عرصه بازی‌های رایانه‌ای کشور نیازمند صنعتی شدن به معنای واقعی است

توسط عماد قربانی در ۴ مرداد ۱۳۹۱ , ۱۲:۳۳

کارگردان حوزه سینمای انیمیشن با یادآوری اینکه کیفیت و جذابیت در بازی‌های خارجی حرف اول را می زند، گفت: سازندگان بازی‌های داخلی باید تلاش کنند ویژگی‌های یاد شده را در تولیدات بومی به وجود آورند و مخاطبان را به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای داخلی سوق دهند. عرصه گیم کشور نیازمند صنعتی شدن و استانداردسازی تولیدات به معنای واقعی است.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، بهرام عظیمی افزود: دست بازی سازان را باید در ساخت اثر کمی آزاد گذاشت تا بتوانند ایده و تفکرجدید را وارد بازی ها کنند . بازی های داخلی ناخواسته به سمت سفارشی شدن می رود و این رویکرد از دامنه مخاطبان اثر می کاهد.
عظیمی تاکید کرد که سفارشی سازی قدرت رقابت را از محصولات ایرانی در بازار گیم می گیرد و مخاطب را از استفاده تولیدات متنوع و جذاب محروم می کند.
باید از صنعت بازی سازی داخلی کنار گذاشته شود تا شاهد بازی هایی باشیم که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.
این انیمیشن ساز ادامه داد: برای تولید بازی نیاز به طرح مناسب و بازی نامه خوب است ، بدیهی است با این حجم از قصه در فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی نباید در این زمینه با فقر موضوعی روبه رو باشیم .
به گفته عظیمی، بازی های رایانه ای ویژه گروه سنی کودک باید حاوی پیام و دربرگیرنده حس رقابت در مخاطب خود باشد تا موجب پویایی ذهن کودک شود .
به عقیده کارگردان انیمیشن سینمایی ۱۵۰۰ ، در بازی سازی باید از تجارب دیگر کشورها در زمینه تکنیک در تولید و بازاریابی مناسب تولیدات استفاده بهینه کرد. شناخت دقیق بازی سازان از نیاز مخاطب و بازار در جهت رونق تولیدات داخلی ضروری است .
وی برپایی نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران را موفق ارزیابی کرد و گفت که باید برگزاری این قبیل رویداد ها در نقاط مختلف کشور و شهرستانها را در جهت معرفی تولیدات داخلی و فرهنگ سازی برای استفاده از بازی های رایانه ای در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.
منبع : بنیاد ملی بازی های رایانه ای

دیدگاه
۲۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

28 Replies to “عرصه بازی‌های رایانه‌ای کشور نیازمند صنعتی شدن به معنای واقعی است”

  1. RANDYORTON گفت:

    من تو کف این ریش طرف موندم اون قسمتی هم که گفته از روی قصه بازی بسازیم بستگی داره اگه ماله رستم و شاهنامه باشه خوبه اما قصه خاله پیرزن بیان بازی بسازن… :lol: :lol:
    ————————
    حقوق بگیر مایکرو
    CODTeam

    ۰ ۰
    1. Zeus گفت:

      ریشو نیگا تو رو خدا!
      ——————-
      یعنی مثالی که میگن قدیما با تیغ ریش میزدن و الان با ریش تیغ میزنن رو واسه کسایی مثل این گذاشتن!مملکت شده ریش پرور!

      ۰ ۰
    2. MG.96 گفت:

      آقا اینجوری نگید تو رو خدا ! بهرام عظیمی آدم با سوادیه. انصافا تو عرصه ی انبمیشن خیلی آدم بزرگیه.

