تولید بازی رایانه‌ای «سیاوش» با اقتباس از شاهنامه

توسط MG.96 در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ , ۱۲:۰۷

با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مشارکت استودیو بازی سازی «سورنا» بازی رایانه‌ای «سیاوش» با اقتباس از شاهنامه، در حال تولید است.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این بازی که داستان آن از شاهنامه، بندهش و اوستا استخراج شده است در راستای اهداف این بنیاد مبنی بر پرداختن به فرهنگ ملی و معرفی پیشینه تاریخی این مرز و بوم به جوانان و نوجوانان، در دست تولید است.

داستان «سیاوش» که یک بازی اکشن ماجرایی است، از زمان کشته شدن «سیاوش» شاهزاده ایران توسط «افراسیاب» پادشاه «توران»، آغاز می‌شود. «کیخسرو» پسر«سیاوش» بعد از اینکه توسط »گیو» از «توران» به ایران منتقل می‌شود، امپراتوری خود را آغاز می‌کند و به مرور زمان مرزهای تسخیر شده توسط «توران» را باز پس می‌گیرد و در انتها وارد «توران» شده و پس از سالها جستجو با «افراسیاب» قدرتمند روبرو می‌شود و در جنگی سخت او را شکست می‌دهد و انتقام خون پدر را از او می‌گیرد.

به گفته حسن مهدی اصل مدیر پروژه بازی «سیاوش»، این بازی برای افراد علاقه مند به سبک اکشن و نقش آفرینی در نظر گرفته شده است و هم اکنون ۶۵ درصد از مراحل ساخت خود را پشت سر گذاشته است. همچنین وی گفت: پیش بینی می‌شود این بازی تا اواخر پاییز امسال به پایان برسد.

حسن مهدی اصل: مدیر پروژه و برنامه نویس ادیتور و گیم پلی، علی اکبر محمدی: برنامه نویس ارشد و برنامه نویس موتور گرافیکی و زبان اسکریپت و گیم پلی، سجاد بیگ جانی : کارگردان فنی ، برنامه نویس هوش مصنوعی و سیستم GUI و گیم پلی، نادر گلباز : برنامه نویس موتور گرافیکی و گیم پلی، هادی رباطی : برنامه نویس فیزیک، محمد آقایی : برنامه نویس موتور گرافیکی، پویا شاهین فر : برنامه نویس موتور گرافیکی و سیستم صدا، احمد محمد نژاد: اسکریپت نویس، حسن مهدی اصل، احمد محمد نژاد، حامد خذریان : طراحی مراحل، علی رضا یار محمدی و احمد محمد نژاد: گیم دیزاینر، حامد خذریان : مدیر هنری و آرتیست، عباس رمضان زاده : آرتیست، محمد امین متین : آرتیست، تیم ۵ نفره آلمانی : مسئول ساخت کاراکترها ، ریگ کردن ، و انیمیت کردن و آرمان آریان : داستان نویس اصلی، از عوامل تولید بازی «سیاوش» هستند.

لازم به یادآوری است بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیش از این بازی‌های «گرشاسپ»، «عصر پهلوانان» و «رویین تنی» را بر اساس شاهنامه و دیگر متون کهن ایرانی وارد بازار کرده است.

محمد شهریاری(MG.96)

دیدگاه
۳۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

37 Replies to “تولید بازی رایانه‌ای «سیاوش» با اقتباس از شاهنامه”

  1. Makarov گفت:

    شاهنامه حضرت فردوسی پره از این داستان های حماسی. به امید این که روزی کل شاهنامه رو به صورت بازی های گوناگون در آرشیو تمام جوانان و نوجوانان ایرانی ببینیم. ما ۲۵۰۰ سال تمدن داریم، از زیر بوته بیرون نیومدیم!
    ————————–
    MW3 Fighters

    ۰ ۰
    1. Michael JORDAN گفت:

      تمدنی که به دست بعضی ها داره نابود میشه به چه دردی میخوره :-|

      _______________________
      MW3 fighters
      PC$ is the best :wink:

      ۰ ۰
    2. Makarov گفت:

      عزیزم من و تو باید مانع نابودیش بشیم.
      ——————————-
      MW3 Fighters

      ۰ ۰
    3. gamer گفت:

      من بهتون اطمینان میدم که میتونین.آرزو بر جوانان عیب نیست

      ۰ ۰
    4. arashgamer گفت:

      ۲۵۰۰سال نه ۷۰۰۰سال چون که کل هم در حال نابودیست اریوبرزن….

      ۰ ۰
    5. spart گفت:

      چی تو خودت یکی از اون نا بود گرا هستی ۲۵۰۰ :lol: :lol: :lol:
      غزیزم ۷۰۰۰ سال نه ۲۵۰۰ سال
      spart in like battlefield

      ۰ ۰
  2. xneon 360 گفت:

    بسیار خوشحالم که کم کم دیگه داریم راه میوفتیم و بهتر از اون از دستان های کهن خودمون استفاده میکنیم.بنظر من اگه بنیاد بازیهای رایانه ای بتونه امکان اینو فراهم کنه که گروهی متخصص و کاردان حرفه ای خارجی وارد کشور بشن و یسری از تکنینک های خودشونا به بازیسازان ما آموزش بدن یا دوره های فشرده برگزار کنن دیگه عالی میشه و کاملا در مسیر پیشرفت این صنعت درآمد زا قرار میگیریم.
    روزبه از انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  3. mahdi0007 گفت:

    امیدوارم هر چی باشه از لحاظ گرافیکی حرفی برای گفتن داشته باشه و شخصیتش بتونه صحبت کنه

    ۰ ۰
  4. reza-360 گفت:

    مطمئنم به جای اواخر پاییز امسال شاید اواخر پاییز سال دیگه منظورشون بوده :lol: این ایرانیاهم که حالا هر چیرو میبینن سوژه میکنن ازش بازی میسازن! اخه بازیه شاهنامه؟شاهنامه و چه به بازی :?: ۸-O
    _______________________
    MW3 Fighters + PES Killers

    ۰ ۰
  5. mohammad.m گفت:

    اره حتما می سازن :twisted: هرچی مجسمه تو میدوناست که مربوط به ایرانه دارن جمع می کنند جاش مجسمه مختار بزارن :mrgreen: اون وقت میگن ما بازی ایرانی میسازم …..فردا در این بنیاد ملی بازی رو هم تخته کردن دیگه بازی با این اسما نمی سازن :evil:

    ۰ ۰
  6. gers of war گفت:

    فقط اگه می تونه بهتر از گرشاسپ باشد .

