توسط سعید زعفرانی در ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ , ۱۳:۵۵

لیست عناوین مطلب

خاک ؛

در بازی سازی سبک های متعدد و مختلفی وجود دارد. یکی از معروف ترین و محبوترین این سبک ها ، سبک ریسینگ یا همان مسابقه ای است. این سبک تاریخچه طولانی در بازی سازی دارد و یکی از اولین سبک های بازی سازی به شمار می آید. شاید معروف ترین و به یاد ماندنی ترین سری بازی این سبک سری “جنون سرعت” باشد که بهترین های این سبک را هم در میان خود دارد. اما خود سبک ریسینگ به چند دسته و شاخه تقسیم می شود. مانند شبیه سازی ، رالی ، شهری ، تعقیب و گریز ، زیرزمینی و چند دسته دیگر. در بین شاخه های این سبک شباهت هایی وجود دارد و گاه برخی بازی ها چند شاخه از این سبک را شامل می شود. غیر از سری “جنون سرعت” ، سری بازی های نامدار و مشهور دیگری نیز در سبک وجود دارد که می توان از بین آنها به نام های “گرن توریسمو” ، “فورزا موتورز” ، “فرمولا یک” و “درت” اشاره نمود.

اولین نسخه از سری بازی درت با نام “کالین مک ری: درت” در ماه جون سال ۲۰۰۷ میلادی بر روی پلتفرم های ویندوز ، ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ عرضه شد. این بازی در زمان عرضه به خاطر گرافیک زیبا ، مولتی پلیر نو آورانه و گیم پلی استثنایی خود مورد توجه بسیاری قرار گرفت و در زمره بهترین بازی های سال ۲۰۰۷ در سبک ریسینگ قرار گرفت. دو سال پس از انتشار اولین نسخه این سری، در سمپتامبر و دسامبر ۲۰۰۹ نسخه دوم با نام “کالین مک ری: درت ۲” به مقصد پلتفرم های ویندوز، ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ ، وی ، دی اس و پلی استیشن همراه (پی اس پی) وارد بازار شد. این نسخه از بازی با توجه به سابقه ی نسخه قبل ، افزایش تعداد پلتفرم های مقصد و قابلیت و پتانسیل بالای خود توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند و از سایت ها و مجلات مختلف نیز میانگین امتیازی ۹۰ را کسب نماید.

این سری تنها با دو نسخه توانست در ردیف بهترین بازی های ریسینگ قرار بگیرد و به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. به همین دلیل “کدمستر” که عهده دار ساخت و نشر این بازی بود ، تصمیم گرفت که این سری را با جدیت و کیفیت بیشتر ادامه دهد و آن را به بهترین بازی سبک رالی ریسینگ تبدیل نماید. در راستای همین هدف با استفاده از یک وایریش حرفه و فوق العاده کارآمد از موتور “ای.جی.او ۲” شروع به ساخت سومین نسخه از این سری نمود. در این نسخه از بازی هدف سازندگان بهبود گیم پلی ، افزایش محیط و مسابقات بازی ، افزایش تعداد ماشین های درون بازی و جامع تر کردن بخش مولتی پلیر و آنلاین بود.

سومین نسخه از سری بازی های درت ، در ۲۵ ماه می ۲۰۱۱ برای پلتفرم های ویندوز ، ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ منتشر شد. در این متن قصد داریم که این بازی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به مزایا و معایب این بازی اشاره کنیم. به خاطر سبک این بازی و همچنین انتخابی بودن موسیقی آن ، دو بخش موسیقی و داستان را در این نقد حذف نموده و سر فصل های “شبیه سازی” و “هیجان و جذابیت” را به متن اضافه نموده ایم.

بزرگ پیست کوچک


گرافیک این بازی جزء بهترین های این سبک است. جزئیات در بازی بیداد می کند. پیست ها با دقت بسیار و بسیار ماهرانه طراحی و اجرا شده اند. نه تنها خود پیست ها بلکه تمام محیط اطراف آنها با دقت و وسواس خاصی پیاده شده اند و نشان از اهمیت بالای سازندگان دارند. موتور پایه بازی برای این نسخه ویرایش شده و بهبود یافته ، به طوری که متفاوت از گذشته و بسیار کارآمد جلوه می کند. افکت ها نیز در بازی عالی کار شده اند. دقت سازندگان در طراحی افکت ها جایی خود را نشان می دهد که می بینیم ، تأثیر چرخ های هر ماشینی بر روی پیست متفاوت از دیگر ماشین ها و همچنین تأثیر چرخ ها بر روی یک پیست متفاوت از دیگر پیست هاست. تعداد ماشین های موجود در بازی بسیار زیاد است و با وجود این تعدد ماشین ها همه آنها به دقت شبیه و پیاده سازی شده اند. بافت ها نیز بسیار خوب هستند و کیفیت بازی را بسیار ارتقا می بخشند. تخریب پذیری ماشین ها و محیط نیز بالاست و تأثیرات این دو بر یکدیگر باور ناپذیر است. نورپردازی بازی هم کار شده است و در کل بازی در بخش گرافیک کم نقص ظاهر شده است. پشتیبانی بازی از دایرکت ایکس ۹ تا ۱۱ از دیگر مزیت های این بازی است و قدرت گرافیکی بازی در دایرکت ایکس ۱۱ توصیف ناپذیر است.