      ۰ ۰
    3. william wallace گفت:

      فکر کنم شخصیت گرشاسبو از این الهام گرفتن :D
      ولی انسان بزرگی تو زمینه انیمیشن ایرانه…

      ۰ ۰
  2. Sam_Fisher گفت:

    واقعا دراین یکی دو سال اخیر صنعت بازی سازی ایران توانسته بازی های خوبی را عرضه کند و امیدوارم این روند به همین شکل ادامه داشته باشد ;)

    ۰ ۰
  3. EPIC SINA گفت:

    آقای عظیمی خدمت های بزرگی به انیمیشن ایران کرده و امیدوارم که به پیشرفت گیم در ایران کمک کنه

    ۰ ۰
  4. amir47 گفت:

    بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن خیلی خوبیه… حرفاش هم درسته
    امیر از pc$

    ۰ ۰
  5. به نظر من باید از تجارب چنین افرادی استفاده کرد.
    ______________________________
    یک مشکل در ارسال دیدگاه :
    آقای حکیمی من از تگ bold برای bold شدن نوشتم تو کامنتم در بحث خلیج عدن استفاده کردم ولی این تگ تو نظرات بقیه دوستانی که بعد از من نظر دادند نیز اثر گذاشت با اینکه من آنرا بسته بودم.

    ۰ ۰
  6. “برای تولید بازی نیاز به طرح مناسب و بازی نامه خوب است ، بدیهی است با این حجم از قصه در فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی نباید در این زمینه با فقر موضوعی روبه رو باشیم”
    با فقر موضوعی روبه رو نیستیم با فقر عقلی روبه رو هستیم. وقتی عزیزان میان کتاب مولوی و یا داستان لیلی و مجنون رو اصلاح میکنن شما دیگه تا اخرش رو برو….!
    میگن ما مریضیم ولی اینا از همه مریض تر هستن…!

    ۰ ۰
  7. MR.TANGO گفت:

    این کیه!؟
    بن لادنه؟!
    مگه نمرده بود؟!

    ۰ ۰
    1. lich king گفت:

      ایشون رو نمیشناسی الکی نظر ندید لطفا x-( . این آقا یکی از منتقد های خوب و یکی از بهترین انیمیشن سازان ایران هست . کارگرادان انیمیشن های سیاساکتی و راهنمایی و رانندگی تلوزیون هم ایشون اند

      ۰ ۰
    2. MR.TANGO گفت:

      شوخی کردم که بخندیم
      من خیلی هم خوب میشناسمش
      اصلا مگه کسی هست که ایشون رو نشناسه
      منظوره بدی هم نداشتم
      :-|

      ۰ ۰
    3. MR.TANGO گفت:

      الکی به آدم نتوپین

      ۰ ۰
    4. انیمیشن سینمایی ۱۵۰۰ ۸-O 8-O چجوری نمیشناسین

      ۰ ۰
  8. Sari gamer گفت:

    مرد خیلی خوبیه بیشتر موقعها حرفاشو تو رادیو هفت می شنوم خیلی باحاله
    امیر از pc$

    ۰ ۰
  9. AMIR-GAMER گفت:

    خیلی ازش خوشم میاد O:-)

    ۰ ۰
  10. general amin گفت:

    ایشون فرد شناخته شده ای هستن حرفهاشون هم درسته

    ۰ ۰
  11. MahanGM گفت:

    این هم نفسش از جای گرم بلند میشه ها

    ۰ ۰
  12. bijan joker گفت:

    بهرام عظیمی یکی از بزرگترین و قابل احترام ترین هنرمندان این مرز و بومه و این جانب به شخصه خیلی دوستشون دارم و براشون احترام زیادی قائلم…
    حتما در تابستان انیمیشن تهران ۱۵۰۰ رو برید و در سینما ببینید تا از این بزرگ مرد حمایت کرده باشید، من این انیمیشن رو دیدم، واقعا عالی و خنده داره…

    _______________________
    ( THE DARK KNIGHT RISES )

    ۰ ۰
    1. bijan joker گفت:

      ممنون عماد جان بابت خبر… :wink:

      _______________________
      ( THE DARK KNIGHT RISES )

      ۰ ۰
    2. خواهش می کنم ، ممنون از شما به خاطر نظر :wink: :wink:

      ۰ ۰
  13. fisher گفت:

    نه بابا!جدی می گی؟

    ۰ ۰
    1. fisher گفت:

      فهمیدم این کیه: اژدر پشمک به سر ! :lol:
      (فقط شوخی بود قصد توهین نداشتم،پسر خوبیه)

      ۰ ۰
  14. Hamedgh گفت:

    با سلام!
    عنوان دیدگاه: عرضه بازیهای رایانه ای کشور نیازمند تغییر و تحول واقعی است.

