«مهاجم مقبره»: از آغاز تا اسطوره شدن

توسط mikaelson در ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ , ۱۷:۱۷

توم رایدر یک داستان اصیل است، که بازگو کننده ی روند تبدیل لاراکرافت به یک قهرمان اکشن در دنیای گیم است. اما این به این معنی نیست که او در ابتدا ضعیف یا ناتوان بوده است.
داستان لارا کرافت ناگهانی شروع می شود. یک سینماتیک کوتاه در ابتدا وجود دارد،مونتاژی از اتفاقات که غرق شدن کشتی ای که لارا در آن است را نشان می دهد، و سپس دشمنی مرموز که در ساحل به او حمله می کند. چند لحظه بعد لارا بسیار خسته و آشفته درون غاری بیدار می شود و بازی کننده کنترل او را به دست می گیرد.

این بهترین آغاز بین بازی ها نیست. ما بارها لارا را در حالی که یک دشمن را از پا در می آورد دیده ایم در حالی که هیچ اضطرابی نیز در او دیده نمی شد، بنابراین مشاهده ی او با این وضع آشفته و مضطرب و سست کمی نامطلوب است.
اما با وجود این که او جوانتر است و توانایی های آینده ی خود را ندارد، لارا همچنان لارا است. محبوس شدن در جایی ناشناخته بدون هیچ گونه اسلحه و کمک یک اتفاق عادی در بازی های گذشته ی توم ریدر است، و این لارای جدید همانگونه که در نسخه های قبلی با مشکلات برخورد می کرد،با مشکلات جدید نیز کنار می آید. ابتدا می فهمد که باید چه کاری انجام شود و سپس آن را انجام می دهد بدون توجه به اتفاقاتی که پیش رویش قرار دارد.(چیز های ترسناکی که اطراف او وجود دارند و سختی فیزیکی کاری که باید انجام دهد)
تفاوت در تاثیر پذیری اوست؛(یک انسان با خصوصیات و احساس انسانی به جای یک شخصیت بی جان که به آن انیمیشن و حرکت داده شده است) دقیقا بعد از آغاز به کار «نگهبان مقبره» منتقدان آن را “هرزگی عذاب دهنده” توصیف کردند و نسبت به ضعیف شدن لارا اعتراض کردند. صداگذار شخصیت لارا”کامیلا لودینگتون”کار خود را در نشان دادن درد، تقلا و عذاب کشیدن بسیار خوب انجام داده است، در حالی که گریه ها و ناله های لارا در نسخه های قبلی به این اندازه واقع گرایانه نبوده اند بطوری که دیدن آن کمی آزار دهنده است.
اما این به هیچ وجه به اندازه ی آن عذابی که منتقدان بیان کرده اند آزار دهنده نیست، چرا که لارا به هیچ وجه از روی ناتوانی یک گوشه نمی نشیند و برای کمک التماس و  ناله نمی کند. طی چند ساعت اولیه ی بازی او مرتبا کارهایی که لارا کرافت قبلا هم انجام می داده انجام می دهد. شجاعت زیادی در انجام کار از خود نشان می دهد. او از تاریکی یا هیولاهایی که میداند باید با انها روبرو شود ترسی ندارد. او به کمک دیگران نیاز ندارد. اگر هدف ارزشمندی پیش رو باشد تا پای جان برای رسیدن به آن تلاش می کند.

