متال‌گیر رایزینگ در هر پلتفرم چگونه است؟

توسط سعید زعفرانی در ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ , ۱۴:۱۳

ساخت و توسعه‌ی متال‌گیر رایزینگ، یکی از پروژه‌های سخت و به ظاهر دست‌نیافتنی در این سری بود، تا جایی که هیدئو کوجیما خالق متال‌گیر، خود اذعان کرد که ساخت چنین بازی در این سبک، با استفاده از امکانات استودیوی آن‌ها و با استفاده از موتورپایه‌شان مقدور نبود. به همین خاطر، پلاتینیوم گیمز، ساخت و توسعه‌ی این بازی را با موتور داخلی خود بر عهده گرفت. موتور پایه‌ای که برای ساخت بازی‌های هک & اسلش سه بعدی پایه‌ریزی شده است و اکنون، به نوعی می‌توان گفت که امتحان خود را در این زمینه پس داده.

این بازی از همان لحظه‌ی رونمایی در E3 سال ۲۰۰۹ به اندازه‌ی قابل توجهی بر روی حرکت «بریدن اجسام» با دقت بالا تکیه کرد و این قابلیت که رایدن می‌تواند اجسام را با استفاده از شمشیر خود به تکه‌های مشخص و دقیق تقسیم کند، به امضای هنری این بازی تبدیل شد. کوجیما همچنین در مورد هم توضیح می‌دهد که بعد از دیدن تریلر رسمی بازی، متوجه شد که چنین کاری اصلا و ابدا با استفاده از موتور آن‌ها قابل انجام نیست، و بعد خودش شروع به ایجاد تغییرات در کدهای موتور پایه کرد تا آن‌ را با این چنین عملی هماهنگ کند، که به مشکل دیگری برخورد. این انجین همچنین نمی‌توانست محاسبات دقیقی از انیمیشن‌های سریع رایدن در هنگام قطع کردن داشته باشد. و به خاطر کمبود میزان حافظه‌ی تصادفی کنسول‌ها، ایجاد این تغییرات در موتور عملا شدنی نبود.

با این مقدمه، به “Metal Gear Rising: Revengeance” می‌رسیم که از ابتدا با استفاده از موتور پایه‌ی داخلی استودیوی پلاتینیوم ساخته شده است. همچون بازی “Vanquish” این پلی‌استیشن ۳ است که وظیفه‌ی پلتفرم راهبردی (Lead) را بر عهده داشته و مشاهدات نشان می‌دهند که اتخاذ همین تصمیم، به خوبی در عملکرد بازی و نتیجه‌ی نهایی تاثیرگذار بوده است. برای درک بهتر این مقایسه، هر دو نسخه‌ی کنسولی بازی با افزونه‌ی ۱.۰۱ با هم مقایسه شده اند. در قدم اول، ویدئویی از این مقایسه را مشاهده می‌کنیم:

کیفیت معمولی

[pro-player width=’530′ height=’253′ type=’video’]http://dl.gamesiders.com/2013/1-3/Metal%20Gear%20Rising-%20Revengeance%20-%20Xbox%20360%20vs.%20PS3%20Comparison%20Video%20-%20SD%20-%20(GameSiders.Com).FLV[/pro-player]

کیفیت ۴۸۰p

[pro-player width=’530′ height=’253′ type=’video’]http://dl.gamesiders.com/2013/1-3/Metal%20Gear%20Rising-%20Revengeance%20-%20Xbox%20360%20vs.%20PS3%20Comparison%20Video%20-%20480p%20-%20(GameSiders.Com).FLV[/pro-player]

در مقایسه‌ی کلی، باید گفت که هر دو نسخه در وضوح تصویر ۱۲۸۰×۷۲۰ اجرا می‌شوند. یکی از مشکلات دارندگان ۳۶۰ در دمو، شکست تصویری بود که در نسخه‌ی نهایی بازی با اضافه شدن امکان V-Synch به کلی برطرف شده است و حتی، بازی بهتر و روان‌تر از نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ اجرا می‌شود. همچنین بازی در هر دو نسخه از آنتی‌آلیازینگ در هنگام پردازش استفاده می‌کند که تصویر بسیار شبیهی به دست می‌دهد. به همین ترتیب، تفاوت زیادی در هر دو نسخه در بسیاری از فاکتورهای مهم دیده نمی‌شود. اما، یک بار دیگر، در بحث کیفیت ویدئویی تصاویر، در میان‌پرده‌های بازی که به طور کامل توسط موتور بازی رندر می‌شود، نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ بهتر و واضح‌تر به نظر می‌رسد.