از معدود معایب گرافیکی این بازی می توان به هموار بودن غیر طبیعی سطح پیست ها و همچنین غیر قابل مشاهده بودن اختلاف ارتفاع سطح پیست ها اشاره نمود.

از رویا تا واقعیت


از زمان ۳۲ بیتی شدن گرافیک بازی ، هر روز شمایل بازی ها بیشتر به واقعیت نزدیک می شدند. در راه افزایش میزان شبیه سازی بازی ها در هر سبک بازی های شاخص و سرآمدی وجود داشته است که پله ای برای صعود کیفیت شبیه سازی در آن سبک بوده است. در سبک ریسینگ نیز اگر بخواهیم بازی های پیشرو در این سبک را معرفی کنیم ، گرن توریسمو و درت اولین آنها خواهند بود. در پنجمین نسخه از سری گرن توریسمو این بازی به قدری به واقعیت نزدیک شده بود که کمتر کسی می توانست مرز آن با واقعیت را تشخیص دهد. چند ماه بعد از گرن توریسمو ۵ ، درت ۳ در بازار ظاهر شد و این بار با قدرت گرافیکی مثال زدنی خود همه را بهت زده کرده است ، حال آنکه این بازی یک بازی انحصاری ، پر هزینه و زمان بر مانند گرن توریسمو نیست.

در این نسخه محیط های بازی بسیار بیشتر و متفاوت تر از قبل هستند. محیط های گلی ، برفی ، بارانی ، پیست و خاکی انواع محیط ها و پیست های بازی را تشکیل می دهند. شرایط ماشین ها و رانندگی در هریک از این پیست ها متفاوت است و بازی در هر کدام از این محیط ها قدرت گرافیک و گیم پلی خود را به رخ بازی کننده می کشد. از نکات اوج شبیه سازی تاثیرات متقابل محیط و خودرو هاست به گونه ای که هر کدام از افکت های آب ، خاک ، گل و برف تأثیرات مختلفی را عرضه می کنند و اجزای هر کدام طراحی و پیاده سازی جداگانه دارند که بسیار به طبیعی شدن بازی کمک می کند.

همچنین در این نسخه از برند ها و مدل های مختلف و پر تعدادی استفاده شده و با توجه به پروسه یک سال و نیمه تولید بازی ، بازهم بازی قوی عمل کرده و شبیه سازی خودرو ها به بهترین نحو در بازی پیاده سازی شده و در درجات سختی بالا کنترل تک تک خودرو های موجود در بازی متفاوت است. در شبیه سازی خودرو ها بازی به حدی قدرتمند عمل می کند که در صورت آسیب دیدگی کاپوت ماشین ها و نمایان شدن موتور ، دقیقاً موتور همان ماشین را با ریز ترین جزئیات مشاهده خواهیم کرد ، که این نکته نیز بسیار تحسین برانگیز است.

جعبه دنده


گیم پلی بازی ساده ، روان و بسیار کارآمد است. دقت و قدرت گیم پلی وصف ناپذیر است. تفاوت قدرت ماشین بسیار ملموس است و برای تک تک مجموعه ی بزرگ خودرو های درت ۳ گیم پلی طراحی شده است. تفاوت رانندگی در پیست های مختلف و سختی های آن ها در گیم پلی رعایت شده است. به طور مثال در پیست های برفی و خاکی ، عدم وجود دید مهم ترین چالش در گیم پلی است ، حال آنکه در پیست های بارانی ، پیچ ها سخت ترین بخش رانندگی است. حضور در خط راهنمای مسابقه ، تاثیر زیادی در گرفتن مقام دارد و هرچه در مسیری نزدیک تر به خط راهنمای مسابقه برانید ، سرعت تمام کردن مسابقه افزایش یافته و به همین ترتیب احتمال اول شدن افزایش می یابد. همچنین در صورتی که از سیستم اتوماتیک سرعت و دنده استفاده کنید ، در مواقع لازم دنده تعویض شده یا در مواقع ضروری و پیچ های تند از سرعت خودرو کاسته می شود. در گیم پلی بازی بخش های متعدد و متفاوتی طراحی شده است که دشوار ترین آنها بخش های امتیازی است که مسابقاتی با حرکات نمایشی تحت عنوان درت است. همچنین از قسمت های جدید و جذاب گیم پلی می توان به بخش های “هد ۲ هد” و “گیمخانا” اشاره نمود.

در بخش “بازی تک نفره” ، “چند نفره” و “آنلاین” باز هم بازی نو آور است. در تک نفره شما می توانید مسابقاتی طراحی کرده و خودتان در آن ظاهر شوید. در بخش “مولتی پلیر” ماد ها و حالات مختلفی وجود دارد که هیجان و لذت بالایی دارد. در امکانات آنلاین بازی هم می توانید صحنه های جذاب یک مسابقه یا تمامی یک مسابقه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید ، ماشین های اسپورت شده توسط خودتان را به اشتراک بگذارید ، با دوستانتان گفت و گو کنید و سوالات و مشکلات خود را مطرح کنید.

