داستان Xbox قسمت آخر: انتشار و آینده کنسول

توسط Kurosaki Ichigo در ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ , ۰۱:۱۳

ادامه از قسمت سوم

تاریخ انتشار Xbox مشخص شد، حالا او در چرخه زمان قرار گرفته بود تا زمان موعود فرا برسد. Bill Gates به عمد یک سال دیرتر زمان انتشار را اعلام کرد تا مطمئن باشد که کنسول از هر لحاظ بهتر ازPlayStation 2 باشد. همه چیز آماده شده بود ،خط تولید، برنامه تبلیغاتی، و… همه نوید یک انتشار موفق را می داد.

با این حال هنوز مشکلاتی برای انتشار وجود داشت، آقای Fries که در آن زمان مدیر بخش فروش جهانی کنسول بود در این باره می گوید:

جمع آوری و ایجاد محتوای عالی برای این کنسول کار خیلی سختی بود. توسعه دهندگان و بازی سازان حاضر به سرمایه گذاری نبودند، مگر اینکه از فروش میلیون نسخه بازی اطمینان حاصل کنند. من به دنبال یک استدیو بودم تا یک بازی انحصاری برای کنسول داشته باشیم؛ اما  کمتر کسی حاضر به انجام این ریسک بود و من تجربه زیادی در این مورد نداشتم، این کار را بیشتر سخت می کرد. فقط ۶ ماه به انتشار مانده بود و هنوز بازی تصویب نشده بود، چگونه می توان امید داشت که کنسول ۱۰ ها میلیون نسخه بفروشد.

استدیوی Bizarre Creations یک نمونه خوب برای شروع کار بود. آنها بازی Metropolis Street Racer رابرای کنسول Dreamcast ساخته بودند، به نظر ما آن یک بازی فوق العاده برای شروع کار بود، برای همین هم ما شروع کردیم به مذاکره کردن با این استدیو تا بتوانیم این بازی را برای پلتفرم جدیدمان تهیه کنیم، نتیجه پروژه Gotham Racing بود که یک نمونه ساده از یک بازی خوب بود.

استدیوی Oddworld’s Lorne نیز تصمیم گرفت برای کنسول جدیدی مایکروسافت یک بازی جدید بسازد. این بازی Munch’s Oddysee نام گرفت و برای اولین بار برای کنسول Xbox منتشر شد، این بازی را Seamus Blackley شخصا در نمایشگاه CES  در January سال ۲۰۰۱ معرفی کرد.

در May سال ۲۰۰۱ در نمایشگاه E3 مایکروسافت رسما جزئیات برنامه انتشار کنسول خود را ارائه کرد: کنسول در November 8 در ایالات متحده با قیمت پایه ۲۹۹ دلار در تعداد بین ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار عدد برای فروش روز اول تعیین شد. همچنین پیش بینی شد این مقدار تا پایان سال به ۱.۵ میلیون عدد افزایش یابد.

در واقع پس از نمایش ناموفق در  GDC سال ۲۰۰۰، ارائه و نمایش در E3 خیلی خوب بود. Robbie Bach با معرفی یک عنوان خیلی استثنایی از استدیوی Bungie برنامه را شروع کرد. بعد مدیر استدیو Joe Staten وارد صحنه شد، نمایش بازی Halo خود به تنهایی بسیار خیره کننده بود اما چیزی که در این معرفی جاودانه و تاریخی شد جمله آغازین Joe Staten برای معرفی بازی Halo بود:

“در آینده شما یک جنگجوی cybernetic خواهید بود”

بازی Halo به تنهایی به نقطه کانونی بحث در رابطه با کنسول مایکروسافت تبدیل شد، بسیاری از منتقدین بر این باور بودند که کنسول و بازی انحصاری مایکروسافت برای انتشار در ماه November آماده نخواهند بود و این باعث یک شکست بزرگ برای مایکروسافت خواهد شد.