نکته‌ی قابل ذکر در مورد گرافیک بازی، کیفیت سایه‌ها و سایه زنی در بازی است. در نسخه‌ی ۳۶۰ بازی گاهی اوقات به طور کامل بسیاری از سایه‌های مهم حذف می‌شوند و اصلا سایه‌ای نمی‌بینیم. به عنوان مثال، سایه‌ی خود رایدن در مراحل “VR” را می‌توان نام برد. (مثال دیگر از یوروگیمر: those cast in the far distance of the opening Abkhazian beach stage) تفاوت بعدی در فیلتر‌های این بخش است. نسخه‌ی ۳۶۰ این‌بار بهتر عمل کرده و نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ به خاطر استفاده از PCF (فیلترینگ بر مبنای درصد نزدیکی) در سایه‌های دورتر پیکسلی عمل می‌کند.

در بررسی عملکرد دو نسخه در زمینه‌ی فنی و اجرای روان، از این بازی فیلم گرفته شده که به مقایسه‌ی لحظه به لحظه و کاملی انجامیده است. بازی در حالت عادی در بین ۴۰ تا ۶۰ فریم بر روی کنسول‌ها اجرا می‌شود که گاهی اوقات، تاثیرجزئیات محیط بر روی نرخ فریمی که بازی به دست می‌دهد غیرقابل انکار است. با این وجود، بیشترین افت فریم را در میان‌پرده‌ها شاهد هستیم، جایی که نرخ فریم در نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ تا ۲۸ فریم و نسخه‌ی ۳۶۰ نهایتا تا ۳۲ فریم کاهش می‌یابد. در بسیاری از لحظات بازی هم، نسخه‌‌ی ۳۶۰ بازی تقریبا چیزی در حدود ۱۰ فریم بیشتر از کنسول رقیب به دست می‌دهد.

کیفیت معمولی

[pro-player width=’530′ height=’253′ type=’video’]http://dl.gamesiders.com/2013/1-3/Metal%20Gear%20Rising-%20Revengeance%20-%20Xbox%20360%20vs.%20PS3%20Gameplay%20Frame-Rate%20Tests%20-%20SD%20-%20(GameSiders.Com).FLV[/pro-player]

کیفیت ۴۸۰p

[pro-player width=’530′ height=’253′ type=’video’]http://dl.gamesiders.com/2013/1-3/Metal%20Gear%20Rising-%20Revengeance%20-%20Xbox%20360%20vs.%20PS3%20Gameplay%20Frame-Rate%20Tests%20-%20480p%20-%20(GameSiders.Com).FLV[/pro-player]

کیفیت معمولی

[pro-player width=’530′ height=’253′ type=’video’]http://dl.gamesiders.com/2013/1-3/dl.gamesiders.com/2013/1-3/Metal%20Gear%20Rising-%20Revengeance%20-%20Xbox%20360%20vs.%20PS3%20Like-For-Like%20Frame-Rate%20Tests%20-%20SD%20-%20(GameSiders.Com).FLV[/pro-player]

کیفیت ۴۸۰p

[pro-player width=’530′ height=’253′ type=’video’]http://dl.gamesiders.com/2013/1-3/dl.gamesiders.com/2013/1-3/Metal%20Gear%20Rising-%20Revengeance%20-%20Xbox%20360%20vs.%20PS3%20Like-For-Like%20Frame-Rate%20Tests%20-%20480p%20-%20(GameSiders.Com).FLV[/pro-player]

در نهایت، باید گفت که هر دو نسخه‌ی بازی متال‌گیر رایزینگ ارزش خرید را داشته و هر کدام برتری‌های منحصر به فردی دارد. با این حال نتیجه بسیار نزدیک است. پیشنهاد ما به کسانی که می‌خواهند از گیم‌پلی پر سرعت بازی لذت ببرند انتخاب نسخه‌ی ۳۶۰ است که معمولا با ۱۰ فریم بیشتر از آن‌ها پذیرایی می‌کند، و کسانی که کیفیت ویدئویی بهتر و بالاتری را مد نظر دارند، قطعا باید نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ را امتحان کنند.

