چه چیزی باعث خارق العاده شدن یک بازی می شود

توسط Kurosaki Ichigo در ۲۳ تیر ۱۳۹۱ , ۱۵:۳۳

چه چیزی باعث می شود که یک بازی بزرگ و خارق العاده باشد ؟ این سوالی است که هنوز خیلی از بازیسازان هم نتوانسته اند جواب درست و حسابی برای آن داشته باشند .
شما  به عنوان یک بازیکننده حرفه ای در این مورد چه فکری می کنید ؟

راه های موفیقت یک بازی چیست وعنصر یا عناصری که باعث می شوند که بازی موفق شود چیست؟

با هم نگاهی به عناصر موفق کننده بازیها بیاندازیم

گیم پلی و روند و مکانیک بازی :

به نظر که جالب می رسد!

گیم پلی یکی از ارکان مهم و حیاتی بازیها می باشد و در واقع بدون گیم پلی شما فقط باید انیمیشن تماشا کنید .یکی از دلایل جذاب بودن گیم پلی این است که بازیکن را درگیر می کند و بازیکن بیشتر به جای اینکه توجه اش به موسیقی یا داستان بازی باشد درگیر سبک بازی و روند طی کردن مراحل است . نحوه کنترل بازی توسط بازیکن باعث می شود که بازیکن تا مدت ها و شاید سال ها با یک بازی ارتباط برقرار کند .اما آیا گیم پلی های عظیم باعث می شود که بازیهای بزرگ ساخته شود و بازی ها با گیم پلی معمولی و کوچک شانس خارق العاده بودن ندارن ؟
یه طور مثال من خودم هنوز دوست دارم ماریو و یا لاکپشت های نینجاها را روی کنسول NES انجام بدهم و با اینکه بیش از ۱۶ سال از ان موقع ها می گذرد هنوز هم دوست دارم با نینتندو یا میکروی خودمان ماریو بازی کنم به مرحله اخر و راه مخفی های ان برسم !

اما آیا گیم پلی باعث می شود که یک بازی بزرگ ساخته شود ؟ 

گرافیک و صدا گذاری :

یکی برای دست های خونی من صابون میاره ؟

گرافیک و صدا گذاری موضوعاتی هستند که بازیکن در نگاه اول متوجه آن خواهند شد . یک محیط جذاب و پر جزئیات با تصاویر خیره کننده باعث می شود که بازیکن خیلی سریع جذب بازی شود . این یکی از فاکتور های بازیهایی مثل بتلفیلد ، اسکاریم ، کرایسیس یا انچارتد است .

گرافیک همه چیز نیست و بازی های خیلی ساده ای هستند با گرافیکی کارتون و دستی ، خیلی بیشتر از این بازی ها مورد توجه قرار گرفته اند . برای مثال بازیهای ساده و پازلی تبلت ها خیلی با گرافیکی ساده و بعضا دستی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند . بازیهای ساده گاهی می توانند با بازیهای گرافیکی انچنانی رقابت کنند ، به بزرگی آن ها یا حتی بهتر از انها شوند .

اما آیا این موارد می توانند تضمینی برای موفقیت یک بازی باشند ؟

داستان :

به این مورد می شود امید وار بود ؟

داستان یکی از مواردی است که بازیسازان ها از ان به عنوان کتاب راهنما یاد می کنند . در واقع داستان بازی می تواند عاملی برای بیشتر جذب شدن بازیکن باشد . وجود لحظات خاطره انگیز دربازی ها ، لحظات غمناک ، ایجاد تنش در بازی ها و غیره باعث می شود که بازیکن با بازی ارتباط عاطفی برقرار کند .خیلیاز بازیکننده ها بازی ها را به خاطر داستان هایشان انجام میدهند . مثل طرفداران فاینال فانتزی یا خدای جنگ یا آلن ویک یا رزیدنت اویل .

اما بازی های بدون داستان هم می توانند موفق باشند و درواقع بازیهایی هستند که داستانی ندارند اما پرفروش و محبوب هستند و برای مثال من هنوز نمی دانم داستان ماریو و ان شاهزاده چیست و چرا یک لوله کش باید دنبال شاهزاده ای باشد و آن لاکپشت خبیث چرا مدام شاهزاده را زندانی می کند. همه اینها فقط به خاطر یک مهمانی کیک  بوده که شاهزاده Peach ماریو را دعوت کرده و اقای لاکپشت ماجرا Bowser  دعوت  را دعوت نکرده ؟

داستان بازی خیلی ساده و ابکی است اما ایا در مورد خود بازی هم می توان همین نظر را داشت ؟

ایا داستان های عظیم پیچیده یکی از رمز های موفقیت بازی ها است ؟

سلاح ها ، شخصیت ها ، نواوری ها ، :

چه صحنه دردناکی !

