آواتار مجید هاشمی توسط مجید هاشمی در ۱۵ مهر ۱۳۹۸ , ۲۰:۲۲

به نظر می‌رسد که کنترلر PS5 و Xbox Scarlett مانند خود کنسول‌ها شبیه به نسخه‌های قبلی باشند. با دنیای بازی همراه باشید.

سال بعد، بالاخره کنسول Playstation 5 و Xbox Scarlett بعد از ۷ سال پس از اولین عرضه PS4 و Xbox one عرضه خواهند شد. بحث‌های زیادی در رابطه با این که کنسول‌های جدید Sony و Microsoft چه قابلیت‌هایی را عرضه می‌کنند وجود دارد.

با این حال، بسیاری از این بحث‌ها در رابطه با توانایی‌های سخت‌افزاری یا سرویس‌ها و بخش آنلاین یا سازگاری‌های آن‌ها با نسخه‌های قبل هستند. یکی از بحث‌هایی که به صورت تعجب‌آور کمتر مورد بحث قرار گرفته است نوع کنترلر‌های این دستگاه‌ها است که در واقع اصلی‌ترین (و تنهاترین) راه تعامل شما با بازی‌ها هستند.

از یک طرف، این موضوع میزان رضایت از کنترل‌ها را به صورت واضح مشخص می‌کند. دسته‌های DualShock 4 و Xbox One (همچنین Switch Pro) با دست‌آورد‌های خود اوج طراحی یک کنترلر را به ما نشان می‌دهند. هر سه‌ی این دسته‌ها دارای حالتی استثنایی، طراحی خوب، پشتیبانی از چند ورودی و  طرح‌های پیچیده‌ای هستند. البته، مردم شکایاتی از هرکدام از آن‌ها نیز دارند. برای مثال، نور DualShock 4 آزاردهنده و عمر باطری آن بسیار پایین است؛ در کنترلر Xbox One نبود دکمه‌ی Share یکی از مشکلات این کنترلر است؛ دکمه‌های جهت Switch Pro بسیار افتضاح است. در کل، مردم آن‌ها را یک نوآوری کامل نمی‌دانند و از آن‌ها شکایاتی دارند. هیچکس دیگر به دنبال نوآوری عجیب در طراحی کنترلر دسته‌هایی مثل نینتندو۶۴ یا وی موت نیست.

انتظارات ما از کنترلر PS5 و Xbox Scarlett

به نظر می‌رسد ساختار نسل‌های بعدی کنسول‌ PS4 و Xbox One به جای اینکه از ساختار جدید استفاده کنند از همان ساختار قبلی کنسول‌های خود استفاده کنند. و این یعنی کنترلر‌ها به صورت کم و بیش شبیه به کنترلرهای فعلی خواهند بود. احتمالا DualShock 5 دارای باتری بهتری خواهد بود و از USB-C پشتیبانی خواهد کرد. کنترلر Xbox Scarlett احتمالا مشکل دکمه Share را حل خواهد کرد و از باتری داخلی استفاده می‌کند. اما تغییرات در کنترلرهای کنسول‌ها فراتر از این خواهد بود. با این همه، چه خواهد شد؟

نگاه به دیگر کنترلرها ایده‌هایی درباره پیشرفت‌های آینده‌ی این کنترلرها به ما می‌دهد. علاوه بر این بسیار واضح است پدل‌های Valve ابتدا برای کنترلرهای استیم معرفی شد و سپس مایکروسافت آن‌ها را در کنترلر Xbox One Elite اضافه کرد (همانطور که گفته شد). کنترلر استیم و Elite هردو دارای سهم محدودی از بازار هستند، اما پدل‌ها به خوبی حمایت شدند و ممکن است (اما محتمل نیست) که آن‌ها را در کنترلرهای نسل بعدی DualShock و Xbox ببینیم.