لارا در برابر شرایط سخت مانند یک انسان عادی واکنش نشان نمی دهد. می دانم همه ی ما معتقیدم که در درون خود یک قهرمان اکشن هستیم، اما فقط لازم است از بالای یک میز به پایین پرت شویم، لحظاتی می نشینیم و با نگرانی نفس نفس می زنیم و درد می کشیم، در حالی که ناتوان به نظر می رسیم.
یک فرد ناتوان نمی تواند موقعیت را به نفع خود تغییر دهد؛ می نشیند،ناله می کند، یا می میرد یا برای کمک منتظر می ماند.اما لارا برخلاف بقیه بلند می شود، و هیچ گاه از این دوباره بلند شدن خسته نمی شود. به اقتضای داستان بازی او توانایی های اکشنی که ما به یاد داریم را یاد می گیرد.(شلیک رو در رو به دیگران و حیوانات و همچنین حرکات اکرباتیک)
اتفاقات «مهاجم مقبره» کم کم لارا را به همان قهرمانی تبدیل می کند که ما به یاد داریم، اما این همان شخصیت اصلی لارا خواهد بود که با کمی نیروی فرا انسانی فیزیکی و شجاعت و ارتجاع روانی و فکری ترکیب می شود.
با پیشروی در بازی توسط فلش بک هایی معلوم می شود که لارا در جوانی و کودکی نیز از یک دختر ساده ی همسن خود چند گام جلوتر بوده است. او وقتی سوار بر کشتی می شد یک دختر خام و ساده نبود؛ او یک محقق بسیار با استعداد و باهوش بوده که نظراتش مورد احترام بزرگتر ها و افراد با تجربه بود. او توسط مربی خود “روس” با شرایط سخت و نامناسب و زنده ماندن در شرایط بحرانی آشنا می شود.
مجموعه کتب اصلی «مهاجم مقبره»، که دو بار ویرایش شده خیلی با هم تفاوت ندارند.حال من از کتاب راهنمای اصلی ۱۹۹۶ نقل قول می کنم:
“لارا کرافت،از ابتدای تولد با هدف نجیب زاده شدن پرورش یافت.بعد از پایان مدرسه در ۲۱ سالگی،ازدواج لارا با یک نجیب زاده ی ثروتمند تضمین شده بود، ولی در راه برگشت از یک سفر اسکی،هواپیمای اجاره ای او در میان رشته کوه های هیمالیا سقوط کرد.تنها بازمانده یعنی لارا یاد گرفت که چگونه برای زنده ماندن در شرایط سخت (در حالی که از پناهگاه و محل بزرگ شدنش دور است) از هوش و دانایی خود بیشترین استفاده را بکند.”
داستان ادامه پیدا می کند تا جایی که لارا به تمدن بر می گردد در حالی که میل به زندگی سخت و پر ماجرا را در خود کشف کرده است.نکته ی مهم و بارز این است که لارا یک کودک عادی پولدار بوده است که با یک تغییر شیوه ی زندگی ناخواسته روبرو می شود.
البته نسخه های قبلی نیز با این داستان ساده سازگار بودند.با ورود «مهاجم مقبره: مکاشفات» لارا وارد یک زندگی پرماجرا برای تمام طول عمر خود می شود، ودر سن ۱۶ سالگی، یک مربی در “werner von croy” برای خود پیدا می کند. او دیگر یک فرد ممتاز اجتماعی که با یک تراژدی تغییر رویه داده بود نبود، در عوض یک فرد ممتاز اجتماعی با عادت های غیر عادی مثل شلیک به مردم یا حیوانات بود،که این ها را با تمرین کردن بدست آورده بود.
اگر شما دو شخصیت ذکر شده را با هم ترکیب کنید، شما دقیقا تصویری از آن چه که «کریستال داینامیک» و “Rhianna Pratchett ” گفته اند بدست می آورید.یک زن جوان محافظت شده و ممتاز که تشنه ی دانایی است و آماده ی انجام هرکاری است. او این کار ها را انجام می دهد، با استفاده از درس هایی که در تمام عمرش آموخته است و تعلیم هایی که از منابع مختلف بدست آورده است.


طراحی اصلی بازی هیچوقت سقوط هواپیما را در داستان اولیه بازی یا چگونگی تبدیل شدن لارا از جوانی  بازیگوش به قهرمانی باهوش را به ما نشان نمی دهد. «کریستال داینامیک» در نسخه های قبلی نیز به این ها اشاره ای نکرده است. در تمام نسخه های قبلی ما فقط تصویری از حوادث عادی می دیدیم همراه با یک اتفاق غم انگیز و سپس بوم!! ” یک حادثه ی غیر منتظره” تمام چیزی که برای همه ی قهرمانان اکشن مورد نیاز است و بس.
«مهاجم مقبره» در حقیقت می خواهد مسیر تبدیل شدن لارا به یک قهرمان را به ما نشان دهد. سخت مثل آهن،خشمگین مثل آتش، زیرک مثل روباه و با گیم پلی ای که اقتضا می کند شبیه مار باشد. وقتی که به پایان برسید شک دارم این همان لارایی باشد که شما به یاد دارید. اما آنچه که باید به خاطر بسپارید این است که هنگام تمام ناله ها، نفس ها و سختی های او، وقتی شما برای اولین بار گیم پد را در دستانتان می گیرید؛ حس می کنید این همان لارایی است که به یاد دارید. شما تا بحال او را کامل نمی شناختید!

«مهاجم مقبره»  قرار است در ماه مارس برای کنسول های PS3,Xbox 360 و رایانه های شخصی به انتشار برسد.

 

مترجم: فرهاد هوتن

دیدگاه
۴۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

43 Replies to “«مهاجم مقبره»: از آغاز تا اسطوره شدن”

  1. mori360 گفت:

    بازی پتانسیل شاهکار شدنو داره منتظرشم

    ۰ ۰
  2. اونجور که تریلرهاش نشون میداد دیگه خبری از اون معما های سخت و جذاب نیست امیدوارم این بازی دچار سرنوشت بازی resident evil 6 نشه.