اطلاعات بیشتر در یوروگیمر

دیدگاه
۳۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

30 Replies to “متال‌گیر رایزینگ در هر پلتفرم چگونه است؟”

  1. MEDAL OF HONOR گفت:

    ممنون بسیار جالب بود .
    به امید منتشر شدن این بازی بر روی PC

    ۰ ۰
  2. god of gamers گفت:

    اگه نسخه pcهم تو مقایسه بود عالی میشد . حیف که تاخیر داره .

    ۰ ۰
  3. reza vampire گفت:

    یا خدا
    چند تا تماشای انلاین!!!!!!!!
    اگه بخوام همه ی اینا رو نگاه کنم باید ۱ سال منتظر بمونم تا لود بشن

    ۰ ۰
  4. NSR گفت:

    کلا بازی گرافیک خوبی داره و توی همه ی تصویر ها بجر تصویر اول کیفیت توی کنسول بوووووووق بهتره
    چجوری راستی می فهمن توی اون کنسول ۱۰ فریم بهتر اجرا میشه بازی؟؟
    راستی یه سوال دیگه ! آنتی آلیازینگ چیه ؟

    ۰ ۰
  5. Ali Hybrid گفت:

    بعضی جاها ایکس باکس بهتر بود وبعضی جاها پلی ۳ ! ولی در مجموع برابر بودن ! :| ;)

    ۰ ۰
  6. silver گفت:

    آقا سعید یه مدت نبودی؟
    —————————–
    مقایسه تصویرها نشون میداد که این ایکس باکس نه تنها کم نیورده بلکه بعضی جاها از PS3 جلو هم زده!
    بی خود نیست که سونی برای نسل بعد سراغ پردازنده های متفاوت با PS3 رفته!
    ——————————
    به خاطر این بازی دلم آب افتاد!

    ۰ ۰
  7. Very Big Daddy گفت:

    فرق خاصی با هم ندارن!
    اگر پی سی هم بود اون موقع واقعا یه فرقی احساس میشد! ;)

    ۰ ۰
  8. Kurosaki Ichigo گفت:

    بازی برای PC میاد بالاخره یا نه !!؟!؟ الکی دل خوش هستیم ؟؟ مثل Red dead Redemption نشه این بازی هم !!!

    ۰ ۰
    1. Ali Hybrid گفت:

      میگن که میاد ولی فکر نکنم به این زودی ها بیاد !

      ۰ ۰
  9. Marlon Brando گفت:

    مرسی از سعید عزیز ;)
    اونقدر این پست مشخص هست براش ساعت ها زحمت کشیده شده چندین بار باید تشکر کرد
    این مدل پست ها خیلی کاربردی و آموزنده هست
    تفاوت چندانی هم در بین دو پلتفرم دیده نمیشه ولی بعضی مواقع روی X360 کیفیت بهتری رو میبینیم
    ———————————–
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  10. Project Siren گفت:

    از نظرم در کل تفاوت زیادی احساس نمیشه بین دو نسخه….
    فقط یک سوال چطور یک ویدئوی هم زمان و مشابه رو از دو کنسول متفاوت ضبط می کنند واسه مقایسه؟!
    ویدئو های ضبط شده مشابه اند یا دقیقا یکی هستند؟

    ۰ ۰
  11. STALKER گفت:

    جای پی سی این وسط خالیه که بترکونه

    ۰ ۰
  12. general amin گفت:

    تفاوت آنچنانی احساس نمی شود …
    خود بازی هم که گیم پلی ناب را برایم معنا کرد :X
    —————————-
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  13. victor hogo گفت:

    با تشکر
    تفاوتی نداره و همون طور که گفت شد یکی کمی فریم بیشتر ویکی هم کیفیت بصری بهتر داره…
    ولی سرعت این بازی به قدری بالاست که فرصت توجه به گرافیک بازی رو ندارین….
    واقعا پلاتینیوم گیمز با این بازی کولاک کرده :X
    —————-
    انجمن pc$

