نویسنده‌ی رمان‌های «ویچر» در مورد بازی‌ها چگونه فکر می‌کند – ۱

توسط سعید زعفرانی در ۲۸ آبان ۱۳۹۱ , ۲۰:۰۰

فانتزی ویچر، سال‌ها قبل از این‌که بازی‌های درخشانشان توسط استودیوی لهستانی CD Projekt Red ساخته شود ساخته شود آغاز شده بود. در ابتدا ویچر داستان کوتاهی بود که در یک مجله‌ی لهستانی در سال ۱۹۸۶ به چاپ رسید. امروزه، سری ویچری سه مجموعه از داستان‌های کوتاه و پنج رمان بلند دارد. نویسنده‌ی ۶۴ ساله‌ی این داستان‌ها یعنی Andrzej Sapkowski به یکی از نمادهای برجسته‌ی ادبیات تخیلی لهستان تبدیل شده است.

در ظاهر یک رابطه‌ی تنگاتنگ از خلاقیت لهستانی را مشاهده می‌کنیم، CD Project Red یک منبع تمام نشدنی از قصه برای کارهای خود دارد، و Sapkowski خوش‌حال است که به طیف جدیدی از مخاطبین جهانی معرفی شده است. به همین دلیل، انتظار داشتیم که Sapkowski  طرفدار پر و پا قرص بازی‌های ویدئویی باشد.

اما این ایده وقتی که یوروگیمر لهستان کشف کرد Andrzej Sapkowski خیلی از بازی‌های رایانه‌ای خوشش نمی‌آید از بین رفت.

“من بازی‌های کامپیوتری بازی نمی‌کنم چون آن‌ها از حیطه‌ی علایق من بسیار دور هستند.”

وی در جمله‌ی اول تکلیفمان را روشن کرد. او ادامه داد:

“من هیچ وقت بازی‌ رایانه‌ای بازی نکرده‌ام، چه تخیلی یا سبک‌های دیگر. بعضی اوقات در مجلات اختصاصی بازی در موردشان خوانده‌ام، یا برنامه‌های تلویزیونی را نگاه کرده‌ام. برخی اوقات از گرافیک و تکنولوژی آن‌ها متحیر شده‌ام. البته نمی‌توانم چیزی در مورد قصه‌‌ی بازی‌ها بگویم. بماند که برخی از بازی‌ها به نظر می‌رسد اصلا داستان ندارند. آن‌ بازی‌ها فقط به جلو ررفتن و نابودکردن محدود هستند.”

همه‌ی آن‌چه که Sapkowski از بازی ویچر دیده است، طرح‌های هنری بوده. وی بعد از اعلام این نکته گفت که ‘یک نگاه صرفا جهت دیدن’ بوده است. همچنین وی اعتقاد دارد که نقش او کم‌رنگ‌تر از آن بوده که بشود اسم آن را ‘همکاری’ گذاشت. وی گفت “احساس نمی‌کنم یک نویسنده‌ی مشترک برای بازی‌ هستم” پس همه‌ی قسمت‌های بازی باید در CDPR کارگردانی شده باشند.

بازی ویچر یک داستان متناوب با دنیای ویچر را تعریف کرده است. ببینیم Sapkowski از این بابت خرسند است؟

“بازی، -با تمام احترامی که برای آن قائلم، ولی بگذارید بالاخره راحت حرف بزنیم- یک نسخه‌ی متناوب از داستان، یا یک ادامه بر آن نیست. بازی یک اقتباس آزاد است که المان‌هایی از کار من را در بر دارد، یک اقتباس که توسط نویسندگان دیگری خلق شده است.”

“اقتباس‌ها -با این‌که می‌توانند از طریقی به داستانی که در کتاب‌ها گفته شده است مرتبط شوند- هرگز نمی‌توانند نقش یک پیگیری را ایفا کنند. آن‌ها نمی‌توانند پیش درآمد یا پس در‌آمد اضافه کنند، فقط می‌توانند خاتمه یا ادامه داشته باشند.”

وی ادامه داد:

“شاید دیگر وقت آن است که به شفاف به مسائل بپردازیم. ویچر یک بازی خوش ساخت است، و موفقیتی که به دست آورده حقش بود، و همچنین خالقین آن اگر به افتخاری رسیده‌اند، مستحق آن بوده‌اند. اما به هیچ وجه نمی‌شود آن را یک ‘نسخه‌ی متناوب’ از داستان‌ها در نظر گرفت  یا حتی ‘ادامه’ ای بر داستان‌های ویچر گرالت. چرا که این فقط می‌تواند توسط خالق گرالت انجام گیرد. یک Andrzej Sapkowski واقعی.”

در صورت استقبال ادامه دارد …

دیدگاه
۲۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

21 Replies to “نویسنده‌ی رمان‌های «ویچر» در مورد بازی‌ها چگونه فکر می‌کند – ۱”

  1. HTD_no1 گفت:

    “یک نسخه‌ی متناوب از داستان”، یعنی‌ دقیقا چه نسخه‌ی متوجه نمیشم؟

    ۰ ۰
    1. Project Siren گفت:

      یعنی همون ادامه ی داستان….. :roll:

      ۰ ۰
  2. Project Siren گفت:

    سعید جان خوب بود… ادامه بده سایت به تنوع محتوایی بیشتری نیاز داره. :mrgreen:

    ۰ ۰
  3. william wallace گفت:

    الان با فرش قرمز میام استقبال :D …با تشکر فراوان در انتظار ادامه هستم :)
    ____________________
    فرزام از SONY make.believe

