ریشه های آرکام؛ ناهماهنگی بین گیم پلی و روایت

توسط mikaelson در ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ , ۱۷:۵۲

وارنر بروس مونترال با توجه به محبوبیت عنوان های راک استیدی در این سری و با توجه به سطح بالای انتظارات،شرایط سختی برای ارائه ی «بتمن: ریشه های آرکام» دارد.ما برای سر در آوردن از زیر و بم این عنوان «کاترین کای» را به e3 فرستادیم تا در این مورد تحقیق کند.
قبل از هرچیز بگذارید برایتان توضیح دهم که نسخه ای از دموی بازی بتمن را که من بازی کردم،قطعا همانی نیست که قرار است در بازی گنجانده شود.در حقیقت این دمو مجموعه ای از ماموریت های فرعی بود که ممکن است در نسخه نهایی وجود نداشته باشند.


در نتیجه من نتوانستم خیلی از روند بازی سر دربیاورم،چرا که در این نسخه من ناگهان در بین ماموریت های فرعی قرار گرفتم بدون این که قبل از آن هیچ توضیحی یا روایتی ببینم.
یکی از کارهایی که بتمن در هنگام سقوط آزادش انجام داد،نابود کردن چند قاتل بود که برای معرفی مبارزات تن به تن بازی بسیار عالی بود.وارنر بروس مونترال (مانند راک استیدی در دو بازی قبلی) فوق العاده کار کرده است و یکی از نشانه های آن نیز همین مبارزات روان و زیباست.
یکی دیگر از آلمان های تاثیر گذار بازی نیز کاری بود که روی حالت آشکار سازی بتمن انجام شده است.در بیشتر زمان بازی،حالت آشکار ساز تنها نمای دیگری از بازی را برای مارک کردن دشمنان و پیدا کردن نشانه های مختلف،نشان می دهد.اما در یکی از مراحل فرعی بتمن از این خاصیت برای حل معمای مرموز یک هلیکوپتر سقوط کرده استفاده کرد.


در آن بخش ، حالت آشکار ساز بیشتر شبیه یک مینی گیم شده بود.به نظر من یکی از مشکلات بازی های بتمن تا به حال این بوده است که با وجود این که راک استیدی جنبه ی کمیکی بودن بتمن را فوق العاده به تصویر کشیده است، اما جنبه ی معمایی و جستجویی بازی هایی مثل زندان آرکام یا شهر آرکام به اندازه کافی رشد نکرده بودند.
وقتی بتمن محل سقوط هلیکوپتر را پیدا می کند از حالت آشکارساز خود برای تعیین نحوه ی سقوط استفاده می کند.حالت آشکارساز اکنون زمان را نیز در بر می گیرد و شما می توانید زمان را به جلو یا عقب برده تا معماها را حل کنید.
با به عقب بردن زمان بتمن می تواند بفهمد که هلیکوپتر وقتی خراب شد در چه جایی بوده است.او به ساختمانی که هلیکوپتر رویش بود برگشته و در حالت آشکارساز می تواند ببیند که یک گلوله به موتور دم آن برخورد کرده است.او سپس مسیر گلوله را با استفاده از همین توانایی دنبال می کند و به ساختمانی میرسد که گلوله از آن شلیک شده است و در آن جا با جسد پلیسی روبرو می شود که اسنایپری در دست دارد،اما این دلیلی قطعی برای این که پلیس این کار را کرده باشد نیست.
با عقب و جلو رفتن در زمان شما می توانید ببینید که فرد دیگری به پلیس شلیک کرده و او را کشته است و از تفنگ آن پلیس نیز به طور اتفاقی گلوله ای شلیک شده و به هلیکوپتر برخورد کرده است که بعدا باعث سقوط هلیکوپتر شده است.البته بتمن بعدا می فهمد که تمام این اتفاقات برنامه ریزی شده بوده است و “deadshot” مقصر اصلی ماجراست.
وارنر بروس همچنین چند وسیله ی جدید را به تجهیزات بتمن اضافه کرده است.یکی از این اسبابی که سازندگان به من معرفی کردند پنجه ی بتمن جدید(new batclaw) بود.این اسباب اساسا به شما این امکان را می دهد که هر چیزی را به هم گره بزنید!که این کار در مبارزات بسیار مفید است.با این وسیله می توانید دشمنان را به یکدیگر یا به محیط اطراف بچسبانید و به راحتی آن ها را از بین ببرید.
با این که من از بازی کردن این دمو بسیار لذت بردم،ولی در پایان خیلی از آن راضی نبودم.وارنر بروس به من ثابت کرد که در بهبود و پیشرفت بازی نسبت به نسخه های قبلی این سری بسیار موفق بوده است و این کاملا درست است،اما مشکل من این است که کمی ناپیوستگی و عدم سنخیت بین روایت و گیم پلی وجود دارد.
«بتمن: ریشه های آرکام» پیش در آمدی بر دوبازی قبلی این مجموعه است.زمان اتفاقات بازی،چند سال بعد از “YEAR ONE” فران میلر است و بروس وین که به تازگی وارد نقش بتمن شده است را نشان می دهد.اما این وقایع که قاعدتا باید بخشی از روایت بازی ریشه های آرکام را تشکیل دهند،به خوبی در بازی پیاده نشده است.
همانطور که گفتم بتمن ها در مبارزات مثل بازی های قبل عالی است و بسیار روان مبارزه می کند و این بدین معنی نیست که باید او را کمی ضعیف تر می ساختند،اما در گیم پلی بازی باید چیزهایی گنجانده شود که او را کمی بیشتر به چالش بکشد.
من با کارگردان هنری بازی جرمی پرایس صحبت کردم.وی توضیح داد که تصمیم بر عدم تغییر فراوان گیم پلی بازی عمدی بوده است.
وی میگوید:

“خب می دانید که گم پلی مهم ترین چیز است.شما باید بازی کننده را قدرتمند کنید.در حقیقت شما می خواهید که بازی کننده حس کند بتمن است و ما این تصمیم را با آگاهی اتخاذ کردیم.از لحاظ روایت و زمان بازی،بله این یک پیش در آمد است(PREQUEL) و بازی نشان دهنده ی سال های گذشته ی بتمن است،ولی با این وجود ما می خواهیم بازی کننده از بازی نهایت لذت را ببرد.”

به نظر من این خوب نیست.
من میدانم که وارنر بروس با توجه به موفقیتی که سری بتمن به واسطه ی تلاش های راک استیدی دارد کار سختی در پیش دارد و انتظارت از آن ها بالاست و از آنجا که این بازی از سری آرکام است ،آن ها می خواهند بازی ای مشابه بازی های قبلی این سری بسازند تا برای طرفداران جذاب باشد و مبادا مورد سرزنش طرفداران قرار بگیرند که چرا موفقیت های این سری را خراب کرده اند.اما فکر نمی کنم این بدین معنی باشد که آن ها حق ندارند در گیم پلی بازی تغییراتی ایجاد کنند تا با روایت و داستان بازی نیز هماهنگ باشد.
این یکی از مهم ترین مشکلات من با بازی های امروزی است.”بازی ها برای موفق و جذاب بودن نیازی به یک روایت قدرتمند ندارند.”به نظر من این طرز تفکر قدیمی است،چرا که بازی ها، به عنوان رسانه ی های تعاملی،پتانسیل انتقال مفهومی یک تجربه را به واسطه ی روایت خود دارند،در حالی که سایر رسانه ها در این زمینه محدودیت های فراوانی دارند.متاسفانه این طرز تفکری است که بسیاری از طراحان بازی همچنان به آن معتقدند.
نهایتا تا به حال این تنها مشکل من با بتمن ریشه های آرکام است.در تمام زمینه های دیگر،بتمن همانی است که طرفداران این سری منتظر آن هستند.البته من هنوز هیچ اطلاعاتی درباره ی داستان بازی ندارم،چرا که جزییاتی که به من داده شد همان هایی بود که طی چند ماه گذشته نیز منتشر شده بود.
«بتمن: ریشه های آرکام» در ۲۵ اکتبر برای پی سی،پلی استیشن۳،ایکس باکس۳۶۰ و وی یو در سرتاسر جهان منتشر خواهد شد.

دیدگاه
۳۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

30 Replies to “ریشه های آرکام؛ ناهماهنگی بین گیم پلی و روایت”

  1. Meraj Fathi گفت:

    من که دیگه فکر نمیکنم این بازی در حد ارکام سیتی ظاهر بشه. چون ارکام سیتی اخر بازی بود دیگه.

