توسط رضا حاج‌محمدی در ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ , ۱۵:۰۰

انتظار; حس, عمل یا هر چیز دیگری که شما اسمش را می‌گذارید. چیزی که از مهمترین عوامل در قضاوت یک محصول است. انتظاری که رابطه‌ی مستقیمی با احساس رضایت شما از آن محصول (در اینجا بازی) دارد. مجموعه‌ی خدای جنگ از آن بلاک‌باستر‌هایی است که تاکنون شکستی در کارنامه‌اش نداشته است و هر شماره بر روی هر کنسولی هم که عرضه شده, مرز‌های هنری و فنی آن کنسول را جا به جا کرده است. اما جدیدترین عنوان در این مجموعه که جز سه عنوان انحصاری PS3 برای عرضه در آخرین روزهای نسل هفتم و همچنین پیش‌درآمدی است بر افسانه‌ی کریتوس, زمانی رونمایی شد که بسیاری انتظار‌ها و توقع‌های متفاوتی نسبت به آن داشتند. عده‌ای بعد از آن شاهکار نسخه‌ی سوم, انتظار داشتند تا استودیوی سانتامونیکا تغییرات درست و حسابی‌ای به سیستم اکشن بازی‌ بدهد; عده‌ای دیگر انتظار یک عنوان بسیار کامل‌تر از عنوان قبلی را می‌کشیدند; عده‌ای هم از عرضه‌ی یک خدای جنگ دیگر در این نسل خوشحال بودند و به همان تجربه‌ی نسخه‌ی سوم قانع. هرچند که گروهی دیگر به هیچ وجه به عرضه‌ی یک خدای جنگ در این نسل موافق نبوده و سونی را متهم به سو استفاده از نام بزرگ این مجموعه می‌کردند.

اما نکته‌ای که در این بین مهم است, تجربه‌ی متفاوت هرکدام در بازی‌ کردن “عروج” خواهد بود. آنهایی که توقع‌ تغییرات بزرگی را در “عروج” می‌کشیدند, مطمئنا لذت کمتری نسبت به آنهایی که به بُعد دیگری از تجربه‌ی نسخه‌ی سوم راضی بودند, خواهند برد. به شخصه جز گروهی بودم که انتظار زیادی از “عروج” نداشتم. عرضه‌ی یک خدای جنگ, آن هم در آخرین روزهای نسل هفتم,‌ قنیمتی‌ است با ارزش که نباید به این سادگی‌ها دست کم گرفته شود. با استناد به بسیاری از عناوین دیگر, می‌دانستم که سازندگان هیچگاه قصد ساخت یک عنوان انقلابی و متفاوت را ندارند. بلکه می‌خواهند “عروج” را دست‌مایه‌ی پیاده‌سازی ایده‌های جدید خود و همچنین پرورش ایده‌های قدیمی خود کنند و به همین دلیل بود که به عرضه‌ی “عروج” خوشبین بودم و از تجربه‌ی بازی لذت بردم و به دنبال گرفتن اشکال‌های بی‌سر و ته نبودم. البته در این سناریو, مسئله‌ی دیگری هم مهم است و آن سوء استفاده سازندگان از انتظار بازی‌کننده‌هاست. بی‌شک اگر سازندگان تصمیم بگیرند با عرضه‌ی یک عنوان ضعیف از توقع پایین بازی‌کننده‌ها سوء استفاده کنند, مچ‌شان توسط افراد باهوش گرفته خواهد شد. برای همین است که باید بگویم, که سانتامونیکا به جز زمان نسبتا کوتاه بازی که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد, هیچ کم کاری قابل ذکری در “عروج” نکرده است.

“عروج” همانند قبل یک عنوان حماسی,‌ بزرگ و فک‌انداز (!) است که به شکل دیوانه‌واری لذت بخش ظاهر می‌شود. “عروج” به قدری از طراحی حساب‌شده‌ای بهره‌مند است, که در بعضی از بخش‌ها خود را بالاتر از عناوین قبلی خود قرار می‌دهد; از همین سو, “عروج” را به هیچ وجه دست کم نگیرید. سعی کنید انتظار‌هایتان را پایین بیاورید و “عروج” را همان‌گونه که هست ببینید, نه همان‌گونه که دوست داشتید. بدون تردید اگر “عروج” در حالا حاضر بر روی PS3‌ عرضه نمی‌شد, خبری از آن بر روی PS4‌ هم نبود و این بازه‌ از زندگی کریتوس دست نخورده رها می‌شد.

رستگاری اسپارتای مرده

ده سال قبل از انتقام کریتوس از اریس, ماجرایی ترسناک و سختی کریتوس را به سوی خود می‌کشد. چند روزی از فریب اریس و قتل همسر و دختر کریتوس به دستان خودش نگذشته است که او از بندگی خدای جنگ سر باز می‌زند و در خانه‌ی قدیمی خود که امروز چیزی جز خرابه‌ای نیست, رنج می‌کشد. فکر و خیال‌های باطل یک لحظه هم او را رها نمی‌کنند. گویی که روح‌اش به زنجیر کشده شده است. کریتوس از کرده‌ی خود پشیمان است, در حالی که دیگر پشیمانی کمکی به او نخواهد کرد. کریتوس ناراحت و البته عصبانی با کمک “اورکوس” (Orkos) متوجه می‌شود که فیوری‌ها (Furies), فرشتگان عذاب و مجازات در راه هستند تا او را در صورت نپذیرفتن بندگی اریس در زندان لعنت شده‌ی “هکاتانکریز” (Hecatonchires) به زنجیر بکشند. شکستن پیمان خونی با خدایان گناه بزرگی است و پاک کردن آن هم به این سادگی‌ها نخواهد بود. از همین سو کریتوس با اراده قدم در اولین سفر پر مخاطره‌ی خود برای رهایی از بند بندگی اریس می‌گذارد. اما در این بین, اریس هم نقشه‌ی شومی برای خدایان المپ کشیده است; نقشه‌ای که یکی از سه کلید محقق شدن آن کریتوس است. بنابراین او از خواهران فیوری در اولین هدف می‌خواهد که روح اسپارتا را زنده دستگیر کنند. اما کریتوس برای فرار از این درد و رنج باید حقیقت را جستجو کند;‌ باید آزادی را بیابد و باید خود را پس از کشتن فیوری‌ها به نقطه‌ی صفر و شروع برساند.


برخلاف قصه‌های سه نسخه‌ی اصلی مجموعه‌ی خدای‌جنگ,‌ پس‌زمینه‌ی داستانی “عروج” برروی مسئله‌ی انتقام بنا نشده است. اینجا آزادی,‌ رستگاری و پرده‌برداری از حقیقت, تم داستان سرایی بازی را به خود اختصاص داده است. قبل از عرضه‌ی بازی,‌ سران سانتامونیکا در مورد پرداختن به وجه انسانی کریتوس صحبت می‌کردند و از آنجایی که هنوز چند روزی از کشته شدن عزیز‌ترین کسانش نگذشته است. کریتوس دید متفاوتی به اطراف و انسان‌های دیگر دارد. این در حالی است که حس انتقام معروف او در ابتدای شکل‌گیری خود است و کریتوسی که در اولین جایگاه خود را مسبب تمام این اتفاقات دردناک می‌بیند, در صدد رستگاری گام بر می‌دارد. باید همین‌جا اعتراف کنم که سانتامونیکا در به نمایش در آوردن بعد دیگری از حالات و رفتار کریتوس موفق عمل کرده است. شاید در ابتدا این مسئله برای طرفدارانی که روح اسپارتا را با آن دیوانگی و وحشی‌گری‌هایش می‌شناسند, ناخوشایند باشد, اما باید گفت که عواطف انسانی کریتوس تنها در رابطه با انسان‌های دور و اطرافش شکل می‌گیرد و او هیچگاه در بیرون کشیدن قلب دشمنانش از سینه‌اشان به انسانیت خود فکر هم نمی‌کند! از آنجایی که بسیاری از پیش‌درآمد‌ها از داستانی منسجم و گیرا برخوردار نیستند,‌ بسیاری از طرفداران مجموعه هم می‌ترسیدند که سازندگان قصد کرده باشند تا همان تکه اتفاقاتی که می‌دانستیم را در قالب میان‌پرده‌ها به خوردمان بدهند, اما این مسئله در مورد “عروج” صدق نمی‌کند.