    ۰ ۰
  4. Ebrahim گفت:

    خوب خیلى تو دنیا مثل من منتظر نسخه جدید این شاهکار هستند

    ۰ ۰
    1. Ali Hybrid گفت:

      داداش منم با این بازی خیلی حال کردم فقط به قول اون دوستمون ” این بازی شدیدا به افراد زیر ۱۸ سال ( !!!! ) توصیه نمیشود !!! :)) “

      ۰ ۰
  5. Leon S.K گفت:

    داستان بازی همینجوری فوق العاده گیرا و لذیذ بود حالا چه برسه این خالقش هم میمومد همکاری میکرد!!!
    من انقدر داستان این بازی رو دوست داشتم که هیچ وقت دلم نمیاد دوباره بازی رو برم! اگر هم یک روز این تصمیم رو گرفتم دوباره همون انتخاب های قبلیم رو انجام میدم!! O:-)

    ۰ ۰
    1. Pooriya7 گفت:

      معلوم خیلی روت اثر گذاشته

      ۰ ۰
    2. Leon S.K گفت:

      یعنی انقدر با شخصیت ورنن روچ و صداگذارش حال کردم که یه تار ذلف های پریشونش رو به صد تای اون یوروف قاتل و تک چشم نفروختم!!! :D
      تریس مری گولد هم که دیگه هیچی….. اهم اهم :mrgreen:

      ۰ ۰
    3. اتفاقا یوروف هم خیلی شخصیت جالبی داره یه بار امتحان کنی بد نیست :wink:

      ۰ ۰
  6. victor hogo گفت:

    چیزی که مطمئنم اینه که سازنده ها به خوبی تونستند تصوری که این نویسنده در کتابش برای خواننده ها از دنیای ویچر ایجاد کرده رو پیاده کنند. حالا چقدر سوای عناصر دنیای ویچر در این بازی به داستان کتاب پایدار بوده اند رو نمیدونم ولی خودم فک کنم فقط از کتاب الهام گرفتند واز المانهاش استفاده کردند وداستان متفاوتی به وجود آوردند که شاید کم و بیش هم شبیه باشه.
    خیلی ممنون حتما ادامه داشته باشه.
    ——————
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  7. dmc-X360 گفت:

    چی ؟ ویچر بازی نکردی ؟ نصف عمرت برفناس :lol:
    داستان بازی با این حال خیلی زیبا بود . اما هیچکس مثل خودش نمیتونه چیزی که به وجود آورده رو ادامه بده .

    ۰ ۰
  8. Vahid گفت:

    متشکر بابت ترجمه اما یه ایراد کوچیک توی این قسمت وجود داره:
    “اقتباس‌ها -با این‌که می‌توانند از طریقی به داستانی که در کتاب‌ها گفته شده است مرتبط شوند- هرگز نمی‌توانند نقش یک پیگیری را ایفا کنند. آن‌ها نمی‌توانند پیش درآمد یا پس در‌آمد اضافه کنند، فقط می‌توانند خاتمه یا ادامه داشته باشند.”
    درستش اینه:
    “اقتباس‌ها -با این‌که می‌توانند از طریقی به داستانی که در کتاب‌ها گفته شده است مرتبط شوند- هرگز نمی‌توانند نقش یک پیگیری را ایفا کنند. آن‌ها حتی نمی‌توانند پیش درآمد یا فصل افتتاحیه ای به داستان اضافه کنند چه برسد که بخواهند اختتامیه یا ادامه ای برای آن رمان باشند.”
    و اما نظر خودم در مورد خبر:
    اصلاً از نظر Andrzej Sapkowski سورپرایز نشدم. حرفاش نشون می ده هیچ درکی از گیم نداره و به شدت هم مغرور و پرمدعاست. اظهار نظرش اصلاً جالب نیست.

    ۰ ۰
  9. orion گفت:

    این استاد. خیلی قیافشم به بازی نمیخوره
    ولی انصافا کتابش شاهکاره. و نقطه قوت بازی ویچر هم همینه

    ۰ ۰
  10. محسن گفت:

    این بازی بسیار شاهکار هست صحنه های که +۲۵ سال هست هم که ابرشاهکاری هست برای خودش :D :)) :)) :)) :lol:

    ۰ ۰
  11. Reza Assaie گفت:

    یعنی چی درصورت استقبال ادامه دارد؟ کاری را یا شروع نکن یا اگرشروع کردی تا تهش برو

    ۰ ۰
  12. king of games گفت:

    THE WITCHER 2 یکی از بهترین بازی های زندگیمه

    ۰ ۰
  13. CALL OF REZA گفت:

    هیییییییییییی روزگار ….. سرنوشت شوم من نذاشت که این بازی رو تموم کنم :cry:
    یه جای بازی گیر کرد. هرکار کردم درست نشد. منم کلا ناامید شدم از ادامه ی بازی.ولش کردم.

    ۰ ۰
    1. general amin گفت:

      ولی حتما بازیش کن یه زمان . بازی خوبی را از دست داده ای …

      ۰ ۰
  14. general amin گفت:

    ممنون . بسیار عالی . حتما ادامه دهید …
    —————————-
    SONY make.believe

    ۰ ۰
  15. Bozqurd گفت:

    واقعا سری موفقی است، امیدوارم هر چه با قدرت به ادامه ی آن فکر کنند!

    ——————-
    Pc Forever
    —————-
    The Hobbit

    ۰ ۰