تخریب پذیری که جزء مشترک گرافیک و گیم پلی بازی هاست ، این بار در قسمت گیم پلی ضعیف ظاهر می شود ، به گونه ای که آسیب های وارده به خودرو هیچ گونه تأثیری در کار و بازدهی خودرو و گیم پلی ندارد. این نقطه ضعف از این رو بسیار مهم جلوه می کند که حتی در بازی هایی که در زمره سبک ریسینگ قرار ندارند ، آسیب دیدگی ماشین در کاردهی آن تأثیر گذار است ، حال آنکه در این بازی که یکی از بهترین های این سبک است ، برای آسیب دیدگی هیچ تغییری در گیم پلی اتخاذ نشده است. از دیگر اشکالات گیم پلی آن است که خودرو شما حتی در صورت چپ شدن از حرکت نمی ایستد و از روند مسابقه خارج نمی شود. همچنین شما نیز این توانایی را نخواهید داشت که با حرکات خود خودرویی دیگر را از دور خارج کنید.

لذت یک تصادف


گرافیک زیبا ، گیم پلی کار آمد ، بخش آنلاین متنوع و بسیاری نکات دیگر مانند حضور برند ها و خودرو های مختلف جذابیت بالایی به این بازی می بخشد. لذت پیچیدن های چندین ثانیه ای ، پرش های زیبا، سر خوردن روی پیست ها و ضربه زدن به خودرو های دیگر غیر قابل توصیف است. آیتم های امتیازی بازی در عین دشواری ، بسیار لذت بخش و مفرح است. رقابت موجود در مسابقات “هد ۲ هد” ، آن هم در سطوح دشوار و بالای مسابقات ، هیجان خاصی را به بازی می بخشد. یا ازدیگر موارد هیجان انگیز بازی آن است که در لحظات پایانی به نفر اول رالی برسید و با اختلاف تنها یک هزارم ثانیه ، برنده آن رالی دشوار بشوید.

اما به رغم نکات مثبت بازی عدم ساخت و استفاده از موسیقی مخصوص بازی از میزان هیجان آن می کاهد. همچنین عدم تغییر در کارآیی خودرو پس از حوادث و آسیب ها ، باعث می شود که بازی کننده با چالش هایی عمیق مواجه نشود تا بر هیجان بازی اضافه شود.

آهنگ گوش نواز موتور


با وجود آنکه این بازی از موسیقی ارجینال بی بهره است ، اما این موضوع باعث افت صوتی بازی نمی شود. صداگذاری نیز در این بازی عالی عمل می کند. افکت های صوتی به خوبی ساخته و کارگذاری شده اند و در هیچ جای بازی خلاء صوتی احساس نمی شود. صدای متساعد شده از موتور هر ماشین با ماشین دیگر متفاوت است و این جای بسی خوش حالی دارد. جالب آن است که بدانید ، سازندگان بازی صدای تولیدی هر خودرو را شناسایی کرده و دقیقا بازسازی نموده اند ، حتی در آب و هوا های مختلف صدای موتور متفاوت است. همچنین صدای برخورد خودرو با هریک از اجزای گیم پلی ، از جمله پیست متفاوت است. صدای برخورد چرخ ها با آب ، برف ، خاک ، گل و آسفالت به طور جداگانه و دقیق کار شده است. بازی در بخش صداگذاری به حدی قوی عمل می کند که در هنگام رانندگی می توان تفاوت صدای چکیدن باران بر روی گل را با صدای چکیدن آن بر روی آسفالت احساس نمود. صدای برخورد خودرو های مختلف با یکدیگر نیز به خوبی طراحی و اجرا شده است.

از نفاط قوت صداگذاری این بازی صداگذاری نقشه خوان است. به غیر از نکات شبیه سازی و پیاده سازی جزء به جزء و دقیق ، و به کار بردن اطلاحات کاربردی و رایج نقشه خوانی که بازی را ملموس تر می کند ، نقشه خوانی در بازی بسیار مفید و تأثیر گذار است به گونه ای که گاهی بازی کننده مسیر پیست را به دلیل بلند شدن خاک ، تاریکی یا بارش باران نمی تواند ببیند اما به وسیله راهنمایی های درست ، سریع و با دقت نقشه خوان به طور کامل از مسیر جاده اطلاع پیدا کرده و به راه خود ادامه می دهد.

حرف آخر


در پایان می توان گفت که بازی “درت ۳” جزء بهترین و کامل ترین بازی های سبک ریسینگ و تا به حال بهترین بازی این سبک در امسال بوده است. پیشرفت این بازی نسبت نسخه های قبلی و تفاوت کیفی آن حتی با بزرگان این سبک نیز قابل مشاهده است. با وجود نوآوری ها و خلاقیت های موجود در این بازی و در ضمن ، کیفیت بالای این نسخه ، انتظارات از شرکت “کدمستر” برای نسخه های بعدی این سری بسیار افزایش خواهد یافت. امیدواریم اگر این سری ادامه پیدا کرد ، چیز ها تازه و اعجاب آوری در پس خود داشته باشد و مانند بسیاری از سری بازی های دیگر به تکرار مکررات نیافتد.

نمرات بازی

گرافیک: ۹.۵

شبیه سازی: ۹

گیم پلی: ۹

هیجان و جذابیت: ۸.۵

صداگذاری:۱۰

نمره کلی: ۹

عادل نریمانی از انجمن PC$

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۵۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

58 Replies to “نقد و بررسی بازی Dirt3”

  1. bomberman گفت:

    ایول آقا نریمان ایول.گل کاشتی.دوستان pc باز میشه بگید چطوری میشه kyran رو تو the witcher 2 کشت؟؟؟تو رو خدا جواب بدید.bomberman از انجمن $pc :twisted:

    ۰ ۰
    1. Dark Machine گفت:

      کاری نداره.وقتی خواست با دستاش بزنتت ازYADREN Sign استفاده کن تا گیرش بندازی بعد با شمشیر نقره بزنش.