نمی‌توان مطمئن بود که قرار است چنین اتفاقی بیافتد یا نه، اما در حال حاضر، بازی‌ها به هیچ ورودی اضافه‌ای فراتر از آنچه که کنترلر‌های موجود دارند نیاز ندارند. ممکن است این پدل‌ها قطعات کنترل کننده‌ای باشند که می‌تواند منجر به افزایش بیشتر ایرادات دسته‌ها شوند؛ به نظر می‌رسد آن‌ها برای اشخاص عادی بسیار بی‌کاربرد باشد و احتمال دارد کمتر کسی از آن‌ها برای بازی استفاده کند. حداقل، می‌توان گفت که ممکن است پدل‌ها به عنوان گزینه‌ای برای دسته‌ها ارائه شوند؛ چه برای مناسب‌تر کردن کنترلر‌ها و چه به عنوان قسمتی که شما هنگامی که لازم است به آن ضربه بزنید. اما نمی‌توان گفت که این قسمت قطعا وجود خواهند داشت. با این حال، نمی‌توان پدل‌ها را به عنوان تنها ویژگی جدید کنترلر نسل بعدی کنسول‌ها در نظر گرفت.

انتظارات ما از کنترلر PS5 و Xbox Scarlett

یکی از اصلاحات مشخص، مخصوصا در کنترلر Xbox، اضافه کردن gyro است. شبیه‌سازی و کنترل حرکات، شکل پایه و اساسی تعامل با بازی نیست، اما هنوز هم به صورت گسترده برای بهبود هدف‌گیری و کمک به حرکت استفاده می‌شوند. کنترلر‌های DualShock 4 و Switch دارای ژیروسکوپ هستند، اما کنترلر Xbox نه. به نظر تا حدی عاقلانه می‌رسد که کنترلر Xbox زمانی طراحی شد که کنسول Kinect را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خود در اختیار داشت، پس نیاز به حرکت می‌تواند توسط Kinect و نه در داخل کنترل اجرا شود. البته این نشان می‌دهد که چرا روی این کنترلر دکمه Share وجود ندارد؛ به این دلیل که مایکروسافت تصور می‌کند ما از Xbox برای ضبط و گرفتن عکس و فیلم استفاده می‌کنیم.

پایان Kinect شروعی برای آینده Xbox نیست. این موضوع به این معنی است که Xbox One حالا تنها پلتفرم در بازار است که از هیچ گونه ورودی حرکتی پشتیبانی نمی‌کند. PS4، Switch، ۳DS، تلفن‌ها، تبلت‌ها، VR، حتی PS Vita، همه حالت حرکت را پشتیبانی می‌کنند، به جز Xbox One. احتمالا، مایکروسافت در کنترلر Xbox Scarlett خود از یک ژیروسکوپ استفاده خواهد کرد؛ ژیروسکوپ یک افزونه‌ی غیرقابل چشم‌پوشی است اما ممکن هم هست که توسط کسانی که نیازی به استفاده از آن ندارند، نادیده گرفته شود.

ولی این افزونه‌ها کافی نیستند. مطمئنا این کمپانی به هیچ وجه چیزی را بدون در نظر گرفتن منافع معرفی نمی‌کند. اما باز هم، در آخر واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برعکس کنترل نینتندو که در دو دهه قبل در حال تغییر بوده، مایکروسافت در حالت ایستا قرار داشته است. آخرین باری که مایکروسافت و سونی واقعا به طور قابل ملاحظه‌ای طراحی کنترلر‌های اصلی خود را تغییر داده‌اند کی بوده است؟

انتظارات ما از کنترلر PS5 و Xbox Scarlett

البته مشکلی نیز با آن وجود ندارد. طراحی کنترلرهای اصلی برای مدتی زیادی تغییر نکرد به خاطر اینکه همان طراحی قبلی پاسخگو بوده است. هیچ دلیلی برای طراحی مجدد نیست، چون به آن نیازی نیست و این کار برای شرکتی مانند نینتندو که می‌خواهد تجربه یک متد ورودی مناسب را داشته باشد منطقی به نظر می‌رسد (اگرچه به نظر می‌رسد نینتندو نیز از این کار دست کشیده است و حالا به دنبال طراحی استاندارد کنترلر است). مایکروسافت و سونی و همچنین تمام سازنده‌های بازی از طراحی کنترل‌ها آگاه هستند و می‌دانند که از آن‌ها چه می‌خواهند و بازی‌های خود را در سطح مورد انتظار استاندارد ورودی‌ها طراحی می‌کنند. تغییر دادن نوع ورودی برای سازنده‌های بازی باعث اختلال می‌شود نه تنها برای گیمرها.

