگذاری هم نکته خاصی نداره.
    روند گیم پلی بازی و چینش دشمنان به عنوان اولین تجربه ی این استدیو خیلی عالیه.
    تمام استاندارد های قدیمی این سبک در طراحی دشمنان رعایت شده.چندین کلاس مختلف برای دشمنان تعریف شده منتهی مشکل اینه که موقع حمله از چینش مناسب بهره نمی برن.
    با این که میشد با این نوع دشمنان چندین و چند نوع مبارزه درجه ۱ درست کرد ولی بیشتر اوقات دشمنان در دسته هایی حمله می کنن که میشه اونا رو به راحتی نابود کرد.
    در طی مراحل چند باس فایت وجود دارد که برای از بین بردن هر کدام استراتژی متفاوتی لازم است.در اینجا هم مشکل اینه که تعدادشون زیاد نیست.
    تعدادی معما هم در طول بازی دیده میشه که باز هم مشکل اینه که تعدادشون کمه.
    در کل این که تنها راه موفق شدن این بازی این بود که تقریبا ۷-۸ ماه دیگه و برای نسل بعد منتشر می شد.

    ۰ ۰
    1. Lennox گفت:

      آقا ضعف سازنده ها در طراحی سیستم مبارزات چه ربطی به موتور گرافیکی داره ؟
      سازنده ها نتونستن از ظرفیت های موتور گرافیکی استفاده کنن.

      ۰ ۰
    2. I AM ALONE گفت:

      برای پردازش سریع اطلاعات نیاز به رم سریع مثل رم X One یا PS4 هست.این کمبود سرعت به خاطر محدودیت رم کنسول هاست ولی سازنده ها به خودشون ضحمت ندادن تا روی نسخه PC بیشتر کار کنن.سیستم مبارزات سیستمی کامل ولی کنده.این کم بود سرعته که زده همه چی رو خراب کرده.یه وقتایی برای این که بازی بفهمه داری چه کومبویی رو اجرا می کنی باید اولین ضربه رو چند بار تکرار کنی…
      می تونستن با تغییراتی که خودشون روی آنریل انجین پیاده می کنن تا حدودی این مشکل رو رفع کنن.ولی باز هم می گم بازی برای اولین تجربه این استدیو چیز خوبیه
      اما در مقایسه با دیگر بازی های این دوره کاملا عنوان متوسط یه.

      ۰ ۰
  19. Dracula گفت:

    ” میگم Half Life 2 رو بازی کردی؟ شاهکاره.
    کجاش شاهکاره با اون گرافیک تاریخ گذشتش، بیا Rage رو ببین آخره گرافیک، حتما بازیه توپیه”
    مطمئنم اگه این بازی از گرافیکی در سطح بازی های نسل بعد بهره میبرد الان به جای افتضاح و مذخرف و بد و بیراه موجی از تعریف و تمجید اینجا رو پر میکرد ولو اینکه گیم پلی بدی هم داشته باشه. Dontnod یه استدیو تازه تأسیس و اینم اولین بازیش، انتظار داشتین براتون The Last of Us بسازه؟!! درسته بازی در سطح متوسط ولی با این وجود ایده های بی نظیر و نابی رو پیاد کرده که این روزا خیلی کم از این ریسکا میبینیم. در ضمن من هیچ مشکلی تو loading بازی ندیدم و ازشم لذت بردم، ۷/۱۰ میتونه عادلانه تر باشه

    ۰ ۰
    1. محسن گفت:

      خدایا ما چه گناهی کردیم باید گیر اینا بیفتیم میگه هاف لایف ۲ شاهکار نیست ای خداااا :| :((
      ریج رو با هاف لایف ۲ مقایسه میکنه :(( :(( :((

      ۰ ۰
    2. mmdkhdm گفت:

      NOOBS ARE EVERY WHERE !!!!!!! :lol:

      ۰ ۰
    3. rainboy گفت:

      منظورش این بود معیار سنجش بازی ها از دید بسیاری گرافیک هستش نه اینکه ریج از هاف لایف۲ بهتره.یه بار دیگه کامت رو بخونید بد نیس:BLINDS ARE EVERY WHERE :lol: :lol: :lol:

      ۰ ۰
    4. Very Big Daddy گفت:

      بابا مثال زد بنده خدا!داشت مسخره میکرد طرز فکر گرافیکی رو!
      نوب چیه؟!

      ۰ ۰
    5. Kestrel Kent گفت:

      اول کامنتشو کامل بخون بعد مسخرش کن.

      ۰ ۰
    6. Dracula گفت:

      من موندم آخه IQ مخ تو در چه حده؟ اگه چشایه بینات رو باز کنی میبینی که اون جمله اول نقل قوله قربونت. من مقایسه ای انجام ندادم فقط موندم جنابت بر چه اساسی چنین برداشتی کردی

      ۰ ۰
    7. Dracula گفت:

      یادش بخیر یه رفیق قدیمی داشتم میگفت اصلا ارزش نداره با یه سری حرف زد.
      بازم معرفت بعضیا

      ۰ ۰
    8. hessam گفت:

      محسن زدی یارو رو ترکوندی :|
      بنده خدا داشت مسخره میکرد

      ۰ ۰
    9. bomberman گفت:

      jesus…..half life….that,s my only love in this life….