نمی توان علاقه بازی کننده ها به شخصیت ها و یا سلاح ها را نادیده گرفت . از نوع انتخاب اواتارها می توان فهمید که یک شخصیت تا چه حد می تواند روی بازی کن تاثیر داشته باشد . سلاح های مختلف و بعضا جهنمی نیز یکی از ابزار های مورد علاقه بازیکن ها است و خیلی از بازیکن ها ماکت های این سلاح ها را در اتاق خواب خود دارند و یا تصویری از انها را در زمینه دسکتاپ رایانه خود قرار داده اند .
برای مثال شخصیت کریتوس می تواند تضمین کننده موفقیت یک بازی باشد ؟
( این جور مواقع ادم یاد بازیکن های فوتبال می افتد . ایا با وجود بازیکن هایی مثل کریس رونالدو یا لئونل مسی می تواند تضمین کرد که تیم ملی شان در رقابت های مختلف موفق است )

اما ایا شخصیت ها و سلاح ها می تواند رمز یک بازی موفق باشند ؟

تجربه شخصی از بازی ها :

ای داد بیداد !!! من باید با این مبارزه کنم !؟ انصافه اخه ..

مواردی که در بالا گفته شد همه برای ساخت یک بازی خوب لازم است اما چیزی که بازی را موفق می کند تجربه ای است که به بازیکن ها منتقل می کند .وقتی شما در یک بازی چه بزرگ مثل آنچارتد و چه کوچک مثل تتریس غوطه ور شوید تنها تجربه شخصی شما از انجام این بازیهای مهم خواهد بود . ممکن است آلن ویک یا مکس پین یا انچارتد برای خیلی ها یک بازی خسته کننده شود و برای خیلی های دیگر یک بازی تمام عیار و خارق العاده .

این تجربه شخصی افراد از بازیهای است که ان بازی را بزگ می کند .
در واقع بازیهای که بتوانند تجریبات مختلفی را به بازیکننده ها منتقل کنند رمز موفقیت را یافته اند و بازیهای که تاثیری یک بعدی بر روی همه بازی کننده هایشان داشته باشند نمی تواند موفق شوند .
برای مثال من هنوز هم با بازی کراش از شرکت نات داگی سرگرم می شوم و اگر انچارتد و کراش رو در مقابل من بگذارند من کراش را انتخاب می کنم به خاطر تمام تجربه ها و سرگرمی هایی که این بازی به من داده است .

تمام این موارد نظر نویسنده بوده است و نظر دنیای بازی نمی باشد . همچنین تمام کاربران می توانند با این نظرات موافق یا مخالف باشند چرا که تجربیات همه ما از بازیهای یکسان نیست .

شما چه فکری می کنید رمز و عنصر موفقیت یک بازی در چیست ؟

دیدگاه
۷۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

75 Replies to “چه چیزی باعث خارق العاده شدن یک بازی می شود”

  1. به نظر من داستان وگیم پلی مهمترین اند

    ۰ ۰
    1. DMC گفت:

      اما به نظر من نمیشه واقعا فقط یکی از این گزینه ها رو انتخاب کرد!
      یه بازی زمانی بزرگ و موفق میشه که همه ی این ویزگی ها رو داشته باشه!

      ۰ ۰
    2. LEGOLAS گفت:

      اما به نظر من تجربه ی شخصی حرف اول رو میزنه…به قول نوینده گاهی وقت ها مکس پین و آنچارتد تمام عیار اند و گاهی وقت ها برا بعضی ها خسته کننده.(اینم بگم که به نمرات منتدها زیاد اهمیت ندین.خودتون باید با بازی حال کنین.مثل من که یه تار موی پادشاهی آمالور را با صد تا اسکایریم عوض نمیکنم.البته این نظر منه) :!: :!:

      ۰ ۰
  2. john marston9 گفت:

    ببخشید بابت اسپم! :wink:
    اما rdrبعدی هم داره میاد!ایول چه شود :-P :-P :-P :-P

    ۰ ۰
    1. چی جدی میگی شاهین اسم این قسمتش چیه :-P :-P :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :-D :-D :-D :-P :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

      ۰ ۰
    2. Ichimaru Gin گفت:

      RDR جدیدی در کارنیست .. همون بازیه… که نسخه سال هستش که راکستار داره بعد از مدت ها منتشر میکنه ..شامل همه دی ال سی ها و بقیه موارد ..
      منبع : سایت رسمی راکستار…
      Red Dead Redemption: Game of the Year Edition Multiplayer Session with Rockstar on PSN
      همین .
      نسخه جدیدی از بازی در دستورکار ساخت نیست . فعلا تمرکز ها روی جی تی ای جدید هستش .

