16 نظر

مصاحبه اختصاصی دنیای بازی با سازندگان بازی “سال‌های سیاه”

توسط در2 سال پیش
 

چند سالی می‌شود که در صنعت بازی سازی کشورمان شاهد بازی‌های قابل قبولی هستیم که حتی برخی از این بازی‌ها توانستند توجه ناشران خارجی را جلب کنند و در نهایت به موفقیت‌های بسیاری در خارج از کشور دست یابند. بازی “سال‌های سیاه” که توسط استودیو شرکت رسانا شکوه کویر، یکی از شرکت موفق بازی سازی در کشورمان، در دست تولید می‌باشد یکی از همین دسته عناوین داخلی است انتظارات از آن بسیار بالاست و باید در آینده شاهد انتشار آن در خارج از کشور باشیم. این بازی که در سبک ادونچر سوم شخص تولید می‌شود، اتفاقات پیرامون دو شخصیت در دو لوکیشن لندن و طهران سال ۱۳۳۲ را روایت می‌کند که بدنبال حقایق کودتای سال ۱۳۳۲ هستند. اگر قصد دارید با این بازی ایرانی بیشتر آشنا شوید، مصاحبه‌ای اختصاصی با سازندگان ترتیب داده شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

  • لطفاً به‌صورت مختصر شرکت “رسانا شکوه کویر” را معرفی کنید و از تجربه این شرکت در صنعت نوپای گیم ایران بگویید.

رسانا شکوه کویر یک شرکت تخصصی تولید بازی‌های رایانه ای است که در سال ۱۳۹۰ در کشور ایران تاسیس گردیده است .تیمی متشکل از ۱۸ نفر که در محیطی دوستانه برای تولید بازیهایی با کیفیت و قابل قبول تلاش میکنند. نتیجه فعالیت ۴ ساله این شرکت تولید بیش از ۸ عنوان است که در این بین چند عنوان وارد بازارهای جهانی شده است. توجه به مخاطب و انتخاب قصه و روایت درست آن از مهمترین رویکرد های رسانا شکوه کویر در تولید بازی‌های رایانه ای است. شاید بارزترین خصیصه رسانا شکوه کویر پویا بودن آن است، ما درک کرده ایم که برای رسیدن به اهداف بلند خود  بایست واقع بینانه تولید کنیم و قدم ها را پشت سر یکدیگر برداریم، البته کتمان نمیکنم که شاید نقاط ضعف هم وجود داشته است که بدون شک تنها دیکته نانوشته غلط ندارد اما ماحصل فعالیت چند ساله تیم رسانا شکوه کسب جوایز متعدد داخلی برای قتل در کوچه های طهران ۱۳۱۲، شیطنت های علیمردان خان، گربه قجری، صدای فراموش شده، مسیر عشق و پرواز دوران بوده است، همچنین بازی شیطنت های علیمردان خان، قتل در کوچه های طهران ۱۳۱۲ و مسیر عشق: زیر صفر هم به بازار های جهانی راه پیدا کرده اند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که عناوین جدید رسانا شکوه کویر که با کیفیت و دقت بالایی در حال تولید هستند (نظیر قتل در کوچه های تهران ۱۳۹۴، علیمردان در ملاقات با مرلین جادوگر، هفت خوان رستم) نیز پیش از اتمام تولید مسیر عرضه خارجی را در حال پیمودن هستند.

  • لطفاً خودتان را برای مخاطبان سایت دنیای بازی معرفی کنید و بفرمایید که شما در پروسه توسعه این بازی چه نقشی داشتید.

من عماد رحمانی مدیر عامل شرکت رسانا شکوه کویر هستم، متولد مهرماه ۱۳۶۸ در شهرستان کاشان. کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیر پروژه، نویسنده و کارگردان بازی سالهای سیاه! همچنین تجربه مدیریت سایر عناوین رسانا شکوه کویر، نویسندگی عناوینی نظیر قتل در کوچه های طهران ۱۳۱۲، علیمردان در ملاقات با مرلین جادوگر و قتل در کوچه های تهران ۱۳۹۴ نیز بر عهده بنده بوده است.

