گزارش۸: «دزد» آسوده بخوابید شهر در امن و امان است!

توسط mikaelson در ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ , ۲۲:۲۴

دزد به «استیس هارمان» جلوه ای از نمایش بازی های نسل بعد را نشان داده است اما همچنان نشان دهنده ی این است که با وجود قدرت فراوانی که در این بازی ها وجود دارد،بعضی چیزها هیچ گاه تغییر نمی کنند.
پس از دیدن دموی بازی دزد روی پی سی، دو چیز مرا شوکه کرد.
اولی،زیبایی لذت بخش جلوه های پویای نورپردازی،فضاهای حجمی، اشعه های خورشید و تاثیرات آب و هوایی که به شدت چشم نواز بودند و دومی نیز تحلیل رفتن بازی به خاطر این که نخستین در را(منظور اینه که این بازی از اولین بازی های نسل بعده)باز می کند است.
گیم پلی ای که من مشاهده کردم همانی است که مدتی قبل «دیو کوک» درباره آن توضیحات مختصری داده بود.


رییس دزدان (گارت) در حالی نشان داده می شود که روی بام ساختمان ها در حال دویدن و فرار کردن است و تا قبل از این که ساعت ۱۲ شود باید به خانه ی شکوفه ها (فاحشه خانه) برسد.
او از سوراخی روی دیوار به جای در اصلی که به شدت محافظت می شد برای ورود به خانه استفاده می کند،سپس یک نگهبان را از پا در آورده،از یک گاوصندوق دزدی کرده و جیب های یکی از مشتریان را نیز خالی می کند.
همه ی این کارها با مهارت تمام و بدون جلب توجه انجام می گیرد چرا که گارت ماهرانه منابع نور را شناسایی کرده و آن ها را خاموش می کند تا بتواند از سایه ها و تاریکی ها برای حرکت مخفیانه اش استفاده کند.جو بازی،بازی کننده را درگیر می کند و کمی خشن است و مشاهده ی کارهای مخفیانه و خلاقانه «گارت» بسیار هیجان انگیز است.

سپس او دری را باز می کند و اینجاست که ذهن من چهره ای غمگین به خود می گیرد!

همه ما این صحنه را بارها دیده ایم..بازیباز به چند قدمی یک در عادی می رسد و کلیدی را روی کنترلر خود فشار می دهد و سپس در بدون این که توسط آواتار لمس شود باز می شود.این سناریو برای ما بسیار آشنا و تکراری است و این دقیقا دلیل بهت و آشفتگی من است.
هوش طبیعی گارت کجاست؟چرا او مانند یک انسان عادی در را باز نمی کند و درون اتاق را نگاه نمی کند؟چرا در همیشه یا کاملا باز است یا کاملا بسته؟این باعث وجود حس قطع ارتباط بین بازی کننده،آواتار و دنیای بازی می شود که با بکارگیری برخی ظرافت های جزئی مانند همین لمس کردن در هنگام باز کردنش،برطرف می شود.
طی سال های متمادی ما به این چیز ها عادت کرده ایم اما باید دقت کنیم که با ورود به نسل بعد این چیزها مواردی هستند که در نسل جدید به سختی مورد قبول بازی کنندگان قرار می گیرند.

گفتن این موضوع به تهیه کننده ی دزد «استفان روی» موجب شد وی قبل از بیان پاسخ غیر منتظره اش مدتی به فکر فرو رود.

” در زندگی واقعی باز کردن یک در اصلا چیز مهمی نیست ولی در یک بازی کمی پیچیده تر است.در بازی انیمیشن عمل باز کردن در و زوایایی که یک بازی کننده می تواند انتخاب کند از اهمیت بسزایی برخوردار است.این کار و تلاش فراوانی را می طلبد.من با گفته ی شما موافقم، ما در حال ورود به نسل بعدیم و این ایده  که دری جادویی وجود دارد که که خود به خود باز می شود خوب نیست.
مهمترین چیز برای ما غوطه وری و اعتقاد شما به دنیای بازی است.اینگونه جزییات می تواند به باورپذیری بازی کمک کند.به شما قول نمی دهم ولی مطمئنا تیمم را برای توجه به این گونه مشکلات تحت فشار خواهم گذاشت.”