      ۱ ۰
    2. gamer گفت:

      نبوقت منو کشته

      ۰ ۰
    3. Dark Machine گفت:

      داداش نبوق نه.نبوغ

      ۰ ۰
    4. sina ahmadi گفت:

      یا شاید هم بوق؟؟؟

      ۰ ۰
  2. NooBuGaMeR گفت:

    واقعا خسته نباشید.به نظرم بازی عالی هست ولی در کل باید برای تمام کردن چنین بازی هایی باید علاقه به این سبک داشته باشی(به دلیل نبود داستان).لطفا بازی dungeon siege 3 رو نقد کنید

    ۰ ۰
    1. adel_97 گفت:

      بله. البته نیاز نیست فقط به این سبک علاقه داشته باشی. باشید عاشق بازی باشی. ایشاالله اگه شد اون رو هم نقد می کنیم. البته انجمن ما عضو ها و منتقد های زیادی داره که بهتر از اینجانب می نویسند. اگه اونا بنویسند خیلی بهتره.
      Adel_97 از انجمن PC$

      ۰ ۰
  3. twentythree گفت:

    نمرات عادلانه ای است.
    بیست و سه از پول لازمان ۸-O 8-O 8-O 8-O 8-O
    com.بلاگفا.poollazeman

    ۰ ۰
  4. alipjx گفت:

    خیلی خوب بود آفرین :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

    ۰ ۰
  5. dmc-X360 گفت:

    آقای نریمانی نقد بسیار جالبی بود.من شک داشتم که بازی رو بگیرم ولی با خوندن این نقد دیگه باید بگیرم.

    —————————–
    MW3 Fighters

    ۱ ۰
  6. Gin گفت:

    ممنون عادل جان نقدی کامل و روان بود .. جای هیچ ایراد و حرفی نداره ….
    راستی روی دیرت ۳ دیگه اسم کالین مک ری نیست و فقط خالی نوشته شده دیرت ۳ ؟!؟؟

    یه سوال عادل جان : میشه توی نقد ها گفت که مثلا عادل این بازی رو بر روی ویندوز بازی کرده یا روی کنسول ها و به تفاوت هاشون در گرافیک هم پرداخت ؟؟؟
    مثلا این بازی فکر کنم به طبع گرافیک بهتری روی ویندوز داشته باشه تا روی کنسول با توجه به استفاده از دایرکت ایکس ها ۹ الی ۱۱ …. این موارد هم داخل نقد آورده میشه تا خواننده بهتر محیط بازی و نقد رو درک کنه ؟؟؟ ……….

    ۰ ۰
    1. adel_97 گفت:

      ببینید درست نیست که تو یه نقد نسخه های مختلف پلتفرمی یه بازی رو مورد مقایسه قرار بدید چون از بحث نقد خارج می شید و کار به شکل فن بوی بازی در میاد. متوجه منظورم که میشید.
      بله تو نسخه اسم بازی از سایه کالین مک ری در اومده.
      Adel_97 از انجمن PC$

      ۰ ۰
    2. فقط Dirt پسوند و اینا نداره

      ۰ ۰
    3. sina ahmadi گفت:

      یهقف ۳ idlk.

      ۰ ۰
  7. Chrome گفت:

    این بازی نسبت به هر نسخه پیشرفت می کنه یکی از اعتراضات طرفداران dirt1 به نسخه ی دوم این بود که مسابقات سنتی رالی می خواستند که در این شماره شاهد ان هستیم در کل به جز ایراداتی مثل دیر لود شدن و کمی آسان بودن دیگه مشکله خاصی نداره
    chrome از انجمن طرفدارن ASSASSINS CREED

    ۰ ۰
    1. adel_97 گفت:

      بله ، مشکل لودینگ طولانی این بازی خیلی آزار دهنده بود ولی حیف که هنوز تو دنیای برنامه نویسی و بازی سازی چاره و راه حلی برای این مشکل یافت نشده.
      Adel_97 از انجمن PC$

      ۰ ۰
  8. deniro گفت:

    نقدی کلاسیک از عادل عزیز.ممنون واقعا خوب و جامع بود.دنیرو از pc$

    ۰ ۰
  9. خسته نباشی. DiRT3 خیلسی بهتر از نسخه قبلی شه ولی بد نیست.

    ۰ ۰
  10. ببخشید اون خیلی هستش نه خیلسی ببخشید

    ۰ ۰
  11. just iran گفت:

    dirt همیشه بازی فوق العاده و سختی بوده.dirt 2 که واقعا عالی بود.dirt 3 هم این جوری که از شواهد معلومه بازی بی نقصیه.آقای عادل نریمانی کارت درسته.