      ۰ ۰
    3. john marston9 گفت:

      باور کن تو gamefaنوشته بود!!!
      cpt.martin walker من شاهین نیستم

      ۰ ۰
    4. Ichimaru Gin گفت:

      این سایت دوست و همسایه که منبع نیست ..منبع خود سایت راکستارهستش و سایت های خبری معتبر که فعلا می گن خبری از نسخه بعدی نیست .
      توی اون خبر دقت کنی هیچ چیزی درمورد نسخه بعد گفته نشده فقط گفته شده که به دنباله بازیهای موفق فکر می کنن..همین

      ۰ ۰
    5. john marston9 گفت:

      خب ببخشید!پش من اشتباه کردم

      ۰ ۰
  3. john marston9 گفت:

    من خودم دوست دارم اول یه بازی داستان خوبی داشته باشه و همچنین گیم پلی و بعدش گرافیک :wink:

    ۰ ۰
    1. mr.zombie گفت:

      از نظر من هم داستان واقعا مهمترین عامله اما به شرطی که اون تمام و کمال بفهمی جوری که انگار یه فیلم یا بازی ایرانی جلوت گذاشتن که اونم نیاز به زبان نسبتا قوی داره اون وقته که لذت بازیو میشه کاملا فهمید. :wink:

      ۰ ۰
  4. AL P@cino گفت:

    برای من مهم گیم پلی هست ولی اگه ببینم بازی دارای یه داستان قویه (مثل بتمن آرکام سیتی) بدم نیماد بازی کنم
    ولی کسی نمیتونه بگه مثلا گرافیک براش مهم نسیت میشه گفت برای هرکس فقط این ترتیبشونه که فرق میکنه!!

    mingamer از Pc$

    ۰ ۰
  5. شرمنده جان مارستون۹ اخه اواتارت شبیه قبلی شاهین بود

    ۰ ۰
    1. john marston9 گفت:

      خواهش میکنم عزیزم! :wink:

      ۰ ۰
  6. shahkobra گفت:

    داستان وگیم پلی و صدا گذاری و از همه همتر نوآوری هست از نظر من :-|

    ۰ ۰
    1. fez یا ویتا :?: نگفتی

      ۰ ۰
    2. amir47 گفت:

      ویتا بگیر دوست عزیز…. :wink:

      ۰ ۰
  7. shahkobra گفت:

    rdr بعدی برا نسل بعده

    ۰ ۰
    1. fez یا vita

      ۰ ۰
  8. LUDA-CRIS گفت:

    به نظر من در درجه ی اول گیم پلی.بعد ایده های نو و بعدش هم شیوه ی روایت داستان.اگر این سه تا به خوبی وجود داشته باشه گرافیک چهارمین عنصر مهم میتونه باشه.ممنون.کریس از pc$

    ۰ ۰
  9. volta22 گفت:

    اول از همه داستان و بعدش گرافیک و صدا گذاری

    ۰ ۰
  10. elite gamer گفت:

    همه ی اینهایی که در مقاله ذکر شد در خارق العاده شدن بازی نقش مهمی داره . ولی از همه مهمتر داستان و گیمپلی است .مثلا شما walking dead رو نگاه کنید گرافیکش کمیک گونه است ولی خیلی ادم رو به بازی جذب میکنه .ممنون Ichimaru Gin جان مقاله ی قشنگی بود. :-D

    ۰ ۰
    1. mgs 1 هم همینطوره.

      ۰ ۰
  11. همه ی عوامل دست به دست هم میدن که بازی زیبا پدید می آید. :wink:

    ۰ ۰
  12. EZIO گفت:

    به نظرم داستان بازی خیلی تاثیر داره.نمونش هم همین مکس پین ۳ که اگر داستانش یکم بهتر بود نمرات بالاتری می گرفت.گرافیک هم خوبه اما به نظرم در درجه آخر قرار می گیره.,ولی یک سری مسائل هست که آدم رو پای بازی میخ کوب می کنه.

    ۰ ۰
    1. البته گرافیکم به جاش مهمه.

      ۰ ۰
  13. silver گفت:

    بازی خوبه که ازش لذت ببری!
    هرکسی هم یه جوری از بازی لذت میبره،یکی با گرافیک(کرایسیس)،یکی با گیم پلی(ماریو)،یکی با شخصیت(متال گیر)،یکی هم با نسخه کامل از همه مثل خدای جنگ،رزیدنت اویل یا بتمن(فن بازی!)
    سلیقه ها متفاوته بازخوردهاهم همینطور این هنر سازنده هاست که بتونن همه را راضی نگه دارن.

    ۰ ۰
  14. Mr.game گفت:

    دستت درد نکنه. به نظر من گیم پلی و داستان همراه با گرافیکی خوب میتونه باعث محبوبیت یک بازی بشه.
    عماد از pc$

    ۰ ۰
  15. از نظر من طراحی مکان و چهره ها هم مهمه.