  • نخست می‌پردازیم به داستان این بازی که به نظر می‌رسد یکی از نقاط قوت این بازی باشد. بر اساس اخبار منتشرشده، داستان بازی پیرامون کودتای سال ۱۳۳۲ به قلم درآمده است، آیا ممکن است در طول داستان مخاطب با اطلاعاتی روبرو شود که درگذشته راجع به آن نمی‌دانسته است و حتی برای اولین بار بدین صورت مطرح می‌شود؟!

قطعا! چینش حوادث کودتای ۱۳۳۲ تحت عملیات رمز آژاکس آنقدر پیچیده و جذاب است که واقعا شما را به حیرت فرو خواهد برد! یک درام تلخ و یک اکشن پر زد و خورد! شاید کمتر کسی امیر مختار کریم پور شیرازی را بشناسد، اما ایشان مدیر مسئول روزنامه شورش بوده و در لندن به اسناد بسیار مهمی دست پیدا میکند ، یکی از کارکترهای اصلی و قابل بازی نیز ایشان است، شاید در یک جمله بتوان سالهای سیاه را یکی از برجسته ترین داستانهای نوآر دانست که مخاطب را به عمق سالهای سیاه، درامی تلخ ، خشونتی لجام گیسخته و خیانتی پنهان می برد.

  • آیا گیمران باید انتظار یک داستان جذاب، پیچیده و باکشش را داشته باشند، داستانی که مخاطب را وادار به همراهی تا پایان کند؟

اجازه بدهید در پاسخ به این سوال سیناپس کوتاهی را از بازی تقدیم کنم ، تصمیم با خوانندگان محترم دنیای بازی

“قربان ، محمد مسعود را ترور کردند ” بدون تردید این تنها سرآغازی بر سریالی از قتل های مرموز در تهران ۱۳۳۲ است. تنها دو سال از تشکیل حکومت ملی به رهبری دکتر محمد مصدق و ملی شدن صنعت نفت در ایران میگذرد اما نابسامانی های اجتماعی و جنایت مردم را به ستوه اورده است ، محمد افشار ، یکی از زبده ترین کاراگاهان جنایی ، مامور به کشف راز قتل های سریال یی میشود که بدون هیچ سرنخی ، با خشونتی افسارگسیخته همگان را در بهت فروبرده است . افشار قدم به قدم پیش میرود بدون آنکه حتی گمان ببرد کلید ماجرا در جایی دیگر است ، لندن . آنجا که گروهی افراطی تلاش در طرح ریزی کودتایی را دارند که هدفش بر اندازی حکومت ملی در ایران و بازگرداندن شاه مخلوع است ! شاید تنها امید امیر باشد ، روزنامه نگاری باهوشی که سرنخ ماجرا را در بندر متروکه ای در جنوب لندن یافته است و گمان میبرد این پایان بندی مناسبی برای طراحان کودتا است! اما آیا همه چیز به این آسانی است ؟ بدون شک این تنها آغازی است بر ” سالهای سیاه “.

  • کمی برایمان از شخصیت‌های بازی برایمان بگویید، آیا هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند؟ هر کدام از آنها خط داستانی جدا از هم را دارند یا در نقطه ای از داستان به یکدیگر پیوند می‌خورند؟

در بازی سالهای سیاه نزدیک به ۳۰ کارکتر فرعی وجود دارد که به فراخور داستان نقش های متنوعی را بر عهده میگیرند، از کارکترهای تاریخی نظیر دکتر فاطمی، سرهنگ افشار طوس، سرگرد ذبیح پور، بقایی و … تا کارکترهای نظیر دکتر، گدا، کارمند هتل، پدر محمد مسعود، همسر افشار و … تمام تلاش این بوده است که کارکتر ها ارتباط مناسبی با مخاطب داشته باشند و باور پذیر باشند.

اما در مورد کارکتر های اصلی، دو کارکتر محمد افشار و امیر کریم پور قابل بازی در سالهای سیاه هستند، یکی داستانی را در ایران و دیگری در لندن دنبال میکند، اما سرنوشت مسیر آنها را به هم گره میزند و در جایی از داستان به هم خواهند رسید، جالب تر اینکه برای جذابیت بیشتر از فلش بک های به جا و جذابی استفاده شده است. سکانسی از نظیر تاریخی جلو تر و سکانی عقب تر خواهد بود. برای این مهم در نوشتن اثر من از فیلم جذاب MEMENTO استاد نولان الهام گرفته ام، امیدوارم که مقبول طبع بازی بازان ایرانی واقع شود.