    ۰ ۰
  12. captain price گفت:

    خوش به حالش

    ۰ ۰
  13. Hamedgh گفت:

    با سلام!
    مطلب کامل و پر مایه ای بود عادل جان. بعد ازمدتها مطلبی متفاوت را شاهدیم خارج از چارچوب نوشته های خبری دیگر . تقریبا بدون غلط املایی و باشیوه نگارشی نسبتا خوب که تا حدی زیادی روان بودن آن حفظ شده است.محیط کلی بازی و امکانات و قابلیتهای آن بخوبی شرح داده شده است.اگر این مطلب و نقد تماما از فکر و دل خودت نوشته شده باشد و یا از جای دیگری هم الهام گرفته باشی و در آخر روح و سلیقه خود را در آن گنجانده باشی ، بهت تبریک می گویم.امیدوارم همین روند رو ادامه بدهی.
    —–
    در مورد این گفته شما نظر دیگری دارم “از زمان ۳۲ بیتی شدن گرافیک بازی ، هر روز شمایل بازی ها بیشتر به واقعیت نزدیک می شدند” ، چرا؟ این موضوع به رنگ بندی و میزان اشباع رنگها و بیشتر شدن میزان طیف رنگها و کیفیت آن اشاره دارد و رئال یا واقعی بودن بازیها موضوعی جدا دارد. این مربوط به موتور بازیسازی و کدهای برنامه نویسی شده آن دارد.اگر هم منظورت نزدیکتر شدن قیافه انیمیشنی آدمها و ماشینها به واقعیت دارد ، از همان بازی یا بازیهای دیگر را که از کیفیت رنگ ۱۶ بیتی بهره می برند استفاده کن و آنها را به آن حالت ببر و بعد به قضاوت بنشین.اگر منظور شما چیز دیگریست امید است که مرا راهنمایی کنید.
    سرتیترهای خوبی داری کوتاه و جالب.
    شروع خوبی داشتی و کلیت بازی اعم ازتاریخچه و توضیح اجزا ساخت بازی و موارد دیگر را تقریبا جامع ارائه دادی.
    در مورد سیستم امتیاز دهی کمی بیشتر توضیح میدهی؟ از سایت های دیگر است یا امتیازخودت است؟
    اینکه این بازی بهترین بازی در سبک خودش است را بدلیل اینکه بازیهای دیگر این سبک را هم تجربه کرده ای می گویی یا علت دیگری دارد؟
    در مورد گیم پلی می توانم بگویم که باید ثابتهای موجود در روند اجرای بازی و قوانینی که در آن بکار رفته است را مد نظر قرار داد.بعنوان مثال در بازی “دارگون ایج” در مورد سیستم مبارزات می توان گفت که در هنگام مبارزه کاراکتر اصلی توسط سه یار همراهش در آن شرکت کرده و با استفاده از نوار پایین صفحه بازی می توان فرامینی را در هنگام مبارزه به کاراکتر ها داد و در مبارزات می توان از جادو ها و تجهیزات مختلف استفاده کرد حتی می توان از سلاح دومی نیز در حین مبارزه استفاده کرد و توضیحات دیگر. اینکه بگوییم کاراکتر ۱ کلاس الف دارد و دارای جادوی فلان است و کاراکتر دوم به همین نحو ، مربوط به گیم پلی نیست خب معلوم است که کاراکترها با هم متفاوت هستند و خصوصیات متنوعی دارند . همینطور که در متن نوشتی “تفاوت قدرت ماشین بسیار ملموس است و برای تک تک مجموعه ی بزرگ خودرو های درت ۳ گیم پلی طراحی شده است” من هم اضافه می کنم که معلوم است که هر ماشینی با دیگری متفاوت است و سرعت و طراحی و موارد خاص خود را دارد. در مورد ماشینها و گیم پلیی که برای آنها اجرا شده می توان گفت : که در هنگام رسیدن ماشینها در سر پیچ و براساس المان نیروی گریز از مرکز درستی که برای ماشینها لحاظ شده و خصوصیت وزن و نوع بالانس کردن چرخها درپیچ خوردن ماشین ناثیر درستی گزارده و بخوبی در همه ماشینها پیاده سازی شده است و موارد دیگر که خودت به انها اشاره داشتی.

    امیدوارم اگر دیدگاهم نادرست بود توسط عادل عزیزم و دیگر دوستان راهنمایی شود.
    ** از سردبیر محترم سایت می خواهم این حالت تاخیر در درج نظرات را بهتر کرده و سریعتر نظرات همه دوستان در سایت قرار گیرد.این موضوع کمی مرا اذیت می کند.برای درک بهتر این موضوع ، بهتر است پیامی را ارسال کنید و چندین ساعت و روز منتظر بمانید و بعد نسبت به ان کمی فکر کنید در واقع کمی خودتان را جای ما بگذارید.پیام من در تاپیک “سخنان دردناک و در عین حال عادی یک بازی ساز” تقریبا نابود شد. **

    با تشکر از همه دوستان گیمری!

    ۰ ۰
    1. adel_97 گفت:

      حامد عزیز جز به جز به سوال هایت پاسخ می دهم. خب نقد که تماماً متعلق به خودم بود ، چون اگه نقد قراره فکر کس دیگه ای باشه ، بهتره که همون فرد دیگه نقد رو بنویسه.
      ۳۲ بیتی شدن گرافیک بازی ها عرصه جدیدی برای دنیای گیم بود که با ورود بازی ها به این عرصه ، بازی ساز ها متوجه جای کار هایی شدند که تا به آن زمان به آن ها توجه نکرده بودند و در کل ۳۲ بیتی شدن پنجره از تفکر جدید رو به دنیای گیم گشود. نه اینکه خود ۳۲ بیتی شدن عرصه جدیدی باشه.
      همون طور که می بینی من ابتدا قسمت های مختلف بازی رو نقد کرده و به صورت جداگانه نکات مثبت و منفی در هر قسمت رو بهش اشاره کردم. بنابراین با توجه به معایب و مزایای اون نسبت به کل برآورد می کنم و امتیازی برای اون قسمت از بازی تعیین می کنم. و در پایان هم با توجه به برآورد کلی و نمره هر کدوم از بخش ها و تأثیر و کیفیت اون بخش ، نمره کلی بازی رو معین می کنم.
      من دیگر بازی های این سبک رو هم اکثرا امتحان کرده ام. اما دلیل انتخاب چیز دیگری هم هست. کیفیت و دقت بالای این بازی در شبیه سازی و بازسازی مسابقات رالی و القای عینی اون به پلیر اصلی ترین دلیل بهترین بودن این بازی در این سبکه چون مثل برخی بازی های دیگه هیجان و سرگرمی رو هم فدای شبیه سازی عینی و واقعی رانندگی نکرده است.
      در مورد گیم پلی هم بنده باید یه شرح کلی از گیم پلی ارائه بدم و قرار نیست که در نقدم شیوه های بازی و چگونگی کنترل و هدایت ماشین یا ریزه کاری ها را یادآور شوم. بنده بایستی یک ساختمان کلی قابل تصور به خواننده ارائه بدم و ایرادات همان ساختمان را به خواننده یادآور شوم.
      همچنین قرار نیست که من المان های سازنده بازی و گیم پلی و استفاده بازی از تونایی باز سازی و استفاده از قوانین فیزیک را توسط کارت گرافیک برای خواننده شرح دهم.
      ضمناً بسیاری از بازی های بعضاً معروف در این سبک برای اکثر خودرو ها یا همه خودرو های یک برند یک المان خاص در نظر گرفته و فقط برای آنها حداقل و حداکثر سرعت ، صفر تا صد و قدرت ترمز و فرمانبری در نظر می گیرند در حالی که در مورد درت۳ برای تک تک خودرو ها با توجه به مدل واقعی کد نویسی ریز و جز به جز انجام شده که انصافاً کار سخت ، طاقت فرسا و زمانبری است که شایسته تقدیر است.
      در آخر امیدوارم جواب منطقی و قاننع کننده ای به شما دوست عزیز داشته باشم و امید است قصور و اشتباهات من را در نگارش این متن ببخشید.
      با تشکر!
      Adel_97 از انجمن PC$

      ۰ ۰
    2. Hamedgh گفت:

      با سلام!

      امیدوارم سوالات من و دیگران راهی را جلوی پایت بگشاید و تو را به افق فکر جدیدی چه در این زمینه و چه در زمینه های نوشتاری و فکری دیگر برساند. کسی چه میداند شاید عادل عزیز روزی یک نقدنویس کاربلد در زمینه بازیها شد.
      ——–
      شاید بدرت بخوره که بگویم لازم نیست در نقدت از ۳۲ بیتی بودن و این حواشی بنویسی به نظرم کلیت خود بازی مهم است که در اول نقدت به همان سو رفتی.
      مطلبی که درباره گیم پلی بازی نوشتم مربوط به فیزیک موتور بازیسازی نیست بلکه عملکرد ماشین را نشان میدهد یعنی اینکه در این بازی المانهای مربوط به ماشین در هدایت آن در سر پیچ ، که یکی از مهمترین خصیصه های کنترل ماشین است ، به بهترین نحو پیاده شده است.چرا که ممکن است نقص در این خصیصه از هدایت ماشین باعث شود اصلا نتوانیم بازی را تا انتها برویم یا لذت ببریم.این خصیصه با بالا و پایین کردن خصایص دیگر در ماشین دستخوش تغییر گردد (تیونینگ) .
      گیم پلی عناصر ثابت خودش رو دارد که در سبکهای مختلف بازی تعریف شده است.حال شما باید بگردید و تمامی ریزکاری مربوط به آن عناصر را پیدا کنید. پیاده سازی بعضی از المانهای مخصوص گیم پلی واقعا مشکل است و نوع هوشی که عناصر موجود در بازی باید با توجه به آن واکنش نشان دهند. در جایی خواندم که در مورد NFS>Shift2 نوشته بودند که در صورت جلو افتادن از ماشینها ، آنها با نزدیک شدن به شما کاری میکنند که شما از پیست خارج شوید این یعنی چی ؟ یعنی برنامه ای نوشتند که ماشینهای عقبی با توجه به فاصله و نوع حرکت شما واکنش نشان می دهند.این در پیاده سازی خیلی مشکل است.این در بازی گنجانده شده و جز گیم پلی بازی محسوب میشود.

      امیدوارم مفید واقع شده باشم.
      ————————-
      اصلا شاید بد نباشد تاپیکی در مورد گیم پلی بازیها درست کنیم تا مرجعی باشد برای همه دوستان عزیز.
      آقای زعفرانی عزیز (ظاهرا شما یکی از دست اندر کاران سایت هستید) یا سردبیر محترم سایت شاید بد نباشد این نظرات را مورد توجه قرار داده و همینطور که در قبل هم گفتم ، نقدها و خبرهای همه (چه ضعیف و چه قوی) در سایت قرار داده شود. عدالت برای همه. اینها به چشم همه کاربرها دیده میشود و شما هم نقد می شوید.

      با تشکر از همه دوستان گیمری!