    ۰ ۰
  16. ernest گفت:

    اصولا داستان قوی خیلی به موفق شدن یه بازی کمک میکنه.حتی اگر گیم پلی قوی هم در کار نباشه(مثل بازیه موفق heavy rain)که طبیعتا بازیکن در این بازی مانند بازی های شوتر اول شخص درگیر گیم پلی نیست.اما با وجود داستان قوی و همچنین گرافیک خوب موفق شد.
    اما یک بازی که داستان خوب هم نداره با وجود گرافیک و گیم پلی قوی میتونه موفق باشه(مثل far cry 2) اما نه به اندازه ی یک بازی که گیم پلی خوب نداره اما داستان و گرافیک قوی داره!(همون مثال heavy rain)
    در کل بازی بدون داستان خوب قطعا فراموش شدنیست.مثل یه موجود بی جان میمونه!

    ۰ ۰
    1. heavy rain که گیم پلیش خوب بود.

      ۰ ۰
    2. ernest گفت:

      بنده هم نگفتم گیم پلیش ایراد داشت.اما برای یک پلیر سخت گیر امروزی که بیشتر از گیم پلیر های پر زد و خورد hack & slash و امثالهم لذت میبره میتونه خسته کننده باشه.

      ۰ ۰
  17. همه ی این موارد وقتی مهم میشه که بازی چی باشه هیچ کس از یه بازی موبایل انتظار گرافیک و داستان خفن نداره بلکه انتظار گیم پلی عالی داره

    ۰ ۰
    1. ernest گفت:

      حیطه حیطه ی بازی های کامپیوتری و کنسولیست.و بحث بازی های موبایل جدا محسوب میشه.(هر چند که میان کنسئل ها هم نمیشه بحث مشترک کرد.مثلا کنسول wii‌به طبع نمیتونه گرافیک x360 و یا ps3 بده)کلا این بحث باید خیلی ریز بینانه و طبقاتی بررسی بشه.اصلا نمیشه کلی گرا بررسی کرد

      ۰ ۰
    2. IT گفت:

      چه ربطی داشت بازی بازی هست که کنسولی چه رایانه ای چه برای موبایل منظورت چیه نمیشه کلی گرا بررسی کرد
      اگه شما داستان می خوای برو داستان های ی ژول ورنو بخون
      برو داستان های جمال زداه رو بخون
      برو داستان حسین کرد رو بخون
      برو کتاب داستان حسنی به مکتب نمی رفت رو بخون
      اصلاً اهل خوندن نیستی برو فیلم هندی نگاه کن و ادعای گیمر بودنت نشه
      چون گیمر قبل از هرچیز به خاطر گیمپلی گیمر هست

      ۰ ۰
    3. plosa گفت:

      درسته…به نظر منم اول و آخر زیبایی یک بازی خلاصه میشه در گیم پلی و بقیه موارد در درجه ی بعدی قرار می گیرن …. من خودم یه جورایی خوره ی فیلم هستم و فیلم خوب زیاد می بینم باور کنید ذاستان این بازی هایی که خیلی هم دوستان واسش سر و دست میشکنند هم به نظرم خیلی بچگانه و سطحی است … داستان خوب به تنهایی هیچوقت نمیده یه بازیه خوب…. کلا به نظر من داستان در رتبه بعدی و با اهمییتی مساوی یا حتی کمتر با گرافیک قرار میگیره. گرافیک هم باید سالم و تمیز باشه حالا کارتونی هنری فنی مهم نیست…

      ۰ ۰
  18. amir47 گفت:

    اول گیم یلی, بعد داستان, بعد گرافیک که مکمل این دوتاست….
    امیر از pc$

    ۰ ۰
    1. elite gamer گفت:

      ایول درود بر تو ای دوست عزیز! :mrgreen:

      ۰ ۰
  19. deniro گفت:

    خلاقیت, کارگردانی خوب,هدفی مشخص و معلوم مهمترین ارکان هستن اگر اینا نباشن یک بازی به جایی نخواهد رسید.دنیرو از pc$

    ۰ ۰
    1. amir47 گفت:

      فرشید جان ایمیل منو برا انجمن داری دیگه؟؟

      ۰ ۰
    2. deniro گفت:

      نه امیر جان بفرست

      ۰ ۰
  20. darksiders گفت:

    هوش مصنوعی بالا…

    ۰ ۰
  21. general amin گفت:

    خلاقیت و داستان برای من از همه مهم تره . مخصوصا داستان که حتی اگر بقیه فاکتورها هم افتضاح باشه ولی داستان درگیر کننده داشته باشه حتما بازیش می کنم و لذت می برم

    ۰ ۰
  22. IT گفت:

    خوب اصلی ترین عنصر یک بازی که باعث میشه بازی به عنوان یک محصول فرهنگی با محصول های دیگه تفاوت داشته باشه چیزی نیست به نام گیمپلی .

