16 نظر

آموزش نوشتن داستان | دستی بر قلم ۳

توسط در6 سال پیش
 

امروز قصد داریم که به ادامه بحث نوشتن داستان بپردازیم. در قسمت قبل برای شخصیت پردازی یک کارکتر گفتیم که ابتدا باید تمام نکات ریز، درباره ابتدای زندگی کاکرتر و سال‌های اولیه زندگی او برای خودتان در نظر بگیرید. می‌خواهم مقاله امروز را با یک مثال برای شما پیش ببرم. شخصیتی مانند شخصیت محبوب اتزیو را در نظر بگیرید.

ما در ابتدای بازی شاهد به دنیا آمدن اتزیو هستیم. از زبان می‌فهمیم که او اهل چه کشوری است و در چه سالی به دنیا آمده.

بعد از مدتی که بزرگ شد می‌فهمیم که او پسر یکی از خانواده‌های مهم و ثروتمند شهر است. همچنین بازی به ما می‌گوید که او از قدرت بدنی خوبی برخوردار است و … .

نکته ای که لازم است در همین جا گوشزد کنم این است که وقتی ما می‌گوییم باید تمام اطلاعات شخصیت را از همان اول برای خودتان در نظر بگیرید، به معنی این نیست که حتما باید همه آن اطلاعات را در بازی خود به بازی کننده‌ها نشان دهید. این کار فقط باعث می‌شود که شناخت بهتری از شخصیت خود داشته باشید تا بتوانید مسیر آن را در داستان پیدا کنید.

بعد از این نوبت به بخش اصلی کار میرسد. شما باید روحیات شخصیت خود را بسازید. روشی که همیشه پیشنهاد شده این است که کاملا در شخصیت خود وارد شوید. ببینید که او چه روحیاتی دارد. در مواقع مختلف چه عکس العمل هایی از خود نشان میدهد. باید همه چیز را ریز به ریز بررسی کنید. مثلا رابطه او با دیگران، نحوه حرف زدن با آن ها، اشتیاق او برای کارها و خیلی چیز های دیگر.

مطلب مشابه ◄  نقص فنی یا یک ویژگی جدید؟ | ۱۵ گلیچ که تبدیل به ویژگی گیم‌پلی بازی شدند!

اگر بتوانید که خوتان را کاملا جای شخصیتتان ر داستان تصور کنید، حتما می‌توانید به خوبی از پس این کار بر بیایید. چون اگر شما به جای او در داستان بازی کنید، می‌توانید  ریزترین جزئیات را در شخصیت خود اضافه کنید.

بعد از اتمام این کار ها نوبت به تعامل شخصیت های شما می رسد. شما ابتدا ایده را شکل دادید. بعد برای آن شخصیت هایی را طراحی کردید. حال باید شخصیت های خود را در ایده جای بدهید. باید در این مرحله تعامل بین شخصیت های خود را در نظر بگیرید. مثلا شخصیت A با این روحیات در صورت تقابل با شخصیت B با رو حیات خودش، این دو شخصیت چگونه رفتاری از خود نشان میدهند؟ این خیلی مهم است. برای مثال سریال لاست را در نظر بگیرید.

ما در همان ابتدا میفهمیم مایک پدری است که برای پسرش حاضر به انجام هر کاری است. او سعی در به دست آوردن علاقه “والت” به خود است اما والت هیچ علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دهد. همین‌ها هستند که داستان شما را می‌سازند پس واقعا جدی بگیرید. در یک داستان نکات بسیار ریزی وجود دارد که شاید بعضی جاها به نظر شما اضافه بیایند اما برای شناخت شخصیت بسیار تاثیر گذارند و خودتان اکثرا از آن ها بی خبرید.

ادامه دارد …

قسمت اول

قسمت دوم

Bomberman  از انجمن $pc

 
  • ★★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در زمان ۲۰:۵۵:۳۵

    علی جان واقعا ممنون خیلی به کار خیلیها خواهد آمد.

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در زمان ۲۲:۵۲:۱۲

    ممنون...امیدوارم ادامه داشته باشه...
    ________________
    دومین طلای ایران و کشتی فرنگی رو به دوستان تبریک میگم
    فرزام از SONY make.believe

    ۰۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در زمان ۲۲:۵۶:۰۲

    دستت درد نکنه bomberman جان . قشنگ بود/

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در زمان ۲۳:۱۶:۱۷

    علیرضا جان ممنون.زیبا بود.به درد طرفداران بازی سازی خیلی میخوره.بچه ها کسب مدال دوم توسط امید نوروزی رو تبریک می گم.ایشالا فردا هم بهداد سلیمی و عبدولی دو طلای دیگه خواهند گرفت.

    ۰۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در زمان ۲۳:۴۶:۵۲

    ممنون بابت مطلب . خیلی خوب بود ...