به شخصه با اینکه می‌دانستم در نبرد پایانی مطمئنا پیروز میدان کریتوس است, اما شخصیت‌پردازی تقریبا متفاوت او به علاوه‌ی پیچش‌های داستانی کوچکی که در عین ساده بودن به خط داستان بازی عمق می‌بخشند و سفر کریتوس را جدی‌تر می‌کنند, داستان‌سرایی “عروج” را به سطح بالایی رسانده است.

تمام این‌ها در حالی است که مجموعه‌ی خدای جنگ همواره به خاطر آدم‌ بد‌هایش معروف بوده است; آنتاگونیست‌هایی که مخاطب با دیدن رفتار و نقشه‌های شومی که در سر دارند به اوج تنفر خود نسبت به آنها پی می برد و در این خصوص می‌توان زئوس و اریس را سر دم‌دار تمام آنها نام برد. کسانی که به زیبایی در کنار کریتوس رشد یافته‌اند. در این قسمت هم یک سری دشمن اصلی دیگر سد راه کریتوس می‌شوند. سه خواهر فیوری به نام‌های مگارا, تیسفون و آلکتو که نقش اصلی مقابل کریتوس را ایفا می‌کنند. مطمئنا پردازش شخصیتی آنها در حد زئوس با آن پیشینه‌ی داستانی‌اش نیست. اما فیوری‌ها به خوبی در “عروج” جای می‌گیرند و بازی‌کننده‌ هم به زیبایی به وجودیت پلید آنها نسبت به کریتوس و نقشه‌ای که همراه با اریس در سر می‌پرورانند, پی می‌برد. دیالوگ‌هایی که بین آنها و کریتوس شکل می‌گیرد و حربه‌هایی که هرکدام برای به دام انداختن او می‌کشند, به خوبی شما را جذب آنها می‌کند. به طوری که در سکانس پایانی و هنگام پذیرایی کریتوس از آنها, همچون نگارنده فریاد خوشحالی سر می‌دهید!

شاید قصه‌ی سفر کریتوس برای دستیابی به رستگاری, بهترین داستان این مجموعه نباشد, اما “عروج” به زیبایی نقش خود را برای روایت داستانی یک پیش‌درآمد در پاسخ دادن به سوال‌های باقی‌مانده, تکمیل دنیای بازی و شخصیت‌پردازی بیشتر کارکتر‌ها ایفا می‌کند. باید بگویم که “عروج” به عنوان یک پیش‌درآمد چیزی در زمینه‌ی داستانی کم و کسر ندارد و ریتم جذاب و فلش‌بک‌هایی که زمان حال و گذشته را به هم می‌دوزند, به شکل زیبایی روح دیگری از کریتوس که در صدد آزادی است را به تصویر می‌کشد. “عروج” داستان سقوط یک انسان است, تا باری دیگر با تیکه بر دستان خود, بایستد و رستگاری را بجوید. اما متاسفانه ( و البته خوشبختانه برای ما) از بین بردن خواهران فیوری نقطه‌ی رسیدن روح اسپارتا به رهایی نخواهد بود. او تازه به نقطه‌ی صفر رسیده است و باید با کنار زدن اشک‌هایش خود را برای انتقام آماده کند.


چهار عنصر جنگ

همه می‌دانیم که مهمترین عنصری که مجموعه‌ی خدای جنگ را به این درجه از محبوبیت رسانده است, گیم‌پلی و رقص شمشیر‌های آتشین کریتوس بوده است. شمشیر‌های کوچکی که وقتی در دستان روح اسپارتا و در مقابل هیولاهای عظیم اساطیری یونان قرار می‌گیرند; وقتی تعویض‌ها و زوم‌های شدید دوربین با آن همراه می‌شوند; وقتی خشم بی‌نهایت کریتوس سر ریز می‌کند و وقتی حرکات سریع او تن دشمنان را به لرزه در می‌آورد, چقدر آدرنالین در رگ‌های ما به جریان می‌افتد. این‌ها چیز‌هایی هستند که معجون دلنشین درگیری‌های خدای جنگ را تشکیل می‌دهند و اکنون در “عروج” هیچکدام جایی نرفته‌اند و هنوز این شما هستید که باید کریتوس را در هیجان‌انگیزترین لحظات زندگی‌اش کنترل کنید.

بگذارید از همین ابتدا شروع کنم. از همان جایی که کریتوس به زنجیر کشیده شده و پس از فرارش تن غول‌پیکر “هکاتانکریز” را به لرزه در می‌آورد. اگر تمامی نسخه‌های مجموعه‌ی حدای جنگ را تجربه کرده باشید, حتما با من هم‌عقیده‌اید که تمام لحظات بازی کنار و سکانس افتتاحیه‌ی آن‌ها هم کنار! افتتاحیه‌هایی سریع, متفاوت و جذابی که از همان ابتدا شما را حذب دنیای بازی می‌کند. بعد از “هایدرا” در نخستین خدای جنگ, مجسمه‌ی هیلوس در دومین خدای جنگ و نبرد با پوسایدن بر روی بدن گایا در خدای جنگ ۳, نوبت به “عروج”, کریتوس, مگارا و “هکاتانکریز”رسیده است که به عنوان نقش اول‌های سکانس ابتدایی “خدای جنگ: عروج” هنرنمایی کنند. بازی مثل گذشته, شما را در همان ۴۵ دقیقه‌ی ابتدایی در خودش غرق می‌کند. نبرد با مگارا, نماهای سینمایی و تکان‌های شدید زمین مبارزه در هنگام مبارزه با دستان هیولا‌شده‌ی “هکاتانکریز”, که قصد دارد دخل کریتوس را قبل از فرار بیاورد,‌ لحظات فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زنند. در حقیقت, داستان گیم‌پلی “عروج” در همین ۴۵ دقیقه‌ی ابتدایی آغاز می‌شود و فریاد می‌زند که دوباره با یک خدای جنگ دیگر طرف هستید.

اما در این بین به چیز دیگری هم پی می‌برید و آن چیزی نیست جز ایجاد تغیراتی در سیستم اکشن آشنای بازی. حالا کریتوس این توانایی را ندارد تا هرموقع که دلش خواست,‌ شمشیرهایش را با تمام قدرت همراه با چندضرب‌های گوناگون به سمت دشمنان پرتاب کند. سیستم اکشن “عروج” دارای نواری است به نام خشم. هرچه از ضربات دشمنان فرار کنید و آنها را مورد حمله قرار دهید, این نوار پر می‌شود. در این هنگام شمشیر‌های کریتوس به طور اتوماتیک قدرتی بیشتر از قبل پیدا می‌کنند و بازی‌کننده هم به تعدادی چندضرب اضافی دست پیدا می‌کند.