    با تشکر از آقای بهرام عظیمی عزیز!
    بدون تردید همگان یا خاصان می دانند که دلایل درج این مصاحبه ها(بنیادی) در چه منظور ِ نظری نهفته است… از اینکه بگذریم…به دیدگاههای آقای عظیمی می رسیم.
    باز هم بدون تردید…موجودیت کیفیت و جذابیت در تمامی آثار هنری موجب جذب مخاطبان خواهد شد و واجب الوجود است چه رسد به بازیهای ویدیویی که گیم پلی را در بطن خود باید آبستن گردد.
    جای تشکر دارد که ایشان از واژه بومی در کنار واژه تولیدات استفاده برده و به کلمه ترکیبی”تولیدات بومی” رسیده ایم(به جای بازیهای بومی). لیکن توصیه می گردد که از کلمه ترکیبی “تولیدات بومی” به ترکیبی “تولیدات داخلی” رسیده تا جمیع المنظورات حاصل گردد. اما این حقیر بر این عقیده است که هر تولید هنری تا خود را نشناسد نمی تواند به فاز تجاری و صنعتی شدن پیش رود. اول باید هنر را شناخت و آبستن شده و بعد زایاند(سیرت زیبا) و بعد در صورت شناساندن و یادگیری زبانی جهانی، به مرحله بعدی پای گذاشت. بازی سازی و دنیای بازیها، دنیایی هنری است. بازیها و دنیای بازیها(واقعی و مجازی) زبان و گستره ای جهانی دارند. فقط باید جهانی فکر کرد و به هنر بازیها آموزاند. چطور می شود که به یکباره پای در صنعتی شدن گذاشت؟ چطور می شود؟ مگر هنر انیمیشن این سرزمین توانسته، صنعتی شود؟ مگر هنر سینمای این سرزمین توانسته صنعتی شود؟ صنعتی!!!… صنعتی و تجاری به معنای واقعی!!!… اگر شده است، پس هالیوود و بالیوود چه هستند؟ اگر آنها صنعتی و تجاری شده اند هنر سینمای این سرزمین دیگر صیغه صنعتی است.(حتما می دانید که این اواخر هم صحبت از دولتی شدن کامل هنر سینما و کوتاه کردن دست بخش خصوصی شده که نارضایتی هایی را برانگیخته است. حتی سینماهای حوزه هنری اجازه اکران برخی از فیلمهای سینمایی را نمی دهند.). بله… اگر نتیجه ناگواری ناشی از تصمیمات گوارای خودشان(مسئولین سیا.ست گذار) است. حالا از هنر بازی سازی در این سرزمین چقدر می توان انتظار صنعتی شدن داشت؟!

    کاملا با صحبتهای آقای بهرام عظیمی در ارتباط با سفارشی شدن بازیها و تاثیر بر دامنه مخاطبان موافقم. موافقیم…اما ایشان باید به یاد انیمیشنهای سفارشی که برای تلویزیون ساخته اند، نیز افتاده و خاطر نشان سازند که در این سرزمین که بستر خصوصی سازی و فعالیت گسترده فرهنگی و هنری داده نمی شود(یا با سخت گیریهای فراوان روبرو می شود)، نباید انتظار تولیدات هنری و فرهنگی در دامنه خلاقیت بالا داشت چرا که بیشتر این محصولات در دامنه دولتی یا خصوصی های دولتی ساخته شده و زبان استقلال خود را در کام آنها می چرخانند. در این دامنه محدود که سیاست گذاریهای اشتباه و خودخواهانه و کورکورانه مسئولین دست و پای هنر را بسته است، چگونه می توان به سرعت وارد رقابت داخلی و خارجی شده و مخاطبان را از تنوع و جذابیت تولیدات داخلی یا تولیدات بومی مد نظرتان محروم نساخت؟