مایکروسافت در ماه June سال ۲۰۰۰ استدیوی Bungie را خریداری کرد تا اولین بازی انحصاری Xbox را تولید کنند -اگر چه بازی Halo قبلا برای PC  و Mac ساخته شده بود _ مایکروسافت از این استدیو خواست تا نسخه ویژه ای از این بازی همراه با داستانی جدید را طراحی و آماده کند، در آن زمان مایکروسافت اصلا تصور این را نمی کرد که در آینده تا چه حد بازی Halo برای کنسول Xbox مهم می شود.

آقای Fries در مورد این بازی می گوید:

واقعا وقتی به گذشته بر می گردم و تاریخ را دوباره نگاه می کنم می بینم که این بازی بسیار بسیار تاثیر گذار بود، همه جا صحبت از Halo بود، این بازی یک شب ساخته نشد و یک شب هم به این محبوبیت نرسید، ما تا مدت ها هر شب نسخه دمو و آزمایشی آن را در محل کارمان بازی می کردیم و از آن لذت می بردیم، من دقیقا به یاد دارم که حتی در زمان پایان پروژه نیز ما باز هم نسخه آزمایشی این بازی را  انجام می دادیم در حالی که نسخه اصلی آماده بود.

آقای Bach در کنفرانس E3 در سال ۲۰۰۰ اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ کمپانی مستقل در حال بازی سازی برای Xbox هستند، در بین این تعداد حدود ۸۰ عنوان به طور انحصاری خواهد بود که از این تعداد نیز حدود ۴۰ عنوان توسط استدیوی های مستقل ساخته میشود. همچنین آقای Bach اعلام کرد که ۲۷ عنوان بازی آنلاین نیز برای این کنسول در حال ساخت است.

کمپانی EA نیز اعلام کرد که ۱۰ بازی برای کنسول Xbox در دست ساخت دارد، Sega نیز اعلام کرد که حاضر است بازیهای خود را برای کنسول منتشر کند، چرا که دیگر کنسول Dreamcast ساخته و منتشر نمی شد _ ساخت این کنسول به طور رسمی در ماه March سال ۲۰۰۱ به لطف مسائل مالی و کمبود بودجه خاتمه یافت _.

دمویی از Munch’s Oddysee به نمایش در آمد.

در همین زمان بود که Kevin Bachus مایکروسافت را ترک کرد، دلیل این کار اینگونه ذکر شد: به دلیل جذابیت و لذتی که در ساخت و انتشار کنسول Xbox برای این شخص  وجود نداشته او تصمیم گرفته است که به شغل و حرفه قبلی خود که ساخت و تهیه بازی است باز گردد. او بعد از مدتی به Wild Tangent پیوست و بعد از مدتی بر روی پروژه Phantom مشغول به کار شد. او در حال حاضر مدیر ارشد Bebo است.

مشکل AI

مایکروسافت در حال معرفی کنسول خود به بهترین شکل ممکن به مردم دنیا بود، اما هیچ وقت همه چیز مطابق برنامه و نقشه پیش نمی رود، مایکروسافت یک سرمایه گذاری بزرگ بر روی پروژه AI، فیلم جدید Steven Spielberg انجام داد. در ماه August سال ۲۰۰۱ دو بازی بر اساس داستان AI ساخته شد و گفته شد که عنوان سوم نیز که در دست ساخت توسط یک کمپانی مستقل است در ماه November منتشر می شود.

آقای Fries در این باره می گوید:

بهتر است بگویم که  هیچ چیز مطابق برنامه پیش نرفت! نه نتیجه نهایی فیلم خوب بود و نه نتیجه نهایی بازی ها، در نتیجه سرمایه هنگفتی از مایکروسافت به هدر رفت.

هیچ کدام از آن بازیها منتشر نشدند

Deathbox

Fries به عنوان مسئول تهیه بازی فقط در غرب به دنبال بازی ساز نبود، او به ژاپن رفت و مدت زمان زیادی را صرف صحبت با بازی سازان کرد، در حالی که هیچ استدیویی با او همکاری نکرد.
آقای Fries در باره عدم همکاری ژاپنی ها با او اینگونه توضیح می دهد:

آنها به ما گفتند که نمی توانند حتی نام این کنسول را بر زبان بیاورد چرا که نماد X در ژاپن به معنی مرگ است. همچنین آنها گفتند که ما نمی توانیم کنسول را به نمایش در بیاوریم چرا که با این نماد و رنگ مشکی آن (رنگ مرگ) کسی خواهان او نخواهد بود. این در حالی بود که رنگ PlayStation نیز سیاه بود. آنها کنسول مایکروسافت را Deathbox صدا می کردند.


