داستان Xbox قسمت دوم: چراغ سبز مایکروسافت، شروع مشکلات بزرگ

توسط Kurosaki Ichigo در ۱۳ مرداد ۱۳۹۰ , ۰۴:۰۳


ادامه از بخش اول:
مایکروسافت باید خود را برای ریسک از دست دادن ۵-۶ میلیارد دلار در عرض ۵ سال آماده می کرد، این رقم باعث شده بود بسیاری از محققان و تحلیلگران آن زمان نسبت به ساخت این کنسول اظهار نا امیدی کنند. در نهایت رئیس مایکروسافت Bill Gates و معاون او Steve Ballmer با مشاهده مستنداتی که اعضای تیم جمع آوری کرده بود چراغ سبز خود را برای آغاز ساخت این کنسول نشان دادند و بعد از تشکیل تیم طراحی و توسعه و مشخص نمودن مراحل کار، این پروژه به تایید کامل رئیس وقت مایکروسافت Bill Gates رسید.

سران مایکروسافت Steve Ballmer و Bill Gates در یک برنامه زنده تلویزیونی خبر ساخت این کنسول را منتشر کردند .

در جلسه ای محرمانه دو نفر از افراد تیم اصلی به همراه Bill Gates و Steve Ballmer و رئیس بخش فروش ویندوز آقای Bill Veghte شروع به بحث در مورد آینده و نحوه فروش این کنسول کردند.
آقای Bachus در باره می گوید:

Bill Veghte یک شخصیت بزرگ بود و Bill Gates احترام زیادی برای او قائل بود در آن جلسه Bill Gates فقط نشست و به حرف های Veghte گوش داد و منتظر جواب های ما بود. او از ما سوالاتی را می پرسید و ما هم به او جواب می دادیم. در پایان جلسه Steve با صدای بلند گفت: این قرار است بزرگترین پروژه در تمام دوران مایکروسافت باشد این کنسول می تواند میلیون ها نسخه در سرار دنیا بفروشد و این برای شرکت فرصت بسیار مناسبی است.

آقای Bachus ادامه داد:

در آن جلسه سوالات مهمی از ما شد، Veghte از ما پرسید:
شما هزینه های این پروژه را محاسبه کرده اید؟
هدف شما در خرده فروشی ها چیست و چه تعدادی را برای فروش در نظر گرفته اید؟
به مشکلات زمان انتشار و فروش فکر کرده اید؟
تاریخ و فروشگاه هایی را برای فروش در نظر گرفته اید؟ و …
او یک شخص بسیار با هوش بود که با توجه به سابقه فروش ویندوز می توانست کمک شایانی به ما بکند.


در نهایت در آن جلسه Ballmer درباره قیمت نهایی کنسول سوال کرد و در جواب گفته شد که کمی بیش از ۲۰۰ دلار برای هر کنسول، Ballmer با حالتی شوکه شده در جواب به تیم سازنده گفت: هزینه های ساخت این کنسول زیاد است و باید فکری برای کاهش هزینه ها کنیم تا قیمت نهایی نیز کمتر شود.
در همین زمان برای تصاحب صندلی ریاست پروژه Xbox کشمکش های زیادی وجود داشت و این مورد به شدت Bachus را آزار می داد چون باعث ایجاد وقفه در روند تولید کنسول می شد. بسیاری از افراد که خواهان ریاست این پروژه بودند درک خاصی از این پروژه نداشتند و مدام سوالاتی را می پرسیدند، سوالاتی از قبیل:
آیا می توان مرورگر IE را روی آن نصب کرد؟
آیا توان ویرایش تصاویر را دارد؟
آیا می توان از آن به عنوان یک وسیله دفتری و اداری استفاده کرد؟
Bachus مدام به این افراد توضیح می داد که این وسیله فقط برای بازی طراحی شده است نه چیز دیگر.

آقای Bachus ادامه دادند:

زمانی که نتیجه نهایی کنسول را تیم سازنده به ما نشان داد، ما تقریبا حالمان از آن وسیله به هم خورد! کنسول اولیه که به ما نشان داده شد کاملا با چیزی که ما در نظر داشتیم تفاوت داشت و ما را نسبت به ادامه پروژه نا امید کرده بود، تنهابخشی که نظرات ما در آن اعمال شده بود طراحی بدنه پلاستیکی آن بود!
آنها در جواب به ما گفتند که خوب شما چیزی برای بازی کردند می خواستید، قیافه ظاهری آن که زیاد مهم نیست!