    ۰ ۰
  2. victor hogo گفت:

    تشکر از فرهاد بابت زحمتش.
    خب این ایرادی که گرفته به نظر من در بازی نهایی نباشه و به احتمال فراوان شاهد این ناهماهنگی نخواهیم بود….!
    ایده ی جلو و عقب بردن زمان هم امیدوارم در دل بازی بشینه و راضی کننده باشه!
    در کل به نظرم در بدترین حالت با یک عنوان خوب و سرگرم کننده طرف باشیم و نباید انتظار بتمنی از جنس راک استیدی داشته باشیم!

    ۰ ۰
  3. Mithrandir گفت:

    این اقا زده بود اخرین ما رو هم با نقدش داغون کرده بود و در اخر دیدیم چی شد! کلا نباید به این نقد های دمو ها اعتماد کنیم!
    تنها می خوام ازش همون گیم پلی رو ارایه بده و کلا هر چی که تو آرکام سیتی بود رو ارایه بده و داستان جذاب با پایانی بیه یادمماندنی و فضا سازی بی نظیر داشته باشه

    ۰ ۰
    1. victor hogo گفت:

      البته اونی که آخرین ما رو زیر سوال برده بود و الان در واقع خودش زیر سوال رفته dave cook بود :D

      ۰ ۰
    2. Mithrandir گفت:

      هیمن هستش دیگه ؟ دیود کوک! این مطلب تو وی جی مگه نبود؟ فکر کردم دیوید کوک بود! کلا منظورم اینه که زیاد نمی شه بهش اعتماد کرد

      ۰ ۰
    3. victor hogo گفت:

      این که کاترین کای هست داخل متن اشاره شده :D
      بله من هم می گم زیاد نمیشه به دمو اعتماد کرد به همین خاطر دموی آخرین ما رو نرفتم!

      ۰ ۰
    4. xavi Hernandez گفت:

      هرچی باشه بتمنه پس عالی میشه :-?

      ۰ ۰
  4. hessam گفت:

    خب این ایراد هایی که گرفته فکر میکنم از نوع بنی اسرائیلی باشه !!!
    چون که به نظرم با توجه به تریلر ها و گیمپلی هایی که تا حالا منتشر شده من هیچ نقصی بین گیمپلی و داستان ندیدم

    ۰ ۰
    1. Mahdi Lj گفت:

      موافقم و منم به راک استادی اطمینان دارم و اونا هم در مورد این بازی اطمینان دادن به گیمر ها

      ۰ ۰
  5. silver گفت:

    این “من” حالا چه کسی هست؟ :-?
    خود شما که نیستی؟!
    —————–
    موفقیت آرکام سیتی تکرار نخواهد شد ولی یک بازی خوب در انتظار ماست!

    ۰ ۰
    1. RANDYORTON گفت:

      این ترجمه صحبت های آقای کاترن کای است…..
      از اون جایی که آرکام سیتی شاهکاری تکرار نشدنی بود(دوست داشتم اگه نقدش میکردم سر عنوانش مینوشتم،:این شب ل.عنتی) حق با شماست ولی با این که از او بهتر نخواهد شد ولی فکر نکنم چندا هم از او کم خواهد داشت… :-?

      ۰ ۰
  6. ama-pc360 گفت:

    نسخه ی دمو معمولا با نسخه ی اصلی و کامل تفاوت زیادی داره.
    به هر حال من انتظاراتم رو بسیار پایین اوردم تا در بدترین حالت هم از بازی لذت ببرم.

    ۰ ۰
  7. dead of war123 گفت:

    و deadofwar 123 اغاز می کند!!!!!عاشق شکست خورده. :((
    ————————————————————————
    به مظرم چندان نقصی داخل گیم پلی مشاهده نکردم.
    یکسری ایراد های کوچک داخلش بود ولی اونقدر نبود که بخواد نا هماهنگی ایجاد کنه

    ۰ ۰
  8. خدا کنه این بازی قشنگتر ویا حداقل در حد آرخام سیتی باشه

    ۰ ۰
  9. Play گفت:

    سقوط چرخ بال و همینطور ردیابی مسیر گلوله شلیک شده منو به یاد مراحل ارکام سیتی میندازه ، مثل اینکه بتمن باز باید همان کارهایی تکراری رو انجام بده اما باتوجه به متن، شیوه ی جستجو تغییراتی کرده و کمی پیشرفته تر از بازی گذشته و اینده ی بتمن شده!! و بتمن با چالش کمتری روبرو خواهد شد با انکه بی تجربه تر هست!
    هرچند که قضاوت هنوز زوده ولی از سیستم عقب و جلو بردن زمان خوشم نیومد ، یک نوع احساس ماورایی و ابر قهرمانی به ادم میده که برای یک قهرمانی که ابر نیست ، جالب نیست!
    امیدوارم سازنده ها اینو درک کرده باشند که با بتمنی به مراتب بی تجربه تر و تازه کارتر نسبت به سری های قبل طرفیم و برای متفاوت بودن بتمنی پیشرفته تر و قدرتمند تر از قبل به نمایش نگذارند.

    ۰ ۰
  10. Very Big Daddy گفت:

    خوب نباید خیلی هم انتظار بالایی داشت هرچند مقصر خود این سازندگان هستن که خیلی دارن هایپ میکنن.
    به هرحال من انتظار آرکام سیتی ندارم ولی مسلما بازی خوبی در انتظارمونه!

    ۰ ۰
  11. DEAD MAN گفت:

    این بتمن هم بازی خیلی قشنگی میشه ولی فکر نمیکنم به آرخام سیتی برسه .

    ۰ ۰
  12. Marlon Brando گفت:

    تریلرهاش که تا اینجا نوید یه بازی شاهکار رو میدن
    گرافیک بی نظیر،موسیقی عالی،گیم پلی هم کاملا مشخصه بدون نقص هست
    داستان هم قابل پیش بینی هست که عالی خواهد بود
    —————————
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  13. general amin گفت:

    این بازی باید کاملا پیشرفت محسوسی در گیم پلی نسبت به قبل داشته باشد . فاصله نسبتا کم بین دو نسخه اخیر باعث این ذهنیت شده که قرار نیست گیم پلی تغییر چندانی داشته باشد و به بهبود گرافیک و یک روایت داستان مثلا متفاوت دل خوش کرده اند …
    این طور باشد جایش در ته سطل زباله است …

    ۰ ۰
  14. Amir.M گفت:

    یکم از ایراد هایی که گرفته بی مورد بوده مثلا “جنبه ی معمایی و جستجویی بازی” که گفته توی مراحل ددشاتِ آرکام سیتی به خوبی به کار رفته بود و چیزی نسبتا تکرای تو این قسمت هست
    به هر حال برای من مورد انتظار ترین بازی تو ۲۰۱۳ هست :X

    ۰ ۰
  15. sephiroth گفت:

    قسمت دوم سطح انتظارات رو به شدت بالا برده.امیدوارم معجونی بهتر از قسمت دوم تحویلمون بدن

    ۰ ۰
  16. DeadSpace گفت:

    این ایراداش به درد عمه اش میخوره
    به این نقد اعتمادندارم
    من فقط منتظر بتمنم :X

    ۰ ۰
  17. BATMAN LOVE گفت:

    پاییز برگ ریز چه لذتی داره آرکام اورجینز

    ۰ ۰
  18. M.PlayStation4 گفت:

    عاشق نسخه قبلیش بودم ولی فکر نکنم این به اون برسه :D

    ۰ ۰
  19. mr.zombie گفت:

    به نظرم این بازی به خوبی بازی قبلی خواهد شد ولی بهتر را نمیدانم….باید صبر کرد…..ولی من بیشتر منتظر بازی خود راکستیدی هستم که احتمالا داره ساخته میشه…. :wink:
    ____________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
    1. BATMAN LOVE گفت:

      آره من هم شدیدا منتظر اون بازیم که قراره برای نسل بعد بیاد

      ۰ ۰
  20. آرویــن گفت:

    والا بنده هنوز در تردید هستم که آیا نسخه ای به موفقی نسخه قبل خواهد ساخت یا خیر …
    البته در تریلرهای مشاهده شده بنظر میرسد تغییرات زیاد و البته مفیدی انجام گردیده …
    منتهی … :-?
    ________________
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  21. محسن گفت:

    تریلر بازی رو دیدم دقیقا مثل قبل بود تغییر بزرگی نداشت :sad:

    ۰ ۰
  22. bioevil گفت:

    امیدوارم اشتباه کرده باشه.

    ۰ ۰
  23. sheamus گفت:

    هرچی باشه به ارکام سیتی نمیرسه. ;)
    ______________
    Sony make.believe

    ۰ ۰