    ۰ ۰
  7. Sirius گفت:

    شاهنامه فردوسی جون میده برای بازی و فیلم! اما سرمایه های عظیمی برای تبدیل شدن این داستان های عالی به بازی یا فیلم لازمه با یه ذره سرمایه نمیشه این بازی رو چندان تاثیر گذار دونست! تازه تخصص هم حساب کنید! و هزار مورد دیگه!

    ۰ ۰
  8. imkillyou گفت:

    اینا خسته نمیشن انقدر بازی تاریخی میسازند اما خوب به هر حال موفق باشید :wink:

    ۰ ۰
  9. amin-daz گفت:

    اگه نقش آفرینی هم باشه میشه امیدوار بود که بیشتر از بازیهای ایرانی ای که ساخته شده، داستان تعریف کنه.
    امیدوارم به مشکل بر نخوره.
    _____________
    MW3 Fighters

    ۰ ۰
  10. mohammad saeedi گفت:

    داستان های شاهنامه خیلی جذاب و شنیدنی است امیدوارم خوب از آب در بیاد
    _________
    PES

    ۰ ۰
  11. Shen گفت:

    دنیای بازی،آخرین اسم،آقای آرمان آریان
    آقای آرمان آرین نیست؟آرین نه آریان
    لطفا اگه اشتباه شده تصحیح بشه
    اگرهم من اشتباه کردم معذرت میخوام

    ۰ ۰
  12. armin killer گفت:

    چه جالب ایرانی ها هم راه افتادن :wink:
    ____________________________
    pes killers+MW3 Fighters

    ۰ ۰
  13. rising گفت:

    به نظر من هر چه بازی بیشتری در مورد تاریخ کشورمون ساخته بشه بهتره چون بیشتر با تا ریخ کشورمون آشنا میشیم نمی خوام توهین بکنم ولی درصد زیادی از مردم کشورمون باتاریخمون آشنا نیستن الان اگه بری بپرسی مثلا تروی یا ادیسه برای کدوم کشورن یا داستانشو چیه همه می دونن چون چند بار فیلمشو دیدن یا گلادیاتور و…… اما اگه بری بپرسی آریو برزن کی بود. چیکار کرد. چجوری کشته شد و کی کشتش اکثرا نمی دونن یا مثلا کسی که عظمت تخت جمشید رو بدونه نمیاد روش یادگاری بنویسه به هر حال خیلی خوشحالم که بیشتر بازیهایی که بازیسازان کشورمون میسازن در مورد تاریخ کشمورنه

    ۰ ۰
  14. GSD گفت:

    دوستان این خبر یه مقدار قدیمیه ها!

    ۰ ۰
  15. cool-hand گفت:

    بازیسازی تو ایران آینده نداره که بخوایم از بازی ایرانی استقبال کنیم.

    ۰ ۰
  16. prince sepehr گفت:

    اخ جون بازی ایرانی با گرافیک ابکی :-P :-P

    ۰ ۰
  17. Behnam-IT گفت:

    باسلام
    مایه خرسندی و شاددمانی همه ماست که داستانهای غنی و کهن این سرزمین متمدن تبدیل به بازی بشه
    امیدوارم که فقط خوب تبدیل بشه و درست پرداخت بشه!
    برن دوستان درست بشینن و اصل قضیه و منظور فردوسی بزرگ رو در بیارن و تحلیل منطقی و درست کنن و بازی رو سر حوصله طراحی کنن و اینکه تا پائیز عرضه میشه به ننظر با عجله است.
    همه جای دنیا مراحل حتی توی کوچکترین بازیها با موضوعات بسیار سطحی با فکر و پرداخت مناسب ساخته میشن.
    امیدوارم که این بازی هم کاملا اصولی ساخته بشه و بعد از عرضه مایه خوشحالی و غرور بازیسازان و بازیبازان ایرانی باشه
    به امید موفقیت همه دوستان بازیباز

    ۰ ۰
    1. GSD گفت:

      دوست من مراحل ساخت این بازی ۲ سالی هست که در حال انجامه. اینکه بنیاد الان اعلام کرده جای تعجب داره.

      ۰ ۰
  18. Ezio گفت:

    چرا تمامه نگاه بازی سازانه ایرانی به تاریخ :-o بابا بیاین مدرن بسازین :-o
    ——————————————————–
    Call of Juarez: The Cartel تاریخ عرضه ۱۶ روز دیگه

    ۰ ۰
    1. GSD گفت:

      اونم چشم…. منتظر باشید

      ۰ ۰
  19. Hamedgh گفت:

    با سلام!

    آه خدای من! کی میشه یه بازی هم از روی شخصیت من بسازند. بلوتوث : وزیر جهانگیرشاه
    ————
    در تاپیکهای قبل هم گفتم ، جهانی شدن هیچی نداشته باشد انگیزه زاست.
    مطمئن باشید سیاوش که هیچ ، از نادرشاه و کیخسرو ، رضا خوشنویس(هزاردستان) ، خاله سوسکه و بسیاری از کاراکترهای دیگر هم بازی خواهند ساخت.
    این بسیار پسندیده است که بازیسازی در این کشور شروع شده و فعلا آهسته آهسته به راهش ادامه میدهد و دچار بحران حاد نشده و نفسش به شماره نیفتاده و به مرگ نزدیک نشده است.
    اما این راه به کجا میرسد؟ آیا در مسیر درستی افتاده است؟ آیا بازیسازی یعنی همین؟ یعنی اینکه فقط و به هر طریقی بازی بسازی؟ با کاراکترهای جدید بر طبق همان شیوه؟ آیا بازیسازان از نقدهای درست و منطقی درس گرفته اند؟
    به نظرم بازی سیاوش هم از سبک و روش گرشاسپ پیروی خواهدکرد.چرا با اسمها بازی کنیم.ما با خود بازی می خواهیم بازی کنیم!!!
    آیا بازی گرشاسپ جا برای بهتر شدن و داستان پردازی بیشتر تحت عنوانهای دیگر نداشت؟چرا همان گرشاسپ را بهتر نکنیم؟ آیا گرشاسپ دارای پتانسیل بیشتری نبود؟ چرا از سازندگان پرنس پرشیا درس نمی گیریم؟ دوستان عزیزم! به سیر تکاملی بازی پرنس پرشیا از همان بازی آرکید تا همین الان نگاه کنید.ببینید چه تکاملی پیدا کرده است.
    آیا ناشران و سازندگان بازی گرشاسپ نمی توانستند بسته های الحاقی دیگری برای بازی تهیه ببینند؟
    ما از گرشاسپ و سرنوشتش ، داستانهای مکمل آن ، شخصیتهای دیگر و مکمل آن چه مقدار زیادتر یاد گرفتیم و به آن پرداختیم؟ گرشاسپ و سیاوش و دیگر قهرمانان پارسی ما دارای شناسنامه و شخصیت ساخته و پرداخته شده ا ند.نمی شود که به همین سادگی آنها را به بازی گرفت.افتادیم به جان آنها و با چند خط دیالوگ می خواهیم فرهنگ و تمدنمان و قهرمانانش را به همه نشان دهیم.
    بازی بسازند ولی بر اساس شخصیتهای دیگر بسازند ، چرک نویس کنند بعد پاکنویس!