تعصب شدید روی پروژه:
در درون شرکت مایکروسافت تیم سازنده با مشکل جدی درک کنسول از طرف مدیران مواجه بود و هر شخصی درباره کارایی ها و ویژگی های این کنسول اظهاراتی می کرد.
Bachus در این باره می گوید:

تمام ناشران و توسعه دهندگان مدام می گفتند: اگر این وسیله ویژگی های دیگری نداشته باشد به شدت توسط کنسول سونی شکست می خورد. در واقع مایکروسافت یک شرکت تولید نرافزار بود و تجربه ساخت چنین سخت افزار هایی را نداشت و این نوع رفتار طبیعی بود، فقط نینتندو در آن زمان کنسول بازی می ساخت که با توجه به نوع کنسول هایش تهدیدی جدی برای سونی به حساب نمی آمد. من مدام فکر می کردم یعنی هیچ کس در این دنیا نمی تواند در مقابل سونی قد علم کند و کنسول جدیدی را روانه بازار کند؟!

Fries به عنوان اولین نفری که خط تولید این کنسول را تایید کرده بود مسئول شد در این باره تحقیق کند که آیا مایکروسافت اصلا شانسی دارد که در دنیای کنسول های بازی به موفقیتی برسد یا نه؟
Fries در این باره می گوید:

مایکروسافت در زمینه فروش بازی سابقه داشت، از اولین زمان پیدایش بازی ها ما حضور جدی در این زمینه داشتیم، بازی شبیه ساز پرواز ما (Flight Simulator) و همچنین بازیهای Decathlon نمونه این موارد هستند. اما این پروژه ورود جدی ما به خانه بازی کننده ها، ساخت بازی برای کنسول، راضی نگه داشتن بازی کننده ها و خریداران بود، این امر کمی برای ما مشکل بود. یاد دارم اولین روز در نمایشگاه E3 افراد بخش تبلیغاتی ما کار را با این شعار شروع کردند: “مایکروسافت بازی می سازد”

اولین خبر در مورد پروژه Xbox در مجله کونامی منتشر شد، Kevin Bachus که به دفتر کونامی رفته بود، به آنها گفت که در حال ساخت یک کنسول بازی برای نسل بعد بازیها هستند و اینگونه بود که خبر های ساخت این کنسول به بیرون درز کرد، تیم سازنده سال ها بعد به این موضوع پی برد.

Bachus درباره این افشای اسرار اینگونه توضیح می دهد:

ما با Konami قرار دادی را بستیم، در این قرار داد Konami حق انتشار بای های انحصاری PC مثل Age of Empires را برای کنسول سونی بدست آورد در عوض نیز ما حق انتشار بازیهایی مثل Metal Gear Solid را برای PC بدست آوردیم. البته در جریان این قرار داد کونامی اطلاعاتی درباره نسل بعد بازیهای از ما پرسید و ما هم در باره کنسول خود و نسل بعد بازیها اطلاعاتی به آنها دادیم و در اینجا بود که خبر های ساخت کنسول توسط مایکروسافت به بیرون درز کرد.

در جایی به دور از لندن تیم سازنده کنسول با افرادی نظیر Tim Sweeney و John Carmack ملاقات هایی داشت. تیم شروع کرد به مذاکره و بحث با ناشران و بازی سازان، در این جا بود که افراد تیم متوجه شدند که چه کار سختی در پیش دارند، در حقیقت متقاعد کردن بازی سازان و ناشران برای ساخت بازی بسیار سخت تر از آن بود که تصور می شود، آنها مشکلی برای ساخت بازی برای PC نداشتند اما برای ساخت بازی برای Xbox کمی دچار تردید و شک بودند و همین امر متقاعد کردن آنها را مشکل تر می کرد.

Bachus و Blackley سخت افزار اولیه از کنسول Xbox را به ونکوور کانادا و شرکت EA بردند و درباره اهداف و پروژه آتی مایکروسافت با آنها صحبت کردند. اما سران EA بیشتر دوست داشتند تا برای ویندوز بازی بسازند تا کنسول جدید مایکروسافت، در واقع آنها به آینده این کنسول شک داشتند و بیشتر به دنبال PC و آینده روشن آن بودند.
درست در زمانی که با ناشران و بازی سازان صحبت می شد تیم طراحی و ساخت کنسول نیز به مشکل برخورده بود .Nvidia یک مشکل جدی را ایجاد کرده بود. برآورد های اولیه برای GPU این کنسول خیلی گران تمام می شد در حالی که Bachus با Nvidia به توافق رسیده بود، ولی در پایان Nvidia به دلیل بالا بودن هزینه ساخت تراشه های GPU از ساخت آن سر باز زد و در نهایت در سال ۲۰۰۲ در دادگاه همکاری این دو شرکت به پایان رسید.