      ۰ ۰
    3. adel_97 گفت:

      حامد عزیز! قبول. در شیوه نگارش و کلاً در نقد و نوشته من اشتباهات بزرگی است و نقد بسیار ضعیفی است. اما شما چرا همیشه جای اینکه بحث رو درست جواب بدید و پا به پا بیاید به کل فرد و سطح دانش و آگاهی اش رو نفی می کنید؟
      برای چندمین بار میگم دوست عزیز: اگه شما از برنامه نوسیس سر رشته داشته باشید ، من هم حداقل آگاهی رو راجب اون دارم. آگه شما از بازی سازی سر در میارید و من هم یه چیزی از اون می فهمن. قبول ! توانایی و آگاهی شما خیلی بیشتر از منه.
      دوست عزیز من از نقد نه بدم ، میاد ، نه اون رو رد می کنم. خودم رو هم نویسنده یا منتقد چندانی نمی بینم که بخوام از جنبه قدرت صحبت کنم. من قبلاً هم تو این سایت نقد داشتم و بعضاً انتقادهای خیلی شدیدی هم به اون شده. ولی از نقد ایراد گرفتن نه از من. فکر کنم دیگه متوجه شده باشید.
      Adel_97 از انجمن PC$

      ۰ ۰
    4. Hamedgh گفت:

      با سلام!
      از نوشته های من چیزی جز راهنمایی بیرون نمیاد و هدف دیگری هم غیر از این ندارم.البته ممکن است در خیلی جاها دچار اشتباه شوم که نیاز به راهنمایی دیگران دارد.
      عادل عزیزم اگر به نقد نوشتن یا خبر نویسی علاقه داری ، پس ادامه بده.اگر کسی نباشه ، من منتظر کارهای بعدیت هستم.همینکه جرات کردی دیدگاهت را برای دیگران نوشتی خیلی ازت ممنونم.من و تو که ادعایی دراین زمینه نداریم طرفداری هم که نداریم پس با خیال بنویس. با همین انتقادات است که شاید به دیدگاهی جدید رسیدیم.

      تو نقد نوشتی که شاید از ارزش بیست خبر در مورد بازی بیشتر باشد.

      با تشکر از همه دوستان گیمری!

      ۰ ۰
    5. mgh گفت:

      با دفتر انشا اشتباه گرفتی :-|

      ۰ ۰
  14. Sir.Ahrimad گفت:

    دستت درد نکنه عادل جان.نقد قشنگی بود.چون DiRT 3 رو بازی نکردم نمی‌تونم راجع به محتوای کارت نظری بدم، اما قلم خوبی داری.خسته نباشی :wink:

    ۰ ۰
  15. بهداد گفت:

    جناب ارش حکیمی چرا نقد بنده راجع به این بازی رو نذاشتین$البته نقد عادل خان عزیز خیلی کاملتر و زیباتر از نقد بنده بود ولی بنده ۲هفته پیش این نقدو انجام دادم همون روز اولی که اومد$لبته بازیش تفاوت گرافیکی چندانی با نسخه ی دومش نداشته$به هرحال با توجه به این که تمام بازیها سعی میکنند از بازی need for speedتقلید کنند و هیچ خلاقیتی هم از خودشون نشون نمیدن دیرت بازیه که تونسته بدون تقلید از نیدفوراسپید به محبوببته چشمگیری برسه و در ضمن در این بازی میشه در یک شهر به نام میشیگان هم به رقابت پرداخت$واقعا صداگذاری به بهترین شکل انجام شده از صدای پرندگان تا صدای تماشاچیان همه چیز به دقت انجام شده$دیرت۳ بازیه که از صحرای کنیا تا جنگلهای سردسیری فنلاند رو شامل میشه$…امیرمسعودبهدادازانجمن حقوقبگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
    1. Hamedgh گفت:

      با سلام!

      اینکه چندین نقد در مورد یک بازی نوشته و در سایت قرار داده شود که بد نیست . بلفرض که نقد ایشان کمی ضعیف باشد ولی ممکن است با نظراتی که توسط دوستان دیگر داده میشود نقدهای بعدی ایشان بهتر گردد.شاید بهداد عزیز در آینده به یکی از نقد نویسان ماهر بازیها تبدیل گردد.این فضا را از ایشان دریغ نکنید. در بین این نقدها ممکن است نکات جالب توجهی هم پیدا شود که از دید همه دور مانده است.
      در ضمن قرار نیست که همه ما مثل نقد نویسان مجلات امروزی بنوبسیم.خیلی از آنها ترجمه و نظرات دیگران است وپیرو سبک و شیوه آنها.
      از سردبیر عزیز سایت می خواهم تفکرات سد کننده را کنار گذاشته و تمامی خبرها و نقدها را در سایت قرار داده و آنرا در اختیار کاربران دیگر قرار دهد.همه ما دوست داریم از نقدها و دیدگاههای هم مطلع شویم.
      من با آقای بهداد عزیز همدردی می کنم و حال ایشان را درک.
      با تشکر از همه دوستان گیمری!

      ۰ ۰
    2. دوست عزیز ، نقد عادل جان رو من روی سایت قرار دادم و خبری از نقد بهداد عزیز ندارم ، آقای آرش حکیمی چنان چه نقد بدستشان رسیده باشد حتما آن را در معرض دید عموم قرار خواهند داد ، من بابت ناهماهنگی عذر خواهی می کنم
      با تشکر

      ۰ ۰
  16. EL jugador گفت:

    مرسی عادل جان

    ۰ ۰
  17. جناب اقاى عادل نقدتون خوب بود و هنوز جا براى بهتر شدن هست در کل ازتون ممنونم.ناصر جوکر از انجمن حقوق بگیران مایکروسافت.