      ۰ ۰
    10. bomberman گفت:

      میدونی آخه این چند وقنه انقدر بازی های خوب عرضه شده انتظارات هم خیلی بالا رفته و بچه ها هم کمی بی انصافی میکنن

      ۰ ۰
  20. dead of war123 گفت:

    بازی رو بازی نکردم.
    متابق نظر دوستان و همچنین نمره ی شش مسعود جان فک نکنم بازیه بدرد بخوری باشد

    ۰ ۰
  21. dead of war123 گفت:

    متابق=مطابق
    شرمنده¡

    ۰ ۰
  22. آقا یه سوال ارزش خریدن داره و بازی کردن؟ :-?

    ۰ ۰
    1. Nil Dόvses گفت:

      سوال برا منم پیش اومده بود، اما گویا نه!!

      ۰ ۰
    2. Lennox گفت:

      نه دوستان ارزشش رو نداره ، دوست دارید یک بار دیگه بتمن آرخام بزنید.

      ۰ ۰
    3. البته آرکهام ! به جای این بازی درو پیت ( ریمبر می) برید کمپانی آف هیروز ۲ رو بازی کنین :X

      ۰ ۰
    4. Marlon Brando گفت:

      ولی به نظر من کاملا ارزششو داره
      دیگه یه بازی کپی پنج تومنی این بحثا رو نداره که :دی
      ولی به نظرم حتما بازی کنید
      —————————
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    5. Lennox گفت:

      پنج تومن فدای سرشون ، پول که ارزشی نداره. این وقتی که میخوان سر این بازی بزارن با ارزشه و بهتره الکی هدرش ندن. چه فایده ای داره که یک گیم پلی ملالت بار رو چند ساعت تحمل کنیم و وقت با ارزشمون رو بسوزونیم.

      ۰ ۰
    6. Very Big Daddy گفت:

      ارزش یک باردر بیکاری رو داره!ولی تکرار؟!هرگز!

      ۰ ۰
  23. dark2013 گفت:

    من که خریدمش ولی پشیمون شدم واقعا اولش حال میده ولی بعد از یک چند وقت که بازیش می کنی خسته میشی :sad:

    ۰ ۰
  24. general amin گفت:

    فکر کنم چند وقت پیش همین نقد را روی سایت دیدم :-?
    ” … بازی ناموفقی مثل «رزیدنت اویل ۶ … ” :roll: بگذریم …
    در مورد نقد هم هنوز بازیش نکردم ببینم منصفانه نقد شده یا نه . اما همین که اسمی از کپکام هست مرا امیدوار می کند تا بتوانم به یاد بسپارمش

    ۰ ۰
    1. Masoud76 گفت:

      برادر امین … خودمونیم ولی رزیدنت اویل ۶ آش دهن سوزی نبود.نصف انتظاراتی هم که ازش داشتم رو هم برآورده نکرد.
      در مورد این بازی هم اگر وقتی باقی بود برید سراغش.

      ۰ ۰
  25. Sephiruz گفت:

    کپکام جان خسته نباشی چه بدترین بازی تاریخو بسازی و چه بهترین , واسه من همیشه بهترینی.

    ۰ ۰
  26. GAME STAR گفت:

    ممنون مسعود عزیز که هر دفعه نقد هات زیبا تر میشه .

    از همان تریلر اول این بازیو دوست نداشتم ، گفتم شاید موقع بازی کر د ن ش نظرم عوض بشه ، اما نشد !
    حرکت جسورانه ای کردن ولی چه فایده که یک بازی سطح متوسط تحویل ما دادن ، رفته رفته کپ کام داره خودشو نابود میکنه ! ! ! با این بازی های سطح پایین !
    چرا به جای تمرکز روی آی پی های جدید ، آی پی های پرطرفدار قدیمی رو ادامه نمی دی ! ( اونیمیوشا :twisted: )

    ۰ ۰
  27. Marlon Brando گفت:

    مسعود دقیقا با واژه‌ی طبل تو خالی موافقم
    پر از ایده های خوب اما به فعلیت نرسیده
    من الان اپیزود ۵ هستم و در کل از بازی راضی هستم ولی خیلی میتونست بهتر از این ها باشه
    ———————————–
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  28. slayer گفت:

    مرسی مسعود جان
    برج ایفل چرا سفیده البته ۷۰ سال گذشته شاید رنگش کردن :D

    ۰ ۰
  29. EZIO گفت:

    به نظر من تا الان بد ترین بازی سال بود.اصلا حال نداد!

    ۰ ۰
  30. Sirius گفت:

    از اون بازی هایی که ترجیح میدم به جاش در و دیوار رو تماشا کنم!
    نیلین شخصیت پردازی واقعا ضعیفی از نظر من داشت!
    طراحی هنری بازی خیلی خوب بود و محیط بازی به art work های بازی خیلی شبیه بود!
    فکر کنم نمره ۵ برازنده ش باشه!!