    چیزی که ساعتها وقت ما رو به خودش صرف می کنه گیمپلی
    چیزی که باعث میشه هیچوقت از یک بازی خسته نشی گیمپلی
    چیزی که باعث شده به ما بگن یک گیمر گیمپلی

    کسی که ادعای گیمری می کنه و خودش رو یک گیمر حرفه ای معرفی می کنه مهم ترین المانش باید چیزی که باعث شده به ما بگن یک گیمر گیمپلی باشه
    حالا جدا از المان های دیگه که واسه بهتر بودن یک بازی نقش دارن ولی اصلی ترین مشخصه ای که باعث موفقیت یک بازی می شه گیمپلی هست
    تمام این عناوینی که الان گفتی حتی سوپر ماریو به خاطر گیمپلی شون هست که ما رو اینهمه به خودشون جذب میکنه
    داستان صداگذاری یا حتی گرافیک چیزیه که زودگذره و بعد از یه مدت برای آدم تکراری میشه
    ولی چیزی که باعث میشه یک بازی ماندگار بشه، یک بازی بازی باشه گیمپلی است

    ۰ ۰
  23. Dorian Gray گفت:

    آقایه Ichimaru Gin از نظر من یه مورد دیگه هم هست :

    اون هم (اتحاد و پیوستگی) بین همه این مواردی که مطرح کردید که حاصلش می شه یکی از مهم ترین موارد موفقیت در بازیسازی (((( فضاسازی = اتمسفر))))

    Assassins Creed–MGS—Tomb Raider—Gears of War—God of War

    همه این بازیها موفقیتشون به خاطر فضاسازی هایه فوق العادشون است

    به خصوص Assassins Creed 2 که از نظر من فضاسازی در این بازی در طول تاریخ بازی هایه رایانه ای بی نظیر بوده :)

    ۰ ۰
    1. IT گفت:

      افرین خیلی خوب اشاره کردی مرحبا
      این یعنی در خدمت بودن همه ی ارکان بازی برای رسیدن به یه هدف مشخص که نظر بازیسازیه
      مثلاً خیلی بازی هایی که هم گرافیک خوب داشتن هم گیمپلی خوب داشتن و هم صدا گذاری خوب ولی موفق نبودن درست همین اصل رو رعایت نکردن
      مثلاً باید نوع گیمپلی با نوع موسیقی که پخش میشه هماهنگ باشه.
      مثلاً کرایسیس جزو همین نوع بازی هاست که از همه لحاظ خوبه ولی چون اتمسفر خوبی رو ایجاد نکرده امسال زیاد موفق نبود
      یا والکدینگ دد که مثلاً اون گرافیک کامیک گونه ش به طرز وحشتناکی به داستان و اتمسفر بازی میاد و یک تجربه ی خارق العاده رو برای ما بوجود میاره

      ۰ ۰
    2. IT گفت:

      افرین خیلی خوب اشاره کردی مرحبا
      این یعنی در خدمت بودن همه ی ارکان بازی برای رسیدن به یه هدف مشخص که نظر بازیسازه
      مثلاً خیلی بازی هایی که هم گرافیک خوب داشتن هم گیمپلی خوب داشتن و هم صدا گذاری خوب ولی موفق نبودن درست همین اصل رو رعایت نکردن
      مثلاً باید نوع گیمپلی با نوع موسیقی که پخش میشه هماهنگ باشه.
      برای مثال کرایسیس جزو همین نوع بازی هاست که از همه لحاظ خوبه ولی چون اتمسفر خوبی رو ایجاد نکرده زیاد موفق نبود
      یا واکینگ دد که مثلاً اون گرافیک کامیک گونه ش به طرز وحشتناکی به داستان و اتمسفر بازی میاد و یک تجربه ی خارق العاده رو برای ما بوجود میاره

      ۰ ۰
    3. Dorian Gray گفت:

      مرسی :wink:

      داشتم دنبال یه مثال خوب می گشتم که شما گفتید (کرایسس)

      مرسی :wink:

      ۰ ۰
    4. اینایی که گفتی همشون بیشتر به خاطر گیمپلی خوبی که دارن موفق هستن :-?