    ادامه دارد…

    ۰ ۰
    1. Hamedgh گفت:

      هنر بازی سازی این سرزمین با توجه به سرمایه گذاران محدودش، باید به کدامین سمت میل کند؟ آیا می تواند بر روی پاهای خود قد راست کند و شرکت های بازی سازی مستقلی از همین سرمایه های اصلی دنیای بازیها محصول دارد؟ تا محصولات را برای خود و مخاطبانشان با تجهیزات و علم به روز شده خود بسازند؟ شرکتهای سرمایه گذاری که(دولتی – دولتی خصوصی) در تجارت و سهم سود بازیهای داخلی وارد شده اند. در حالیکه باید برای رسیدن به آن استقلال فکری و هنری به بازدهی قابل توجهی دست یابند(کیفی و مالی). هر چند که در این وادی نباید از سهم کیفی بازی سازان(یا نوآموزان بازی ساز) نیز براحتی گذشت که شاید در طی مقاله ای بدان پرداخته شود.
      اما از کلمه “رقابت” پای به میدان آمد. نیک می دانیم که رقابت سالم و جوانمردانه، صحنه مبارزه خود را می خواهد. لوازم و تجهیزات خود را می خواهد. همآوردهای هم وزن و هم رتبه می خواهد. هدف و غایت مبارزه می خواهد. حال کفه ترازوی کدام طرف(این سرزمین با آن سرزمین) در تمامی این رکن ها برابر است؟ درباره هنر بازی سازی که می دانیم… درباره هنر انیمیشن بگویید.
      طرح مناسب(ناشی از فرهنگ غنی این سرزمین) برای بازی سازی مهم دانسته شده است. بله… اما در کشورهای پیشرفته در هنر بازی سازی چطور؟ چند درصد از بازیهای موفق و جذاب آن کشورها از روی فرهنگ غنی خودشان(تاریخ و ادبیات سرزمینشان) ساخته شده است؟ پس نیک بدانید که اضافه کنم، انیمیشن سازی با بازی سازی تفاوتهایی دارد. اینجا دیگر قلم و کاغذ نقاشی و یا نرم افزارهای سه بعدساز انیمیشن به تنهایی کاربرد ندارد تا به دل قصه زده و چند صحنه و پلان را فیلمبرداری کنیم تا سیا ساکتی در داخل ماشین پیکان ِ اسپرت شده اش با سرعت صد و بیست کیلومتر از کنار دوربین کنترل نامحسوس عبور کرده و بر روی صفحات تلویزیون زنده شود. اینجا باید به زبان بازی صحبت کرد، باید چنان گیم پلی را به جان بازی تزریق کرد که بازیباز سخت گیر ِ بازی خور، بتواند سرگرم شده و در انتها از گرافیک از مد افتاده سیا ساکتی ننالد و از رنگ آمیزی غیر واقعی موجود به شکوه نیاید.
      نیک گفته اید که شناخت مخاطب و بازار از نیازهای ضروری ضروری بازی سازان است. اما اگر شناخت دقیقی از بازی بازان این سرزمین داشتید کمی در این گفته دقت می کردید(هر چند که احتمالا مسئولین اصلی و مرتبط با هنر بازی سازی هم نمی دانند). چرا که بازی سازان این سرزمین مجبور می شدند بازیهایی با کیفیت ندای وظیفه/COD و فرقه آدمکشها/AC و جنون سرعت/NFS و آدمکش حرفه ای/HM و … با این امکانات و علم اندوزی تولید می کردند. انتظارات در عرش است و امکانات و تجربه بر فرش…

      ادامه دارد…

      ۰ ۰
    2. Hamedgh گفت:

      اما سوالی که از ایشان می توان پرسید اینست: شما و انیمیشن سازان این سرزمین چقدر بر روی مخاطب شناخت داشته و بازار داخلی و خارجی را در حیطه انیمیشن رصد کرده اید؟
      اما برپایی نمایشگاههای بازیهای رایانه ای را موفق ارزیابی کرده اید. ایکاش دلایل موفقیت را نیز برمی شمردید. چرا این نمایشگاهها موفق ظاهر شده است؟ چه دست آورد مهمی به ظهور پیوسته است؟ آیا با همین شیوه و سنت می توان به دست آوردهای مهم و مورد نیاز آتی هم رسید؟ از آن نمایشگاه اول تا این نمایشگاه دوم چقدر بازی به بازار عرضه شده است؟(بازیهایی که باید طول دوره تولیدشان یک سال یا دو سال باشد بر اساس امکانات موجود). ظاهرا ده بازی جدید هم به مرحله تولید وارد شده اند و انتظار می رود تا نمایشگاه بعدی به بازار عرضه نشوند.
      از کارگاه های آموزشی صحبتی به میان نیامد. کارگاه هایی که باید هر دو طرف آموزش ببینند. هم محصل، هم استاد!(منظورم “مدرس” است چرا که واژه “استاد”… بزرگ است و قداست دارد. اعلم است و افضل). تو را به جان هر که دوست دارید، از واژه استاد به هر نحوی استفاده نکنید. چرا که دکتر دکتر کردند، استاد استاد گفتند که یکدفعه غفلت بالا آمد و جاهل به سامان رسید. از دکترای فلان جا و فلان چیز رسیدند به مسند فلان خواه!!!
      ببینید رنگ و رخ کلیف بلزینسکی را(کلیف بی) در نمایشـــــــــــــگاه ها و همایشــــــــــــــها….که در دوران جوانی به تجربه ای رسیده که آرزوی هر بازیسازی است. اما واژه “استاد” را در کنار نامش نمی بینیم. جان کارمک را ببینید…هیدئو کوجیما… میکامی… کن لواین… تاد هاوارد و سایرین.
      تو را به هر کسی که می پرستید، واژه ها را بد تلفظ نکنید، بد نجوید و بناگاه فرو ندهید برای هضم نشدن… مطالعه کنید از روی جان….
      باقی برای مابقی و جامکانی دیگر…
      ////////////////////////////////////////////////////////////||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
      آخرین دیدگاههای این حقیر:
      در تاپیکهای “امروز در توییتر بازی سازان” و “مصاحبه با رابرت بولین” و “مشکلات عرضه بازیهای رایانه ای با اعمال قانون کپی رایت در کشور برطرف می شوند” و “توضیحی کوتاه راجب مقالات ساخت بازی” و ” عکس: Christian Bale در عیادت از قربانیان حادثه‌ی تیراندازی در سینما”
      ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||/////////////////////////////////////////////////////////////
      با تشکر از همه دوستان عزیزم!
      پانوشت۱: اگر کم وکسری داشت، مرا عفو کنید. می توانست جامع تر و بهتر ارائه گردد. هدف مخالفت کامل با صحبتهای آقای عظیمی عزیز نبود بلکه دریچه های دیگری به سمت حقایق گشوده
      پانوشت۲: احتمالا یک نسخه از این دیدگاه برای آقای عظیمی فرستاده خواهد شد.
      منبع: بازی بازان تعاملی و رقابت طلب و تولیدات داخلی و مستقل خواه و وحدت جامعه بازی سازان(نوآموزان بازی ساز) و بازی بازان

      ۰ ۰
    3. Hamedgh گفت:

      ویرایش:
      جمله “بدون تردید همگان یا خاصان می دانند که دلایل درج این مصاحبه ها(بنیادی) در چه منظور ِ نظری نهفته است… ”

      مرتبط با خبر گذاری دوست بسیار عزیزم آقای عماد قربانی ندارد. و سمت و سویی دیگر دارد…

      با تشکر!

      ۰ ۰
  15. arashgamer گفت:

    ایشون روحانی ای.مولایی چیزی هستن؟

    ۰ ۰