در نسخه‌های گذشته مجموعه, بازی‌کننده‌ در کنار سلاح Blades of Chaos سه اسلحه‌ی دیگر هم در طول بازی بدست می‌آورد. سلاح‌هایی که هرکدام لیستی از چندضرب‌های مختص به خود را داشتند. اما در “عروج” سلاح‌های اصلی شما از ابتدا تا پایان همان Blades of Chaos است, اما با این تفاوت که در طول بازی می‌توانید قدر‌ت‌های متفاوتی را با تیغ‌های آشوب خود, همراه کنید. به طوری که کریتوس قادر است, شمشیر‌های خود را با قدرت‌های متفاوت و البته چندضرب‌های مختلفی بدست بگیرد. اولین قدرت, قدرت آتش اریس است که در حقیقت همان تیغ‌های آشوب کریتوس با همان چندضرب‌های آشنایش است; دومین قدرت, قدرت یخ پوسایدن است که دشمنان را منجمد می‌کند; توانایی بعدی, قدرت الکتریسته‌ی زئوس است که به دشمنان شوک الکتریکی وارد می‌کند و در نهایت قدرت روح هادس که مردگان را در هنگام اجرای ضربات به میدان مبارزه احضار می‌کند.

تقریبا در همان یک ساعت ابتدای بازی, به تمامی این قدرت‌ها دست پیدا می‌کنید. قدرت‌هایی که همان‌طور که گفته شد, چندضرب‌های مختص به خود را ارائه می‌دهند. عناصری که جادوی اکشن و درگیری‌‌های این نسخه را شامل می‌شود و چیزی که “عروج” را در زمینه‌ی تنوع درگیری‌ها به سطح بالایی در این مجموعه رسانده است. بسیاری از نسخه‌های قبلی به دلیل کم عمق بودن نوع مبارزات گله می‌کردند; نکته‌ای که نوع خوبش در بازی‌هایی همچون مجموعه‌ی “شیطان هم می‌گرید” یافت می‌شود. حالا سانتامونیکا آن سیستم قدیمی را با سیستم مبارزاتی همچون بازی‌های شیطان هم می‌گرید ترکیب کرده و به دین شکل تفکر در مورد نوع ضربات و زیر نظر گرفتن حرکات دشمنان را به درگیری‌های بازی اضافه کرده است. از آنجایی که هرکدام از شمشیر‌ها, چندضرب‌های متفاوتی را در بردارند, یاد گرفتن این مسئله که کدام ضربات و کدام قدرت برای چه دشمن و لحظه‌ای تاثیرگذار‌تر خواهد بود, منبع عمق گیم‌پلی “عروج” را شامل می‌شود.

در حقیقت, سانتامونیکا بابهره گرفتن از این راه کاری کرده تا بازی‌کننده را مجبور به استفاده از تمامی سلاح‌ها کند و هرکدام را به یک اندازه مهم سازد. تمام این‌ها در حالی است که سلاح‌های فرعی هم به قدرت خود باقی هستند و بهتر است بدانید که سانتامونیکا با برنامه‌ی خوبی به سراغ آنها رفته است. در “عروج” کلید کلاسیک گرفتن دشمنان و اجرای تمام‌کننده‌ها (Finishers) بر عهده‌ی R1 است و وظیفه‌ی کلید دایره هم به استفاده از سلاح‌های جانبی تغییر کرده است.

در طول بازی می‌توانید از سلاح دشمنان که بعد از مرگشان در میدان نبرد باقی‌مانده است, استفاده کنید. سلاح‌های فرعی‌ای که از شمشیر و سپر شروع شده و تا نیزه و گرز‌های آتشین هم ادامه پیدا می‌کنند. سلاح‌هایی که مخصوصا در اوایل بازی به خوبی به کارتان می‌آید و ترکیب چندضرب‌های Blades of Chaos با آنها بسیار کاربردی ظاهر می‌شوند.



کریتوس هم می‌خندد!

در تمامی نسخه‌های خدای جنگ, جادوها نقش بسیار مهمی را در کنار سلاح‌های کریتوس ایفا می‌کردند. به طوری که در کنار به دست آوردن هر اسلحه, یک جادوی قدرتمند هم با او همراه می‌شد. اما در “عروج”, سانتامونیکا جادوها را زیر سایه‌ی سلاح‌ها, قرار داده است. این بدین معنی است که دیگر نباید به اندازه‌ی قبل به فکر کمک گرفتن از آنها باشید. البته باید بگویم که این قدمی مثبت در “عروج” محسوب می‌شود. چرا که اکنون این شما هستید که باید با تفکر و بالابردن مهارت‌هایتان در چگونگی استفاده‌ی درست از سلاح‌ها, دشمنان را از بین ببرید, نه با فشار دادن یک کلید ساده همه‌چیز را به خوبی و خوشی به پایان برسایند! این حرکتی مثبت از سوی سانتامونیکا است, زیرا حالا باید تمرکز اصلی خود را بر روی ارتقای سلاح‌هایتان و چگونگی استفاده‌ی کاربردی از آنها در میدان نبرد بگذارید.

البته تمام این‌ها به این معنی نیست که خبری از جادو نیست, اما جادو‌هایی نظیر “چرخه‌ی زندگی” (Life Cycle), “سنگ سوگند اورکوس” (Oath Stone of Orkos) و … بیشتر در زمینه‌ی حل معماها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بهره بردن از آنها در نبرد‌ها هم تاثیر زیادی بر سلامت دشمنان نداشته و بیشتر کار شما را در اجرای چندضرب‌هایتان آسان می‌کند.

حرف از معما شد,‌ بگذارید نگاهی هم به این بخش بیاندازیم. “عروج” معماهای خوبی در خود جای داده است. بعد از خدای جنگ ۳ که به جز یک معما, چیزی دیگری در این زمنیه نداشت. “عروج” با دستی پر آمده است. معماها در “عروج” آنقدر سخت نیستند که شما را در این اوضاع بد اقتصادی مجبور به سوزاندن فسفر‌هایتان کنند(!), اما هیچگاه به شعور بازی‌کننده هم بی‌احترامی نمی‌کنند و می‌توان هدف اصلی در طراحی آنان را تعریف ریتم در جریان گیم‌پلی دانست. البته مراحل سکوبازی هم در “عروج” می‌درخشند. بخش‌های سکوبازی بسیار سینمایی و درگیرکننده طراحی شده‌اند تا باری دیگر سانتامونیکا از این راه, ریتم بی‌نظیر بازی را کنترل کند. راستش را بخواهید, تمام این‌ها را گفتم تا به بحث دلنشین طراحی مرحله در “عروج” برسیم.


به عنوان کسی که تمامی نسخه‌های این مجموعه را بار‌ها تجربه کرده است,‌ باید بگویم که حفظ ریتم و طراحی مراحل در “عروج” در بالاترین رتبه در این مجموعه قرار می‌گیرد یا در بدترین حالت با نسخه‌ی سوم برابری می‌کند. بازی آنقدر زیبا درگیری‌ها, ‌سکوبازی‌ها و معماها را با خود مخلوط کرده است که شما را به هیچ وجه از بازی‌کردن خسته نمی‌کند. هر لحظه از بازی در حال انجام کاری متفاوت هستید و طراحی مراحل در خلق تجربه‌ای به یادماندنی و درگیرکننده بی‌داد می‌کند. این موضوع وقتی به جزیره‌ی نفرین شده‌ی “دلوس” (Delos) می‌رسید به اوج خودش می‌رسد; سکوبازی, کشتن تعدادی دشمن, حل یک معما, دوباره سکوبازی متفاوت دیگری, معمای دیگری, نبرد با غول‌ها و این ریتم زیبا به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و کاری می‌کند که شما از انجام هرکاری لذت ببرید.