Bachus درباره آن زمان می گوید:

مشکلات بسیار جدی برای به وجود آمده بود، ما نیرو و انرژی زیادی برای این پروژه مصرف کرده بودیم و تنها دلگرمی ما این بود که هنوز Bill به این پروژه امید داشت. من دقیقا به یاد دارم که به Steve گفتم: من به شما اجازه می دهم قیمت ویندوز را در افغانستان بالا ببرید ولی شما هم باید به پروژه من اعتماد کنید و اجازه بدهید من این کنسول را طراحی کنم. وقتی این حرف را زدم همه در اتاق شروع به خندیدن کردند حتی خود Bill.

پیشرفت واقعی:
گروه سازنده به رشد خود ادامه می داد. نفرات و افراد جدید به گروه اضافه می شدند، Bachus شروع کرد به جست جو در مورد افرادی که در باره کنسول ها و نحوه ساخت آنها در شرکت های نیتندو و سونی تجربه داشتند. پروژه به سمت اماده شدن و رسیدن به دست مشتری می رفت و در این زمینه Robbie Bach نیز به گروه اضافه شد. J Allard نیز به عنوان مدیر پروژه شروع به کار کرد.
Bachus و دیگر افراد تیم به طور کامل از بخش DirectX به بخش ساخت کنسول منتقل شدند و تمام وقت مشغول طراحی و توسعه کنسول بودند. این اتفاق در ماه September در سال ۱۹۹۹ روی داد و درست ۶ ماه بعد کنسول متولد شد.

Bachus و Blackley به طور جدی با سازندگان سخت افزار وارد مذاکره شدند، آنها به کانادا و دفتر رسمی ATI رفتند تا برای تراشه گرافیکی خود با آنها مذاکره کنند.
در این دوره دوباره ناشران و بازی سازان گرد هم جمع شدند و درباره قابلیت های سخت افزاری کنسول بحث شد، یک سری از آنها تراشه های ATI را به AMD ترجیح می دادند و گروه دیگر نیز در حال بحث و تصمیم گیری بین ۳dfx و Nvidia بودند.
وقتی تیم مهندسی تمام وقت مشغول کار بر روی پروژه شد، Bachus به نوعی مسئول ساخت و طراحی نرم افزار رابط سوم شخص بود و Fries بر روی رابط نرم افزاری اول شخص شروع به کار کرد. Blackley نیز بخش پشتیبانی و برنامه ریزی برای آینده کنسول را ایجاد کرد.
پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده بود. در ماه February سال ۲۰۰۰ سران اصلی مایکروسافت Ballmer و Gates، در یک نشست و ملاقات کلیدی برنامه های خود را برای آینده این کنسول روشن کردند و این دقیقا قبل از نمایشگاه GDC در شهر San Jose, California بود. آنها برای نمایش کنسول خود در این نمایشگاه آماده شدند ،تصمیم بسیار دشواری بود و در واقع آینده مایکروسافت و پروژه به این نمایش و استقبال مردم گره خورده بود.
نتیجه مثبت برای این کنسول ،انتشار Xbox در ابعاد جهانی بود و نتیجه معکوس ، تیم طراحی را دوباره به بخش توسعه ویندوز منتقل می کرد.

Rick Thompson در ماه July سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر بخش سخت افزاری پروژه Xbox مایکروسافت شروع به کار کرد و بعد از انتشار کنسول از سمت خود استعفا داد.