پس، سال دیگر زمانی که PS5 و Xbox Scarlett به بازار آمد، می‌توان انتظار داشت که به صورت کلی همان PS4 وXbox One  را ارتقاء دهند. از نظر سخت‌افزاری، سخت افزاری که در همین نسل استفاده شده است استفاده شود، سرویس‌هایی که در همین نسل استفاده شده مورد استفاده قرار گیرد، با بازی‌های نسل کنونی سازگاری داشته باشد، و بله، کنترلر‌هایی که تا حد زیادی مشابه کنترل‌های کنونی هستند داشته باشند. به چیز زیادی نیاز نیست. برای خیلی‌ها، کنترلرها برای انجام و لذت بردن از بازی‌هایی که قرار است برای این کنسول‌ها بیایند مورد نیاز هستند.

دیدگاه
۱۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

18 Replies to “انتظارات ما از کنترلر PS5 و Xbox Scarlett؛ آینده کنترلرها چگونه خواهد بود؟”

  1. آواتار Rooh Rooh گفت:

    ممنون از شما آقا مجید

    ۱ ۰
  2. آواتار Rooh Rooh گفت:

    و مطالبتون

    ۱ ۰
  3. آواتار Rooh Rooh گفت:

    چون همه راضین

    ۰ ۱
  4. آواتار Rooh Rooh گفت:

    البته سونی نیازی به تغییر اساسی کنترلر نداره

    ۰ ۲
  5. آواتار Rooh Rooh گفت:

    سونی یکی از بهترین کار هایی که برای کنترلر میتونه انجام بده تقویت باتریه

    ۱ ۰
  6. آواتار Rooh Rooh گفت:

    مثل دسته نینتندو۶۴

    ۲ ۰
  7. آواتار Rooh Rooh گفت:

    ای کاش تو کنترلر های بعدیشون یه تغییر بزرگ ایجاد کنن

    ۰ ۱
  8. آواتار Rooh Rooh گفت:

    تنها مشکلی که دسته ی سونی داره همینه

    ۰ ۲
  9. آواتار Rooh Rooh گفت:

    البته روشنایی نورش پایین میاد اما کاملا خاموش نمیشه

    ۰ ۲
  10. آواتار Rooh Rooh گفت:

    خاموشم نمیشه

    ۱ ۰
  11. آواتار Rooh Rooh گفت:

    اما تنها مشکلی که داره اینکه شارژ دسترو میخوره

    ۱ ۱
  12. آواتار Rooh Rooh گفت:

    بارنگ سیاه ترکیب میشه وجذابیت خاصی رو به نمایش میزاره

    ۰ ۱
  13. آواتار Rooh Rooh گفت:

    فقط اون رنگ آبی یا قرمزش :'(

    ۰ ۱
  14. آواتار Rooh Rooh گفت:

    هم از لحاظ کیفیت

    ۰ ۱
  15. آواتار Rooh Rooh گفت:

    هم از لحاظ طراحی

    ۰ ۱
  16. آواتار Rooh Rooh گفت:

    کنترلر فقط سونی

    ۰ ۱
  17. آواتار یونس یونس گفت:

    ولی هیچی دسته اکس باکس نمیشه
    واقعا ارگونومیکه
    ایکاش سونی بره سراغ ارگونومی دسته های اکس باکس :xbox:

    ۲ ۴
    1. آواتار Rooh Rooh گفت:

      فقط سونی

      ۰ ۱