    ۰ ۰
  18. Devil Hunter گفت:

    دیبازی خبر جدید سایت گرشاسپ رو بزار لینک هم نمی دم که مثل اون دفعه نظرمو پاک نکنی…

    ۰ ۰
  19. jack kelso گفت:

    زیادیه براش.

    ۰ ۰
  20. MG.96 گفت:

    آقا عادل دمت گرم

    ۰ ۰
  21. lebron james گفت:

    جالب بود ..دستتون درد نکنه

    ۰ ۰
  22. Mr Wolf گفت:

    ممنون از آقا عادل به خاطر نقد خوب. :wink:
    من می خوام عضو انجمن pc بشم باید چی کار کنم

    ۰ ۰
    1. adel_97 گفت:

      می تونید به پیغام برای هیمسای ، سعید یا فرشید عزیز بفرستید و در اون ازشون بخواین که عضو انجمن بشید. بعد از اون خب کار هاتون و مسئولیت هاتون از یه کاربر معمولی بیشتر میشه.
      موفق باشید!

      ۰ ۰
    2. اندکی صبر …
      برنامه های خوبی برای انجمن PC داریم

      ۰ ۰
  23. mostafa133 گفت:

    عادل جان فوق العاده بود.هر چند من به سبک ریسینگ علاقه ای نداشتم ولی با این نوشته و نقد مجبورم این بازی رو حتما تهیه کنم.متشکر. :wink:

    ۰ ۰
  24. mostafa133 گفت:

    عادل جان فوق العاده بود.هر چند من به سبک ریسینگ علاقه ای نداشتم ولی با این نوشته و نقد مجبورم این بازی رو حتما تهیه کنم.متشکر. :wink:
    $Pc

    ۰ ۰
  25. ARMAN-x گفت:

    من واقعا مجذوب گرافیک این نسخه از بازی dirt شدم
    قسمتی که برای من جالب بود این بود که وقتی توی یک مسیر خاکی رانندگی میکنی،کمی بعد سپر عقب ماشین به کلی خاکی میشه،طوری که دیگه حتی آرم ماشین رو هم نمیتونی ببینی!!!
    صدای ترمز ماشین ها در جاده های مختلف کاملا متفاوت هستند
    واقعا از انجام این بازی لذت بردم :) :) :) :)

    ۱ ۰
  26. Marcus گفت:

    عادل جان دستت درد نکنه نقد عالیی نوشته بودی ، بازی هم که حرف نداشت باهاش کلی حال کردیم.Marcus از انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  27. Maximus گفت:

    واقعا DiRT بازی خیلی خوبیه و راهش رو توی سبک اتومبیل رانی خوب پیدا کرده !
    مثله سری NFS به بیراحه نرفته البته hot pursuit بازی خوبی بود و کمی جبران کرد !

    ۰ ۰
  28. adel_97 گفت:

    از همه دوستان عزیز و کاربرای خوب سایت ممنونم بابت نظر لطفشون. امیدوارم در آینده نقص های موجود رو هم اصلاح کنم. باز هم ممنون!

    ۰ ۰
  29. spartan b312 گفت:

    نقد دراز و پر از نکته های جالب بود .و نمرش هم ……باتشکر از نقدتون.

    ۰ ۰
  30. REZOR گفت:

    خیلی خوب و کامل

    ۰ ۰
    1. adel_97 گفت:

      ممنون از نظر لطفتون! ببخشید شما همون کاربر سایت قبلی دی بازی هستید؟ اگه هستید از بازگشتتون به سایت خیلی خوش حال شدم.
      باز هم از همه دوستان به خاطر نظر لطفشون سپاس گذاری می کنم.
      با تشکر!
      Adel_97 از انجمن PC$

      ۰ ۰
  31. sociant گفت:

    اقا عادل دمت گرم نقدت بسیار جامع و کامل بود
    Pc$

    ۰ ۰
  32. hunter گفت:

    واقعا که محشره :mrgreen:

    ۰ ۰
  33. آرمین گفت:

    به خاطر کن بلاک هم که شده بازی رو میگیرم

    ۰ ۰
  34. behzad 2000 گفت:

    قشنگه. خیلی خوبه

    ۰ ۰
  35. بهداد گفت:

    جناب سعید زعفرانی من نقدم رو از طریق پیغام خصوصی به ارش حکیمی دادم$در ضمن یک مقاله هم در مورد گیمر کیست رو به ایشان ارسال کردم(از طریق پیغام خصوصی)که بازهم در سایت قرار ندادن$حالا شاید اشکال از ارسال بنده باشه که اگه در رابطه با این موضوع بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم$…امیرمسعودبهدادازانجمن حقوقبگیران مایکروسافت

    ۰ ۰
  36. john.Marston گفت:

    یکی به من بگه عکس دوم و ششم تو حالت بازی چون خیلی گرافیکش زیباست.
    تو ایکس باکس و سونی از چه دایرکتسی پشتیبانی میشه.؟
    واین که گرافیک کدام کنشول و یا پی سی بالاتره؟ :roll:

    ۰ ۰
  37. Behnam-IT گفت:

    با سلام
    تشکر میکنم از دوست خوبم عادل! مطلب ارزشمندی بود. امیدوارم همه دوستان بازیباز موفق باشن.

    ۰ ۰