    ۰۰

  • ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در زمان ۰۱:۳۷:۵۹

    واقعا نکات اولیه و پایه این ها هستن . تخیل واقعا مثل یه جادو هست که قلم می کشون . عشق به نوشتن داستان عالی ولی چند مورد خیلی مهم برای نویستدگی
    ۱ ذهن خلاق و نو اور
    ۲ تخیل
    ۳ نکته برداری از اتقاقات دور ور خودتون
    ۴ اشنایی با نگارش زبان که کتاب یا سناریو می نویسید
    ۵ اراده قوی برا تمام کردن داستان
    یه تبریک جانانه به ایران های عزیز و خانواده این قهرمانانی که واقعا افتخاری برای ما دست اوردن که به جهانیان نشون دادن ایران کشور قهرمان پرور نه اون چیز که دشمنان می گن
    به امید ایرانی بهتر

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در زمان ۰۲:۵۱:۱۹

    مرسی دوست خوبم . نکات مفید و آموزنده ای بود .
    تشکر و خسته نباشی برای شما.

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در زمان ۰۳:۳۰:۱۷

    با سلام!
    با تشکر بسیار از بومبرمن(علیرضا) عزیز!... موفق باشی.
    بحث داستان پردازی و شخصیت پردازی بسیار عمیق و دارای ریزه کاریهای فراوان است. این عمق بقدری است که در این حیطه هر از چند گاهی در ژانرهای مختلف داستانگویی شاهد رویش نویسندگانی با سبک های منحصر بفرد هستیم. بعبارت دیگر زاویه دید و نحوه روایت داستان می تواند به تعداد نویسندگان متنوع و خاص باشد. که این امر عمق و پیچش عمیق داستان نویسان و راویان داستان را فریاد می زند. قابل ذکر است شخصیت پردازی در طول پروسه داستانگویی می تواند به شیوه های مختلفی شکل گیرد که می تواند بر اساس بلند و کوتاه بودن داستان، رنگ و بوی مختلفی به خود بگیرد و .... که تمامی این فعل و انفعالات رشد از هسته و دانه نویسنده رویش یافته و زوایای فکری و مناظر پیش چشمان ِ تجربیاتش را به تصویر می کشد.
    بحث بسیار است... اما مطالعه کننده کم....
    ---
    توجــــــــــــــــــــــــــه:
    دیدگاهم برای سایر دوستان دیدگاه گذار:
    مطلب فوق... بستری جدی را پیش روی شما دوستان عزیز گشوده و در نهایت نظرات نویسنده مطلب با دیدگاههای شما به جمعیت رسیده و دریچه های تازه ای را پیش روی همگان می گشاید. لیوان آبی برای سیرابی دانش شما پیشکش کرده و می شود این لیوان دوباره پر شده و بسوی دوست نویسنده این مطلب برگردد.
    دوستان، برادران، عزیزان...
    دیگر دیدگاههای ورزشی و مدالی و وزنه ای و تندری و دمش گرم ... از کجا سر بر آورده است؟ اگر این حقیر نویسنده این مطلب بودم که این دیدگاهها آب سردی میشد به جای لیوان آب برای من... کما اینکه همان احساس را هم دارم. این چه زاویه نگاهیست؟ این چه احترامیست؟
    گاهی می خواهم تنی به آب زده و مطلبی را با جان شنا کنم(مطلبی بنویسم)، می رسم به این امواج ناگهانی(و موارد دیگر)... که این امواج همان سیگنالهای ذهنی شماست که پارازیتی می شود بر روی امواج صاف...
    اگر دیدگاهی ندارید، نظری ندارید... خب ندهید(اما توصیه ام اینست که حتما شرکت کنید). این دیدگاههای این نوعی می تواند از طریق پیامهای کوتاه و یا از طریق اتاقهای گفتگو به سمع و نظر یکدیگر رسانده شود.
    در انتها عذرخواهی این حقیر می ماند از بومبرمن(علیرضا) عزیز و سایر دوستان که پای از گلیم ِ رفاقت بیشتر دراز کرده ام.
    ///////////////////////////////////////////////////////||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
    آخرین دیدگاههای این حقیر:
    در تاپیکهای "امروز در توییتر بازی سازان" و "مصاحبه با رابرت بولین" و "مشکلات عرضه بازیهای رایانه ای با اعمال قانون کپی رایت در کشور برطرف می شوند" و "توضیحی کوتاه راجب مقالات ساخت بازی" و " عکس: Christian Bale در عیادت از قربانیان حادثه‌ی تیراندازی در سینما" و " عرصه بازی‌های رایانه‌ای کشور نیازمند صنعتی شدن به معنای واقعی است" و "بحث بازی مبارزه در خلیج عدن" و "رونمایی از سیستم عامل جدید مک" و "امکانات جدید سایت دنیای بازی" و "سرمایه گذاری بزرگ اپل در توییتر" و "نکات امنیتی روز" و "گرشاسپ و راز اژدها" و "مصاحبه ای با Epic"
    ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||//////////////////////////////////////////////////////
    با تشکر از همه دوستان عزیز!

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در زمان ۰۶:۳۰:۵۶

    ممنون از علیرضای عزیز مطلب خوبی بود با قدرت ادامه بده...
    _________________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰

  • ★★
    ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در زمان ۱۷:۲۵:۳۸

    ممنون علیرضا جون واقعا خوب بود!
    امیر از pc$

    ۰۰

شما باید ورود برای ارسال نظر