    ۰ ۰
    1. xavi Hernandez گفت:

      در کل خوبه =D

      ۰ ۰
  3. آرویــن گفت:

    ممنون فرهاد جان. در حال خواندن مقاله هستم …
    قطعا یکی از مورد انتظار ترین بازی های من است … :X

    _____________________
    آروین از pc $

    ۰ ۰
  4. Curunir گفت:

    با تشکر از متنتون؛
    چند سال پیش با خانمی به نام الیکا آشنا شدم و بهشون دلباختم؛
    ببینم این لارا خانم می تونن جای الیکا رو بگیرن یا نه؛

    ۰ ۰
  5. avion گفت:

    امید زیادی به این بازی دارم.ازبین تمامی عناوینی که این چند وقته ریبوت شدن توم ریدر از همه امیدوارکننده تر به نظر میاد.

    ۰ ۰
  6. game59 گفت:

    بعضی نسخه های قبلی این بازی منو پیر کردن از بس که محیط ها عظیم،تو در تو و گنگ بودن ولی این یکی…!
    آخه چرا برا پی سی نمیدن؟انگار قسمت نیست که حتی طعم آنچارتد رو هم بچشیم…!
    :D

    ۰ ۰
    1. Kol Mikaelson گفت:

      بازی برای pc هم عرضه میشه :|

      بنظرت اگر برای پی سی نمیومد من سازندش رو زنده میذاشتم :-s

      ۰ ۰
    2. avion گفت:

      واسه pc هم میاد.اون خط اخر رو بخون.

      ۰ ۰
    3. Curunir گفت:

      عزیز یکم دقت کنی می بینی نوشته برای پی سی هم میاد

      ۰ ۰
    4. Very Big Daddy گفت:

      حالا کی گفته واسه پی سی نمیدن؟!

      ۰ ۰
  7. Alifs گفت:

    بدجووووووووووووری منتظرشم :P

    ۰ ۰
  8. mohammad.m گفت:

    بعد یه دوره تقریبا طولانی قراره دو تا بازی خوب بیاد خسته شدم از بی بازی بودن البته dmc هم خیلی خوب بود

    ۰ ۰
  9. karim گفت:

    آقا فرهاد خسته نباشی. =D

    بسی لذت بردیم :D

    ۰ ۰
  10. Sirius گفت:

    خسته نباشی به خاطر ترجمه
    من فکر می کنم عرضه شدن آنچارتد و تولد یه قهرمان جدید به نام نیتن دریک توی تصمیم گیری سازندگان در مورد اینکه با لارا کرافت جدید چی کار کنند تاثیر گذار بوده. شاید هم خود سازندگان بازی این تصمیم رو گرفتند که به نظرم تصمیم درستی بوده. لارا باورپذیر تر شده، و این باور پذیری خیلی تاثیر گذار ، درست مثل نیتن دریک، نیتن همیشه موفق نیست همیشه نقشه هاش درست از آب در نمیاد، همیشه تو مبارزات تن به تن پیروز نیست، همیشه خوش شانس نیست، اما آدم ضعیفی هم نیست و بر عکس خیلی هم قوی و سعی می کنه تو هر شرایطی بهترین کاری که از دستش بر میاد رو انجام بده و لارا کرافت هم این طوری شده و این برای من قابل تقدیر. چرا؟ تو زندگی واقعیمون، بدون هیچ ماجراجویی هیجان انگیزی، ما هم شکست می خوریم و بعد دو راه در پیش رو داریم یا بلند شو یا تا ابد سرجات بشین، در این جور لحظات که آدم با یاد شخصیت هایی ( حالا چه واقعی چه مجازی) که باز بلند شدن و ایستادن و به راهشون ادامه دادن و به خاطر همین که تا این حد این شخصیت ها برای من باور پذیر شدن.
    واقعا امیدوارم بازی خوبی از آب در بیاد چون واقعا حیف یه همچین شخصیتی رو داشته باشی ولی بازیت عالی نباشه.

    ۰ ۰
  11. King Tiger گفت:

    این بازی طرفدارهاشو ناامید نخواهد کرد …

    ۰ ۰
  12. Ali Hybrid گفت:

    ازبابت ترجمه ممنون :X
    مقاله ی جالبی بود و دستت درد نکنه !