البته عمل باز شدن یک در تنها نمایانگر وجود تعداد زیادی از مشکلات مشابه به آن است که باورپذیری بازی را کاهش می دهد.ناتوانی نگهبانان در نگاه کردن به بالای سر خود،هوش مصنوعی نه چندان جالب و…از دیگر ضعفهای بازی بوده اند.
چیزهای زیادی وجود دارند که ما به دیدن آن ها در بازی ها عادت کرده ایم و سازندگان بازی های نسل بعد باید توانایی ساخت آن ها را داشته باشند،اما آیا می توانند؟
با کنار گذاشتن جلوه های بصری، این بسیار ناامیدکننده است که بازی های نسل بعد روند مشابهی با بازی های کنونی داشه باشند.اما آنچه بسیار امیدوار کننده است گفتگوی من با “روی” در این رابطه است که او به گونه ای این نگرانی ها را برطرف می کند.
برای نمونه،او درباره ی این که قدرت افزایش یافته ی کنسول های نسل بعد چگونه به سازندگان در ارتقای سطح هوش مصنوعی بازی نسبت به سطح کنونی کمک می کند،صحبت می کند.

آنچه اضافه شده است،رفتار پیچیده تر نگهبان ها نسبت به آدم های آماتور عادیست،به این معنی که حقه هایی که در برابر بعضی از هوش های مصنوعی ها جواب می دهند در مقابل نگهبانان کارا نخواهد بود.
“اهمیت بزرگ نسل بعد برای ما این است که این نسل به ما اجازه می دهد تا تجربه ای عمیق تر بسازیم.ما در گروه خود ساعت ها روی مساله ی باور پذیری بازی و حل مشکلات آن بحث می کنیم.”
این دقیقا چیزیست که من روی آن تاکید دارم،قدرت بینایی پیشرفته ی گارت که در بازی های دیگری مانند توم ریدر،بتمن،هیتمن،فرقه ی قاتلان و تعدادی بازی دیگر وجود دارد.

«نیکولاس کانتین» کارگردان بازی،قبلا گفته است که استفاده از  این توانایی کاملا در اختیار بازی کننده است.

روی توضیح می دهد:

“توانایی تمرکز واقعا با داستان ارتباط تنگاتنگی دارد،در ابتدای داستان اتفاقی می افتد که این توانایی را توجیه می کند.ما بسیار تلاش کردیم تا این توانایی مانند حقه ای از طرف سازندگان بنظر نرسد و اعلام کرده ایم که استفاده از آن دلخواه است،ما برای اطمینان از اختیاری بودن استفاده از این توانایی،بیشتر روی بازی کار خواهیم کرد.اگر در بازی معمایی وجود داشته باشد،که تمام آدم های این شهر قادر به حل آن نباشند(بدون استفاده از تمرکز)،آنوقت ما مقصریم.”

با توجه به گفته ها و آن طور که بنظر می رسد، استفاده از تمرکز در لحظه به لحظه ی بازی ضروری نیست.


در حقیقت،این ۳۰ دقیقه ای که از گیم پلی بازی مشاهده کردم،سوالات زیادی به وجود آورده است که گارت وقت پاسخ دادن به همه آن ها را ندارد.او وعده داده است که دمو های آینده هوش مصنوعی بهتری را به نمایش خواهند گذاشت و نشان دهنده ی راه های مختلفی برای تمام کردن هر مرحله خواهد بود.
در همین حال، تصور این که روشنایی و سایه ها،دو عامل متضاد که از آلمان های اصلی مجموعه دزد هستند،چگونه گیم پلی بازی را تحت تاثیر قرار خواهند داد جالب است.امکاناتی که با استفاده از تکنولوژی هایی مانند منابع نور پویا،سایه های حقیقی و بازتاب های طبیعی که در ساختار بازی قرار داده شده اند در اختیار بازی کننده قرار می گیرد می توانند برای بازی کنندگان تجربه ای بهتر و با کیفیت تر را شکل دهند.
البته قرار نیست پایه و اساس بازی های رایانه ای یک شبه تغییر کنند.مدتی زمان خواهد برد تا بفهمیم که دزد و یا سایر بازی های نسل بعد،تجربه ای نو و متفاوت نسبت به گذشته ارائه می دهند یا خیر.
خطاب به «روی»،برای من یکی نسل بعد به معنی تعداد چندضلعی های روی صفحه نمایش نیست،بلکه بیشتر کاری که این چندضلعی ها انجام خواهند داد مهم است.امیدوارم به جایی برسند که باز کردن درها نیز هدفمند شود!

دزد بر روی پی سی و پلی استیشن۴ و دیگر کنسول های نسل بعد در سال ۲۰۱۴ منتشر خواهد شد.

دیدگاه
۳۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

31 Replies to “گزارش۸: «دزد» آسوده بخوابید شهر در امن و امان است!”

  1. Jhon f Keendy گفت:

    آسوده بخواب شهر در امان است.پلیس۱۱۰

    ۰ ۰
  2. Jhon f Keendy گفت:

    آغا لطفا خبر خرد کردن xboxتوسط فرد آمریکایی رو بدید تا سایت بترکه.