    خدا پدر و مادر و خود فردوسی پارسی گو و حماسه سرای را بیامرزد.اگر او نبود نمی دانیم کار داستان پردازی و بازیسازی در این کشور به کجا نمی کشید.
    هر کسی واقعا دلش برای این سرزمین پارسی و مردان پارسی و بزرگش می طپد برای شادی روح آنها یک صلوات بفرستد.چرا که اگر آنها نبودند و آن افتخارات را نمی آفریدند نمی دانم الان من و شما از چه تمدنی و از چه فرهنگ و نژادی برخوردار بوده و به چه تاریخی افتخار می کردیم.
    ———-
    از اینکه کمی رگ و ریشه پارسیم درد گرفت و از بی توجهی هایی که به این مردمان رفته کمی تندروی کردم ، مرا ببخشید.
    با تشکر از همه دوستان عزیز و گیمری!

    ۰ ۰
  20. deniro گفت:

    در مورد شاهنامه باید بگم در اون دوران وحشتناک حمله بیگانگان اگر مرد بزرگی چون فردوسی واقعا حکیم نبود الان ما زبان خودمون رو نداشتیم و ایرانی ماندنمون رو مدیون او هستیم.در مورد صحبت یکی از دوستان در مورد شناخت بیشتر اساطیر و قهرمانان یونانی و رومی به جای بزرگان خودمون باید بگم اینروزها تاثیر فیلم و انیمیشن بسیار بیشتر از کتاب و رمان و مقاله شده و خوشبختانه یا متاسفانه خارجیها در این موارد از ما سرترن که امیدوارم فکری اندیشیده بشه که ….دنیرو از pc$

    ۰ ۰
  21. The shadow گفت:

    باید بگم که واقعا متاسفم که بعضی دوستان نمیدونن اگه شاهنامه نبود ما الان داشتیم عربی محض صحبت میکردیم. داستانهای حماسی فوق العاده زیبا و درامای شاهنامه پتانسیل فوق العاده زیادی برای تبدیل شدن به بازی و فیلم دارن. اما حالا که این بازی ها رو بنیاد ملی “جمهوری اسلامی” داره میسازه، یه ذره جای بحث هست؛ نباید دست اینا میفتاد. باید یه ایرانی واقعی میساخت این بازی رو. ای کاش میشد تمام بازیساز های با استعداد ایرانی که توی خارجند و حتی بازیساز های خلاقی که توی ایران بازی میسازن (مثل سازنده های کوهنورد و بو) دور هم جمع شن با چند تا موزیسین درجه یک ایرانی، و چند تا گرافیست زبردست خارجی، و بازیساز داستان گویی مثل هیدئو کوجیما (البته پس از بار ها خواندن و خواندن شاهنامه و تحقیق کامل در مورد ایران) تا تازه اونوقت بتونیم شاهد یه بازی درخور نام تمدن پارس ها باشیم. به قول یکی از دوستان از زیر بوته بیرون نیومدیم که…!

    ۰ ۰
  22. Sourena گفت:

    با سلام خدمت همه دوستان عزیز.
    بنده مدیر پروژه این بازی هستم. تمام حرف های شما رو قبول دارم و حتملا سعی خواهم با کمک دوستانم به بهترین نحوه ازشون برای بهبود پروژه استفاده کنیم.
    این خبر خیلی قدیمی هستش و باید ۲ سال قبل منتشر می شد ولی نمی دونم چرا بنیاد الان به فکر این کار افتاده
    در مورد ساخت پروژه باید بگم دوستان عزیز این پروژه رو استودیو سورنا داره می سازه نه بنیاد . بنیاد حمایت مالی می کنه از این پروژه .
    زیاد نگران رگ ملی و از این حرفا نباشین ما هم کمی از اون داریم و دلمون برای ایران می سوزه .
    نگرانی دوستمون را برای اینکه شخصیت ها خراب بشن رو کاملا قبول دارم ولی دوست من الان اگه این کارو نکنیم به زودی فرهنگی دیگه باقی نخواهد موند که بشه ازش یه کار فرهنگی ساخت . اوضاع فرهنگی ما خیلی وخیم تر از اون چیزی هست که ما داریم می بینیم .
    شما خودت چند تا پروژه باستانی رو می تونی نام ببری که تو این چند سال اخیر ساخته شده اند ؟
    من که به غیر از افتضاح “۴۰ سرباز” چیزی یادم نمی یاد .
    فکر می کنید میشه دست رو دست گذاشت تا این محصولات سفارشی و هدف دارجای فرهنگ واقعی این مملکت رو بگیرند ؟
    ببنید دوستان ، من خودم شخصا قبل از این پروژه سیاوش رو خوب نمی شناختم و کیخسرو رو هم اصلا اسمشو نشنیده بودم . این فقر فرهنگیه این مملکته . درسته که ما کم تجربه هستیم . درسته که ما هنوز EA-billizard-Ubi نیستیم ولی باید از یه جایی شروع کنیم . اگه همین راه رو هم ادامه ندیم به زودی باید با شرکت های عربی هم رغابت کنیم .و داستان های من درآوردی اونا رو هم تحمل کنیم .
    همه دوستان من و عزیزانی که تو صنعت گیم ایران دارن کار می کنند واقعا دلشون برای این فرهنگ می سوزه و دلیل اصلی انتخاب این شخصیت های اصیل و پرآوازه ایران باستان (البته گم نام در ایران حال) بیشتر به همین دلیله .
    دوستی گفتند چرا همه متخصصین دور هم جمع نمی شن و یه بازی درست و حسابی نمی سازند ؟
    در جواب این دوستمون باید بگم ، به ما یاد ندادند که بتونیم کار تیمی انجام بدیم. همین که می تونیم تیم های خودمون رو یکپارچه کنیم و تو یک مسیر و هدف هدایت کنیم واقعا شاهکار می کنیم. و یه مورد دیگه اینه که طرز فکر ها و روش ها با هم فرق دارند . یه تیم از ابزار آماده استفاده می کنه ، تیم دیگه از موتور خودش استفاده می کنه . البته اگر بشه تیم ها رو تفکیک کرد بر اساس روشهای کاری که انجام می دهند و اهداف مشترکی که انجام می دن ، میشه یه کارهایی کرد ولی خود شخص بنده زیاد به این موضوع خوش بین نیستم . بیشتر به خاطر مورد اول که عرض کردم.
    دوست دیگری گفتند که این بازی از بازی گرشاسب پیروی می کنه و با اسم ها بازی می کنه . نه دوست من ما از هیچ تیمی پیروی نمی کنیم . البته با احترام زیادی که برای آقای فسیحی و تیمشون قائل هستم . ما روش خودمون رو طی می کنیم . ولی با اسم ها بازی نمی کنیم . بازی سیاوش قراره به سبک بازی وارکرافت ساخته بشه . براش پچ های مختلف نوشته بشه . مراحل مختلف ساخته بشه . و حتی گیمر ها برای این بازی مثل وارکرافت مراحل بسازند. همون طور که تیم در حال ساخت یه بازی دیگه از ابزار سیاوش هستش که اواسط تابستان در سایت استیم و … قرار داده خواهد شد . ما سیاست کاریمون با بقیه کمی فرق داره . و اصلا سیاوش رو این طوری رها نخواهیم کرد به دلیل این که معرفی و نشون دادن یه کار فرهنگی برای یک تیم خیلی هزینه بره و اگه موقعی که تازه یه شخصیت و کار معرفی شد ،به راحتی اونو رها کنیم و بریم سراغ یکی دیگه ، مطمئنا سیاست درستی رو پیش نگرفتیم .
    حرف آخرم اینه که دوستان من اگه شما از این بازیها خوشتون نیاد فاتحه ما خوندست و دیگه دلیلی برای ساخت نداریم . اگر دلخوشی ما به اینه که بازی خوب برای ایرانی های عزیز بسازیم ، شما هم کمکمون کنین با خرید نسخه اصل و نقدهای مفید تون . تا با کمک هم صنعت سالمی رو بسازیم که تمام طرف های ذینفع اون ازش استفاده می کنند.
    با تشکر از همه شما
    حسن مهدی اصل
    Sourena Games