      ۰ ۰
    5. Dorian Gray گفت:

      منظورت گیمپلی خسته کننده Assassins creed از دیدگاه خیلی از منثقدها؟؟؟ :roll:

      ۰ ۰
    6. منتقد ها رو نمی دونم ولی از نظر من اصلا خسته کننده نبود

      ۰ ۰
    7. Dorian Gray گفت:

      راستش رو بخواهی من خودم هم کشته و مرده همین گیمپلی اساسین هستم. :)

      ولی چه میشه کرد. خیلیا حتی تو ایران از این سری خوششون نمیاد :-|

      ۰ ۰
  24. اما آیا گیم پلی باعث می شود که یک بازی بزرگ ساخته شود ؟
    خیر! با گیم پلی میشه یک بازی ساخت که همه ازش لذت ببرن ولی یک بازی بزرگ نیاز به یک داستان بزرگ و یک گرافیک خوب و موسیقی قوی داره.
    میخواین مثال نقض بیارین : گیاهان برابر زامبی ها؟
    خب اونکه هم گرافیک خوبی داشت و هم گیم پلی زیبا… داستان هم هیچ ارزشی نداشت با توجه به هدف سازنده و البته موسیقی خوبی هم داشت. یک ترک داشت وهدیه بازی به بازیباز هم همون یدونه ترک بود که اون هم بسیار زیبا بود. :-|

    در مورد صداگذاری هم بگم چیزی که جدیدا مد شده اینه که ما فک میکنیم تمام بازی های این نسل صداگذاری شاهکار دارن در حالی که اینطور نیست. صدا گذاری شاهکار یعنی اویل ۵، بایوشاک، اسکایریم، دوس اکس و ویچر و کالاف و…
    ولی اکثر بازی ها این روزا صداگذاری خوبی دارن اما شاهکار یچیز دیگس. :idea:

    ۰ ۰
    1. IT گفت:

      خیلی از بازی هایی هستن که خیلی موفقن و خیلی پر فروش ولی سریع میان و خیلی سریع میرن و بعد از چند سال دیگه کسی رغبت نمی کنه بازیشون کنه و تنها چیزی که ازشون میمونه فقط خاطرات هست. خوب اینها بازی های موفقی بودن ولی چه چیزی یک بازی رو ماندگار می کنه؟ خوب برای جواب دادن به این سؤال من یه مثال می زنم
      شما تا حالا چیزی به نام dota allstars شنیدی؟
      دوتا یک مد واسه بازی وارکرافت هست که تو سال ۲۰۰۳ عرضه شد ولی هنوز هم که هنوزه جزو پرطرفدار ترین بازی های انلاین هست روزانه میلیون ها ساعت وقت برا بازی کردنش صرف میشه
      همینطور که می بینید
      حالا بیایم بررسی کنیم که این بازی چی داره که اینهمه بین گیمرا محبوبه و هنوز بعد از ۱۰ سال داره بازی میشه
      گرافیک : خوب این یک بازی برای ۱۰ سال پیش است پس انتظار زیادی از این قسمت نمیره و یک گرافیک خیلی قدیمی و از پیش پا افتاده است پس این عنصر نقشی تو موفقیت این بازی نداره
      داستان: این بازی اصلاً داستان نداره فقط یک هدف داره و اونم نابود کردن بیس حریف پس داستان هم دلیلی بر ماندگاری این اثر نیست
      موسیقی و صداگذاری: موسیقی و صداگذاری دوتا همون موسیقی وارکرافت هست که بعد از یه مدتی تکراری میشه و اکثر گیمرها حتی صدای بازی رو قطع می کنن و بازی رو انجام میدن

      تنها عنصر و المانی که باقی میمونه گیمپلی هست بله گیمپلی
      گیمپلی هست که باعث ماندگاری این بازی شده
      گیمپلی هست که هر روز باید یک ساعت تو صف گیم نت ها منتظر وایسی که برای دفعه ی ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ یا برای بعضی ها مثل خودم برای دفعه ی ۱۰۰۰۰۰۰ این بازی رو انجام بدی و هنوز همون لذتی رو بده که برای اولین بار داشتی بازیش می کردی و هر دفعه که بازیش می کنی به جای اینکه ازش خسته بشی عطشت برای انجامش بیشتر بشه
      من نمی گم و کتمان نمی کنم که المان های دیگه نقشی در موفقیت یک بازی ندارن ولی مثلاً شما رزیدنت اویل رو چند بار می خوای بازی کنی. خوب من خودم ۱ بار تا آخرش رفتم بعضی ها خوب بازی رو دوست دارن ممکنه ۲ بار تمومش کرده باشن بعضی ها دیگه عاشق بازی هستند ممکنه حتی ۳ یا ۴ بار تمومش کرده باشن
      ولی چی باعث میشه که تمام گیمرها با هر سلیقه ای هزاران بار این بازی رو انجام بدن و بازم دوست داشته باشن که بازیش کننن؟
      گیمپلی

      ۰ ۰
    2. دقیقا همین طوره . و نمونه دیگش wow هست که گرافیک چندان خوبی نداره . خیلی از کسایی هم که بازی می کنن اصلا از داستانش خبر ندارن . اما گیمپلی خیلی خوبی داره و دلیل اصلی موفقیتش همینه .