    ۰ ۰
  31. باید بگم بازی در شروع خوب بود ولی بعد خیلی بد شد و من از کپکام بیشتر از این ها انتظار داشتم :-s

    ۰ ۰
  32. شعیب گفت:

    remember my bugz :lol:

    ارزش یکبار بازی هم نداره.

    ۰ ۰
  33. Pishro گفت:

    من از یکی از دوستان قرض گرفتم ولی هنوز تو دستگام نذاشتم میگن زیاد خوب نیست

    ۰ ۰
    1. A.F.A گفت:

      ارزشه یه بار تموم کردنو داره…
      پس اگه وقتشو داری حتما بازیش کن ;)

      ۰ ۰
  34. Masoud76 گفت:

    ممنون از نظرات همه ی دوستان.باید بگم نظرات در مورد این بازی زیاده یکی ممکنه تجربش کنه و نمره ۴ رو بهش بده و یکی هم ممکنه نمره ۷ رو براش برازنده بدونه.در کل تابستان بلند است پس اگر وقت داشتید تجربش ضرری نداره البته اگه با باگ های متعدد مشکلی ندارید.

    ۰ ۰
  35. King of Kings گفت:

    حیف شد.من خیلی به این بازی امید داشتم :((

    ۰ ۰
  36. refigh fab گفت:

    وای از این ترجمه ها!!! واقعا داریم به کجا می ریم؟!؟!؟! ۸-O 8-O
    یا ترجمه نکنید، یا درست ترجمه کنید!!
    “مرا به خاطر یسپار” نه !! ” مرا به یاد آور”!!

    ۰ ۰
    1. hessam گفت:

      برادر LOOOOL
      remember فعله باید به همین شکل نوشته بشه و ترجمه کاملا درسته

      ۰ ۰
    2. Mahdi Lj گفت:

      چه جوی هم میدی!

      ۰ ۰
  37. hessam گفت:

    الان من موندم
    واقعا ارزش خرید و یک بار تموم کردن رو داره ؟
    یا پولمون رو دور میریزیم ؟

    ۰ ۰
    1. bioevil گفت:

      برای وقت گذروندن خوبه.تواین وضع

      ۰ ۰
  38. امین گفت:

    داداش من از اویل ناراحتی سر این بازی خالی نکن هم سیستم مبارزات خوبه (شاید کم باشه اما در سطح خوبی قرار داره و چند ضرب های لذت بخشی میتوان ساخت و ترکیب کرد)گرافیکشم در سطح ۷و۸بودوالا ما باگی هم تو بازی ندیدیم از نظر داستانی هم شما عمرا میتونستی حدس بزنی اینقدر الکی نگو

    ۰ ۰
  39. sheamus گفت:

    من که هنوز بازیش نکردم.چون میدونستم کپکام تو بازی های مبارزه ای هیچ تبحری نداره گفتم حتما مسخرست! :*

    ۰ ۰
    1. آقا شما بازی شو کن
      تازه بازی رو که کپکام نساخته که
      بازی رو شرکت dontnod ساخته :-D

      ۰ ۰
  40. sobhan گفت:

    با سلام خدمت شما دوستان عزیز فقط میخواستم بگم که نویسنده عزیز جناب آقای مسعود تیموری به نظرم یکم باید نمره بازی را بیشتر میدادید من که خودم قبل از انتشار بازی توقع زیادی از این بازی داشتم و امیدوار بودم مانند بازی شیطان هم میگرید که سازنده اش نینجا تئوری بود و ناشرش کپکام این بازی هم مانند آن موفق شود تا بلکه جبران بازی های نا موفق اخیر کپکام را کرده باشد در مورد گرافیک و گیم پلی به نظرم باید نقدتان منطقی باشد با تشکر

    ۰ ۰
    1. Masoud76 گفت:

      جناب شما اصلا بازی رو انجام دادید ؟

      ۰ ۰
  41. RANDYORTON گفت:

    ایده های خوب پردازش نشده گویای کل این بازی هستند
    نمره هم کاملا به حق بود..ممنون بابت زحمتت

    ۰ ۰
  42. Mr. EZIO گفت:

    آقا من به نظر من بازیش یه جوری بود،نبود؟تکلیف آدم باهاش معلوم نبود به قول طه رسولی بازیش ناقص الخلقه بود! :D نمی شد اون لذتی رو که باید ازش برد!

    ۰ ۰
  43. Mikaelson گفت:

    سپاس مسعودجان،این بازی بیشتر از اینم ارزش نداشت!

    ۰ ۰
  44. Naughty Dog گفت:

    به زور تا آخرش رفتم،چون دانلود کرده بودم مجبور بودم :D بازیش هم متوسط بود.

    ۰ ۰
  45. FATALITY گفت:

    پس بهتره ی خیال این بازی شد

    ۰ ۰