بعد از اینکه Dreamcast از خط تولید کنار رفت بسیاری از ناشرانی که برای آن کنسول بازی تولید می کردند به سمت کنسول جدید مایکروسافت کشیده شدند و این در حالی بود که اگر مایکروسافت نیز کنسولی ارائه نمی کرد این شرکت های بازی سازی مجبور بودند برای سونی و PlayStation بازی بسازند که این خود نماد تک قطبی در دنیای گیم بود.

فقط استدیوی های بازی سازی غربی نبودند که مایل به ساخت بازی برای کنسول Xbox بودند بلکه  انتشار این کنسول در ابعاد جهانی در ژاپن نیز خبر ساز شد و حتی باعث شد که استدیو های ژاپنی نیز تصمیم به ساخت بازی برای این کنسول بگیرند برای نمونه استدیوی Tecmo بازی DoA 3 را برای این کنسول منتشر کرد. کمپانی Sega نیز تصمیم به ساخت بازی برای کنسول گرفت و در یک ابلاغ عمومی این خبر را منتشر کرد.

آقای Bachus در این مورد می گوید:

بسیاری از شرکت های ژاپنی  چشم به موفقیت کنسول ما دوخته بودند، به طوری که با ما در باره نسل بعدی کنسولمان یعنی Xbox 2 صحبت می کرد و این در حالی بود که تعداد زیادی از این شکرت ها از ساخت بازی برای کنسول Xbox امتناع می کردند. آنها مدام می گفتند: در پروسه ساخت کنسول بعدی، ما درکنار شما هستیم و با شما پیش خواهیم آمد. بنابراین اطلاعاتی در باره کنسول نسل بعدتان در اختیار ما قرار دهید.

Fries و Allard برای کسب بخش مدیریت برنامه های Xbox، بخش رابط کاربری آن و همچنین تعامل با بازی سازان مستقل در حال رقابت بودند، اما سرانجام Fries مدیریت این بخش ها را در زمان انتشار کنسول به عهده گرفت.

آقای Fries در باره آن زمان و فشار کاری بر روی تیم توضیح می دهد:

در آن روز ها ما تازه وارد دنیای کنسول ها شده بودیم و این برای ما مانند این بود که پله های پیشرفت را بر عکس طی کنیم، ما باید همه چیز را برای خودمان دوباره اثبات می کردیم و این کار خیلی سختی بود چرا که ما از دنیای PC وارد این عرصه شده بودیم و تمام راه ها و نظرتمان بر اساس تجربیاتی بود که در دنیای PC داشته ایم. با توجه به تجربه تلخ و اتفاقی که برای Dreamcast افتاد، ما باید  چندین بار به طور دقیق برنامه های کاری خود را مرور می کردیم تا این اتفاق برای ما تکرار نشود.

زمان انتشار

در نهایت کنسول Xbox با همه کشمکش ها و پیش بینی ها در ایالات متحده منتشر شده. به همراه بازی های:
Halo: Combat Evolved
Oddworld: Munch’s  Oddysee
PGR
NFL Fever 2002
Amped: Freestyle Snowboarding
Fuzion Frenzy

فروش بخش آمریکایی کنسول به دلیل مشکلاتی که در بخش تولید به وجود آمده بود تا November 15 به تاخیر افتاد اما جشن انتشار کنسول در نهایت خیلی عالی برگزار شد. Gates نیز در این جشن حضور داشت و کنسول ها را شخصا به کودکان و خریداران مشتاق تقدیم می کرد. بازیهای Halo و Munch’s Oddysee نیز همزمان با کنسول عرضه شدند. این در حالی بودکه اروپایی ها و ژاپنی ها برای خرید کنسول باید یک سال صبر می کردند. در نهایت کنسول منتشر شد، یک کنسول واقعی با بازیهای عالی.