      ۰ ۰
    3. Ichimaru Gin گفت:

      یه چیزی من بگم البته ..گیم پلی این بازی بعد از ۱۰۰ بار برای همه تکراری میشه اما چرا خیلی ها میرن برای میلیونم بار این بازی رو انجام میدن… به خاطر تجربه شخصی هستش که از این بازی دارن ..
      این بازی و این نوع بایزی ها موفق یه حس تجربه شیرین به بازیکن ارسال می کنن وگرنه خیلی بازی هم سبک این نوع بازیهای هست و گیم پلی با اون ها یکیه پس چرا این یکی موفق شده وبازیهای دیگه موفق نشدن ؟؟؟؟
      اینجاست که نشون میده تجربه های لذت بخش بازی کننده ها از این بازی باعث شده که مجذوبش بشن ..
      بازیهای شوتر اول شخص گیم پلی یکسانی دارن تقریبا !!! ولی بازی مثل هیلو رو با بتلفیلد مقایسه کنید ..درسته محیط ها و داستان بازی با هم فرق می کنه ولی سبکشون دریک رده دسته بندی میشه و گیم پلی تقریبا یکسانی دارن ..
      ولی تجربه بازی کردن هیلو با بتلفیلد خیلی فرق داره ..برای همینه که هیلو با وجود انحصاری بودن بزرگ تر و موفق تر از بتلفیلد حساب میشه ..
      این تجربه اشخاص و بازی کننده ها هستش که باعث میشه یه بازی موفق بشه …

      ۰ ۰
    4. لا الله الا الله

      dota allstars اسمش رو شنیدم اشتباهی چند بار بازیش هم کردم.
      این لحن جمله سوالیت هم که ” شما تا حالا چیزی به نام dota allstars شنیدی؟ ” ندید میگیرم.

      گرافیک تاثیر زیادی تو کیفیت بازی داره… سوال درباره این بود که یک ای پی جدید فقط با توجه با توجه به گیم پلی موفقه… که هر کی بگه بله من به عقلش شک میکنم.

      کدوم ادمی الان رزیدنت اویل ۱و۲و۳ رو بخاطر گیم پلی شون بازی میکنه؟!
      بخاطر خاطره انگیز بودنشه.

      بقیه حرفات هم ربطی به من نداشت.

      ۰ ۰
    5. kritoos گفت:

      همه این حرفهادرست ولی بازیهایی مثل رزیدنت اویل یه جذابیت خاصی داره در مورد کدوم قسمت هست دقیق نمیدونم! ولی مطمئنم مربوط به داستان و گرافیک و صدا گذاری نیست! شاید گیم پلی باشه شاید هم نه ولی یه جوری که من خودم هنوز بعضی اوقات وسوسه میشه بازی رو دوباره انجام بدم!

      ۰ ۰
    6. Hormozan گفت:

      داستان نوشتی دوست من؟ :-?

      ۰ ۰
  25. sephiroth گفت:

    خوب بودن یا بد بودن یک بازی اغلب برای هرکس متفاوت است.مثلا بازی فاینال فانتزی برای خیلی از شماها بازی بدیه ولی برای من یک شاهکاره.در واقع بستگی به نوع فرهنگ و علایق ما داره

    ۰ ۰
  26. Sari gamer گفت:

    با سه تای اول به شدت موافقم.(چیز هایی که توی شهر آرکام به شدت رعایت شده صحنه ی آخرشم شاید از صدتا فیلم بالا تر باشه)
    تنوع گیم پلی نه توی یک مجموعه بلکه توی یک بازی بعث جذاب شدن اون میشه

    ۰ ۰
  27. B.mg گفت:

    درسته. ارکان بازی باید با هم مچ باشه و گرنه چیزی که بدست میاد بازی نیست، آش شعله قامکاره :mrgreen:

    ۰ ۰
  28. V E R G I L گفت:

    تنها چیزی که باعث خوب بودن یه بازی میشه ، عشق و زحمتیه که سازنده ها پای بازیشون میذارن .

    ۰ ۰
  29. CR7 گفت:

    گرافیک و داستان مهم ترین عامل اند

    ۰ ۰
  30. Vito گفت:

    به نظر من همه اینها با هم یک بازی کامل را تحویل میدهند.
    ولی برای من زمان بازی هم خیلی مهمه. به نظر کل یک بازی زمان ان بستگی داره مثلا وقتی شما یه بازی با همه اینها رو به شما تحویل بده معمولا زمان بالایی برای بازی در نظ گرفته نمیشود و بازی کننده بسیاری از خوبی های بازی را فراموش میکند در این مدت کوتاه. با این حال بازی هایی هستند که از زمان کمی بهره مند هست زیرا از این امکانات به خوبی و به هر دیلی استفاده نشده که معمولا هم نقصشان در داستان و گرافیک است و چون زمان بازی چیزی حدود ۳ ساعت است بازی باز از این بازی لذت کامل را خواهد برد. البته نا گفته نماند که اگر بازی های تقریبا کامل زیادی داشتیم تا به حال که از همه ی عناصر یک بازی به خوبی استفاده کرده اند و زمان بازی را هم تا ۹ ساعت پیش برده اند … اینجاست که یک بازی باید لقب شاهکار بگیرد.
    ولی متاسفانه ما ها از هر بازی که لذت بردیم میگیم شاهکار بود.
    یکی از مسائلی که باعث میشود بازی باز لذت ببرد تنوع است. نه به این منظور که هر مرحله با یک چیز جدید روبرو شیم منظور اینه که بعد از رسیدن به اوج یک مرحله, مرحله به مرحله ی دیگری ببریم به این منظور که خاطره ان مرحله به دل بازی باز بنشیند و بارها از ان سکانس به عنوان یک سکانس حماسه ای ید کند.