Rick Thompson در یک مصاحبه با Dean Takahashi درباره فشار و مشکلات آن زمان گفت:

در آن زمان ما دور یک میز نشسته بودیم و به چهره های یکدیگر نگاه می کردیم آیا واقعا ما می خواستیم بودجه ای حدود ۶ میلیارد دلار را در عرض ۵ سال از دست بدهیم؟

Rick Thompson ادامه داد:

در آن زمان بحث های زیادی مطرح بود. من دقیقا به یاد دارم که در آن جلسه Bill به ما گفت: اگر ما دستگاهی شبیه Xbox را در فروشگاه ها نداشتیم آیا هرگز به فکر ساخت آن می افتادیم؟ ما برای رقابت و جذب بازار وارد اینکار شده ایم، باید مسیر کاری خود را مشخص کنیم، آیا ما فقط یک شرکت تولید کننده نرم افزار مانند Oracle هستیم؟ یا اینکه شرکت نرم افزاری جامعی هستیم که در برگیرنده مسائل مصرف کننده نیز هست. چه ما Xbox را تولید کنیم و چه بازی بسازیم، باید از همین جلسه مسیر خود را برای آینده مشخص کنیم.

در ابتدا قرار بود که سیتم عاملی شبیه ویندوز بر روی کنسول Xbox قرار بگیرد و در واقع بعد از بحث سخت افزار و تطبیق هزینه های آن نوبت سیستم عامل کنسول بود. گروه به هیچ عنوان نمی خواست سیستم عاملی شبیه ویندوز یا API مانند آن روی کنسول قرار بگیرد، چرا که آنها نمی خواستند بازی هایی که بر روی کنسول اجرا می شود بر روی یک PC هم اجرا شود و یا محیط این دو شبیه به هم باشد. به همین دلیل یک جلسه فوری با سران مایکروسافت تشکیل شد و درباره سیستم عامل آن بحث شد.
Fries در این باره می گوید:

جلسه در ساعت ۴ بعد از ظهر شروع شد. Bill و Balmer مدام و ساعت ها بر سر ما فریاد می کشیدند، آن دو خیلی عصبانی بودند، این فریاد ها تا ساعت ۷ یا ۸ شب ادامه داشت، سرانجام و در ۵ دقیقه پایانی تصمیم به تصویب این پروژه گرفتند. به این ترتیب سیستم عامل ویندوز از Xbox حذف و سیستم عامل مخصوص دیگری جایگزین آن شد.

تغییر سیتم عامل Xbox یک ریسک بزرگ بود. اگرچه تیم طراحی و ساخت اصلا به این مشکلات توجهی نداشتند و فقط به آینده کنسول فکر می کردند.

در پروژه Xbox سران مایکروسافت در نهایت، تمام همکاری و حمایت خود را از تیم سازنده اعلام کرد و صراحتا در جلسه های پایانی به آنها اعلام کردند: بروید و هر آنچه به نظر خودتان درست است را انجام بدهید.
تیم سازنده نیز هر چه را که در نظر داشتند روی کنسول پیاده کردند و کنسول آماده شد. درست قبل از همایش و نمایشگاه  GDC، جشن ولنتاین در کمپانی مایکروسافت برگزار شد و Gates خودش به عنوان سخنران در این مراسم شرکت کرد (این امر غیر قابل تصور بود که Gates در این چنین مراسمی سخنرانی کند) هیجان زیادی وجود داشت، چشم و گوش های دنیای غرب به این مراسم دوخته شده بود.
این شروع عمومی انتشار Xbox بود، یاد و خاطره Bill Gates با آن کت چرمی برای همیشه در ذهن طرفداران این کنسول نقش بست.
پایان قسمت دوم
این مطلب برگرفته از مطلبی با همین نام در سایت vg247 است و در هیچ مجله و یا سایت فارسی زبان دیگری چاپ و منتشر نشده است.
حسین براتی (Ichimaro Gin)

دیدگاه
۲۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

23 Replies to “داستان Xbox قسمت دوم: چراغ سبز مایکروسافت، شروع مشکلات بزرگ”

    1. توی متن می خونیم در آن زمان “…بیشتر دوست داشتند برای ویندوز بازی بسازند تا کنسول…”
      حالا چی ؟ حالا قضیه کاملاً بر عکس شده .
      HEH… :-D

      ۱ ۰
    2. reza-360 گفت:

      مگه قسمت اولش رو حامد ننوشته بود؟ چی شد؟ هر قسمتشو یکی مینویسه؟در ضمن خیلی مقاله توپیه!
      _______________________________
      MW3 Fighters + PES Killers

      ۰ ۰
  1. MG.96 گفت:

    خیلی مطلب جالبی بود. دست شما پنج انگشت!
    :!: راستی ، یه چیزی که ربطی به خبر نداره.امروز پنجمین روزیه که من تو مرحله ی ۷ کوهنورد گیر کردم. تقریبا همه ی وسایل رو هم خریدم. دیگه نمی دونم چیکار کنم. هر کی مرحله ی ۷ رو تموم کرده لطفا کمکم کنه.
    اما اونایی که هنوز کوهنورد رو نگرفتن . .. . . . .
    فقط در این حد بهتون بگم که کوهنورد فوقق العادس. بی نظیره و واقعا دست کمی از یه شاهکار نداره. به جز یه سری اشکالات بسیار کوچیک که مربوط به موتور پایه ( game maker) میشه، دیگه هیچ اشکالی به بازی وارد نیست. کوهنورد واقعا بی نظیره.