    ۰ ۰
    1. خدا قوت ، ان شاالله که نتایج زحماتتون رو می بینید ، من هم از طرف گیمر ها (البته عددی نیستما) به شما قول میدم که بازی رو تهیه کنیم.
      به شخصه از بازی شما خوشم اومد

      ۰ ۰
    2. GSD گفت:

      پ.ن: از سبک وارکرافت پیروی بکنه منظور سبک اصلی بازی نیست. چون سبک بازی اکشن آرپی جی هست و ربطی به سبک وارکرافت نداره. بلکه منظور شیوه ی طراحی مراحل توسط بازیکنان برای وارکرافت هست که برای سیاوش هم درنظر گرفته شده.

      ۰ ۰
    3. Hamedgh گفت:

      با سلام! (با تشکر از Sourena عزیز و تیم بازیسازیش)

      در جایی از صحبتهای شما آمده : “این خبر خیلی قدیمی هستش و باید ۲ سال قبل منتشر می شد…”— شرح: بنیاد هم مانند تمامی سرمایه گذاران نگران بازگشت سرمایه اش است.نگران حساب پس دادن به مراجع بالاتر خود است.او بهتر از هر کسی از وضعیت موجود اطلاع دارد. او نگران بازیهای در حال ساخت خودش است. او نمی تواند پیش بینی آینده را بدرستی بکند.آنها شرکت بازیسازی حرفه ای با افراد با دانش روز بازیسازی نیستند.همه ما با وضعیت میرمهنا و بعضی ازبازیهای دیگر که دچارش شده بودند واقف هستیم. آنها نمی توانند تخمین بزنند که تاریخ ساخت بازی تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.آنها … و دلایل دیگر. مگر اینکه این جوش و خروشی که گرشاسپ براه انداخته کمی آنها را تکان دهد ولی … بعید می دانم. شاید طول بکشد … این مشکل شما نیست دوست عزیز بازیسازم ، مشکل مدیریتی در این کشور و پایه های آن است.
      ———
      در جایی از صحبتهای شما آمده :”زیاد نگران رگ ملی و از این حرفا نباشین ما هم کمی از اون داریم …”— شرح : از شما می خواهم این را در بازی خود ثابت کنید و کاری کنید سیاوش آنطور که حکیم فردوسی پارسی آنرا بالا برد توسط دیگران بر زمین نخورد. و منتقدین سایتهای معتبر دنیا نگویند “قهرمانی که نمی تواند در آب شنا کند. رجوع می دهم به تاپیک “GarshOaspD of War” .
      ——-
      در جایی از صحبتهای شما آمده :”فکر می کنید میشه دست رو دست گذاشت تا این محصولات سفارشی” — شرح: آن محصولات مدتهاست که جای خیلی چیزهای دیگر را گرفته اند.ببینید خیلی از دوستان عزیز و گیمری ، بازیهای اینجا را با بازیهای مطرح آنطرف مقایسه می کنند.چرا؟ محصول شما را هم با وارکرفت مقایسه خواهند کرد.کسی که سوار بنز شده می فهمد سواری پیکان چطوری است.نمی توان گفت تمام تقصیرات متوجه آنهاست.مسئولین هم سهمی دارند.ببین شانس بیاریم با سیاستهای فرهنگی خودشان (کلمه گفته شده خودشان – به تاپیک “واگذاری صدور مجوزهای بازی‌های رایانه‌ای به بنیاد” مراجعه کنید) روند بازیسازی در ایران به مشکل بر نخورد.الان که خیلی عقب هستیم با آن شرایط چه شود!!! یکی از نمایندگان مجلس گفته بود : بازیسازی در ایران طوری شود که فناوری خودمان را به دیگر کشورها صادر کنیم.من هم در جوابش گفتم : منظورش اینست که کرایسیس ۱۲ را بر اساس انجین ایرانی بسازند!
      ——–
      در جایی از صحبتهای شما آمده :”به ما یاد ندادند که بتونیم کار تیمی انجام بدیم” و “کارو نکنیم به زودی فرهنگی دیگه باقی نخواهد موند” — شرح : من در دیدگاهم در بالا گفتم : اول چرک نویس کنید بعد پاک نویس!!!
      بعبارت دیگر با بدست آوردن تجربیات گروهی و ساخت بازیهای بیشتر و ساده تر و پایه ای تر بتوانید به یک گروه بهتر و با تجربه تر و بزرگتر تبدیل شوید.آنوقت است که می توانید تاثیر گذار باشید.آنوقت است که می توانید از شخصیت های بزرگ در ادبیات این سرزمین به بهترین نحو استفاده کنید.مگر می شود با چند خط دیالوگ آنهم به کمک راوی فرهنگ سازی کرد.خدای نکرده همین تعداد دوستان عزیزم که عاشق بازیهای این سرزمین هستند هم گریزان شوند.
      مگر کشور آمریکا چقدر ادبیات و تمدن دارد.چقدر قهرمان شاخص و با قدمت دارد؟ آنها با کمیک بوکهای خود شخصیت خلق کردند آنهم شخصیتهای خارق العاده و سبز و قرمز و عنکبوتی و خفاشی و موارد دیگر.
      آنها آنقدر ساختند (یک هواپیما و چند تا مانع و یک دسته گوشکوبی! ) ، تا به اینجا رسیدند.آنها آنقدر خط زدند و پاک کردند تا به اینجا رسیدند. آنها ، مدیرانشان و سازندگانشان در یک چارچوب و خط مشی حرفه ای قرار گرفتند تا به اینجا رسیدند.
      چرا شما نمی توانید شخصیت های جدید و قوی خلق کنید؟ چرا نمی توانید داستانهای بهتر و قویتر بنویسید؟ چرا فقط می خواهید بازی بسازید؟ چرا می خواهید از الگوهای مطرح ، الگوبرداری ضعیف و نادرست بکنید؟ چرا اینقدر بهتر نمی شوید که بازیتان را سر موقع ساخته تا بودجه بازی سرسام آور نشود؟ اگر می خواهید از انجین خودتان استفاده کنید چرا اول آنرا کامل نمی کنید و چند تا بازی آزمایشی نمی سازید؟ بازیسازی که فقط ساخت چند تا مدل و بافت و موسیقی و راوی داستان نیست.بازیسازی اولش و آخرش هنر است بعد وارد فاز صنعت و تجارت می شود.خب به من و دوستانم این هنر را نشان دهید. نه اینکه از فاز آخر به عقب بیاییم.
      ——-
      در جایی از صحبتهای شما آمده :”اصلا سیاوش رو این طوری رها نخواهیم کرد به دلیل این که …”
      — شرح : من هم با این مطلب موافقم.بازی را که نمی توان به حال خود رها کرد.باید از بازی پشتیبانی فنی صورت گیرد.باید بعد از بازی برای رفع اشکالات آن فایلهای مکمل و اشکال زدا (Patch) تهیه کرد.اگر بسته های الحاقی (Dlc) هم در نظر گرفته شود بهتر خواهد بود.می توانید همراه بازی کتابچه کوچکی فراهم آورید که نقایص داستانی را تا حدی پوشش دهد.باید سایتی در نظر گرفت تا مخاطبان از آنجا بتوانند با شما در ارتباط باشند و عکسها و تریلرهای جدید را از آنجا نگاه کنند و موارد دیگر. خب من از همین جا می گویم اگر می خواهید حرفه ای تر شوید همین بخش پشتیبانی را به بهترین نحو انجام دهید.
      ——-
      در جایی از صحبتهای شما آمده :”درسته که ما هنوز EA-billizard-Ubi نیستیم” — شرح: ما هم می دانیم شما Sourena Games هستید.بحث سر مقایسه نیست.بحث سر رقابت است آنهم نه با شرکتهای بزرگ که کاری بیهوده است.همین که بتوان در داخل کشور و منطقه و بخش کوچکی از دنیای پیشرفته بازیها ، سهمی داشت خوب است.کسی توقع زیادی از شما و دیگر بازیسازان ندارد و اگر کسی این توقع را داشته باشد اشتباه کرده است.توقع ما مخاطبین که بازیها را برای ما می سازید اینست که بازیهایی که می سازید در همان سطح پایه دارای چارچوب درست و منطقی و جذاب باشند.بعبارت دیگر اصول ساختاری بازی را که شامل گیم پلی و المانهای جذابیت است را با کیفیت بهتر و منطقی تر ارائه دهید.
      حالا اگر قهرمانتان سیاوش هم نبود فرقی نمی کند.با نامها و استفاده از پیشینه آنها که بازی نمی سازند.نفس خود بازیست که مهم است و اگردر آن دمیده شود بازی را زنده می کند.حال هر اسمی که خواستید بر رویش بگذارید : بابا اتی ، خدای جنگ ایران ، سرآسیاب یزدگرد ، مارمولک های ضحاک.
      ———
      من هم بازی گرشاسپ را بازی کردم.ولی مشتاقانه به بازی ادامه ندادم.تا آخرش رفتم ولی جذبش نشدم.من آن بازی را با نمونه های خارجیش مقایسه نکردم و می گویم هر بازی شخصیت خودش را دارد.ولی بازیسازان عزیز یک فکری برای این غده جذابیت بازیها بکنید که در برگیرنده نقایص جدی کمتر و در ارتباط تنگاتنگ با گیم پلی منطقی و درست است.خودتان باشید ، خودتان را از محدودیت بازیهای بزرگ و مطرح آزاد کنید. پس خلاقیت شما چه موقع به کار باید بیاید.
      حتما که نباید بازیتان از نظر سبک شبیه آنها باشد.از بازیهای بزرگ می توان اصول بازیسازی را یاد گرفت و طریقه برخورد آنها با مخاطب.
      ———

      با تشکر از سازندگان بازی سیاوش و همه دوستان گیمری!

      ۰ ۰
    4. GSD گفت:

      حامد عزیز، قصد جسارت نیست. اما دو مورد گودال و لنگ به ذهنم رسید و دیگر گشنگی و عشق!

      ۰ ۰
    5. Hamedgh گفت:

      با سلام! (با تشکر از GSDعزیز )

      حرف حق جسارت ندارد و نمی خواهد ، شهامت می خواهد و دارد.
      راه موفقیت با گودال و مانع ، بعدش هم لنگیدن و سر پا ایستادن همراه است.
      راه عشق با حسرت خوردن و گرسنگی از یاد بردن همراه است.

      تا وقتیکه بازیسازان و سرمایه گذاران فقط به فکر پول و موفقیت آنی هستند ، وضع موجود پیشرفت آنچنانی در جهت حرفه ای شدن آنهم به معنی واقعی کلمه ، نخواهد کرد.

      با تشکر از همه دوستان گیمری!