بدون شک, همین طراحی مراحل تکامل‌یافته‌تر از قبل و همچنین تغییرات در سیستم مبارزات و سوق دادن آن به جایی که بازی‌کننده باید تفکر و استراتژی را هم چاشنی کارش کند, من را از گیم‌پلی روان “عروج” راضی کرد. شاید تنها چیزی که من را تا حدودی اذیت کرد, مدت نسبتا کوتاه بخش تک‌نفره‌ باشد (برای تمام کردن بازی در درجه‌ی سختی معمولی ۹ تا ۱۰ ساعت وقت نیاز دارید) که با توجه به ورود بخش چند‌نفره کاملا طبیعی بوده اما نابخشودنی است. هرچند عمقی که مبارزات بازی پیدا کرده, شما را مدت‌ها در یونان باستان و سر و کله زندن با هیولا‌های آن نگاه خواهد داشت!



به شکوه خیابان‌های اسپارتا

نسخه‌ی سوم خدای جنگ از لحاظ گرافیکی در یک کلام شگفت‌انگیز بود. عنوانی که به زیبایی قدرت PS3 در نمایش آن حجم از جلوه‌های گرافیکی را به تصویر می‌کشید و دهان بسیاری را باز کرد! اما حالا که دیگر به جزییات گرافیکی سرسام‌آور بر روی کنسول PS3 عادت کرده‌ایم و از سویی دیگر با نیم‌نگاهی به عناوین نسل بعد شاهد پیشرفت گرافیکی بالای بازی‌ها هستیم, مطمئنا گرافیک زیبای “عروج” شما را تا آن حد تحت تاثیر قرار نخواهد داد اما با این حال “عروج” آنقدر زیبا هست که دهان به تحسین آن باز کنید. “عروج” در زمینه‌ی گرافیک تکنیکی تغییر چندانی نسبت به خدای جنگ ۳ نکرده است. اما بازی از لحاظ طراحی هنری شخصیت‌ها, دشمنان و محیط‌ها تغییرات قابل قبولی داشته است. در “عروج” خبری از آن اتمسفر تاریک و ناامیدانه‌ی نسخه‌ی سوم نیست; از آنجایی که هنوز سال‌ها تا به لرزه درآمدن تخت پادشاهی خدایان المپ باقی‌مانده است, بازی حال و هوایی مشابه نسخه‌ی اول دارد و این می‌توانید برای بسیاری یادآور خاطرات آن روز‌ها و کنسول PS2‌ باشد.

همان‌طور که گفته شد,‌ طراحی هنری بازی بی‌نقص است, هنوز با دیدن محیط‌های جالب و در عین حال حماسی بازی غرق در دنیای یونان باستان می‌شوید. این در حالی است که هرکدام از شخصیت‌ها و محیط‌ها هم هویت خاص خود را دارند و داستانی دور و دراز در پس‌زمینه‌ی هرکدام خوابیده است.

در این بین از صداگذاری و موسیقی اکستری فوق‌العاده‌ی بازی هم نمی‌توان گذشت.‌ علاوه بر صداپیشگی شخصیت‌ها که هیچ کم و کسری ندارند,‌ سانتامونیکا توجه‌ی بسیاری هم به جزییات صداگذاری محیطی کرده که برای مثال می‌توان به افکت‌های صوتی شمشیر‌های کریتوس و جادوهایش اشاره کرد. از سویی دیگر, قطعاتی که برای موسیقی متن “عروج” نوشته شده‌اند, با قدرت در کنار برترین قطعات این مجموعه قرار می‌گیرند. موسیقی‌های زیبایی که با حال و هوای هرکدام از لحظات و درگیری‌ها بسط خورده‌اند و بدون شک باید هنر Tyler bates را در این زمینه ستود.


قبل از عرضه‌ی بازی انتظار تغییراتی به وسعت نسخه‌ی سوم را در “عروج” نداشتم و برای همین بود که از تجربه‌ی بازی بسیار لذت بردم. البته این بدین معنا نیست که بازی در مقایسه با نسخه‌‌های قبلی, یک شکست محض است و برای لذت بردن از آن باید انتظار خود را بسیار پایین بیاورید. در حقیقت “عروج” سعی کرده تا بُعد دیگری از ایده‌های خدای جنگ ۳ را به نمایش بگذارد و از سویی دیگر سانتامونیکا “عروج” را دست‌مایه‌ی امتحان ایده‌های جدید خود هم کرده است. بعد از مدت‌ها یک تغییر اساسی در سیستم اکشن بازی به وجود آمده; سیستمی که عمق بالایی به نبرد‌ها بخشیده و تجربه‌ی متفاوتی از اکشن‌ نسخه‌‌های قبل را به همراه آورده است. این در حالی است که “عروج” در زمینه‌ی طراحی مرحله هم در بسیاری از اوقات,‌ قسمت‌های قبلی را پشت سر می‌گذارد و این مسئله به علاوه‌ی ریتم سریع بازی, شما را مدت‌ها در قالب کریتوس نگاه خواهد داشت. مطمئنا “عروج” نقطه‌ی شروعی است برای آغاز تغییراتی انقلابی در این مجموعه و به احتمال فراوان در نسخه‌ی چهارم شاهد فوران آتشفشان ایده‌های جدید استودیوی سانتامونیکا خواهیم بود. راستی, برای اولین بار در مجموعه‌ی خدای جنگ, خبری از آن مینی‌گیم کذایی معروف نیست!

۸.۵/۱۰

پلتفرم تست: پلی‌استیشن ۳
نویسنده: رضا حاج‌محمدی

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۷۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

77 Replies to “نقد بازی “God of War: Ascension”; آخرین اشک‌های یک مرد تنها”

  1. avion گفت:

    به نظرم قسمت اکشن و باس فایت نسبت به قسمتهای قبلی ضعیفتر بود ولی معماهای بازی خیلی خوب بودند.داستان ولی خیلی ضعیف بود.امتیاز هم منصفانه ست.

    ۰ ۲
  2. soroush گفت:

    این بازی رو یکی دو ساعتی در گیم نت انجام دادم قشنگ بود فقط من با بخش مولتیش زیاد حال نکردم.
    خسته هم نباشید .

    ۰ ۱
  3. saeed mirabi گفت:

    دوست عزیز نقد خوبی بود کم و کاستی دیده نشد
    وقتی این God of War: Ascension را بازی کردم بعد از DMC کلی لذت بردم که دوتا
    عنوان هک اند اسلش عالی هنوز هم عالی هستند و در قله این سبک ایستاده اند
    که دانته و کریتوس در مقابل هم گارد گرفته اند .
    نسل بعد این دو شخصیت چه طوفانی بپا خواهند کرد .
    ———————————————————————————————
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  4. من خودم خیلی سری خدای جنگو دوست دارم ولی چون ps ندارم نتونستم هیچ کدومو کامل تجربه اش کنم.

    ۰ ۰
  5. Mikaelson گفت:

    رضا جان نقد رو خوندم کاملا فهمیدم بازی چطوریه!دستت درد نکنه!اینو میگن نقد :D

    متاسفانه با وجود داشتن کنسول هنوز فرصت نکردم بازیش کنم!یعنی تا تابستان اصلا نمیتونم :cry:

    کلا برای من همون بخش گیم پلی مهم ترین بخشش بود که با صحبتهایی که

    کردی مطمئن شدم گیم پلی بازی تغییرات زیادی کرده که خوشبختانه این تغییرات مثبت بودن!