مطلب مشابه ◄  راز خلق یک فایتینگ افسانه‌ای | مصاحبه‌ای با بازی‌ساز افسانه‌ای اد بون

  • خب، از داستان دور می‌شویم، بحث بعدی ما پیرامون گیم پلی این بازی است، بخشی که شما درگذشته مخصوصاً دربازی‌های ادونچر نشان دادید مهارت بالایی در این سبک دارید. اساس گیم پلی این بازی را به‌صورت کوتاه توضیح می‌دهید.

گیم پلی در بازی سالهای سیاه کاملا در خدمت روایت داستان قرار دارد ، در واقع این روند داستان هست که سبک و شیوه گیم پلی را مدیریت می کند. یک ادونچر ناب با ساعتها دیالوگ ، هدفمند و تاثیر گذار! از سوی دیگر اکشن های مدیریت شده جهت ارتباط بهتر مخاطبین عام با بازی، سکانس هایی نظیر مبارزه با اراذل خیابانی که پاسپورت امیر را دزدیده اند یا برخورد با جاهل ها و لات هایی که مزاحم یک خانم در خیابان های طهران شده اند. همچنین شهر لندن و تهران نیز به صورت دنیای باز شبیه سازی شده اند و قابلیت رانندگی در آن وجود دارد تا مخاطب برای انتقال از یک محیط به محیط دیگر با گیم پلی خسته کننده راه رفتن صرف درگیر نشود . جا دارد یک نکته را خاطر نشان سازم که سالهای سیاه یک بازی به سبک GTA نیست بلکه شاید نزدیک ترین بازی به عنوان Sherlock Holmes Series باشد.

  • همان‌طور که خودتان در بالا گفتید گیمر این آزادی را دارد که در محیط‌ها به‌صورت آزادانه شروع به حرکت نماید. این آزادی تنها به همین‌جا ختم می‌شود یا همانند عناوین بزرگ سبک جهان آزاد شاهد مکان‌هایی نیز برای این قابلیت شاهد خواهیم بود؟

همانطور که در سطور بالا عرض کردم آزادی در بازی سالهای سیاه بیشتر در خدمت روایت است، در واقع وسعت محیط نیاز روایت بازی و سکانس های مبارزه و اکشن بازی بود، نه به این دلیل که شما ماموریت اضافه دریافت کنید یا مثل GTA در شهر جولان بدهید، اما با توجه به عرضه جهانی بازی و درخوست ناشر بازی، ماموریت هایی اضافی جهت به دست آوردن برخی Achievements در بازی وجود دارد.

  • این‌طور که به نظر می‌رسد تیم توسعه شما بر روی محیط‌های بازی بسیار تمرکز خاصی داشته است، توضیح بیشتری دراین‌باره می‌دهید.

سال‌های سیاه یک بازی ماجرایی دنیای باز با داستانی واقعی است که با تکیه بر روایت جذاب و مستند خود، دو کارکتر قابل بازی در طهران و لندن ۱۳۳۲ که به صورت دنیای باز شبیه سازی شده اند ، قابلیت های متنوع کارکترهای قابل بازی نظیر مبارزه و دفاع شخصی، تیر اندازی و ماشین سواری، بیش از ۲۵ کارکتر و شخصیت داخل بازی با نزدیک ۳۰۰۰ سطر دیالوگ و معماهای جذاب و روایت سینمایی خاص خود و بهره مندی از ۲۳ محیط داخلی شبیه سازی شده تلاش دارد تا مخاطب را در یک داستان نوآور و جذاب همراه سازد تا رمزگشایی مرموز ترین کودتای قرن بیستم با نام رمز “عملیات آژاکس”.