    ۰ ۰
  3. Nate drake گفت:

    بسیار زیبا و دل نشین… بی نهایت سپاس و تشکر از فرهاد هوتن عزیز :X
    مسلما هیچ بازی در سبک مخفی کاری نمیتونه جا پای سری متال گیر بذاره و من مطمئنم که این بازی نیز نخواهد توانست… پس بهتره در مقایسه بازی های مخفی کاری متالگیر رو کنار بذاریم و بعد تصمیم گیری کنیم :wink:

    ۰ ۰
    1. Mikaelson گفت:

      قربانت رضا جان :X

      ۰ ۰
  4. xneon 360 گفت:

    میدونید سن خیلی زیادی ندارم و دو دهه و خورده ای از خدا عمر گرفتم ولی از زمانیکه دست چپ وراستم رو از هم تشخیص دادم و تونستم کنترلر در دست بگیرم خیلی سال میگذره،چندین نسل گیم رو دیدم و باز یهای خیلی زیادی تجربه کردم،چیزی که بیش از بیش بهش پرداخته میشه در روند توسعه نسل های بازی ،پیشرفت جلوه های بصری و صوتی و همچنین باز تر کردن و واقع تر پذیرکردن گیم پلی بوده ولی عاملی که پیشرفت خیره ای کننده ای نداشته ،همین هوش مصنوعی بوده،بعضیا بازی هایی دیده شده که واقعا هوش مصنوعی بی نظیری داشتند ولی از اونجای یکه من یادمه گاردها،دشمنان،باس ها و …. همه و همه یک رفتار خاص و از پیش تعیین شده داشته اند که با کمی برررسی و مهارت میشه اونا رو از قبل پیش بینی کرد،بازم ذکر میکنم بازی هایی بودند که این معادله رو بهم بزنن و پیشرفت محسوسی تو هوش مصنوعی داشته باشند ولی اینقردکه سایر المان ها پیشرفت کرده اند هوش مصنوعی نکرده،امید وارم پی سی های های اند و پی اس ۴ و نکس باکس دست بازیسازان رو جوری باز بذارند که محدودیت ها ی برنامه نویسی و سخت افزاری برداشته بشه و ما شاهد یک روند کاملا پویا و واقع پذیر باشیم،البته هوش مصنوعی بالا در کنار فیزیک واقع پذیر و جلوه های تصویری زیبا رنگ پیدا میکنه و برای همین است که انجین هایمختلف به سرعت آپدیت میشوند،

    ۰ ۰
  5. LASTGEARS گفت:

    شما دوست عزیز لازم نیست اینو با اون مقایسه کنی کلا چند میلیون درجه با هم فرق دارن و این بازیم یکی از بهترین بازی های نسل جدید خواهد بود این ایرادات الکی بدرد نخور هم حل میشن این بازی با گرافیک خاص فوقلعادهای که داره با انریل انجین۳ ساخته میشه باور نکردنی قدرت این انجین خارقلعاده هنوز تمومی نداره بی نظیره :X

    ۰ ۰
  6. LASTGEARS گفت:

    هرچی هست از دیسهانیرد خیلی سرتر میشه البته سبک این دو بازی با هم کمی فرق میکنه ولی نسبتا بهم نزدیکن این بهتر از اونه محیط خیلی جالبتری داره :X

    ۰ ۰
  7. Pedram Iderli گفت:

    بسیار مفید

    ۰ ۰
  8. MSG گفت:

    من ب شخصه میخام کاراکترا برن دست شویی :D
    آخه نمیشه که……اینا تو بازیا همه کار( :?: ) میکنند , اون وقت یه عمل طبیعی……

    ولی بنظر من مشکل ترین کار دخیل کردن زمان تو بازیه. واقعا حال آدم گرفته می شه وقتی میبینه شب و صب و کاشتن NPC و زندگی جاری بقیه NPC ها تو روند بازی تاثیری نمیزاره :|
    Grazie

    ۰ ۰
    1. itachi گفت:

      تو بازیه no more hero برا سیو باید بری همونجا

      ۰ ۰
  9. Very Big Daddy گفت:

    ترجمه ی زیبای دیگری از آقا فرهاد عزیز درود بر شما!راستی میشه منبع رو هم ذکرکنید؟

    ۰ ۰
    1. Mikaelson گفت:

      قربانت داداش،این گزارشات همش از VG هست :D

      ۰ ۰
  10. Sirius گفت:

    اول از همه سپاس و خسته نباشید به خاطر ترجمه خیلی خوب
    اما توی این متن نکات خیلی جالبی ذکر شده. من واقعا امیدوارم هوش مصنوعی ارتقا پیدا کنه و کارهایی که هم کاراکتر اصلی و هم تمام کاراکتر ها تو بازی انجام میدند گسترش پیدا کنه. به نظر من ساخت بازی های مخفی کاری مشکل.
    بزارید یه مثال بزنم توی بازی سرافکنده اگر یه نگهبان رو از پا در می اوردید و بعد جسدش رو قائم می کردید خوب یه نگهبان دیگه که پستش به اطراف نگهبان اولی می خورد از خودش سوال نمی کنه که خوب این نگهبانی که اینجا بود چی شد؟! کجا رفت؟!
    یا همین در باز کردن ، خوب فکر کنم برای یه دزد خیلی مهم باشه که یه در رو چطوری باز کنه تا گیر نیوفته!
    یا استفاده از تمام اشیای که توی بازی هست برای حواس پرت کردن دشمن ها یا استفاده از تمام قابلیت های محیط برای رسیدن به هدف.
    من به شخص دوست دارم نسل بعد فقط توی گرافیک خفن خلاصه نشه! نحوه حرکت دوربین، نحوه حرکت کاراکتر ها، هوش مصنوعی و خلاصه خیلی چیز های دیگه این هایی چیز هایی که نسل بعد رو به معنای واقعی نسل هشتم می کنه.

    ۰ ۰
  11. kherad گفت:

    جالب بود

    ۰ ۰
  12. محسن گفت:

    باتشکر از فرهاد هوتن باید منتظر بمونیم ببینیم این بازی چی تو چنته داره؟ :-?

    ۰ ۰
  13. soroush گفت:

    از این جور بازیها خوشم می یاد :X

    ۰ ۰
  14. ****Ice Boy**** گفت:

    “خانه ی شکوفه ها ” :lol: این اسمی یه که خودت گذاشتی یا اینکه همینو ترجمه ش کردی در کل اسم باحال یه
    در مورد مطلبتم دمت گرم ترجمت واقعا روان و زیباست =D ممنون

    ۰ ۰
  15. Ali Hybrid گفت:

    بسیار زیبا بود !
    من فکر میکنم ی جورایی شبیه بازی “بدنام” بشه !!!

    ۰ ۰
  16. Alifs گفت:

    نقد خوبی بود نمیشه گفت توقع بیجایی باشه که چرا “در” به دست گارت باز نمیشه ولی من احساس میکنم میشه بازی انقدر خوب باشه که این چیزا به چشم نیاد و بازم نمیشه قضاوت کرد چون تا ۲۰۱۴ یه یه سالی وقت مونده

    ۰ ۰
    1. Mikaelson گفت:

      دوست عزیز مطلب ترجمه بود نقد نبود :D

      ۰ ۰
  17. AmEEr گفت:

    بسیار عالی!
    خیلی ممنون

    ۰ ۰
  18. general amin گفت:

    هوش مصنوعی بالا همان چیزیست که من می خواهم …
    به این بازی هم اعتماد کامل دارم . موفق خواهد شد …
    ————————
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  19. Gish2012 گفت:

    باید سراغ بازی های قبلی این سری برم.

    ۰ ۰
    1. general amin گفت:

      حتما سید …
      حیفه که حتی یک نسخه از این بازی از زیر دستت در برود …

      ۰ ۰
  20. DEAD MAN گفت:

    مطلب زیاد بود حوصله ام نگرفت بخونم ! :|
    ولی الان چند تا سوال واسم پیش اومد :
    ۱- این بازیه اومده یا بعدا میاد ؟
    ۲- این بازیه واسه این نسل یا نسل بعد ؟
    ۳- برای PC میاد ؟
    ۴- اگه این متن رو میخوندم جواب سوال هامو می گرفتم ؟
    و هزاران سوال دیگر …
    (تورو خدا یکی جواب بده )

    ۰ ۰
    1. Mikaelson گفت:

      اول مرسی :D
      ۱-بعدا میاد
      ۲-نسل بعد
      ۳-بله
      ۴-بله

      ۰ ۰
    2. DEAD MAN گفت:

      از پاسخ گویی تشکر میکنم .

      :X

      ۰ ۰
  21. آرویــن گفت:

    بسیار عالی …!
    بازی نسبتا فوق العاده ای است …
    امیدوارم موفق شود که قطعا همین طور میشود …

    ____________
    آروین از pc $

    ۰ ۰
  22. vittorio گفت:

    جالبه !!!! B-)

    ۰ ۰
  23. jack raiden .m گفت:

    عالیه بازیش :X

    ۰ ۰
  24. assassin گفت:

    در بانک یا فروشگاه زنجیره ای هستش که خود به خود باز میشه… سنسور داره.!!! زیاد جدی نگیرید که با این در اگر در بند در ماند، در مانند :D :D

    ۰ ۰