      ۰ ۰
  23. Sourena گفت:

    با تشکر از شما و این که به بحث برگشتین و امیدوارم که نتیجه این بحث ها حداقل دو طرف این مثلث رو روشن کنه و مشکلاتشون تا حدودی از نظر تئوری و توقعاتشون نسبت به هم حل بشه . ولی فکر نمی کنم کسی زیاد حوصله کنه و همه متن رو بخونه .
    مهمترین نکته ای که حرفای شما دوست عزیز داره اینه شرکت های ایرانی لقمه های بزرگ برمی دارند و نمی تونند اونو خوب به هدف برسونند. کاملا درسته
    و اینکه چرا ما داریم موازی کار می کنیم دلیلش اینه که نمیشه زمان رو از دست داد فقط به این نیت باید حرفه ای کار کنیم .
    آدم تو کار حرفه ای میشه .مگر ما چقدر بودجه داریم که به صورت حرفه ای بیائیم و بشینیم اول خود انجین رو بسازیم و بعد خود بازی رو . بودجه محدوده و باید تو خیلی جاها موازی کاری کرد . در ضمن مگه چند نفر تو ایران برنامه نویس ۳ بعدی وجود داره که بشه این کار رو کرد .
    این برای شرکت های متوسط و بزرگ خوب جواب می ده . چون اونا تیم تولید موتورشون با تیم تولید گیمشون از هم جدا هستند .
    ببین دوست من رسیدن به جذابیت بالا نیاز زمان و تجربه داره . به این زودی نمی شه از بازیهای متوسط و بزرگ ایرانی توقع جذابیت بالا داشت .طی زمانه که میشه گفت یه شرکت موفق بوده یا نه . تجربه شما در بازی ای که نام بردید قابل احترامه ولی نمی شه از هیچ شرکت ایرانی توقع داشت تو اولین بازی شاهکار کنه . مطمئنا نقطه ضعف هایی وجود داره مهمترین دلیلش فقط تجربه کمه و با گشذت زمان برطرف میشه. و شما فکر می کنید تولید کننده دوست نداره بازیش بهتر بشه ؟ مطمئنا دوست داره ولی شاید به دلیل زیادی کار، حتی ندونستن اون کار یه سری چیزا از زیر دستش در بره . که البته باید به نظر من با افزایش تعداد تستر ها و نسخه های آلفا و بتا از بروز چنین مشکلاتی پیش گیری بشه ولی خوب به هر حال این مشکل باید توسط همه حل بشه و کاملا قابل قبول است .
    من نظر شما رو نمی دونم ولی من به شرکتهایی که تونستند و جسارت داشتن و حضور بین الملی داشتند افتخار می کنم نه به دلیل همکار بودن با اونا بلکه به دلیل این که همون طور که دارن به مشکلات زیاد حرکت می کنند یه راهی رو هم برای بقیه باز می کنند و باعث ایجاد انگیزه در دیگران و مهمتر از همه حرکت رو به جلو در کل صنعت گیم ایران میشن . حالا اگر یه سایت هم ازشون انتقاد می کنه دلیل نمی شه بگیم کارشون بد بوده . همین که تونستن تو تجربه اول به این جایگاه برسند خیلی برای ایران خوبه . من فکر کنم کمی دارین کم لطفی می کنید . ببین دوست عزیز خیلی ها به بازی QOS آقای دادگر هم (البته خارجی ) نقد داشتن که چرا تو شرایط موجود ایران بازی می سازند. و این کار رو خیلی بی ارزش می دونستند. ولی ما باید یا دست از کار بکشیم و منتظر رقم زدن روزهای آینده توسط روزگار باشیم و یا به جلو نگاه کنیم و سعی کنیم که شرایط بهتری رو برای خودمونو ذی نفعامون رقم بزنیم.
    هزینه پیشرفت این صنعت رو باید همه ما پرداخت کنیم . شما اگه نقدی به فلان بازی داری و به نظر من باید این و به تولید کننده انتقال بدی تا تو بازی های آینده اون رو رفع کنند . تولید کننده هم موظفه اون بررسی و کنه واگر منطقی بود حلش بکنه و اگر نکرد ،خودش در آینده ضربه می خوره به دلیله اینکه دیگه کسی بازیهاشو نمی خره .
    نگاه این طوری (ایده آل)شما به صنعت گیم از دید گیمر ها خوبه و قابل احترام ولی واقعا شرایط تولید جوره دیگست .
    در هر صنعتی حالت ایده آل معمولا در تئوری بیان میشه و در عمل باید تلرانسی به اون اضافه بشه چون همیشه حالات و شرایط پیش بینی نشده و کنترل نشده ای وجود داره . حالا اگر این حالت در ایران هم اتفاق بیافته باید یه ضریب ایران (هوگرام یه شبه ، دلار یه شبه ، بنزین یه شبه ….) هم بهش اضافه بشه که میشه یه همچین فرمولی :
    حالت ایده آل = انجام کار به بهترین نحوه و به صورت کاملا حرفه ای + هزینه های کامل و به موقع + زمان کافی و انجام منظم کارها
    ولی معمولا این فرمول این طوری نمیشه و به این شکل درمیاد :
    حالت غیر ایده آل = انجام کارها با توجه تجربه + ضریب تلرانس + ایران با توان (N) + زمان کم و توقع بالا + هزینه کم و کلی تضمین و درصد های سود بالا + اخیرا گرفتن مالیات از پروژه بازی به دلیل عدم هماهنگی ارگان ها باهم (از ما که گرفتند)