    ۰ ۰
  13. eblis007 گفت:

    بهترین بازی ٩١

    ۰ ۰
  14. Amir.M گفت:

    همیشه از مکانیک های تامب رایدر لذت میبردم
    پیشنمایش جالبی بود ممنون

    ۰ ۰
  15. ho3in گفت:

    اگه بتمن نیاد شاید
    اونم شاید…

    ۰ ۰
  16. slayer گفت:

    ممنون عالی بود

    ۰ ۰
  17. ho3in گفت:

    ولی کلا بهش امیدوارم
    اصن من عاشق اکشن ادونچرم

    ۰ ۰
  18. Meraj Fathi گفت:

    من که اصلا از عوض شدن تمه این بازی راضی نیستم. دوست داشتم تمش مثل همون Legend و Anniversary و Underworld می بود.
    تو این نسخه لارا مثل یک دختر دست و پا چلفتی میمونه که نمیتونه خودشو جمع کنه ولی تو نسخه های قبلی برای خودش ابهتی داشت.

    ۰ ۰
  19. ho3in گفت:

    دسریست در برابر خوان پر عظمت بت من

    ۰ ۰
    1. Ali Hybrid گفت:

      حسین جان شما چرا سه تا کامنت جداگانه دادی؟ نمیشد همشو تو یکی بنویسی ؟

      ۰ ۰
    2. Meraj Fathi گفت:

      علی جان شاید ایشون دوست داشته باشن مثل شما ستاره دار بشن اشکالی داره.

      ۰ ۰
    3. Ali Hybrid گفت:

      ستاره دار شدن ایرادی نداره ولی این کارهم اشتباهه ! مثلا معنیِ اینارو میتونی شما به من بگی ؟
      “اگه بتمن نیاد شاید
      اونم شاید…..”
      یا “دسریست در برابر خوان پر عظمت بت من”
      ایشون میتونستن هر ۳تارو تو یکی بنویسن !

      ۰ ۰
  20. kherad گفت:

    این بازی خیلی هوادار داره و محبوبه امیدوارم انتظارات را براورده کند

    ۰ ۰
  21. victor hogo گفت:

    با تشکر…
    منتظریم دیگه…همین :D

    ۰ ۰
  22. MilAd.gH گفت:

    به شدت در انتظار این بازی هستم بهترین خوبیش اینه که واسه پی سی هم هست :D

    ۰ ۰
  23. GAME STAR گفت:

    عزیزم لارا :O

    ممنون از فرهاد هوتن :|

    ۲۵ روز دیگه مانده تا انتشارش :X

    امیدوارم اون سکانس های هیجانی که تو تریلر هاش بود تعدادشون زیاد باشه :D

    ۰ ۰
  24. Black Cat گفت:

    لارا جان اولین کاراکتر بازی های رایانه ای بود که من باهاش آشنا شدم و به معنای واقعی عاشقش شدم :X
    امیدوارم در این نسخه هم عالی باشد :D

    ۰ ۰
  25. general amin گفت:

    خواندنی بود …
    تریلرها نشان داده اند با بازی بسیار خوبی طرف هستیم …
    ——————————-
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  26. princeofpersia گفت:

    آخه کی میای ؟ مردیم ! مخصوصا احمد که دیگه داره زمین رو گاز میگیره۱ :D :P
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  27. Very Big Daddy گفت:

    آورین!بی تاب لاراخانم هم هستیم…

    ۰ ۰
  28. silver گفت:

    جز انتظار کار دیگه ای از دستمون برمیاد؟
    پس منتظریم!

    ۰ ۰
  29. jack raiden .m گفت:

    دست گلت درد نکنه بسیار جالب بود

    ۰ ۰
  30. Sam_Fisher گفت:

    فرهاد جان دمت گرم بسیار فوق العاده بود.
    بدون شک بازی “توم ریدر” یکی از موفق ترین بازی های سال جاری خواهد بود.”مشتاقانه منتظرشم”
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  31. محسن گفت:

    باتشکراز نویسنده مطلب لارا با قدرت برمیگردد شک نکنید :X

    ۰ ۰
  32. Marlon Brando گفت:

    با تشکر از نویسنده
    این بازی به نظرم بهترین Tomb Raider خواهد شد و کل شماره های قبلی Tomb Raider رو میخوابونه :D
    ——————————-
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  33. mr.zombie گفت:

    بدیهی است این بازی یکی از بهترینهای امسال خواهد شد و شدیدا منتظریم…
    مقاله هم بسیار زیبا بود مخصوصا تصاویری که انتخاب کردی…با تشکر… :wink:
    ___________________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  34. Jhon f Keendy گفت:

    امیدوارم مثل شماره های قدیم چالنج برنگیز و معمای باشد

    ۰ ۰
  35. Masoud76 گفت:

    مرسی بابت ترجمه.ای نبازی به نظرم یکی از بازی های خوب امسال میشه.البته امیدوارم.

    ۰ ۰