    ۰ ۰
    1. پیشنهاد میشه از طریق پست الکترونیکی از خود آقای فرمند بپرسید که چگونه میشه اون مرحله رو رد کرد :-P :lol: :-P

      ۰ ۰
    2. spart گفت:

      بهترین راه حل !!!!!!!!
      ولی این کوهنورد چطور بازی ایه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      ممنون حسین جان

      ۰ ۰
  2. این آقای Rick Thompson چه خوش خندست :lol: دلم میخواد فیلم اون سخنرانی بیل رو ببینم :!: ممنون حسین جان عالی بود :wink:

    ۰ ۰
    1. CHIFF.B گفت:

      مثل اینکه تو زندگیش اصلا غم نداره

      ۰ ۰
  3. john.marston گفت:

    مشتاق قسمت بعدیش با نوشته خوب شما هستم
    با تشکر :-D :-D

    ۰ ۰
  4. adel_97 گفت:

    ممنون واقعاً عالی بود! خیلی لذت بردم. و همچنان به شدت منتظر قسمت های بعدی داستان هستم. بی نهایت سپاس گذارم!
    Adel_97 از انجمن PC$

    ۰ ۰
  5. Chrome گفت:

    خیلی ممنون از حسین عزیز منتظر قسمت بعدی هستیم
    shayan.karami2010@yahoo.com

    ۰ ۰
  6. rising گفت:

    خیلی عالی بود

    ۰ ۰
  7. Ezio گفت:

    ممنون عالیه بود ولی واقعا عجب داستان باحالی داره این کنسول مایکروسافت :wink: :lol:

    ۰ ۰
  8. nima marston گفت:

    ممنون عالی بود.only mw3+only x360

    ۰ ۰
  9. arashgamer گفت:

    خیلی خوب :mrgreen:
    _____________________________
    pc »ازان مقیم مرکز+گیمران بدون مرز

    ۰ ۰
  10. xneon 360 گفت:

    حسین جان دست گلت درد نکنه واقعا.فقط یه خواهش کوچولو ازت دارم.اگه امکانشو هست این داستان رو تا عرضه کنسول ۳۶۰ هم ادامه بده تا همه مسیر پیشرفت و سیر صعودی مایکروسافت رو در زمینه ساخت کنسول و گیم بفهمن.مرسی از تو داداش عزیزم
    __________________________
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
    1. Ichimaro Gin گفت:

      مطمئن باش دوست عزیز داستان تا جاهای خیلی خوبی ادامه پیدا می کنه…
      فقط اگه طولانی هست مطلب ها دیگه ببخشید …نمی خوام خیلی کش بدم این داس تان ها رو /…

      ۰ ۰
    2. xneon 360 گفت:

      نه اختیار دارین دوست گلم.شما مطالبت خیلی خوبه.ماهم کلا به مطلب طولانی عادت کردیم ولی انصافا مطلب طولانی ولی پر از عکس واسه خواننده یطوری لذت ببخشه ولی بدون تصویر یجورایی نه

      ۰ ۰
  11. Abbas72 گفت:

    خیلی قشنگ بود

    حقوق بگیران ماکروسافت

    ۰ ۰
  12. ama-pc360 گفت:

    عالی بود
    ——————————–
    MW3 Fighters

    ۰ ۰
  13. من یه ببخشید به حسین براتی بدهکارم وقتی به منبع سر زدم متوجه شدم داستان فرق میکنه . وقتی `Part 3 رو در منبع خوندم فهمیدم چه قدر طولانی ترجمه این مقاله خیلی زحکت میکشی .ببخشید

    ۰ ۰
    1. منظورم زحمت بود.

      ۰ ۰
  14. عالی بود.ممنون از حسین براتی عزیز :۱۵:

    ۰ ۰