    با اون قسمتم کاملا موافقم که گفتی در بازی جادوها در مبارزات زیاد نقش ندارند و خودتان

    باید دشمنان را از پا دربیاورید!(البته بعضی جاهاشم خدایی جادو نیاز میشد،لامصب تو شماره

    های قبلی بعضی اوقات راه فرار بسته میشد و به یکباره ۶۰۰نفر میریختن سرت!اونموقع اگر

    جادو نباشه مطمئنن انگشتی باقی نمیمونه،که اینجورم که اشاره کردی از این اتفاقات تو عروج

    زیاد میفته!)

    راجبه گرافیکم خدایی بعید میدونم کنسولهای نسل حاضر بتونن بهتر از خدای جنگ۳ رو اجرا

    کنن،و گرافیکش در همون حدم باشه عالیه که هست!

    آخرم چه ضدحالی زدی ما خدای جنگ رو بخاطر همون مینی گیم کذاییش بازی می کردیم

    بخدا! :دی

    منم جزو اون دسته ای هستم که با اومدن یک خدای جنگ دیگه در این نسل خوشحال بودم

    و به همان نسخه ی سوم قانع!و انتظار یک چیز انقلابی هم نداشتم،همینکه بعد دیگری

    از شخصیت کریتوس رو به ما نشون دادن و گیم پلی رو کمی تغییرات درش ایجاد کردن من

    به عنوان طرفدار این بازی راضی راضیم.
    _________________________________
    تشکر فراوان بابت این نقد فوق العاده :X

    ۰ ۰
    1. Curunir گفت:

      فرهاد جان یه سوال: این کامنت های شما چرا آنقدر بزرگتر از بقیه هستش؟

      ۰ ۰
    2. Mikaelson گفت:

      چون یک خط فاصله میذارم :D

      ۰ ۰
    3. M.R.P گفت:

      عجب زرنگی :D

      ۰ ۰
  6. من این بازی ۱۰ ساعته تموم کردم تنها مشکلش کوتاه بودنش بود :cry: :cry: . درکل خیلی باهاش حال کردم . :)) :))

    ۱ ۰
    1. Nate drake گفت:

      ١٠ ساعت کوتاهه آیا؟؟ :roll: نقش آفرینی که نیست!

      ۰ ۱
  7. ? گفت:

    نقد زیبایی بود اما از کریتوس زیاد خوشم نمیاد ولی خدای جنگ رو دوست دارم.اخه یک شخصیت کچل بخیه خورده که هر کسی رو میبینه میکشه و همش نعره میزنه که شخصیت نیست :-x x-( .البته این نظر منه

    ۰ ۲
    1. Nate drake گفت:

      نظر نامحترم شما فقط واسه خودتون محترمه :-s لطفا تو پست مربوط به خدای بازی ها از گفتن نظرات شخصی حسودانه و مغرضانه و ترول برانگیز خودداری کنید…

      ۰ ۰
    2. ? گفت:

      فکر کنم منظور منو درست متوجه نشدید :!: من به کسی یا چیزی حسودی نمیکنم. من میگم باید یه تعغیراتی توی شخصیت اصلی بدن چون کم کم داره تکراری میشه ولی توی این نسخه خوشحالم که یکمی ذات انسانی پیداکرده من به غیر از یک شماره همشونو بازی کردم و از همشونم خوشم اومده.در زمن من ترول نیستم :)

      ۰ ۰
  8. Marshallx98 گفت:

    سلام دوستم
    یک سوالی بود که من چون ps3 ام کپی خور نیست..نسخه ارجینال god of war جدید
    دموی the last of us رو داره؟ :!:

    ۰ ۰
    1. Nate drake گفت:

      خیر متاسفانه! چیزی به اسم آخرین شاهکار توش نبود! :( هرچند که خود بازی جبران مافات میکنه :X بخر پشیمون نمیشی :wink:

      ۰ ۰
    2. بله نسخه اورجینال کدی دارا هست که می تونید از طریق psn دمو دانلود کنید

      ۰ ۰
    3. Nate drake گفت:

      ها؟؟ اشتباه نمیکنی؟؟ واسه من أصلا کد نداشت! ٢، ٣نفر دیگه رو هم میشناسم که اتفاقا تو سایت هم هستن و چیزی به اسم کد داخلش نبود! نمیدونم شاید مربوط به ریجنش باشه (که من بعید میدونم)

      ۰ ۰
    4. من خودم فروشنده هستم

      ۰ ۰
    5. البته دموی آخرین ما تا ۲ هفته قبل از عرضه بازیش قابل دسترسی نیست!
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    6. Nate drake گفت:

      آقا لطفا منو راهنمایی کنید! به من کد ندادن!!!!! قضیه جدی شد… وأی خدا یعنی رفته تو آستینم؟؟؟

      ۰ ۰
    7. Curunir گفت:

      دمو آخرین ما تا دو هفته قبل از انتشار خود بازی در دسترس نیست!

      ۰ ۰
  9. Nate drake گفت:

    یکی إز بهترین نقدهایی بود که تو دی بازی خوندم! واقعا سپاسگذارم از نقد خوب تون :X البته من به این شاهکار نمره ای غیر از ١٠ نمیدم… اما خوب شما دلائل منطقی رو بیان کردید :wink: واسه من بهترین بازی سال ٩١ بدون هیچ تردیدی خدای جنگ عروج بود :X گرافیک بازی فعلا در نسل هفتم یکه تاز هست و چند پله بالاتر از سایر رقبا از جمله آنچارتد ٣ ایستاده… داستان بازی هم مثل همیشه کاملا بی نظیر و دست نخورده… گیم پلی هم که هیچی نگم بهتره (یکه تاز سبک هک أن اسلش)… موسیقی هم که حماسی ترین موسیقی هارو من در مجموعه خدای بازی ها شنیدم :X :X

    ۰ ۰
  10. Ali Hybrid گفت:

    من ک بازی رو انجام ندادم از نقد شما خوشم اومد !!!

    ۰ ۰
    1. نقد کامل و جامعی بود رضا جان . ممنون !
      سری خدای جنگ همیشه برای بنده لذت داشته و هیچ گاه از این بازی خسته نشدم و خسته نخواهم شد …
      این نسخه از بازی نیز شاهکار بود ، فوق العاده و زیبا بود …
      ________________________
      علی جان در مورد آواتارت توضیح میدی ؟

      ________________________
      آروین از انجمن فرهیختگان pc $

      ۰ ۰
    2. Ali Hybrid گفت:

      منم ب قدری ب این بازی علاقه دارم ک اگه روزی ی کنسول سونی بگیرم ، ابتدا این سری بازی هارو میگیرم و بازی میکنم ! :)
      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      آورین جان ، آواتارم ، عکس خودمه ! البته تو ۹ سالگی !! :D :wink:

      ۰ ۰
  11. The End Of Ps گفت:

    ممنون بابت نقد
    من خودم قبلا مفصل نظرمو راجب این بازی گفتم با نمره . در کل این نسخه هم برا من شاهکار بود و مثل نسخه های قبل فوق العاده زیبا و لذت بخش بود :X
    ________________
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  12. 0255 گفت:

    امسال به نظر من توی سبک هک اند اسلش اول رایزینگ بود بعد DMC و بعد عروج.
    هیچ وقت طرفدار GoW نبودم ولی شماره های قبل رو دوست داشتم که با بازی کردن عروج توی یه ساعت اول بد توی ذوقم خورد.ایراد هایی که من دیدم:
    باس فایت ها مثل قبل هیجان انگیز نیستن و صحنه های حماسی کمتر شده .کجا رفته اون خشونت همیشگی و دوست داشتنی؟ گرافیک عالیه اما در بعضی از مواقع بافت ها دیر لود میشن و در بعضی از بخش ها کیفیت لازم رو ندارن(مواقعی زمین و صخره ها) مراحل اولیه طراح های هنری می تونستن کارشون رو بهتر انجام بدن که در ادامه این مشکل حل میشه.باگ هم حسابی حال ما رو گرفت! مثلا مرحله ی اخر بازی توی مبارزه با هشت پا بازی برای من باگ داد و بین زمین و هوا چکپوینت شد! حالا با ریست کردن چکپوینت هم مشکل حل نمیشد و باید کلا مر حله رو از اول بازی می کردم که قیدش رو زدم. بهتر بود به جای اینکه بخش چند نفره به بازی اضافه بشه ,تک نفره ی داستانی با قدرت همیشگی بر می گشت تا موفق های شماره ی سوم رو توی فروش حداقل تکرار کنه.
    با این که نکات مثبت رو نگفتم ولی در کل از بازی راضی نیستم که البته مهم نیست یه فن مایکروسافت از یه بازی انحصاری سونی راضی باشه مهم طرفدارها هستند که حداقل خیلی هاشون توی ایران از بازی راضی اند.

    ۰ ۰
  13. جذابیت گیم پلی بازی کمی هیجان و نشاط قبل ندارد دلیل اصلی نیود سلحه های مختلف هست البته کمی سانتا مونیکا کوتاهی کرد و بجای اضافه کردن سلحه و کمبو به ساخت ایتم ها که بر روی بیس اصلی یعنی خنجر ها کریتوس پرداخت . معما های بازی هم بسیار قوی تر از نسخه ی قبل شده بود که جای تحسین کردن را داشت .
    گرافیک بازی که همیشه خوب بوده و هست برای مثال می تونم به نور پردازی و جزئیات بالا محیط و تکسچر ها با کیفیت اشاره کنم البته باگ های عجیب و قریب هم مانند ناپدید شدن دشمنان هم دیدم که تک و توک می شد دید گیر کر د حشرات هم به زمین قابل مشاهد بود بد برخی از میحط ها
    داستان که حرفی برای گفتن نمی گذاره فقط نبودن شخصیت اریس هم جای تعجب را داشت ولی به هر حال شخصیت پردازی کراکتر ها حتی برای کمترین زمان اشنایی بسیار حساب شده طراحی شده بود البته پتانسیل بالای این داستان قابل تحسین هست حتی برای یک نسخه ی اصلی
    موسیقی و صدا گذاری حرف برای گفتن نمی گذارد . نکته ی قابل توجه صدا گذاری شخصیت ها حتی به زبان های دیگر بسیار شبیه زبان اینگلیش بود .
    ممنونم بابت نقد
    البته بنده خودم یکی از طرفدارن کریتوس هستم

    ۰ ۰
    1. Mikaelson گفت:

      داستان مال گذشته اس!بنظرت کریتوس تعداد سلاحاش تو این بازی بیشتر از نسخه ی سوم

      باشه یخورده عجیب نیست؟!!؟ :-?

      ۰ ۰
    2. شما سلحه ای به غیر خنجر دیدی من خبر کن اخه نمی شه با یه سلحه همش کمبوهای تکراری زد مثل سلحه هایی که بصورت تایمی می داد تبذیل به سلحه اصلی می شد با کمبو اپگرید و ایتم های جذاب تر نبود.

      ۰ ۰
    3. Mikaelson گفت:

      من هنوز فرصت نشده بازیش رو تجربه کنم!انشالله تابستان جوابتونو میدم :دی :D

      ولی اینجور که تو نقد خوندم همین اسلحه چندضربهای متفاوت تری نسب به قبل داره :-?

      ۰ ۰
    4. دو ضربه که اونم به چشم نمی یاد برای هر ایتم

      ۰ ۰
  14. 0255 گفت:

    بابت نقد هم تشکر
    خوبه که همیشه نقد رو یه طرفدار میانه رو بنویسه که از همه چیز سری با خبره
    این نقد هم شاید اغراق داشته باشه ولی لااقل این طور نشون میده که هیچ طرفداری نمی تونه از این متن ایراد بگیره

    ۰ ۰
  15. نقد خوب و زیبایی بود خسته نباشید!

    ۰ ۰
  16. slayer گفت:

    نقد زیبایی بود ممنون

    ۰ ۰
  17. Sirius گفت:

    نقد بسیار خوبی بود خسته نباشی!

    ۰ ۰
  18. crash گفت:

    بازی خیلی درگیر کننده و خشن تر از قبله.خواهشا اونایی که بازی نکردن نظرات الکی و ترول ندن.گرافیکم عالیه.تقریبا همه چی سره جای خودشه.فقط اولا مهربونیه کریتوس(با اون لبخند ملیحش!!!!!!!!!!)اذیت کرد منو که خدارو شکر زود برطرف شد

    ۰ ۰
  19. Jhon f Keendy گفت:

    ممنونم واسه نقد کاملتون. حالا که فهمیدم
    داستانش چه خبره مرا بیشتر واسه بازی
    کردنش سوق میده
    هرچند رو Titan هم تمومش کردم
    ولی خدایش تنها شمارهای بود
    که رویTitanانقدر آسون بود
    ولی شمارهای قبلش خدایش اشک گیمنررو
    در میآورد.نمره من۱۰/۸

    ۰ ۰
  20. victor hogo گفت:

    اول تشکر میکنم از این نقد زیبا…
    بازی از دید من ایراد خاصی نداشت… گیم پلی درست..گرافیک درست…داستان درست…موسیقی درست….از تک تک لحظات این بازی لذت بردم…معماهاش جالب بود
    ———–
    خوشبختانه هر چند کریتوس در اینجا اون خشونت نسخ قبل رو نداره ولی این کمبود فقط در میان پرده ها و لحظه هایی هست که کنترلش نمیکنیم…چرا که گیم پلی خشن و خشن و خشن هستش
    دو نیم کردن سر مارهای غول پیکر , بیرون ریختن مغز فیلها , دریدن شکم ساکوپلس ها و له کردن جمجمه ی سر زنها و دو نیم کردن بدن بزها و انواع و اقسام بلاهایی که سر موجودات بازی وغولاخر ها میاریم گیم پلی ناب و خونین رقم زده و به معنای واقعی خون به پا شد!!
    دوربین عالی که بهترینه تو سبک خودش و داستان خوب وصد البته موسقی های شاهکار و هر آن چه که فکر کنید در این بازی دلبری میکنه پس باید حتما بازیش کرد
    با این حال یک سر و گردن پایینتر از شماره ۳ هست
    نمره ی من :۹

    ۰ ۰
  21. victor hogo گفت:

    واقعا چی فکر کردن اون مینی گیم کذایی رو نذاشتن!!؟؟ x-(

    ۰ ۰
    1. Survivor گفت:

      تشکر بابت نظرات همگی
      —————————————-
      @ victor hogo
      دلیلش روشنه… چون کذایی بوده!

      ۰ ۰
  22. silver گفت:

    برای اولین بار در مجموعه‌ی خدای جنگ, خبری از آن مینی‌گیم کذایی معروف نیست؟!
    این که خیلی بده! :P :D
    ————————————–
    تشکر بابت نقد زیبا
    خدای جنگ برای همیشه!