    و نمی شه همه چیز رو باید شرایط ایده آل شروع کرد و به نتیجه رسوند.
    به خاطر اینکه هیچ کدوم از بچه های بازی ساز ما که ایده آل بازی سازی نخوندن ، بلکه همشون خودشون خودجوش رفتن و به زحمت از جاهای مختلف منابع به دست آوردن و زحمت کشیدن و یاد گرفتن . خوب نه دانشگاهی نه موسسه ای و نه هیچ چیزی که شرایط رشد ایده آل اونا رو فراهم کنه وجود نداشته . خوب حالا این بنده های خدا به هر طریقی رشد کردند و حالا می خوان بازی بسازند. بعد از کلی رد شدن از فیلتر ها مختلف موجود باید هزینه هاشون تامین بشه و شروع به کار کنند . که تازه تو این مرحله می رسند به اول راه و تمام استرس ها و مشکلات بازی تازه از این جا براشون شروع میشه . خوب با توجه به گذشته اونا نمی شه ازشون توقع داشته باشی که در اولین تلاش بهترین نتیجه رو بگیرند . نیاز به زمان دارند تا نقطه ضعفاشون رو پیدا کنند و در کارهای بعدی برطرف کنند.
    در ضمن اگه شرایط رو شبیه به یک کشاورز در نظر بگیریم . باید چیزی رو بکاریم تا بتونیم برداشت کنیم . چه کسی مرحله اول رو انجام داده ؟ چرا باید بدون کاشت بتونیم محصول خوب برداشت کنیم ؟ اگه تیمی می تونه بدون این کار موفق بشه و فروش خارجی داشته باشه به نظرم باید بهش افتخار کنیم که تونسته تو این شرایط به این مهم دست پیدا کنه .
    صنعت گیم مثل صنعت خودرو سازی می مونه باید اول کپی کنی تا اصول رو یاد بگیری . نمی شه همون اول توقع خلاقیت رو داشت . خیلی از تیم ها هنوز نمی تونن هزینه نهایی پروژشونو تخمین بزنند. به خاطر تجربه کم تو این صنعته . چطور توقع دارین که ریسک خلاقیت رو قبول کنند و اجازه بدند تا زمان نا معمولی پروژه طول بکشه چون خلاقیت باید داشته باشند.
    خلاقیت برای تیم هایی هستش که بازی سازی رو با تمام زیر و بمش تموم کردند(و یا حداقل ۲-۳ تا بازی ساختن) و دنبال ایده می گردند.
    ما اگه از وارکرافت کپی می کنیم به “قول شما ” یه این دلیله که این بازی تمام ریسک هاش ، تست هاش و معیار های درست رو انجام داده و به یک معماری فنی درست رسیده. بازی سازی که فقط کد نویسی نیست هزار جور ریزه کاری داره هنوز ما خیلی هاشو بلند نیستیم . ما شاید برنامه نویسای خوبی باشیم ولی وارکرافت به این راحتی به ساختار معماری برنامه نویسی نرسیده و مطمئنا اونو تو چند تا بازی قبلیش یاد گرفته و وقتی ما از همون ساختار استفاده می کنیم و میبینیم که خیلی چیزای ریز و درشت تو این معماری بهتر عمل می کنند و نتیجه نهایی بهتر میشه . خوب اینطور چیزا رو نمی شه همیشه آزمون خطا امتحان کرد چون احتمال شکست پروژه و از هم پاشیدن تیم رو هم داره .
    این شغل به هفت هنر مشهوره و یاد گرفتن همه بخش های اون به زمان نیاز داره و کسی ادعا ساخت بازی با کیفیت بالا در زمان کم رو نداره . اگر کسی داره واقعا داره خودشو فریب میده .
    به طور کل باید بگم : ما نمی تونیم از زاویه استانداردی که اضلاع سه رکن اصلی در مثلث کیفیت تشکیل میدن فرا تر بریم . اگه بازی بی کیفیت میشه مطمئن باشین یه چیزی یه جایی داره اشکال ایجاد میکنه . یا بودجست یا زمان و یا توقع کیفیت بالاست که هر کدوم باعث شکست و یا بی کیفیت بودن محصول میشه .البته تولید کننده به نظرم تو تمام بخش ها دیگری هست و متاسفانه همه چیز هم به نام اون نوشته میشه . یعنی هم باید اقتصاد دان خوبی باشه و هم باید از نظر مدیریت زمان عالی عمل کنه و هم این که در زمینه تولید فوق العاده عمل کنه . ولی با صداقت تمام به شما می گم اصلا این طور نیست و خیلی وقت ها این مثلث شبیه میخ میشه .
    نه عزیز من ما اگه الان تو صنعت ساختمان و یا به قول استادم همبرگر فروشی فعالیت می کردیم سود بیشتری نصیبمون می شد.
    یه جا هم خیلی احساسی حرف زدین و شاید خیلی خوب نباشه جوابی براش داده بشه و شاید این باعث بشه کمی آروم بشین و خیلی خوشحال میشم اگه باعث بشه حرفایی که جایی نگفتیم رو اینجا بگین .
    بازم میگم اگه شما از بازیهای ما خوشتون نیاد دلیلی برای ماندن ما تو این صنعت وجود نداره و اخلاق نقد پذیری رو باید همه ما یاد بگیریم و با اولین نتیجه ای که از کارهایمون می گیریم مغرور نشیم و تلاش کنیم که کارمون و اخلاقمون بهتر بشه .
    با تشکر از همه که این بحث رو تا اینجا ادامه دادند.