    ۰ ۰
    1. Vito گفت:

      گیمپلی هم نقش مهمی در بازی ها دارد به طوری که خیلی ها انرا مهم ترین عنصر یک بازی مینامند. ولی باید معنی گیمپلی را به طور دیگری معنی کرد زیرا از همه ما انرا به نوع بازی کردن تشبیه میکنیم. غلط است….. گیمپلی یعنی همه چیز بازی حتی گرافیک … یعنی شما وقتی بازی های قدیمی را نگاه کنید نه داستان دارد … نه صدا گذاری دارد و نه گرافیک ولی تنها چیزی داشتند گیمپلی بود. پس باید گیمپلی را برای درک بهتر از این عناصر جدا کرد زیرا پایه یک بازی گیمپلی است.

      ۰ ۰
  31. mr.zombie گفت:

    درسته گیم پلی خیلی مهمه ولی نظر شخصی منه که گیم پلی بدون داستان بعد یه مدت تکراری میشه و بعد از اون همینطور که Gin گفت تجربه ی شخصی هست که کشش ایجاد میکنه همون طور که همه ی ما تو خیلی از بازیا تجربه های شیرینی داریم. :wink:

    ۰ ۰
  32. Makarov گفت:

    به نظر من گیم پلی مهم ترین نقش رو داره. اصلا تفاوت اصلی بازی با سینما در همین گیم پلی هستش. یه گیم پلی اعتیاد آور می تونه جای هر نقص و حفره ای رو پر کنه. بعد داستان، البته اگه دقت کنیم اهمیت داستان در بازی های این نسل خیلی پررنگ شد و در نسل های قبلی بازی سازها ارزش آن چنانی برای داستان قائل نبودن. اما امروزه حتی در بازی های FPS هم دنبال داستان می گردیم! بعد هم بقیه عوامل مثل موسیقی و صدا گذاری و … و دست آخر هم گرافیک!
    —————————————————-
    CoD Team

    ۰ ۰
    1. The End Of Ps گفت:

      به نظره من همه بخش ها جای خودش خیلی مهمه . میشه گفت اول گیم پلی ولی یه بازی شاهکار باید همه چیش عالی باشه مثلا اگه هر بازی در نسل خودش بهترین گرافیکو داشته باشه نسل های بعد هم میشه اش لذت برد مثل RE4 که همراه داستان , گیم پلی و موسیقی , گرافیکش هم در نسل خودش عالی بود و همه ی این ها باعث شده که هنوزم از این عنوان و عناوینی مثل آن لذت برد

      ۰ ۰
  33. kritoos گفت:

    حسین عزیز ممنون مطلب خوب و جالبی بود!
    برای من که گیم پلی و داستان اولویت داره البته به شرطی که سایر موارد هم قابل قبول و در سطح مناسبی باشه!

    ۰ ۰
  34. elisan گفت:

    مهم نیست شما روی چه بخشی از یک گیم فوکوس میکنید، مهم اینه که بتونید هیجانات (احساسات) گیمر رو تحت تاثیر قرار بدید. اگر در این کار موفق باشید، بازی شما موفق خواهد بود.

    ۰ ۰
  35. حسین عزیز به نظر من گیم پلی خوب به همراه یه داستان مناسب میتونه یه تجربه خوب از بازی کردن رو به ما بده البته گرافیک هم مهم هست ولی نه مهمترین عامل!
    (طرف بخاطر سبک گرافیکی saint row 3 و حالت بازیش میگه بازیش بچه گانست! ۸-O 8-O :roll: :lol: گیم کلوپ هم داره تازه!)
    ولی یه عکس از سایه ی کلوسوس گذاشتی!خاطرات رو زنده کردی برایمان :cry: ولی این غول آنچنان مشکل نبود ها۱ :mrgreen:

    ۰ ۰
  36. همه عوامل در کنار هم باعث موفقیت به بازی میشه اما بعضی وقتا اگه روی یکی از ویژگی ها خوب کار بشه میتونه موفقیت اثر رو به همراه داشته باشه :wink:

    ۰ ۰