    ۰ ۰
  23. EDGAR گفت:

    جدا بازی بسیار زیبا و فلسفی و جنایتکارانه ای هست همه بازیها باید جلوی این عنوان لنگ بندازند….

    ۰ ۰
  24. Mehrdad2430 گفت:

    مقاله و نقد خوبی بود. استفاده کردم.
    منظورت از مینی گیم کذایی معروف چیه؟ بیشتر توضیح بده.

    ۰ ۰
    1. Survivor گفت:

      ممنون…. اما شما اگه خدای جنگ بازی کرده باشید باید بدونید مینی گیم کذایی چیه؟! یه ذره فکر کن…

      ۰ ۰
    2. Mehrdad2430 گفت:

      به جز Ghost of Sparta و Chain of Olympus و Ascension ، سه تا نسخه اصلی رو چند بار تموم کردم و از فانهای سری خدای جنگ هستم. اما منظورتو از مینی گیم کذایی هنوز دقیقا نفهمیدم.
      البته Ascension رو تا چند وقت دیگه میگیرم. :-)

      ۰ ۰
    3. Mikaelson گفت:

      همونی که دوربین میره یه سمت دیگه و باید یه کلیدهایی رو بزنی تا گولبول قرمز

      بگیری :D

      ۰ ۰
    4. King Tiger گفت:

      منظور صحنه های بوووووووق می باشد! :mrgreen:

      ۰ ۰
  25. general amin گفت:

    ممنون بابت نقدتون …
    من هم اگر می خواستم نمره ای به بازی بدهم همین ۸.۵ خواهد بود …
    ———————–
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  26. M@x P@yne گفت:

    من اصولا تمام انحصاری های SONY رو دوست دارم.البته سوء تفاهم پیش نیاد ولی این رو خود فن های مایکروسافت هم قبول دارن که انحصاری های سونی دو سروگردن از برای مایکروسافت بهتره.
    با تشکراز رضای عزیز بابت نقد زیبایی که نوشتی.
    ————————–
    نمره رو باید میدادی ۹
    :D
    ———
    PC$

    ۰ ۰
    1. کی همچین خزعبلی گفته؟
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    2. هر کسی توانایی درک دنیای عظیم هیلو رو نداره. اشکالی وارد نی. همه که قرار نی الایت باشن یه عده هم میشن . . . ;;)
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    3. M@x P@yne گفت:

      الایت؟ :lol: الان مثلا اونایی که هیلو ۴ بازی کردن الایتن اونایی که بازی نکردن نیستن؟ :lol: مرسی از این که بهم اطلاع دادی :lol:
      کراش رو بازی کردی؟
      یه سیبیل نصف شده ی کراش رو هم به اون هیلوتون نمیدم. :)

      ۰ ۰
    4. xneon 360 گفت:

      کی چنین حرفی زده ؟ دیگه نظر شخصیتونا جامعش نکیند،انحصاری سونی خوبه خب مبارکه ولی مایکرو با همون چندتا انحصاریش خیلی چیزا رو ثابت کرده این چند ساله،در کل یه تار موی سر جان “مستر چیف ” را با هیچ چیز عوض نمیکنم :X

      ۰ ۰
    5. منم یه لحظه ی بازیه هیلو رو به هیچ چیزی ترجیح نمیدن با اینکه فن سونی هستم!
      خواهشن اسپم های مسخره ندهید! و آبروی این سایت رو نبرید!

      ۰ ۰
    6. M@x P@yne گفت:

      یعنی دم این فن های مایکرو گرم که فقط حاضرن یه چیزی درباره ی بازی هاشون بشنون و بیان بریزن به سر کسی که کامنت داده.دوستان دعوا داریدا؟
      خدایی همون هیلو یا گیرز او وارتون به انحصاری های بزرگ سونی میرسن؟
      کیلزون،لست او اس،بیوند،جورنی.دیگه من چی بگم قضاوت بماند هنگامی که منتشر شدند.
      ———-
      PC$
      ———————–
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    7. شما منظور من رو نفهمیدید
      شاید من و شما بگیم گه فورزا و گبرز آشغال به تمام معنا هستن اما دیگه بی انصافیه که بخوایم عنوان بزرگی مانند هیلورا زیر سوال ببریم.همچنین این بازی بهترین بازیه عمر خیلیه هست و برای منم یکی از بهترین هاست.
      پس نباید به بازی های کنسول های دیگه توهین کرد.مثلا من اگه یه فن مایکرو بودم و کل پی اس ثری رو می کبوندمش تو سرت وجدانا تو هفت جدمو در نمیووردی!!!؟؟؟

      ۰ ۰
    8. 0255 گفت:

      M@x P@yne
      :))
      تا حالا فن مایکروسافت از نزدیک دیدی؟!
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      cooming soon Durango!=Dragon

      ۰ ۰
    9. ps3 with xbox گفت:

      شما سکوت اولین کنسول بازیت ۳۶۰ بوده فکر میکنی چه خبره
      شما تا حالا ps از نزدیک دیدی که این حرف رو میزنی

      دوستان prince of persia و روزبه هم خودشان میدونن چی بهتره ولی برای اینکه به هر حال رفتن سمت انجمن حقوق بگیران باید طرف رو بگیرن وگرنه من که همه چی رو میدونم :D :D :D

      ۰ ۰
    10. 0255 گفت:

      اسم و Ninja Gaiden Black, Jade Empire , Star Wars: KoOR رو تا حالا شنیدی؟

      ۰ ۰
    11. نخیر داش رضا اشتباه میکنی دیگه :D مستر چیف در نزد عزیزتر از کریتوس هست ;;)
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    12. M@x P@yne گفت:

      مهم نیست نزد تو چی عزیزه مهم اینه که در دنیا کدوم بهتر و قابل احترامه.

      ۰ ۰
    13. کوچولو شوما برو با بزرگ ترت بیا (گنده های انجمنتون) ;)
      درکش رو نداری داری دیگه چه میشه کرد. اگه داشتی غزل تراوش نمیکردی
      مث ادم میگفتی من با این بازی ارتباط برقرار نمیکنم و پیش من انحصاری های سونی با ارزش تر هستن. نه اینکه بیای یه نظر شخصی رو بصورت فکت صادر کنی.
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    14. نظر تو هم اصلا مهم نیست. بحث بین من و رضا بود. رضا گفت روزبه و من خودمون میدونیم چی بهتره من گفتم اشتباه میکنی من این برام عزیزتر هست.
      شما هم اطلاعات نداری لازم نیست حرف بزنی تا ضایع بشی. مستر چیف سومین شخصیت محبوب و پرطرفدار دنیای گیم هست.
      البته کریتوس هم جزو ۱۰ تا هست و لی پایینتر از مستر چیف ! ;)
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    15. M@x P@yne گفت:

      اخه من چی بگم به تو؟میخوای برم تاریخچه ی اسپم هاتو بکشم بیرون ببینیم کی غزل تراووش کرده؟مایکروسافت و کل دفتر دستکش خودشونو اگه ج.ر بدن هم نمیتونن یه بازی مثل انچارتد بدن بیرون.
      در ضمن اینجا کسی کامنت دادن رو ممنوع نکرده و من زیر هر کامنتی که دلم بخواد میتونم نظر بدم.اخه کوچولو میخوای برم کامنتایی که اون اول عضو شده بودی رو بکشم وسط تا ببینن چه ترولری هستی؟سوپر اسپم هاتو بریزم رو داریه تا بفهمن چه هم انجمنی دارن؟پس لطفا سکوت کن تا حقایق رو نشه. :*
      اخه من چنتا بازی برات نام ببرم که ساکت شی؟اصلا چنتا لازم نیست میخوای یه دونه نام ببرم که کل بازیهاتون رو با کنسولش یه جا بخوره؟
      پس خواهشا قبل از اونکه دستان مبارکتون رو به کیبرد اغشته کنید و خزعبلات رو جاری فیلد کامنت کنید با کمی قضاوت و حفظ کنترل خود به نوب بازی نپردازید. با تشکر
      ———————————————————————