    ۰ ۰
  14. vaan گفت:

    پیشنهاد ما به کسانی که می‌خواهند از گیم‌پلی پر سرعت بازی لذت ببرند انتخاب نسخه‌ی ۳۶۰ است که معمولا با ۱۰ فریم بیشتر از آن‌ها پذیرایی می‌کند، و کسانی که کیفیت ویدئویی بهتر و بالاتری را مد نظر دارند، قطعا باید نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ را امتحان کنند.

    ۰ ۰
  15. eblis007 گفت:

    خب ایسک باسک بهتره

    ۰ ۰
  16. 0255 گفت:

    نمی دونم چرا ولی بازی های پلاتینیوم روی ۳۶۰ بهتره.نمونش بایونتتا

    ۰ ۰
  17. آرویــن گفت:

    با تشکر از سعید …
    تفاوت چشم گیری بین عکس ها یافت نمی شود …
    شاید اندکی در تصاویر پنج و شش ، ps3 بهتر عمل کرده …

    ___________
    آروین از pc $

    ۰ ۰
  18. adel_97 گفت:

    ممنون از سعید بابت ترجمه ی خوب و پر زحمتش.
    در مورد مطلب هم بگم که تو ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ شاهد بودیم که اکثر بازی ها کیفیت بصری یکسانی تو دو کنسول داشتن که این نکته از تسلط پیدا کردن بازی ساز ها بعد از ۷-۸ سال روی کنسول های نسل حاضر نشأت می گیره.

    ۰ ۰
  19. saeed mirabi گفت:

    خوب من کیفیت ویدئویی را ترجیح میدهم :D
    با تشکر

    ۰ ۰
    1. دقیقا هر کس میدونه که از بازی چی میخواد و بر همین اساس انتخاب می‌کنه پلتفرمش رو … به نظرم اگه همه بازی‌ها همین طور باشن خیلی خوبه. به شرطی که همه پلتفرم‌ها رو داشته باشی …
      —————————–
      راستی سعید خان شما که دستت تو کاره بگو این فنی که دیشب “نانی” روی “آربلوا” اجرا کرد متعلق به کدوم ورزش رزمی بود؟ اون حرکت “رافائل” که قطعا هندبال بود، ولی این یکی رو من نمی‌دونم، در تخصص بنده نیست. خخخخخخخخخ

      ۰ ۰
    2. Mikaelson گفت:

      سعید جان منچستریها میگن اخراج نداشت اون صحنه :| :|

      ۰ ۰
  20. Nightmare گفت:

    مرسی سعید عزیز ..
    همیشه پست های مقایسه را دوست داشتم .. بخصوص در زمینه بنچمارک های سخت افزاری!!
    مقایسه ها به ما نشان میدهند که این دو پلتفورم چقدر شبیه هم هستند و تفاوت کمی دارند در عملکرد ها که در هر بازی فرق میکند .. یکبار PS3 بهتر است و یکبار Xbox 360 ..
    البته برتری ها بسیار کم و محدود هستند پس :
    فن بوی های عزیز اینقدر گیر ندهید هر دو کنسول خوب هستند !!
    ————–
    با تشکر

    ۰ ۰
  21. xneon 360 گفت:

    ممنون از سعید عزیز بابت این هد تو هد :D

    ۰ ۰
  22. adidas گفت:

    xbox بهتره :twisted:

    ۰ ۰
  23. AmEEr گفت:

    خوده بازیش کلا هم گرافبک انچنانی نداشت

    ۰ ۰
  24. sephiroth گفت:

    زیاد تفاوت نداره…هرچی باشه ازش لذت میبریم

    ۰ ۰
  25. محسن گفت:

    این بازی قطعا برای پی سی میاد :D

    ۰ ۰
  26. BUFFALO گفت:

    benazare man ziyad farghi baham nadaran bejoz bazijaha ke PS3 joziyate bishtaririo neshon mide vali bazam ziyad farghi baham nadaran dar har sorat baziye khari bood

    ۰ ۰