    ۰ ۰
    1. Hamedgh گفت:

      با سلام! (عذر می خواهم که دیدگاه شما را الان نقد میکنم.چرا که به تازگی آنرا رصد کرده ام!!!)
      طبق گفته سورنا عزیز “نه عزیز من ما اگه الان تو صنعت ساختمان و یا به قول استادم همبرگر فروشی فعالیت می کردیم سود بیشتری نصیبمون می شد.”
      من به یاد ندارم یک عاشق هنر بازیسازی یا عاشق هر کاری ، هر فنی ، هر حرفه ای، اینگونه گفته باشد.از کلام شما بوی خوبی بر نمی خیزد! بیشتر اشکالات مربوط به بازیسازی و ضعفهای آنرا بر کمی بودجه و موارد دیگری مرتبط دانسته اید.اما شهامت کمتری داشته اید تا از ضعفهای خود و بازیسازان دیگر بگویید.اما با توجه به صحبتهایتان، من به شما دوست عزیزم می گویم که ضعف و ایرادی در اندیشه شما وجود دارد که باید در اول کار آنرا برطرف نمایید تا بتوانید بر مشکلات و موانع سر راهتان پیروز گردید.
      یا شما عاشق نیستید یا ما عشق مجنون را دیده ایم و از عشثقهای دیگر انتظار بیشتری داریم.
      در بعضی از جاها برداشت نادرستی از کلام من داشته اید و اما …