در بریتانیا کنسول در March 14 سال ۲۰۰۲ در فروشگاه Virgin Megastore واقع در خیابان Oxford Street در شهر لندن  به فروش گذاشته شد و خیلی از افراد مشهور آن زمان نیز برای خرید این کنسول مراجعه کردند.

اگرچه فروش خیلی کم (یا در حالت بدبینانه عدم فروش کنسول) در ژاپن کاملا پیش بینی می شد ولی این کنسول در تاریخ February 22 درژاپن نیز عرضه شد و طبق پیش بینی ها فروش بسیار اندکی داشت.

این واقعه تنها ۲.۵ سال پس از ارائه آن PowerPoint معروف توسط Ted Hase به وقوع پیوست و صنعت دنیای گیم را کاملا دگرگون کرد. اگرچه آقای Ted Hase در زمان انتشار این کنسول مایکروسافت را ترک کرده بود اما زحمات او توسط همکارانش و Bachus به هدر نرفت.

یک گام فراتر

درحالی که کنسول Xbox انتشار مناسبی داشت و باعث به وجود آمدن یک هیجان وصف ناپذیر در دنیای گیم شد و چشم انداز دنیای videogaming را تحت تاثیر قرار داد، اما هنوز یک مشکل پا برجا مانده بود: بسیاری از مردم کنترلرهای آن را دوست نداشتند.

در واقع برای سونی و نینتندو این عمل که کنترلر کنسول خود را تغییر دهند غیر ممکن بود و بعد از چندین سال آنها هیچ تغییری در دسته ها و کنترلر های خود نداده بودند، اما مایکروسافت برای بهتر کردن کنسول خود تصمیم به تغییر کنترلر ها گرفت و این تصمیم از آنجایی شروع شد که بسیاری از بازی کننده ها حتی درژاپن از آن ناراضی یودند، به نظر آنها این کنترلر ها خیلی بزرگ و سنگین بود.

آقای Fries در این باره می گوید:

ما از دنیای PC وارد این صنعت شدیم و با خود تجربیات دنیای PC را داخل این کنسول کردیم کنترلر های ما توسط تیم اصلی سخت افزاری تهیه و طراحی شد، این دسته ها در برابر ضربه ها بسیار مقاوم بود و همچنین عملکرد عالی در بازی ها از خود نشان می داد. کنترلر های کنسول ما تا آن اندازه که گفته می شود بزرگ نبود و اگر شما به دسته های کنسول Dreamcast نیز توجه کنید آنها حتی نسبتا بزرگ تر نیز بودند. و حتی با توجه به گفته های مردم و مشتریانمان این یک مشکل خیلی بزرگ نبود.


در حالی که مدیران بخش سخت افزار همچنان با انتقاد های گاهی به جا و بعضا بی جا سرگرم بودند بخش نرم افزاری نیز مشغول  مذاکره با استدیو های بزرگ بود و حتی در این زمنیه مایکروسافت استدیوی Rare را درسال ۲۰۰۲ با قیمت ۳۷۵ میلیون دلار خریداری کرد، در آن زمان کشمکش های زیادی برای خرید این استدیو بین مایکروسافت، نینتندو، سران Activision وجود داشت و چندین بار این سه شرکت برای خرید این استدیو اقدام کردند اما هر بار  بر سر موضوعی با یکدیگر اختلاف پیدا می کردند، عمده اختلاف مایکروسافت با Activision بود و سران Activision از انتشار انحصاری بازیهای این استدیوی برای کنسول Xbox مخالف بودند، در نهایت مایکروسافت با پرداخت تمام مبلغ پیشنهادی این استدیو را به تنهایی خریداری کرد.