      ۰ ۰
    16. M@x P@yne گفت:

      و خواهش اخرم اینه که با شعر هاتون تایپیکی به این زیبایی را به گند نکشید. x-(

      ۰ ۰
    17. شب جمعست برای شفات دعا میکنم حتما. من رو بگو با تو که دهنت چاک و بست نداره بحث کردم. کامنتت رو دیدم باید میدونستم چجور ادم هستی و بویی از منطق نبردی. نیازی به انچارتد نی. سونی هر وقت بازی ای داشت که شخصیتش به اندازه مستر چیف کبیر محبوب باشه و فروش بازیش هم اینقدر فوق العاده و عالی اونوقت شما . . . بگو ! قشنگ دیگه با این کامنتت ادب و فهم و شعورت رو به همه بچه ها نشون دادی =D
      خدا رو شکر من رو که همه اعضای معتبر و شناخته شده ی سایت میشناسن.
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    18. در ضمن برو با هم سن و سالات بازی کن با بزرگترها چیکار داری. زشته اینکارها رو میکنی دیگه ابروت رو میبری و تربیتت رو نشون میدی
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    19. پ.ن:
      سجاد سعیدی تو فیسبوووووووووق جوری دیگه نشون میدی و رفتار میکنی!
      حالا کدوم روی واقعیت هست خدا داند و بس! :-?
      در تعجبم تو که با داش روزبه رفیق جینگ هستی این طرز کامتن دادن چیه!
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    20. مثل اینکه اشتباه شده و این کاربر سجاد سعیدی نیست و امیر والی هست اسمش

      گفتم از سجاد بعید همچنین لحنی.
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
      و
      ________________
      SONY make.believe

      ۰ ۰
    21. M@x P@yne گفت:

      دوستان من واقعا شرمنده ام از دوستان عزیزم princeofpersia و ۰۲۵۵ واقعا عذرخواهی میکنم و امیدوارم که منو ببخشند چون دیروز اصلا اعصاب درست و حسابی نداشتم به هر حال شرمنده :> :(

      ۰ ۰
    22. M@x P@yne گفت:

      ببین عزیزم توی خبر ساخت فیلم هیلو ۴ هم تیکه انداختی چیزی نگفتم احترامتو نگه دار یه ماهه عضو شدی چیزی نمیگم بهت.
      من حداقل با نصف بیشتر فن های مایکروسافت این سایت رفیقم عزیزم پس زیاد به پرو پای من نپیچ. :)

      ۰ ۰
  27. محسن گفت:

    با تشکر از نویسنده این نقد زیبا بنده بازی روبازی کردم منو تا حدی ارضا کرد اما بنظر بنده اصلا در حد نسخه سوم نیست هرچند که معما ها بسیار قوی طراحی شدن اما نظر شخصیی بنده این بازی اصلا به پای نسخه ۳ نمیرسه البته درکل بازیش شاهکاره اینم فراموش نکنیم این بازی یه اسپین آفه ونباید توقع بیجا ازش داشت خدای جنگ همیشه خدای جنگ هست و بازم میگم دربدترین حالت بازم شاهکاره :X

    ۰ ۰
  28. marcus_fenix گفت:

    با تشکر از شما که بابت نقد.
    چند تا نکته از دیدگاه من:
    معما ها به ارتقای کیفیت روند بازی کمک کرده بودن و انصافا به روند بازی ضرب آهنگ خوبی داده بودن.
    ولی معما ها بنظرم خیلی ساده بودن.مخصوصا معما هایی که با جلو و عقب بردن زمان حل میشدن.و معما هایی هم که با سنگ اورکوس حل می شدن یکم مشکل داشتن یا شایدم مشکل از دسته ی من بود.چون هم دکمه مربوطه رو چند بار میزدم و هم دستگیره ها رو نگه میداشتم،تا حل بشن.ولی در کل با این خدای جنگ سه معما های زیادی نداشت،ولی همون معمای معروفش به همه ی این معما ها می ارزید.در عین ساده بودن،حل کردن اون معنا بسیار لذت بخش بود.و این که معما ها خیلی خوب بودن تو این نسخه رو قبول ندارم.ولی تعدد خوبی داشتن و بخش ساعت شنی تا حدودی خوب کار شده بود.
    اشاره ی خیلی خوبی به سطح توقع قبل از مواجهه با این عنوان داشتی،منم هر چی می خواستم رو عنوان قبلی بهم داده بود و از این عنوان فقط یه داستان در مورد گذشته ی کریتوس می خواستم.چون میدونستم گیم پلی مثل همیشه عالیه.گیم پلی واقعا مثل همیشه عالی بود و هنوز هم طعم اجرای جادو های مختلف تو هوا زیر زبونمه.خشونت گیم پلی هم در حد خیلی خوبی قرار داشت و من رو که راضی کرد.
    ولی داستان اون سوالایی که تو ذهنم بود رو پاسخ نداد.ریتم خوبی رو در پیش گرفته بود و یهو تموم شد.بنظرم ضعف بازی یکی همین داستانه،یکی هم کوتاه بودنش.دقیقا جایی که تازه به نقطه ی صفر میرسیم،و سراپا انگیزه ایم برای پس گرفتن آزادی،بازی تموم میشه.و این تا یه مدتی اصلا برام خوشایند نبود و این احساس رو داشتم که سازنده ها خیلی خوب و با حوصله داشتن جلو میرفتن،تا این که یه روز خسته شدن و گفتن بسه دیگه!بهتره سر و تهشو زودتر هم بیاریم!البته هضم کوتاه بودن بازی و جمع و جور بودن داستان با گذشت زمان برام راحت تر شد ولی بازم تنها دلایلی شدن که خودم به این بازی نمره ی هشت و نیم بدم.
    در آخرم بعد از پلات کردن بازی باید اشاره ای کنم به سه تروفی جالب بازی.
    اولی بعد از پیدا کردن تمام آیتم های مختلف بازی باز میشه با عنوان:
    No drake,U can’t have these
    دومی با فرار از کمین خشم آزاد میشه با عنوان:
    Bro’s before foes
    سومی هم بعد از طی کردن سخت ترین بخش بازی،گانتلت ارشمیدس آزاد میشه.گانتلت ارشمیدس ساختاری آسانسور مانند داره و باید اونجا،در طول سه ویو یا موج،از دشمنان مختلف پذیرایی کنید و هیچ چکپوینتی هم درکار نیست.بعد از رد کردن اون قسمت تروفی با این عنوان باز میشه:
    Next time,use the stairs :))
    و جدا باعث شد خستگی رد کردن اون بخش روی آخرین درجه ی سختی رو از یاد ببرم.

    ۰ ۰
    1. marcus_fenix گفت:

      جمله ی اول کامنت بالا به خاطر فاصله افتادن دچار اشکال شده.سما بخونید :با تشکر از شما بابت نقد :)

      ۰ ۰
  29. حیف کهps3ندارم.

    ۰ ۰
  30. پارسا گفت:

    یکی از بهترین گاد اف وارا بود :۱۵:
    اون کد تلو هم خیلی به درد میخوره حتما فیزیکی بگیرید حتی اونا که کپی بازن

    ۰ ۰