      **دوست عزیزم در بالا گفته اید “آدم تو کار حرفه ای میشه” — شرح من: شاید منظورتان اینست که چند کار ضعیف انجام داده و سرمایه شرکتهای دیگر بر باد رود و بعد یک کار نسبتا خوب تولید شود.شما فکر می کنید بعد از چند کار خیلی ضعیف و شکست خورده ، باز هم سرمایه گذار به سراغ شما می آید؟ اگر شما سرمایه گذار بودید آیا حاضر بودید پول بی زبان خود را در اختیار چند بازیساز جوان و کم تجربعه بگذارید؟آیا با ضررهای ناشی از فروش نرفتن بازی کنار می آیید؟
      منظور حرفهای من این نبوده که شما موتور بازیسازی طراحی کنید بلکه گفته ام” اگر می خواهید از انجین خودتان استفاده کنید چرا اول آنرا کامل نمی کنید و چند تا بازی آزمایشی نمی سازید؟ بازیسازی که فقط ساخت چند تا مدل و بافت و موسیقی و راوی داستان نیست ” چرا که بعضی از شرکتها از موتور بازی سازی خودشان صحبت به میان می آورند.من نمی گویم آنها می گویند.چرا که پرداختن به موتور بازیسازی در حین ساخت بازی باعث بال تر رفتن بودجه ساخت بازی می شود که منطقی به نظر نمی آید.
      ** دوست عزیزم در بالا گفته اید” ببین دوست من رسیدن به جذابیت بالا نیاز زمان و تجربه داره ” — شرح من: به نظرم شما یک گیمر حرفه ای نیستید.والا باید با المانهای گیم پلی و جذابیت ساز آشنا باشید. استفاده از این المانها در یک بازی کاری حساب شده و نیازمند مطالعات و تحقیقاتی در عرصه بازیها و ساخت آن است.شما چقدر از این مطالعات انجام داده و چند تا مقاله از آنها خوانده اید.بازیسازی که فقط مدلسازی و بکار بردن بافت نیست! میدانی همه جا از گیم پلی و جذابیت بازیهایی مثل اساسین کرید می گویند ولی من توجه شما را به گیم پلی و جذابیت بکار رفته در بازی شطرنج(شطرنج کامپیوتری مدنظرم نیست) جلب می کنم.هر کسی در گذشته طراح بازی شطرنج بوده بی شک نابغه ای در عرصه بازی و سرگرمی بوده است.بودجه ای برای آن صرف نکرده یا گرافیک آنچنانی و داستان اونچنانی ندارد!!! فقط اندیشه و قلبش را بکار گرفته است.آنهم مالیات ندارد که به دولت بپردازید.شاید توانسته باشم منظورم را کامل برسانم.
      ** دوست عزیزم در بالا گفته اید” از هیچ شرکت ایرانی نمیتوان توقع داشت تو اولین بازی شاهکار کنه… ” — شرح من: گمان نمیکنم در کلامم انتظار شاهکار از بازیهای ایرانی به مشام برسد.اما انتظار یک گیم پلی مناسب همان سبک بازی و بدور از اشکال ، و چاشنی جذابیت را دارم.فکر نمی کنم این انتظار زیادی باشد و هر بازیی باید از آن بهره ببرد.خود شما حاضرید تا چه زمانی سر به شانه های یک بازی بدون جذابیت و دارای گیم پلی اشکال دار ، بگذارید و آرام گیرید؟
      ** دوست عزیزم در بالا گفته اید” ما باید یا دست از کار بکشیم و منتظر رقم زدن روزهای آینده… ” — شرح من: خیر! دست روی دست مگذارید اما اجازه ندهید مسئولین غیر حرفه ای و اندیشه های غیر حرفه ای (حتی اندیشه خودتان )راه درست بازیسازی را از شما بگیرند.فقط کافیست کمی در جهت خلاف جریان بوجود آمده حرکت کنید.مطمئن باشید از شاهنامه بازی ساختن و استفاده از آن به هر طریقی راه حل مشکل شما نیست.با خودتان روراست باشید.ببینید تواناییتان تا چه حد است و تا همان حد اقدام به بازیسازی بکنید.حتما لازم نیست الگوی نادرستی از بازیهای مطرح کشورهای پیشرفته برداشت کنید.تمرکزتان را بر روی المانهای اصلی بازی معطوف دارید نه فرعی.
      ** دوست عزیزم در بالا گفته اید” دوست عزیزم در بالا گفته اید ” — شرح من: به تلرانس در نظر گرفته شما، ضریب “پیش تولید نادرست و غیرکارشناسی” را هم اضافه میکنم.آیا پیش تولید بازی شما از کارشناسی دقیقی برخوردار بوده است؟این هم مشکلی است که به شما بازیسازان گرامی مرتبط می شود.
      ** دوست عزیزم در بالا گفته اید” در ضمن اگه شرایط رو شبیه به یک کشاورز در نظر بگیریم… ” — شرح من: بله! باید کاشت تا برداشت کرد.من هم موافقم. اما بعضی از دوستان هندوانه می کارند و خیار برداشت می کنند(کلام مرا بی ادبانه برداشت نکنید چرا که دوستانم در این سایت و جاهای دیگر مرا بی ادب نمی دانند). در مثل مناقشه نیست.دوست عزیزم باید ببینید که یک کشاورز (بازیساز) نمونه چه خصوصیات بارزی داشته است؟از چه شیوه ای برای آبیاری و کشاورزی استفاده کرده است؟ باید خاک و آب و موارد دیگری را که یک گیاه (بازی) برای رشد کردن نیاز دارد بررسی کرده و با علم به آن وارد عمل شد و برای کشاورز نمونه شدن رقابت کرد.برای بسیاری از کشاورزها فقط کاشتن مهم است و از المانهای دیگر برای بدست آوردن محصولی بهتر بهره نمی برند.
      ** دوست عزیزم در بالا گفته اید” بازی سازی که فقط کد نویسی نیست هزار جور ریزه کاری داره هنوز ما خیلی هاشو بلند نیستیم ” — شرح من: از شما بخاطر صداقتتان در این مورد ممنونم.این یکی از مشکلاتی است که باید توسط شما دوستان بازیساز حل شود چرا که باعث بالاتر رفتن هزینه ساخت شده و برای رساندن بازی بر طبق آن مجبور می شوید از کیفیت بازی خود بکاهید.تقصیر شما نیست! تقصیر شتاب و عجله اجباری است!!! که باعث کم شدن اعتماد سرمایه گذار به بازیسازان می گردد.
      و اما در مجموع…
      می دانی! یکی از نگرانیهایی که بوجود می آید دل چرکین شدن و تیره شده ذهن گیمرها نسبت به بازیهای این سرزمین است.چرا که اگر این پایه بکلی فرو بریزد آنوقت به مشکلاتتان باید این مسئله اساسی را نیز اضافه کنید آنوقت باید برای برگرداندن آنها هزینه بیشتری را صرف نمایید.

      باقی بقایتان!
      با تشکر از شما و همه بازیسازان گرامی و دیگر دوستان عزیزم!

      ۰ ۰
  24. john.Marston گفت:

    اسم بازی سیاوشه چه ربطی داره به پسرش

    ۰ ۰