اگر توضیحات فوق را چکیده ای از ویژگی های بازی به حساب بیاوریم، متوجه میشود که تمرکز ما واقعا علاوه بر شبیه سازی محیط به گیم پلی و روایت نیز بوده است. اما به هر حال وقتی شما تصمیم به روایت یک برهه از تاریخ را دارید موظف هستید به المان های آن زمان احترام بگذارید. در واقع سری شرلوک هولمز به این دلیل بسیار جذاب هستند که شما را به دل لندن ۱۸۹۰ میبرند . تمام تلاش ما نیز ارائه این حس خوب نوستالژی بوده است. بیش از ۲۰ لوکیشن داخلی با جزئیات شبیه سازی شده اند، کانون افسران بازنشته، بایگانی، بیمارستان، ویلای شمال سرهنگ زاهدی و…

  • همچنین شما در اخبار گفتید که برای شبیه‌سازی NPC ها از Crowd Simulation (شبیه‌سازی جمعیت) استفاده کرده‌اید، آیا امکانش وجود دارد که برای مخاطبان ما توضیح دهید این شبیه‌ساز چه ویژگی‌هایی را به NPC های موجود در محیط‌ها اضافه خواهد کرد؟

بله ، وجود این ویژگی برای ارتباط بهتر مخاطب با محیط بازی بسیار ضروری بود . شما در یک شهر پویا روایت را تجربه میکنید که شما را درک و به شما واکنش نشان میدهند . این مسئله البته زمینه سازی تولید عنوان دنیای باز دیگری توسط رسانا شکوه کویر میباشد که در آن شما تجربه یک بازی شاخص ایرانی را خواهید داشت.

  • این بازی قرار بوده در سال گذشته در سراسر کشور عرضه شود، چه اتفاقاتی رخ داد که هنوز هم با فرارسیدن فصل گرم تابستان ما شاهد انتشار این بازی نیستیم، تاریخ نهایی انتشار مشخص‌شده است، آیا می‌توانید آن را برای مخاطبانمان اعلام کنید.

بازی سالهای سیاه روند جالبی را در تولید سپری کرده است، شروع تولید آن اواخر سال ۹۰ بود و نخستین نسخه نهایی آن آذر ماه سال ۹۳ آماده شد . اما به همکاری تهیه کننده و ناشر محترم بازی جناب آقای دستخواه (شرکت مدرن) و لطف سازمان فضای مجازی سراج در حمایت از این بازی و با همکاری صمیمانه آقایان سلطانی و هاشمی یک بازنگری قوی در بازی صورت پذیرفت ، بدین ترتیب که حتی برخی از مدل ها تغییر، انیمیشن موشن کپچر به بازی اضافه شد و البته بازی دو زبانه شد! بدین ترتیب خرداد ماه سال جاری ( ۹۴) بازی بار دیگر به پایان رسید که اینبار رایزنی های بازی به نتیجه رسید و قرارداد نشر بازی در بازار های جهانی توسط یک ناشر معتبر در بیش از ۳۰ فروشگاه و عرضه فیزیکی در ۴ کشور منعقد گردید ( به زودی Announcement نشر بازی توسط ناشر منتشر خواهد شد) با این اوصاف و با همکاری سازمان محترم سراج و تهیه کننده بازی روند تغییرات جدیدی در بازی شکل گرفت . بدین ترتیب پخش بازی در بازار های جهانی در آذر ماه سال جاری و در بازار داخلی دی ماه صورت خواهد پذیرفت ، انشاالله.

  • از شما کمال تشکر را داریم و از طرف تیم تحریریه سایت دنیای‌بازی و مخاطبان همیشگی‌اش برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم، در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید!

از محبت شما سپاسگزارم. در انتها تنها دو نکته را عرض میکنم. نخست اینکه دوستان عزیز ما، گیمر های عزیز، به سازندگان داخلی فرصت بدهند، بدون شک ما در ابتدای مسیری قرار داریم که رقبای بین المللی ما بیش از ۳ دهه در آن حرکت کرده اند.

نکته دوم آنکه با مراجعه به سایت رسانا شکوه کویر (RSKGD.com) می توانند با عناوین ما بهتر آشنا شوند. برای شما عزیزان سوپرایز های جالبی داریم که انشاالله به زودی در جریان آنها قرار خواهید گرفت.

از همه عزیزانی که وقت گذاشت و این مصاحبه را مطالعه کردند سپاسگزارم . با تقدیم احترام ، عماد رحمانی.

در پایان از شما برای خواندن این مصاحبه و حمایت های بازی های ایرانی متشکریم!

 

شما باید ورود برای ارسال نظر