آقای Fries در این باره می گوید:

درحالی که ما کنسول را منتشر کرده بودیم من هنوز درحال مذاکره با سران Epic برای انتشار بازی Gears of War بودم و همچنین با افراد استدیوی Rare نیز همکاری نزدیک داشتم. دنیای بازی سازی دنیای کوچکی بود و من با افراد بسیاری آشنا شدم، در آن زمان من نمی دانستم که آشنایی با این افراد باعث به وجود آمدن چه اتفاق های زیبایی در آینده می شود. به طور مثال استدیوی Bungie یکی از این آشنایی ها بود. من در ابتدا با شخصی به نام Peter Tamte در تماس بودم و او مدام استدیو را یک کمپانی مستقل می نامید، نتیجه مذاکرات من با این شخص خرید امتیاز انتشار بازی Halo بود.

Fries در سال ۲۰۰۴ و یک سال قبل از انتشار Xbox 360 مایکروسافت را ترک کرد، Xbox در طول کمتر از ۵ سال بیش از ۲۴ میلیون نسخه در دنیا فروخت و این امر باعث ایجاد سکوی پرتابی برای مایکروسافت شد تا با قدرت تمام تر به مقابله با سونی بپردازد، پروژه ای که یک موفقیت تمام عیار برای مایکروسافت محسوب می شود.

Dean Takahashi در زمان انتشار این کنسول در سال ۲۰۰۲ در یک مقاله نوشت:

این یک تجربه نادر و بسیار لذت بخش است و بسیاری از مردم دنیا تجربه لمس کردن این دنیای زیبا را کسب کردند، این کنسول باعث تغییر در نگرش و روش زندگی مردم شد است.

پشتیبانی سخت افزاری از Xbox در سال ۲۰۰۵ درژاپن و درسال ۲۰۰۶ در اروپا و ایالات متحده متوقف شد و این کنسول در April 15 سال ۲۰۱۰ رسما کنار گذاشته شد و سرور های آنلاین این کنسول تعطیل شد.

این داستان ساخت و پیدایش یک کنسول بود، داستانی که نشان دهنده عظم راسخ افرادی است که بدون هیچ ترس و واهمه ای قدم در راهی گذاشتند که هیچ تجربه ای در آن نداشتند، افرادی که با پشت کار و ایمان به دانش خود کنسولی را خلق کردند که در کمتر از یک دهه توانست به موفقیت های بالایی دست یابد، این کنسول بر خلاف نظر خیلی از کارشناسان آن زمان و پیش بینی ها در زمان حیاتش بسیار موفق عمل کرد و با فروش خیره کننده خود در مدت کمتر از ۵ سال توانست غول دنیای کنسول ها (سونی) را به راحتی کنار زده و با انتشار نسل بعدی هم نوع خود گوی سبقت و پیشرفت را از چنگال رقیب ژاپنی خود خارج کند.

اگرچه حاصل نهایی این نوع رقابت ها پیشرفت چشمگیر دنیای گیم و خشنودی بیشتر بازیکن ها بود

پایان

این مطلب برگفته از مطلبی با همین عنوان در سایت vg247 است و در هیچ سایت و مجله فارسی زبان دیگری منتشر نشده است
حسین براتی (Ichimaro Gin)

دیدگاه
۱۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

18 Replies to “داستان Xbox قسمت آخر: انتشار و آینده کنسول”

  1. Makarov گفت:

    صلوات! اللهم صل …!
    —————————–
    MW3 Fighters

    ۰ ۰
    1. reza-360 گفت:

      عالی بود! حسن جان دستت مرسی! خیلی حال کردم! خیلی مطلب توپی بود. بازم از این جور مطلبا بده!
      ______________________________
      MW3 Fighters + PES Killers

      ۰ ۰
  2. xneon 360 گفت:

    حسین جون واقعا مرسی :wink: .واقعا دستت درد نکنه.بخدا با خوندن چند خط پایانی اشک تو چشمام جمع شد :cry: و احساس خوبی بهم دست دادویاد اون زمانی افتادم که یکه و تنها و با سن نچندان زیاد به بحث با طرفداران سونی و پلی استیشن میپرداختم و مطمئنم بودم این نسل متعلق به مایکروسافته.واقعا ایکس باکس خیلی قوی تر از پلی استیشن ۲ بود.کلا هر وقت اسم هیلو و مستر چیف میاد میرم تو اون زمانا.خیلی خوب مایکروسافت تونست به سلطه سونی خاتمه بده و خودشا مطرح کنه و تونست این روند خوبشا در نسل بعد خودشم حفظ کنه و همهگی دیدم که ایک باکس ۳۶۰ با وجود حدودا یکسال زودتر عرضه شدن خیلی خوب تونست با پی اس ۳ رغابت کنه.کلا خیلی دمت گرم و مرصی که تو این ساعت کلی خاطره رو برام زنده کردی.به امید موفقیت نسل بعدی مایکروسافت.
    __________________________________
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  3. اجرت با بیل گیتس کبیر حسین جان … lol
    واقعا ممنون، این ۴ قسمت از بهترین مقاله های مرتبط با گیمی بود که تو عمرم خوندم :wink:

    ۰ ۰
    1. Ichimaro Gin گفت:

      مگه مطالبی که خودت می نویسی رو خودت نمی خونی :?: :-D :lol:

      مرسی از تعریف شما سعید عزیز

      ۰ ۰
  4. Ezio گفت:

    ممنون از قسمت اخر :wink: :-P

    ۰ ۰
  5. Chrome گفت:

    خیلی ممنون
    درسته که این کنسول بزودی متوقف شد اما اغازی بود برای فرزندش یعنی xbox360 که در حال حاضر دنیای گیم در دست اوست

    ۰ ۰
  6. MeaT_BoY گفت:

    سری xbox هرچقدر خوب باشه
    مثل سری playstation سابقه و ریشه نداره
    واسه همین حرفی واسه گفتن نداره

    ۰ ۰
  7. Aerosmith گفت:

    حسین جان مطلبت فوق العاده مفید بود ولی فکر نمیکنی یکم اغراق شده بود “این کنسول بر خلاف نظر خیلی از کارشناسان آن زمان و پیش بینی ها در زمان حیاتش بسیار موفق عمل کرد” تا اینجاش حقیقت داره ، “و با فروش خیره کننده خود در مدت کمتر از ۵ سال توانست غول دنیای کنسول ها (سونی) را به راحتی کنار زده ” !!! تو این نسل آره ، x جلوتره ، ولی نه خیلی ، ولی راجع به نسل قبل برنده ی تمام و کمال نسل ششم ps2 بود . در مورد فروش خیره کننده هم باید بگم ۱۲۰ میلیون خیره کننده است (پی اس ۲) نه ۲۴ میلیون (X) .

    ۰ ۰
    1. Ichimaro Gin گفت:

      ## ولی فکر نمیکنی یکم اغراق شده بود ##
      خوب خیلی از کارشناسان اون زمان به فروش و موفقیت این کنسول شک داشتند و آینده دریم کست رو براش پیش بینی می کردند
      با توجه به این که مایکروسافت برای اولین بار بود که وارد این صنعت شده بود …شما سابقه سونی رو مقابل مایکروسافت قرار بده ..
      فروش اولین کنسول تا اون مقدار برای مایکروسافت بیشتر از حد انتظارشون بود….البته ps2 هنوز هم منتشر میشه و فروش جهانی داره !!!!!!! بعد از حدود ۱۱ سال …

      ۰ ۰
  8. farshid.parvari گفت:

    عالی بود،دستت درد نکنه.

    ۰ ۰
  9. ama-pc360 گفت:

    خیلی عالی بود.
    —————————–
    MW3 Fighters

    ۰ ۰
  10. rising گفت:

    حسین عالی بود

    ۰ ۰
  11. دستت درست لذت بردیم

    ۰ ۰
  12. Picasso گفت:

    دستت درست حسین عالی بود :)

    ۰ ۰
  13. arashgamer گفت:

    خییییییییییییییلی خوب بود.
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    pcبازان مقیم مرکز+گیمران بدون مرز

    ۰ ۰
  14. Dante366 گفت:

    عالی بود ممنون اگه میشه ۳۶۰ رو هم بذارید و کنسولای دیگه

    ۰ ۰